Zelf velg spaken om naaf
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hoi Allen,
Ik doe dit even los van mijn "project topic" omdat er misschien nog meer mensen met een plan rondlopen om een velg zelf om een naaf te gaan spaken.
In mijn geval en 17 inch voorvelg en ik zag deze voorbij komen op MP en heb de volgende vragen:
Hoe breed moet een voorvelg eigenlijk zijn om een fatsoenlijke voorband te zetten waar we mee op KTM jacht kunnen in de eifel.
Deze is 1, 85 en ik heb geen idee wat dat aangeeft en of het genoeg is.
Hoeveel inch is leuk om op amateurniveau te SM`en eigenlijk ? 17 / 18 / 19 ?
Ik doe dit even los van mijn "project topic" omdat er misschien nog meer mensen met een plan rondlopen om een velg zelf om een naaf te gaan spaken.
In mijn geval en 17 inch voorvelg en ik zag deze voorbij komen op MP en heb de volgende vragen:
Hoe breed moet een voorvelg eigenlijk zijn om een fatsoenlijke voorband te zetten waar we mee op KTM jacht kunnen in de eifel.
Deze is 1, 85 en ik heb geen idee wat dat aangeeft en of het genoeg is.
Hoeveel inch is leuk om op amateurniveau te SM`en eigenlijk ? 17 / 18 / 19 ?
Laatst gewijzigd door Leo op wo nov 13, 2013 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
een stalen velg, komt waarschijnlijk van een "chopper" en gaat qua gewicht wel de verkeerde kant op Leo. volgens mij is 1.85 (dat is inch) breed net zo breed als een originele voorvelgvan een Big. Als je voor een 17" wil voor KTM jacht dan bedoel je daar zeker on road mee want ook de dual sport KTMmen hebben volgens mij gewoon 21 of 19" aan de voorkant. Een 17" voorwiel is voor er een "supermotard` mee te maken en niet echt off road meer en ook is de keuze aan off road voorbanden tamelijk beperkt in voorbanden. Ik heb dat al eens bekeken en als je een 110/80-17 of 120/70-17 voorband wil kunnen monteren dan heb je minimaal 2,5` aan de voorkant nodig, en daar kan je goedkoop aan komen want dan spaak je gewoon een Big achtervelg om de voornaaf.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Deze velg gaat het dus niet wordenfuturist schreef:een stalen velg, komt waarschijnlijk van een "chopper" en gaat qua gewicht wel de verkeerde kant op Leo.
volgens mij is 1.85 (dat is inch) breed net zo breed als een originele voorvelgvan een Big.
Yep. Het project krijgt een zandsetje en een asfaltsetje wielen in SM trim.futurist schreef:Als je voor een 17" wil voor KTM jacht dan bedoel je daar zeker on road mee
Ik moet even nog het aantal spaken tellen uit het CR/ CRF voorwiel waar ik de naaf van ga gebruiken maar als dat gelijk is aan het aantal uit het originele achterwiel van de BIG ben ik een happy trooper.futurist schreef:Een 17" voorwiel is voor er een "supermotard` mee te maken en niet echt off road meer en ook is de keuze aan off road voorbanden tamelijk beperkt in voorbanden. Ik heb dat al eens bekeken en als je een 110/80-17 of 120/70-17 voorband wil kunnen monteren dan heb je minimaal 2,5` aan de voorkant nodig, en daar kan je goedkoop aan komen want dan spaak je gewoon een Big achtervelg om de voornaaf.
futurist
Weet je toevallig ook wat voor maat er maximaal aan de achterkant op gelegd kan worden?futurist schreef:een stalen velg, komt waarschijnlijk van een "chopper" en gaat qua gewicht wel de verkeerde kant op Leo. volgens mij is 1.85 (dat is inch) breed net zo breed als een originele voorvelgvan een Big. Als je voor een 17" wil voor KTM jacht dan bedoel je daar zeker on road mee want ook de dual sport KTMmen hebben volgens mij gewoon 21 of 19" aan de voorkant. Een 17" voorwiel is voor er een "supermotard` mee te maken en niet echt off road meer en ook is de keuze aan off road voorbanden tamelijk beperkt in voorbanden. Ik heb dat al eens bekeken en als je een 110/80-17 of 120/70-17 voorband wil kunnen monteren dan heb je minimaal 2,5` aan de voorkant nodig, en daar kan je goedkoop aan komen want dan spaak je gewoon een Big achtervelg om de voornaaf.
