Schroefdraad carterdeksel dol

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Fab
Berichten: 8
Lid geworden op: wo feb 07, 2007 19:45

Gisteren mijn koppling vervangen. Bij het vast draaien van mijn carterdeksel (of hoe dat ding ook heet) is er bij 1 bout het schroefdraad in het blok kapot gegaan. Wat is nu de beste optie om dit te repareren?

1 - langere bout en hopen dat er nog vlees zit

2 - schroefdraad tappen voor een grotere bout

3 - kijken of er iets zoals een helicoil in kan

4 - een oplossing van jullie

Groeten,

Fabian
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Hangt een beetje af van wat voor diameter het originele boutje is. Als deze M5 is kun je het naar M6 opboren/tappen, maar van M6 naar M8 opboren/tappen oogt al weer redelijk lomp groot.
Voor een Helicoil heb je vlees en diepte nodig (en een kompleet setje van boor, tap en Helicoil in de juiste maat, en de prijs van zo'n setje is niet echt voor niks), kortom het hangt een beetje van de situatie af.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Fab
Berichten: 8
Lid geworden op: wo feb 07, 2007 19:45

Ik denk dat het m5 is. Dus niet eerst proberen met een langere bout?

Echt klote dit. Zelf mijn koppeling en korf vervangen. Ging allemaal goed en dan gaat me laatste boutje van het deksel fout.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Is mij ook wel eens gebeurd, er hoeft maar een klein gietfoutje net op de verkeerde plaats te zitten en je hebt kans op draad naar de @%$#&.
Als het M5 was kun je er een boortje van ø5 mm. in zetten en optappen naar M6, de kerndiameter van M6 draad is gelukkig ø5 mm.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Fab
Berichten: 8
Lid geworden op: wo feb 07, 2007 19:45

Bedankt voor je info. Vanmiddag gelijk aan de slag.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1312
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Zal wel M6 zijn op de Suzuki.
Helicoil is idd de beste optie als er weinig diepte meer is en vlees genoeg rondom zit.
Is er wel diepte, dan boren en M6 dieper tappen.
Nog voorzichtiger: iets dieper boren, tapeind erin lijmen loctite 638 of 620 en deksel met moer M6 vastzetten.
Mocht het M5 zijn kan het ook allemaal word alleen de boor 4.2mm.

Fles loctite zal ongeveer even duur zijn als een helicoil set.
Nadeel van helicoil is; je moet ermee kunnen werken. Heb je het nog nooit eerder gedaan, oefen dan eest op een stuk aluminium blok.
Een helicoil die fout zit zonder dat je het weet, maakt meer kapot dan je lief is.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Als je er geen ervaring mee hebt gewoon naar een goede motor/cross zaak.. en dan dus niet zo nette zaak vol met nieuwe motoren :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Helicoil werkt inderdaad perfect.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Plaats reactie