tandwiel
Moderator: ghulst
wat is de ideale verhouding, is daar een formule voor of iets ?
Sniper
Proud owner of a Yamaha WR400F (1999), Lada Niva (1991), Toyota Prius (2010), Triumph Spitfire (1978), Opel Astra (2008), Hyundai H200 (2001)
and now building a Custom Chopper
http://www.Niva4x4.nl
http://www.Spitje.info
http://www.SniperCustomChoppers.eu
Proud owner of a Yamaha WR400F (1999), Lada Niva (1991), Toyota Prius (2010), Triumph Spitfire (1978), Opel Astra (2008), Hyundai H200 (2001)
and now building a Custom Chopper
http://www.Niva4x4.nl
http://www.Spitje.info
http://www.SniperCustomChoppers.eu
Waar rij je?
Wat rij je?
M.a.w. een tweetakt op een crossbaan of met een tweetakt off-road of een viertakt op een crossbaan of off-road...
Het zijn totaal verschillende omstandigheden.
En dan hebben we het nog niet eens over de cilinderinhoud en de ervaring van de rijder...
Wat rij je?
M.a.w. een tweetakt op een crossbaan of met een tweetakt off-road of een viertakt op een crossbaan of off-road...
Het zijn totaal verschillende omstandigheden.
En dan hebben we het nog niet eens over de cilinderinhoud en de ervaring van de rijder...
Ik rij een WR400F uit 1999, ik rij vooral offroad en hoog uit op de weg om naar een bos te rijden. de motor is een 4takt. hoewel ik de motor pas twee manden heb heb ik er al een uurtje op of 50 op zitten. hiervoor heb ik race motoren gereden. (50.000 km per jaar) en vroeger (25 -30 jaar terug veel gecrost met een 80 en 125 cc crosser)Airhead schreef:Waar rij je?
Wat rij je?
M.a.w. een tweetakt op een crossbaan of met een tweetakt off-road of een viertakt op een crossbaan of off-road...
Het zijn totaal verschillende omstandigheden.
En dan hebben we het nog niet eens over de cilinderinhoud en de ervaring van de rijder...
Sniper
Proud owner of a Yamaha WR400F (1999), Lada Niva (1991), Toyota Prius (2010), Triumph Spitfire (1978), Opel Astra (2008), Hyundai H200 (2001)
and now building a Custom Chopper
http://www.Niva4x4.nl
http://www.Spitje.info
http://www.SniperCustomChoppers.eu
Proud owner of a Yamaha WR400F (1999), Lada Niva (1991), Toyota Prius (2010), Triumph Spitfire (1978), Opel Astra (2008), Hyundai H200 (2001)
and now building a Custom Chopper
http://www.Niva4x4.nl
http://www.Spitje.info
http://www.SniperCustomChoppers.eu
http://www.gearingcommander.com/ Hier kun je behoorlijk wat aflezen als de motor er bij staat , of anders zelf "even" aanmaken.
Maar het is toch steeds afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Soms kom je topsnelheid tekort, andere keer kom je weer niet niet "lekker" door een bocht in een bepaalde versnelling.
Voorbeeldje: Ik rijd met een Ktm450 met 14/50. De topsnelheid is ok, de bochten in de 2de versnelling loopt de motor iets te laag in toeren. (of ik moet gewoon harder gaan )
Maat van mij, met een zelfde motor, heeft er 14/52 op liggen, hij vindt dat zijn motor net wat te hoog in toeren loopt met een 2de versnellings-bocht.
Dus de volgende keer gaat er 14/51 op.
Puur een gevoelskwestie.
Maar het is toch steeds afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Soms kom je topsnelheid tekort, andere keer kom je weer niet niet "lekker" door een bocht in een bepaalde versnelling.
Voorbeeldje: Ik rijd met een Ktm450 met 14/50. De topsnelheid is ok, de bochten in de 2de versnelling loopt de motor iets te laag in toeren. (of ik moet gewoon harder gaan )
Maat van mij, met een zelfde motor, heeft er 14/52 op liggen, hij vindt dat zijn motor net wat te hoog in toeren loopt met een 2de versnellings-bocht.
Dus de volgende keer gaat er 14/51 op.
Puur een gevoelskwestie.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Klopt, het is puur persoonlijk. Ook ik rijd met een KTM 450 EXC-R. Standaard afgeleverd met 13-52. Die vond ik iets te springerig en hoog in toeren rijden. Hierna gewisseld naar 14-52. Daar kon ik ook weer niet helemaal mn draai op vinden, wat te laag in toeren bij kruip/sluip. Nu ben ik helemaal happy met 13-50 verhouding.
Husaberg FE450 en straks een Beta 430 RR