futurist
Ik zit nog steeds te twijfelen om mijn BIG op supermotard wielen te gaan zetten, maar "echte" supermotard wielen zijn veel te duur, en de cheape optie (wielen van een Suzuki RF) vind ik niet echt mooi staan...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
als je niet te veel wil veranderen en dan is bij wegbanden ook de feitelijke breedte van de band erg merk afhankelijk (bv alle Dunlop banden zijn bij dezelfde maat breder dan andere merken, zelfs bij autobanden het geval), maar een 140/80 of 70-17 past altijd, zelfs met flinke noppen, 150/70-17 heb ik er ook al op gehad in een Metzeler tourance (van een BMW) en ik heb nog wel een 160/60-17 Michelin wegband liggen die ik er eens in een sleutel project tussen wil knutselen om te kijken of dat past. Ik weet al wel zeker dat de ketting eerder de beperkende factor is qua breedt ipv de achtervork breedte. Bij noppen banden zit je met een 150 ook tegen de achtervork. Alleen een andere en bredere achtervork is dus niet de oplossing, de loop van de ketting gooit ook roet in het eten en dat is veel minder gemakkelijk op te lossen.
futurist
futurist
Laatst gewijzigd door futurist op wo nov 13, 2013 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ben lam en heb ze vanaf het scherm geteld : http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1993- ... 532044b10/
en daarna het voorwiel van een CR500 gezocht : http://www.cmsnl.com/honda-cr500r-1995- ... ml#results
En ik denk dat ik een happy trooper ben met het aantal van 36 spaken vor beide wielen.
Ik zou dus THEORETISCH met de spaken en de velg van een BIGachterwiel en de naaf van een CR500 voorwiel een 17 voorwiel kunnen maken.
Zou het in praktijk ook zo makkelijk zijn ?
en daarna het voorwiel van een CR500 gezocht : http://www.cmsnl.com/honda-cr500r-1995- ... ml#results
En ik denk dat ik een happy trooper ben met het aantal van 36 spaken vor beide wielen.
Ik zou dus THEORETISCH met de spaken en de velg van een BIGachterwiel en de naaf van een CR500 voorwiel een 17 voorwiel kunnen maken.
Zou het in praktijk ook zo makkelijk zijn ?
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
nee spaak hoek van suzuki is raar en lastig een velg voor te vinden... je hebt toch ktm voorvork, zoek ktm 17" voorwiel
edit cr500 naaf en big velg gaat niet werken gok ik
edit cr500 naaf en big velg gaat niet werken gok ik
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
K.DT....Tzou eens ff meezitten.zappa.suzuki schreef:nee spaak hoek van suzuki is raar en lastig een velg voor te vinden...
Nope. Geen oranje in mijn schuur.zappa.suzuki schreef: je hebt toch ktm voorvork, zoek ktm 17" voorwiel ...
Dat zuigt grote tijdzappa.suzuki schreef:edit cr500 naaf en big velg gaat niet werken gok ik
De Antrapper had een adresje waar hij zijn 21 inch heeft laten spaken voor zijn Triejumpf.
Eens een mailtje die kant op doen.
Er is natuurlijk nog Haan wheels maar dat zou ik niet direct "budget" noemen.
