De Diva is eindelijk weer terug...

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Clown683
Berichten: 24
Lid geworden op: vr dec 04, 2009 00:19
Locatie: Haaften

Het heeft even geduurd, maar mijn in november vorig jaar gekochte Diva is eindelijk weer thuis... :bday:
In januari bracht ik haar weg, naar mijn sleutelmannetje... met de mededeling, doe maar rustig aan... ik wil haar pas terug als ze technisch helemaal tiptop in orde is en het heeft geen haast (mocht dus in de verloren uurtjes tussen alle andere jobs door)...

Na een waslijst aan werkzaamheden kan ik eindelijk gaan genieten van m'n Diva... :D
Voor de ramptoeristen... dit is er allemaal aan gedaan... ;)

Onderdelen
Oliefilter origineel Suzuki
Motorolie, 3 liter Shell Advance VSX4 half syntheet 10W40
Bougie, 2 maal NGK DPR 9 EA 9
Remschijf achter Ferodo
remblokken achter EBC kevlar
vorkkeeringen set van twee
remrevisiesetje (achter)
wiellager achter (twee maal)
Glijbussen startkoppeling origineel Suzuki
Magneto cover pakking origineel Suzuki
vorkolie Motul SAE 15 1 liter
revisie brandstofpomp
revisie startrelais
Klein materiaal

Werkzaamheden
luchtfilter vervangen (K&N aangeleverd)
Olie+filter vervangen
2 maal remvloeistof vervangen (DOT 4, voor+achter)
Bougies vervangen
vorkkeeringen vervangen + nieuwe olie
achterwiellagers vervangen (6303, twee maal)
balansasketting gespannen, pakking geplaatst (ontbrak)
glijbussen voor startkoppeling geplaatst (ontbraken)
startrealais vervangen door revisie exemplaar
remklauwrevisie achter, remblokken achter vervangen, remschijf achter vervangen, moeilijk op druk te houden, slijtage in leidingen/master cilinder
brandstofpomp vervangen door revisieexemplaar
achterwiel balanceren
carburateurs ultrasoon gereinigd carburatie afgesteld op uitlaat en sportfilter, incl CO2 meting
diverse originele beugels teruggeplaatst en ontbrekende bouten gezet

globale inspectie:
ketting en voortandwiel prima, achter tandwiel bij volgende wissel vervangen

motor liep goed stationair, smoorde bij gas geven
bij vorig onderhoud zijn diverse zaken niet goed gedaan: ontbreken pakkingen, kapot draaien bouten, ontbreken van bouten

Het is me een waar verhaal geworden... nu is't tijd om te rijden... :)
Niet elke Big gaat door de modder...
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Een 8 maanden projekt, das best lang :wink:

Mooi dat ie weer in orde is!
Vraaje over de voorvering, hoe is die nu?
normaal gaat er SAE 10 in, en meer dan een liter olie, 663mm per poot ongeveer met de luchtkamer op 140mm :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Clown683
Berichten: 24
Lid geworden op: vr dec 04, 2009 00:19
Locatie: Haaften

Hehehe... voorvork is prima... er zit nu meer olie in, dan er in zat bij aankoop... toen zat er in de ene poot niets en de andere had zwarte drap in zich... ;)


ps... mijn mannetje kijkt niet zo zuiver naar wat ie verbruikt...
Er zal genoeg in zitten, maar hij rekent gewoon 1 liter... dan kan, want hij heeft dit jaar al 2 andere motoren onder handen genomen en hij krijgt er nog 2 van me... qua uren heb ik ook niet betaald, wat hij er in gestoken heeft... :D


ps2... ze heeft 5 maanden bij hem gestaan en de komende tijd zal ik me er mee bezig houden. Na het technische is het optische deel aan de beurt, da's mijn project... al met al zal ze eind van het jaar wellicht klaar zijn. Heeft allemaal geen haast voor me, het is nu lekker weer om te rijden... de rest kan later... ;)
Niet elke Big gaat door de modder...
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Mooi, zie iets te vaak dat monteurs de manual pakken en de 800 als een 750 behandelen ipv ff in de apendix te kijken :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Zappa, weet jij misschien hoeveel olie er in mijn vorkpoten moet, of hoe groot de luchtkamer moet zijn?

Ik heb bij de bestelling gisteren bij Stephan nl ook een setje keerringen besteld voor de vorkpoten, en een liter Shell Advance 10w vorkolie.
Zoals ik het hier lees, zal ik wellicht met mijn litertje niet gaan toekomen.

Het is een type 42 van 1990, met nog de 41 mm vorkpoten. De veren zijn gewoon standaard, en ik weet niet of het belangrijk is, ik weeg 72kg.

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hey Freddy,

Met de 41mm poten heb je genoeg aan 1 liter,
Standard Set Up - 175mm is de luchtkamer, druk de vork helemaal in zonder de veer erin, meet dan van af de boven kant tot de olie moet dus 175mm leeg zijn (ca. 466ml 10# olie]

Voor meer info vind je bij de sleuteltips dit topic van me;
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=7904

De truc met de parkers heb is zelf nooit gebruikt, aangezien ik de spullen heb liggen is het niet veel meer werk om de poot los te halen..
De Inbus onderop kan muur vast zitten maar had laatst de poten in een emmer heet water gezet en toen ging het makkelijk :wink:

Greetz
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Zappa bedankt,

zal in 't vervolg eerst eens even zoeken, eer ik vragen stel waarvan het antwoord al duidelijk beschreven staat! :roll:
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

No problem :wink:
vragen staat vrij en is sneller dan zoeken, de sleuteltips heb ik meer geschreven zo dat er niet steeds lange stukken getypt hoeven worden :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie