Sponzige koppeling ktm 525

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Aad 525
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 17, 2011 22:34

Als de motor goed op temperatuur is en er veel gekoppeld moet worden, wordt de koppeling steeds sponziger en knijp je hem bijna niet meer vrij.
Als hij dan weer afgekoeld is, is het probleem weer weg.
Kan dit komen doordat er misschien verkeerde olie in kan zitten. Op de deksel staat dat er minerale olie in moet, maar weet niet wat de vorige eigenaar erin heeft gegooid. Misschien zit er wel DOT 4 in en kan dit het probleem geven.
Iemand hier ervaring mee????
Als is de bagger nog zo diep, gas d'r op en geen gepiep!
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Dat is mij ook al een paar keer overkomen. Ontlucht het circuit van de bediening even, in dit geval om de vloeistof aan de actuatorzijde te 'verversen'. Alsgoed is komt er zwarte drap uit (of door motorolie of gewoon vuil) wat eventueel op een zwetende keerring kan wijzen.

Als er DOT4 in zit gaan deze in ieder geval kapot. Je kunt voor de zekerheid alles verversen met wat Citroën LHM olie (elke minerale hydraulische vloeistof voldoet). Verkrijgbaar bij bijna alle shell stations voor een paar euro p/liter. De vloeistof van Magura zelf is namelijk knetterduur!
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

Gewoon voorvorkolie kan ook!
Allways replace the cheapest parts first :P
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Of standaard ATF (Automatic Transmission Fluid). Klein flesje Puch Maxi bakolie bij de fietsenmaker is ook ATF
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Aad 525
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 17, 2011 22:34

Kan die ATF olie ook tegen de temperatuur ervan en gaat dit goed met de afdichtingen die in de cilinders zitten?
Heb nog een litertje van deze olie staan.
Als is de bagger nog zo diep, gas d'r op en geen gepiep!
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

of haal voor 10,- wat ktm voorschrijft. dot 5.1.
dan ben je van alle onzekerheden af
verstand op nul en nadenken
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

barry! schreef:of haal voor 10,- wat ktm voorschrijft. dot 5.1.
dan ben je van alle onzekerheden af
5.1 Is ook op glycolbasis, je bedoeld waarschijnlijk 5.0 (siliconen basis).
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

er mag geen remolie in.. gewone voorvork olie werkt prima
Aad 525
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 17, 2011 22:34

Wat KTM voorschrijft is dus minerale olie. Dat zal dan dus wel geen dot 5 of 5.1 zijn denk ik.
Ga het maar proberen met vorkolie. Heb nog een flesje hiervan staan.
Kijken of hij niet aan de kook gaat.
Als is de bagger nog zo diep, gas d'r op en geen gepiep!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Aad 525 schreef:Wat KTM voorschrijft is dus minerale olie. Dat zal dan dus wel geen dot 5 of 5.1 zijn denk ik.
Ga het maar proberen met vorkolie. Heb nog een flesje hiervan staan.
Kijken of hij niet aan de kook gaat.
Nee, dan zeker geen dot olie gebruiken. Standaard voorvorkolie is net als ATF een 5W olie. Als je vorkolie gebruikt moet je wel even oppassen dat je geen dikkere olie hebt staan (7.5, 10 of 15).

Niet elke KTM heeft volgens mij hetzelfde koppelingssysteem. Sommige moeten minerale olie hebben maar anderen weer niet. Met mijn oude 2005 525 reed ik gewoon altijd met ATF.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Aad 525
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 17, 2011 22:34

Koppeling werkt weer goed!!! Wat een beetje nieuwe olie al niet kan doen.
Krijg hem alleen niet meer in z'n vrij, maar dat schijnt normaal te zijn bij een 525 volgens de kenners.
Als is de bagger nog zo diep, gas d'r op en geen gepiep!
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Dat vereist inderdaad een zeer gevoelig linkervoetje... een ieniemienie tikje omhoog werkt meestal het beste...
Plaats reactie