Zelf velg spaken om naaf

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hoi Allen,

Ik doe dit even los van mijn "project topic" omdat er misschien nog meer mensen met een plan rondlopen om een velg zelf om een naaf te gaan spaken.

In mijn geval en 17 inch voorvelg en ik zag deze voorbij komen op MP en heb de volgende vragen:

Hoe breed moet een voorvelg eigenlijk zijn om een fatsoenlijke voorband te zetten waar we mee op KTM jacht :twisted: kunnen in de eifel.
Deze is 1, 85 en ik heb geen idee wat dat aangeeft en of het genoeg is.


Hoeveel inch is leuk om op amateurniveau te SM`en eigenlijk ? 17 / 18 / 19 ?
Laatst gewijzigd door Leo op wo nov 13, 2013 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

een stalen velg, komt waarschijnlijk van een "chopper" en gaat qua gewicht wel de verkeerde kant op Leo. volgens mij is 1.85 (dat is inch) breed net zo breed als een originele voorvelgvan een Big. Als je voor een 17" wil voor KTM jacht dan bedoel je daar zeker on road mee want ook de dual sport KTMmen hebben volgens mij gewoon 21 of 19" aan de voorkant. Een 17" voorwiel is voor er een "supermotard` mee te maken en niet echt off road meer en ook is de keuze aan off road voorbanden tamelijk beperkt in voorbanden. Ik heb dat al eens bekeken en als je een 110/80-17 of 120/70-17 voorband wil kunnen monteren dan heb je minimaal 2,5` aan de voorkant nodig, en daar kan je goedkoop aan komen want dan spaak je gewoon een Big achtervelg om de voornaaf.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

futurist schreef:een stalen velg, komt waarschijnlijk van een "chopper" en gaat qua gewicht wel de verkeerde kant op Leo.
volgens mij is 1.85 (dat is inch) breed net zo breed als een originele voorvelgvan een Big.
Deze velg gaat het dus niet worden

futurist schreef:Als je voor een 17" wil voor KTM jacht dan bedoel je daar zeker on road mee
Yep. Het project krijgt een zandsetje en een asfaltsetje wielen in SM trim.

futurist schreef:Een 17" voorwiel is voor er een "supermotard` mee te maken en niet echt off road meer en ook is de keuze aan off road voorbanden tamelijk beperkt in voorbanden. Ik heb dat al eens bekeken en als je een 110/80-17 of 120/70-17 voorband wil kunnen monteren dan heb je minimaal 2,5` aan de voorkant nodig, en daar kan je goedkoop aan komen want dan spaak je gewoon een Big achtervelg om de voornaaf.
futurist
Ik moet even nog het aantal spaken tellen uit het CR/ CRF voorwiel waar ik de naaf van ga gebruiken maar als dat gelijk is aan het aantal uit het originele achterwiel van de BIG ben ik een happy trooper.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:een stalen velg, komt waarschijnlijk van een "chopper" en gaat qua gewicht wel de verkeerde kant op Leo. volgens mij is 1.85 (dat is inch) breed net zo breed als een originele voorvelgvan een Big. Als je voor een 17" wil voor KTM jacht dan bedoel je daar zeker on road mee want ook de dual sport KTMmen hebben volgens mij gewoon 21 of 19" aan de voorkant. Een 17" voorwiel is voor er een "supermotard` mee te maken en niet echt off road meer en ook is de keuze aan off road voorbanden tamelijk beperkt in voorbanden. Ik heb dat al eens bekeken en als je een 110/80-17 of 120/70-17 voorband wil kunnen monteren dan heb je minimaal 2,5` aan de voorkant nodig, en daar kan je goedkoop aan komen want dan spaak je gewoon een Big achtervelg om de voornaaf.
futurist
Weet je toevallig ook wat voor maat er maximaal aan de achterkant op gelegd kan worden?

Ik zit nog steeds te twijfelen om mijn BIG op supermotard wielen te gaan zetten, maar "echte" supermotard wielen zijn veel te duur, en de cheape optie (wielen van een Suzuki RF) vind ik niet echt mooi staan...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

als je niet te veel wil veranderen en dan is bij wegbanden ook de feitelijke breedte van de band erg merk afhankelijk (bv alle Dunlop banden zijn bij dezelfde maat breder dan andere merken, zelfs bij autobanden het geval), maar een 140/80 of 70-17 past altijd, zelfs met flinke noppen, 150/70-17 heb ik er ook al op gehad in een Metzeler tourance (van een BMW) en ik heb nog wel een 160/60-17 Michelin wegband liggen die ik er eens in een sleutel project tussen wil knutselen om te kijken of dat past. Ik weet al wel zeker dat de ketting eerder de beperkende factor is qua breedt ipv de achtervork breedte. Bij noppen banden zit je met een 150 ook tegen de achtervork. Alleen een andere en bredere achtervork is dus niet de oplossing, de loop van de ketting gooit ook roet in het eten en dat is veel minder gemakkelijk op te lossen.
futurist
Laatst gewijzigd door futurist op wo nov 13, 2013 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ben lam en heb ze vanaf het scherm geteld : http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1993- ... 532044b10/
en daarna het voorwiel van een CR500 gezocht : http://www.cmsnl.com/honda-cr500r-1995- ... ml#results

