hallo ff een vraag
ik heb altijd 4 takt gereden en toen nog nooit van dit gehoord "het afdekken van 1 radiator bij koud weer bij een 2t"
maar nu rij ik dus 2t en nu is mijn vraag bij welke temp moet dit en waarom moet dit.
alvast bedankt
afdekken radiator 2t
Moderator: ghulst
Heeft niet met 4 of 2 takt te maken volgens mij maar of je een thermostaat in je koelsysteem hebt of niet. Je motorolie moet op bedrijfstemperatuur komen om de olie haar goede smeerwerking te laten doen.
Stel dat dat 90C is. Als je radiator volledig open staat dan is de koeling veel te effient en hij komt maar tot 70C dan is dat niet zo goed. Je blok bevat niet alleen olie maar ook een klein beetje condens wat er even uit moet dampen.
Bij mijn auto dek ik in de winter ook mijn radiator voor 80% af met een stuk karton, zodat hij eerder op bedrijfstemperatuur komt; hele blok en radiator zit dan meer uit de wind. Tot nu toe bevalt dat goed.
Ik heb ook koeling van mijn versnellingsbak in mijn radiator gecombineerd zitten. Daar zit geen thermostaat in.
Stel dat dat 90C is. Als je radiator volledig open staat dan is de koeling veel te effient en hij komt maar tot 70C dan is dat niet zo goed. Je blok bevat niet alleen olie maar ook een klein beetje condens wat er even uit moet dampen.
Bij mijn auto dek ik in de winter ook mijn radiator voor 80% af met een stuk karton, zodat hij eerder op bedrijfstemperatuur komt; hele blok en radiator zit dan meer uit de wind. Tot nu toe bevalt dat goed.
Ik heb ook koeling van mijn versnellingsbak in mijn radiator gecombineerd zitten. Daar zit geen thermostaat in.
Een aantal weken terug reed ik ook op de zondagochtend, het was aardig fris en mijn brommer heeft ook geen thermostaat. Is een 250 2takt ktm.
Radiator niet afgedekt, met als gevolg dat door de vele rechte stukken (relatief lage belasting, veel rijwind) het ding helemaal niet op temperatuur kwam. Pas na een kwartiertje kruip-sluip met wat zwaardere stukken voelde ik de radiateurs een beetje warm worden. Nu een stuk karton ervoor en klaar: Na +-10 min een snikhete radiateur, loopt ie toch een stuk beter op!
Radiator niet afgedekt, met als gevolg dat door de vele rechte stukken (relatief lage belasting, veel rijwind) het ding helemaal niet op temperatuur kwam. Pas na een kwartiertje kruip-sluip met wat zwaardere stukken voelde ik de radiateurs een beetje warm worden. Nu een stuk karton ervoor en klaar: Na +-10 min een snikhete radiateur, loopt ie toch een stuk beter op!
Ja en dan loopt hij ook niet zo gauw vast want in de kou zet de zuiger sneller uit (dan de cilinder) omdat die zuiger wel snel warm wordt.
hey jongens bedankt.
ik dek er gewoon een af bij koud weer als het geen kwaat kan.
ik dek er gewoon een af bij koud weer als het geen kwaat kan.
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
In de kartwereld rijden ze veel met een jalouzie voor de radiator. In ca. 10 standjes kun je de radiator afdekken.
Ik rijd met een viertakt kart (Yamaha 426 blok en het valt me steeds weer op hoeveel ik moet afplakken om 'm op temperatuur te houden. Bij een graad of 5 houd ik niet meer over dan een kwart van de radiator - en dan wordt het blok nog maar ca. 60 graden. Al zal een afgeplakte radiator ook nog wel enigszins koelen.
Ik rijd wel met een vrij grote radiator, die goed in de rijwind zit, zonder louvres ervoor. Maar het blok wordt wel behoorlijk belast op een kartbaan!
Misschien kun je 1 radiator afkoppelen als je veel in het koude jaargetijde rijdt
Ik rijd met een viertakt kart (Yamaha 426 blok en het valt me steeds weer op hoeveel ik moet afplakken om 'm op temperatuur te houden. Bij een graad of 5 houd ik niet meer over dan een kwart van de radiator - en dan wordt het blok nog maar ca. 60 graden. Al zal een afgeplakte radiator ook nog wel enigszins koelen.
Ik rijd wel met een vrij grote radiator, die goed in de rijwind zit, zonder louvres ervoor. Maar het blok wordt wel behoorlijk belast op een kartbaan!
Misschien kun je 1 radiator afkoppelen als je veel in het koude jaargetijde rijdt
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Standaard heeft volgens mij geen enkele crosser 4-takt een thermostaat.
Bij Husaberg is het enduromodel FE veranderd in een crossversie FX, door de bakverhoudingen aan te passen en de thermostaat / lambda sonde weg te laten. Ja, en de koplamp natuurlijk.
Bij Husaberg is het enduromodel FE veranderd in een crossversie FX, door de bakverhoudingen aan te passen en de thermostaat / lambda sonde weg te laten. Ja, en de koplamp natuurlijk.