Gisteren mijn koppling vervangen. Bij het vast draaien van mijn carterdeksel (of hoe dat ding ook heet) is er bij 1 bout het schroefdraad in het blok kapot gegaan. Wat is nu de beste optie om dit te repareren?
1 - langere bout en hopen dat er nog vlees zit
2 - schroefdraad tappen voor een grotere bout
3 - kijken of er iets zoals een helicoil in kan
4 - een oplossing van jullie
Groeten,
Fabian
Schroefdraad carterdeksel dol
Moderator: ghulst
Hangt een beetje af van wat voor diameter het originele boutje is. Als deze M5 is kun je het naar M6 opboren/tappen, maar van M6 naar M8 opboren/tappen oogt al weer redelijk lomp groot.
Voor een Helicoil heb je vlees en diepte nodig (en een kompleet setje van boor, tap en Helicoil in de juiste maat, en de prijs van zo'n setje is niet echt voor niks), kortom het hangt een beetje van de situatie af.
Voor een Helicoil heb je vlees en diepte nodig (en een kompleet setje van boor, tap en Helicoil in de juiste maat, en de prijs van zo'n setje is niet echt voor niks), kortom het hangt een beetje van de situatie af.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Is mij ook wel eens gebeurd, er hoeft maar een klein gietfoutje net op de verkeerde plaats te zitten en je hebt kans op draad naar de @%$#&.
Als het M5 was kun je er een boortje van ø5 mm. in zetten en optappen naar M6, de kerndiameter van M6 draad is gelukkig ø5 mm.
Als het M5 was kun je er een boortje van ø5 mm. in zetten en optappen naar M6, de kerndiameter van M6 draad is gelukkig ø5 mm.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Zal wel M6 zijn op de Suzuki.
Helicoil is idd de beste optie als er weinig diepte meer is en vlees genoeg rondom zit.
Is er wel diepte, dan boren en M6 dieper tappen.
Nog voorzichtiger: iets dieper boren, tapeind erin lijmen loctite 638 of 620 en deksel met moer M6 vastzetten.
Mocht het M5 zijn kan het ook allemaal word alleen de boor 4.2mm.
Fles loctite zal ongeveer even duur zijn als een helicoil set.
Nadeel van helicoil is; je moet ermee kunnen werken. Heb je het nog nooit eerder gedaan, oefen dan eest op een stuk aluminium blok.
Een helicoil die fout zit zonder dat je het weet, maakt meer kapot dan je lief is.
Helicoil is idd de beste optie als er weinig diepte meer is en vlees genoeg rondom zit.
Is er wel diepte, dan boren en M6 dieper tappen.
Nog voorzichtiger: iets dieper boren, tapeind erin lijmen loctite 638 of 620 en deksel met moer M6 vastzetten.
Mocht het M5 zijn kan het ook allemaal word alleen de boor 4.2mm.
Fles loctite zal ongeveer even duur zijn als een helicoil set.
Nadeel van helicoil is; je moet ermee kunnen werken. Heb je het nog nooit eerder gedaan, oefen dan eest op een stuk aluminium blok.
Een helicoil die fout zit zonder dat je het weet, maakt meer kapot dan je lief is.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als je er geen ervaring mee hebt gewoon naar een goede motor/cross zaak.. en dan dus niet zo nette zaak vol met nieuwe motoren
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Helicoil werkt inderdaad perfect.