En ik denk dat ik een happy trooper ben met het aantal van 36 spaken vor beide wielen.

Ik zou dus THEORETISCH met de spaken en de velg van een BIGachterwiel en de naaf van een CR500 voorwiel een 17 voorwiel kunnen maken.
Zou het in praktijk ook zo makkelijk zijn ?
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

nee spaak hoek van suzuki is raar en lastig een velg voor te vinden... je hebt toch ktm voorvork, zoek ktm 17" voorwiel :wink:

edit cr500 naaf en big velg gaat niet werken gok ik
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

zappa.suzuki schreef:nee spaak hoek van suzuki is raar en lastig een velg voor te vinden...
K.DT....Tzou eens ff meezitten.
zappa.suzuki schreef: je hebt toch ktm voorvork, zoek ktm 17" voorwiel :wink:...
Nope. Geen oranje in mijn schuur.
zappa.suzuki schreef:edit cr500 naaf en big velg gaat niet werken gok ik
Dat zuigt grote tijd :(

De Antrapper had een adresje waar hij zijn 21 inch heeft laten spaken voor zijn Triejumpf.
Eens een mailtje die kant op doen.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Er is natuurlijk nog Haan wheels maar dat zou ik niet direct "budget" noemen.
Meen wel dat je daar met je velg en naaf naar toe kan en dan zoeken zij de spaken erbij en kan je hem daar ook laten in spaken, als je maar geduld hebt.Tijdje terug had ik voor iets geinformeerd en toen was er voor een set wielen opbouwen gewoon 3 weken wachttijd.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:als je niet te veel wil veranderen en dan is bij wegbanden ook de feitelijke breedte van de band erg merk afhankelijk (bv alle Dunlop banden zijn bij dezelfde maat breder dan andere merken, zelfs bij autobanden het geval), maar een 140/80 of 70-17 past altijd, zelfs met flinke noppen, 150/70-17 heb ik er ook al op gehad in een Metzeler tourance (van een BMW) en ik heb nog wel een 160/60-17 Michelin wegband liggen die ik er eens in een sleutel project tussen wil knutselen om te kijken of dat past. Ik weet al wel zeker dat de ketting eerder de beperkende factor is qua breedt ipv de achtervork breedte. Bij noppen banden zit je met een 150 ook tegen de achtervork. Alleen een andere en bredere achtervork is dus niet de oplossing, de loop van de ketting gooit ook roet in het eten en dat is veel minder gemakkelijk op te lossen.
futurist
Ik zou er waarschijnlijk Michelin Pilot Roads op willen flikkeren, daarvan is de kleinste een 150/70-17 achterband.

Wat je zegt over de ketting is inderdaad wel iets om in het achterhoofd te houden. Een vriend van mij heeft een andere achterbrug in zijn motor gebouwd, en kwam inderdaad ook het probleem tegen dat de band breder was dan waar de ketting langs moest. Volgens mij heeft hij het toen opgelost door een spacer tussen het voortandwiel te zetten, en de band een klein beetje af te laten slijten.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

wat heeft ie toen met het achtertandwiel gedaan? gewoon genoegen genomen met een sneller slijtende ketting ivm het scheef lopen.
(geen) Friturist (te laat, fritkot dicht)
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:wat heeft ie toen met het achtertandwiel gedaan? gewoon genoegen genomen met een sneller slijtende ketting ivm het scheef lopen.
(geen) Friturist (te laat, fritkot dicht)
Ik zal het hem nog even navragen, maar volgens mij heeft hij daar niets mee gedaan. Hij heeft ook een projecttopic op MF: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... ost-1.html
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Dus ik scoor een voorwiel op MP om die in het project te zetten als crosswiel en dan met het wiel wat er nu in zit met 1duts erin verdergaan in het omspaak programma .
"Nee, geen dutsen en goede lagers". stond in de mail
1 keer raden : ..........Yep..........3 slagen in de velg en 2 rotte lagers :(
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

160 /70 17 past gewoon in je achterbrug, breder gaat niet
ik rij met Big naven met 17" wielen erom heen gespaakt,
ik kan je de lengte van de spaken doorgeven als je wilt.
Bij de 2 wieler hobbyist kun je ze[spaken] gewoon kopen,
zelf spaken is vrij eenvoudig, makkelijker dan een fietswiel :lol:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

madmenno schreef:160 /70 17 past gewoon in je achterbrug, breder gaat niet :
8)

madmenno schreef:ik rij met Big naven met 17" wielen erom heen gespaakt :
Heb jij de originele achtervelg gehouden of heb jij een andere gekocht ?
Zo nee, heb je misschien de originele achtervelg nog (over) ?
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

madmenno schreef:160 /70 17 past gewoon in je achterbrug, breder gaat niet
ik rij met Big naven met 17" wielen erom heen gespaakt,
ik kan je de lengte van de spaken doorgeven als je wilt.
Bij de 2 wieler hobbyist kun je ze[spaken] gewoon kopen,
zelf spaken is vrij eenvoudig, makkelijker dan een fietswiel :lol:
Heb je de achtervelg om de voornaaf gespaakt of heb je een losse 17" velg erbij gekocht?
Indien je de oude achtervelg hebt gebruikt ben ik ook zeer geïnteresseerd naar de spaakmaten.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

Ik heb exel[SM] velgen, dit omdat ik met 120 voor en 160 achter rij,
Als er geen hoge rand in het midden van je velg zit, dan zijn de
spaaklengtes voor 17 " velgen ,

Heb weer een paar week op m'n hybride Big gereden omdat
m'n husaberg 650 problemen had.
En het rijdt toch wel lekkere hoor zo'n dikke 800 :D .
Groot en zwaar, maar hij heeft een heel eigen Kick

Komende week kan ik ff wat spaken meten en kijken wat er nog aan velgen ligt

PS op de foto zit er een 'normaal'achterwiel in ivm lekke band
Bijlagen
BEAST.jpg
BEAST.jpg (157.45 KiB) 2385 keer bekeken
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Zo nee, heb je misschien de originele achtervelg nog (over) ?[/quote]

Heb er 1 voor je Leo, kun je wachten tot 2de week december?

Groet

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

madmenno schreef:160 /70 17 past gewoon in je achterbrug, breder gaat niet
ik denk dat het wel erg afhankelijk is hoe breed de band "staat" want tussen de vork past ie wel maar de ketting raakt al snel de band (noppen) en een 160 Dunlop kan je shaken dat weet ik zeker.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Zojuist met de google vertaler een overeenkomst gesloten via de franse marktplaats voor een 17 inch SR41 achtervelg.
We hebben dus al een naaf en een velg.

Volgende stap : de lengte van de spaken zien te achterhalen.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Google spoke calculator eens.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

zappa.suzuki schreef:Google spoke calculator eens.
We gaan eens rekenen. THX !
http://users.senet.com.au/~mitchell/misc/html/spoke.htm

Edit: 2 keer gelezen en geen touw aan vast te knopen.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:
zappa.suzuki schreef:Google spoke calculator eens.
We gaan eens rekenen. THX !
http://users.senet.com.au/~mitchell/misc/html/spoke.htm

Edit: 2 keer gelezen en geen touw aan vast te knopen.
Ik zal je er even door lopen:

Effective rim diameter - De diameter die de velg van binnen is. (Dus de lengte wanneer je een meetlint aan de binnenkant van de velg laat meten)
Hub diameter - Diameter van de naaf, en dan niet de buitenkant, maar de afstand tussen twee tegenoverelkaarliggende gaten.
Flange spacing - Afstand vanaf het midden van de naaf tot waar de gaten voor de spaken zitten*
Diameter of a spoke hole - Diameter van het gat van 1 spaak. (Meestal ietsjes groter dan de diameter van een spaak)
Cross pattern - Hoeveel andere spaken de spaak kruist op weg naar z'n bestemming.
Number of spokes - Hoeveelheid spaken

*Deze weet ik niet zeker of ik die goed begrepen heb, maar lijkt me wel heel erg waarschijnlijk.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Ik zal je er even door lopen:.
THX Thoran!
Als de velg binnen is en de naaf uit de huidige velg gehaald is gaan we er eens goed voor zitten met jouw uitleg.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:
Thoran schreef: Ik zal je er even door lopen:.
THX Thoran!
Als de velg binnen is en de naaf uit de huidige velg gehaald is gaan we er eens goed voor zitten met jouw uitleg.
Wat ik daarna keihard van jou ga jatten :P Als het goed is komt er ook voor mij half december een franse achtervelg deze kant op :wink:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Plaats reactie