Meen wel dat je daar met je velg en naaf naar toe kan en dan zoeken zij de spaken erbij en kan je hem daar ook laten in spaken, als je maar geduld hebt.Tijdje terug had ik voor iets geinformeerd en toen was er voor een set wielen opbouwen gewoon 3 weken wachttijd.
futurist
Meen wel dat je daar met je velg en naaf naar toe kan en dan zoeken zij de spaken erbij en kan je hem daar ook laten in spaken, als je maar geduld hebt.Tijdje terug had ik voor iets geinformeerd en toen was er voor een set wielen opbouwen gewoon 3 weken wachttijd.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik zou er waarschijnlijk Michelin Pilot Roads op willen flikkeren, daarvan is de kleinste een 150/70-17 achterband.futurist schreef:als je niet te veel wil veranderen en dan is bij wegbanden ook de feitelijke breedte van de band erg merk afhankelijk (bv alle Dunlop banden zijn bij dezelfde maat breder dan andere merken, zelfs bij autobanden het geval), maar een 140/80 of 70-17 past altijd, zelfs met flinke noppen, 150/70-17 heb ik er ook al op gehad in een Metzeler tourance (van een BMW) en ik heb nog wel een 160/60-17 Michelin wegband liggen die ik er eens in een sleutel project tussen wil knutselen om te kijken of dat past. Ik weet al wel zeker dat de ketting eerder de beperkende factor is qua breedt ipv de achtervork breedte. Bij noppen banden zit je met een 150 ook tegen de achtervork. Alleen een andere en bredere achtervork is dus niet de oplossing, de loop van de ketting gooit ook roet in het eten en dat is veel minder gemakkelijk op te lossen.
futurist
Wat je zegt over de ketting is inderdaad wel iets om in het achterhoofd te houden. Een vriend van mij heeft een andere achterbrug in zijn motor gebouwd, en kwam inderdaad ook het probleem tegen dat de band breder was dan waar de ketting langs moest. Volgens mij heeft hij het toen opgelost door een spacer tussen het voortandwiel te zetten, en de band een klein beetje af te laten slijten.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
wat heeft ie toen met het achtertandwiel gedaan? gewoon genoegen genomen met een sneller slijtende ketting ivm het scheef lopen.
(geen) Friturist (te laat, fritkot dicht)
(geen) Friturist (te laat, fritkot dicht)
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik zal het hem nog even navragen, maar volgens mij heeft hij daar niets mee gedaan. Hij heeft ook een projecttopic op MF: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... ost-1.htmlfuturist schreef:wat heeft ie toen met het achtertandwiel gedaan? gewoon genoegen genomen met een sneller slijtende ketting ivm het scheef lopen.
(geen) Friturist (te laat, fritkot dicht)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Dus ik scoor een voorwiel op MP om die in het project te zetten als crosswiel en dan met het wiel wat er nu in zit met 1duts erin verdergaan in het omspaak programma .
"Nee, geen dutsen en goede lagers". stond in de mail
1 keer raden : ..........Yep..........3 slagen in de velg en 2 rotte lagers
"Nee, geen dutsen en goede lagers". stond in de mail
1 keer raden : ..........Yep..........3 slagen in de velg en 2 rotte lagers
160 /70 17 past gewoon in je achterbrug, breder gaat niet
ik rij met Big naven met 17" wielen erom heen gespaakt,
ik kan je de lengte van de spaken doorgeven als je wilt.
Bij de 2 wieler hobbyist kun je ze[spaken] gewoon kopen,
zelf spaken is vrij eenvoudig, makkelijker dan een fietswiel
ik rij met Big naven met 17" wielen erom heen gespaakt,
ik kan je de lengte van de spaken doorgeven als je wilt.
Bij de 2 wieler hobbyist kun je ze[spaken] gewoon kopen,
zelf spaken is vrij eenvoudig, makkelijker dan een fietswiel
madmenno schreef:160 /70 17 past gewoon in je achterbrug, breder gaat niet :
Heb jij de originele achtervelg gehouden of heb jij een andere gekocht ?madmenno schreef:ik rij met Big naven met 17" wielen erom heen gespaakt :
Zo nee, heb je misschien de originele achtervelg nog (over) ?
