Als de motor goed op temperatuur is en er veel gekoppeld moet worden, wordt de koppeling steeds sponziger en knijp je hem bijna niet meer vrij.
Als hij dan weer afgekoeld is, is het probleem weer weg.
Kan dit komen doordat er misschien verkeerde olie in kan zitten. Op de deksel staat dat er minerale olie in moet, maar weet niet wat de vorige eigenaar erin heeft gegooid. Misschien zit er wel DOT 4 in en kan dit het probleem geven.
Iemand hier ervaring mee????
Sponzige koppeling ktm 525
Moderator: ghulst
Dat is mij ook al een paar keer overkomen. Ontlucht het circuit van de bediening even, in dit geval om de vloeistof aan de actuatorzijde te 'verversen'. Alsgoed is komt er zwarte drap uit (of door motorolie of gewoon vuil) wat eventueel op een zwetende keerring kan wijzen.
Als er DOT4 in zit gaan deze in ieder geval kapot. Je kunt voor de zekerheid alles verversen met wat Citroën LHM olie (elke minerale hydraulische vloeistof voldoet). Verkrijgbaar bij bijna alle shell stations voor een paar euro p/liter. De vloeistof van Magura zelf is namelijk knetterduur!
Als er DOT4 in zit gaan deze in ieder geval kapot. Je kunt voor de zekerheid alles verversen met wat Citroën LHM olie (elke minerale hydraulische vloeistof voldoet). Verkrijgbaar bij bijna alle shell stations voor een paar euro p/liter. De vloeistof van Magura zelf is namelijk knetterduur!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Of standaard ATF (Automatic Transmission Fluid). Klein flesje Puch Maxi bakolie bij de fietsenmaker is ook ATF
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
of haal voor 10,- wat ktm voorschrijft. dot 5.1.
dan ben je van alle onzekerheden af
dan ben je van alle onzekerheden af
verstand op nul en nadenken
5.1 Is ook op glycolbasis, je bedoeld waarschijnlijk 5.0 (siliconen basis).barry! schreef:of haal voor 10,- wat ktm voorschrijft. dot 5.1.
dan ben je van alle onzekerheden af
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
er mag geen remolie in.. gewone voorvork olie werkt prima
Wat KTM voorschrijft is dus minerale olie. Dat zal dan dus wel geen dot 5 of 5.1 zijn denk ik.
Ga het maar proberen met vorkolie. Heb nog een flesje hiervan staan.
Kijken of hij niet aan de kook gaat.
Ga het maar proberen met vorkolie. Heb nog een flesje hiervan staan.
Kijken of hij niet aan de kook gaat.
Als is de bagger nog zo diep, gas d'r op en geen gepiep!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Nee, dan zeker geen dot olie gebruiken. Standaard voorvorkolie is net als ATF een 5W olie. Als je vorkolie gebruikt moet je wel even oppassen dat je geen dikkere olie hebt staan (7.5, 10 of 15).Aad 525 schreef:Wat KTM voorschrijft is dus minerale olie. Dat zal dan dus wel geen dot 5 of 5.1 zijn denk ik.
Ga het maar proberen met vorkolie. Heb nog een flesje hiervan staan.
Kijken of hij niet aan de kook gaat.
Niet elke KTM heeft volgens mij hetzelfde koppelingssysteem. Sommige moeten minerale olie hebben maar anderen weer niet. Met mijn oude 2005 525 reed ik gewoon altijd met ATF.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Koppeling werkt weer goed!!! Wat een beetje nieuwe olie al niet kan doen.
Krijg hem alleen niet meer in z'n vrij, maar dat schijnt normaal te zijn bij een 525 volgens de kenners.
Krijg hem alleen niet meer in z'n vrij, maar dat schijnt normaal te zijn bij een 525 volgens de kenners.
Als is de bagger nog zo diep, gas d'r op en geen gepiep!
Dat vereist inderdaad een zeer gevoelig linkervoetje... een ieniemienie tikje omhoog werkt meestal het beste...