afdekken radiator 2t

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lecram006
Berichten: 55
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 16:31
Locatie: leeuwarden

afdekken radiator 2t

Bericht door lecram006 »

hallo ff een vraag

ik heb altijd 4 takt gereden en toen nog nooit van dit gehoord "het afdekken van 1 radiator bij koud weer bij een 2t"

maar nu rij ik dus 2t en nu is mijn vraag bij welke temp moet dit en waarom moet dit.

alvast bedankt
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: afdekken radiator 2t

Bericht door Noppy »

Heeft niet met 4 of 2 takt te maken volgens mij maar of je een thermostaat in je koelsysteem hebt of niet. Je motorolie moet op bedrijfstemperatuur komen om de olie haar goede smeerwerking te laten doen.

Stel dat dat 90C is. Als je radiator volledig open staat dan is de koeling veel te effient en hij komt maar tot 70C dan is dat niet zo goed. Je blok bevat niet alleen olie maar ook een klein beetje condens wat er even uit moet dampen.

Bij mijn auto dek ik in de winter ook mijn radiator voor 80% af met een stuk karton, zodat hij eerder op bedrijfstemperatuur komt; hele blok en radiator zit dan meer uit de wind. Tot nu toe bevalt dat goed.

Ik heb ook koeling van mijn versnellingsbak in mijn radiator gecombineerd zitten. Daar zit geen thermostaat in.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Re: afdekken radiator 2t

Bericht door Boerr »

Een aantal weken terug reed ik ook op de zondagochtend, het was aardig fris en mijn brommer heeft ook geen thermostaat. Is een 250 2takt ktm.

Radiator niet afgedekt, met als gevolg dat door de vele rechte stukken (relatief lage belasting, veel rijwind) het ding helemaal niet op temperatuur kwam. Pas na een kwartiertje kruip-sluip met wat zwaardere stukken voelde ik de radiateurs een beetje warm worden. Nu een stuk karton ervoor en klaar: Na +-10 min een snikhete radiateur, loopt ie toch een stuk beter op!
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: afdekken radiator 2t

Bericht door henkzelf »

Ja en dan loopt hij ook niet zo gauw vast want in de kou zet de zuiger sneller uit (dan de cilinder) omdat die zuiger wel snel warm wordt.
Gebruikersavatar
lecram006
Berichten: 55
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 16:31
Locatie: leeuwarden

Re: afdekken radiator 2t

Bericht door lecram006 »

hey jongens bedankt.

ik dek er gewoon een af bij koud weer als het geen kwaat kan.

:zwaaien:
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
mmrizio
Berichten: 346
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Re: afdekken radiator 2t

Bericht door mmrizio »

In de kartwereld rijden ze veel met een jalouzie voor de radiator. In ca. 10 standjes kun je de radiator afdekken.

Ik rijd met een viertakt kart (Yamaha 426 blok :-) en het valt me steeds weer op hoeveel ik moet afplakken om 'm op temperatuur te houden. Bij een graad of 5 houd ik niet meer over dan een kwart van de radiator - en dan wordt het blok nog maar ca. 60 graden. Al zal een afgeplakte radiator ook nog wel enigszins koelen.

Ik rijd wel met een vrij grote radiator, die goed in de rijwind zit, zonder louvres ervoor. Maar het blok wordt wel behoorlijk belast op een kartbaan!

Misschien kun je 1 radiator afkoppelen als je veel in het koude jaargetijde rijdt :-)
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
gabe
Berichten: 141
Lid geworden op: do okt 02, 2008 21:41
Locatie: grou

Re: afdekken radiator 2t

Bericht door gabe »

heeft dat 426 blok geen thermostaat dan? zou denken dat yamaha ook 10 jaar terug dit soort dingen er wel in had zitten.
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: afdekken radiator 2t

Bericht door Noppy »

Standaard heeft volgens mij geen enkele crosser 4-takt een thermostaat.

Bij Husaberg is het enduromodel FE veranderd in een crossversie FX, door de bakverhoudingen aan te passen en de thermostaat / lambda sonde weg te laten. Ja, en de koplamp natuurlijk.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Plaats reactie