Heb je de achtervelg om de voornaaf gespaakt of heb je een losse 17" velg erbij gekocht?madmenno schreef:160 /70 17 past gewoon in je achterbrug, breder gaat niet
ik rij met Big naven met 17" wielen erom heen gespaakt,
ik kan je de lengte van de spaken doorgeven als je wilt.
Bij de 2 wieler hobbyist kun je ze[spaken] gewoon kopen,
zelf spaken is vrij eenvoudig, makkelijker dan een fietswiel
Indien je de oude achtervelg hebt gebruikt ben ik ook zeer geïnteresseerd naar de spaakmaten.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ik heb exel[SM] velgen, dit omdat ik met 120 voor en 160 achter rij,
Als er geen hoge rand in het midden van je velg zit, dan zijn de
spaaklengtes voor 17 " velgen ,
Heb weer een paar week op m'n hybride Big gereden omdat
m'n husaberg 650 problemen had.
En het rijdt toch wel lekkere hoor zo'n dikke 800 .
Groot en zwaar, maar hij heeft een heel eigen Kick
Komende week kan ik ff wat spaken meten en kijken wat er nog aan velgen ligt
PS op de foto zit er een 'normaal'achterwiel in ivm lekke band
Als er geen hoge rand in het midden van je velg zit, dan zijn de
spaaklengtes voor 17 " velgen ,
Heb weer een paar week op m'n hybride Big gereden omdat
m'n husaberg 650 problemen had.
En het rijdt toch wel lekkere hoor zo'n dikke 800 .
Groot en zwaar, maar hij heeft een heel eigen Kick
Komende week kan ik ff wat spaken meten en kijken wat er nog aan velgen ligt
PS op de foto zit er een 'normaal'achterwiel in ivm lekke band
- Bijlagen
-
- BEAST.jpg (157.45 KiB) 2420 keer bekeken
Zo nee, heb je misschien de originele achtervelg nog (over) ?[/quote]
Heb er 1 voor je Leo, kun je wachten tot 2de week december?
Groet
R
Heb er 1 voor je Leo, kun je wachten tot 2de week december?
Groet
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
ik denk dat het wel erg afhankelijk is hoe breed de band "staat" want tussen de vork past ie wel maar de ketting raakt al snel de band (noppen) en een 160 Dunlop kan je shaken dat weet ik zeker.madmenno schreef:160 /70 17 past gewoon in je achterbrug, breder gaat niet
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Google spoke calculator eens.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
We gaan eens rekenen. THX !zappa.suzuki schreef:Google spoke calculator eens.
http://users.senet.com.au/~mitchell/misc/html/spoke.htm
Edit: 2 keer gelezen en geen touw aan vast te knopen.
Ik zal je er even door lopen:Leo schreef:We gaan eens rekenen. THX !zappa.suzuki schreef:Google spoke calculator eens.
http://users.senet.com.au/~mitchell/misc/html/spoke.htm
Edit: 2 keer gelezen en geen touw aan vast te knopen.
Effective rim diameter - De diameter die de velg van binnen is. (Dus de lengte wanneer je een meetlint aan de binnenkant van de velg laat meten)
Hub diameter - Diameter van de naaf, en dan niet de buitenkant, maar de afstand tussen twee tegenoverelkaarliggende gaten.
Flange spacing - Afstand vanaf het midden van de naaf tot waar de gaten voor de spaken zitten*
Diameter of a spoke hole - Diameter van het gat van 1 spaak. (Meestal ietsjes groter dan de diameter van een spaak)
Cross pattern - Hoeveel andere spaken de spaak kruist op weg naar z'n bestemming.
Number of spokes - Hoeveelheid spaken
*Deze weet ik niet zeker of ik die goed begrepen heb, maar lijkt me wel heel erg waarschijnlijk.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Wat ik daarna keihard van jou ga jatten Als het goed is komt er ook voor mij half december een franse achtervelg deze kant opLeo schreef:THX Thoran!Thoran schreef: Ik zal je er even door lopen:.
Als de velg binnen is en de naaf uit de huidige velg gehaald is gaan we er eens goed voor zitten met jouw uitleg.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic