tandwiel

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
duclamb
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 20, 2005 13:23

Als ik achter een 49 tands doe. Wat advieseren jullie dan voor de voorste tandwiel.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

14
4 strokes only !!
Sniper
Berichten: 149
Lid geworden op: za sep 17, 2011 08:31
Locatie: Arendonk
Contacteer:

wat is de ideale verhouding, is daar een formule voor of iets ?
Sniper :snipersmile:

Proud owner of a Yamaha WR400F (1999), Lada Niva (1991), Toyota Prius (2010), Triumph Spitfire (1978), Opel Astra (2008), Hyundai H200 (2001)
and now building a Custom Chopper

http://www.Niva4x4.nl
http://www.Spitje.info
http://www.SniperCustomChoppers.eu
Airhead
Berichten: 153
Lid geworden op: di jun 11, 2002 15:21

Waar rij je?
Wat rij je?

M.a.w. een tweetakt op een crossbaan of met een tweetakt off-road of een viertakt op een crossbaan of off-road...
Het zijn totaal verschillende omstandigheden.
En dan hebben we het nog niet eens over de cilinderinhoud en de ervaring van de rijder...
Sniper
Berichten: 149
Lid geworden op: za sep 17, 2011 08:31
Locatie: Arendonk
Contacteer:

Airhead schreef:Waar rij je?
Wat rij je?

M.a.w. een tweetakt op een crossbaan of met een tweetakt off-road of een viertakt op een crossbaan of off-road...
Het zijn totaal verschillende omstandigheden.
En dan hebben we het nog niet eens over de cilinderinhoud en de ervaring van de rijder...
Ik rij een WR400F uit 1999, ik rij vooral offroad en hoog uit op de weg om naar een bos te rijden. de motor is een 4takt. hoewel ik de motor pas twee manden heb heb ik er al een uurtje op of 50 op zitten. hiervoor heb ik race motoren gereden. (50.000 km per jaar) en vroeger (25 -30 jaar terug veel gecrost met een 80 en 125 cc crosser)
Sniper :snipersmile:

Proud owner of a Yamaha WR400F (1999), Lada Niva (1991), Toyota Prius (2010), Triumph Spitfire (1978), Opel Astra (2008), Hyundai H200 (2001)
and now building a Custom Chopper

http://www.Niva4x4.nl
http://www.Spitje.info
http://www.SniperCustomChoppers.eu
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

http://www.gearingcommander.com/ Hier kun je behoorlijk wat aflezen als de motor er bij staat , of anders zelf "even" aanmaken.

Maar het is toch steeds afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Soms kom je topsnelheid tekort, andere keer kom je weer niet niet "lekker" door een bocht in een bepaalde versnelling.

Voorbeeldje: Ik rijd met een Ktm450 met 14/50. De topsnelheid is ok, de bochten in de 2de versnelling loopt de motor iets te laag in toeren. (of ik moet gewoon harder gaan ;) )
Maat van mij, met een zelfde motor, heeft er 14/52 op liggen, hij vindt dat zijn motor net wat te hoog in toeren loopt met een 2de versnellings-bocht.
Dus de volgende keer gaat er 14/51 op.
Puur een gevoelskwestie.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
proemer
Berichten: 50
Lid geworden op: di aug 10, 2004 18:19
Locatie: Amersfoort

Klopt, het is puur persoonlijk. Ook ik rijd met een KTM 450 EXC-R. Standaard afgeleverd met 13-52. Die vond ik iets te springerig en hoog in toeren rijden. Hierna gewisseld naar 14-52. Daar kon ik ook weer niet helemaal mn draai op vinden, wat te laag in toeren bij kruip/sluip. Nu ben ik helemaal happy met 13-50 verhouding.
Husaberg FE450 en straks een Beta 430 RR
Plaats reactie