Een paar maanden geleden heb ik me hier voorgesteld met de vraag of het zinnig was om mijn trouwe DR weg te doen of te houden.
Het is dus het tweede geworden!

Afgelopen weekend heb ik een lijstje (zeg maar een hele lijst) opgesteld van de nodige onderdelen om de 'dikke' weer in optima forma te krijgen.
Na wat twijfelen heb ik toch gekozen om er geen echte noppenbanden op te leggen, en heb vanmiddag dan ook 2 Continental Conti-Escape's besteld ipv de TKC 80's die ik eerst voor ogen had.
Vanavond na het werk ben ik vol goede moed begonnen met de Big te slopen, en natuurlijk komen nu de vragen.

Bij het spannen van de balansasketting volgens de beschrijving bij de How-To's hier op het forum viel het me op dat eens de ketting op spanning, en nog maar 1 à 2 mm zit tussen de 'ogen' van de spanner en de inbusbouten.
Is dat een wellicht een aanwijzing dat de ketting al te veel uitgerokken is?
Bij het aflaten van de motorolie en het verwijderen van het zeefje onder het blok, kwam ik metaalschilfers onderaan het zeefje tegen, en dat baart me toch wat zorgen.

Misschien heeft iemand van jullie aan de hand van de foto's wel een gedacht waar deze vandaan gekomen zijn?
Omdat ik de laatste ritten tweemaal de koppeling moest bijstellen, heb ik ook het koppelingsdeksel gedemonteerd om de koppeling te checken. Toen natuurlijk de deksel bijna los was, merkte ik pas op dat de kopp.kabel bijna door was aan het heveltje, op 1 draadje na is de kabel bijna door. Dat zal waarschijnlijk ook wel het 'verlopen ' van de koppeling tot gevolg hebben gehad, want aan de platen kan ik zo op het oog niets zien.
Is het normaal dat de koppelingskorf een paar mm zijdelingse speling heeft?
En vinden jullie het beter om het drukstiftje met het bijhorend lagertje ook maar te vervangen nu de boel toch open ligt?
En de platen, vervangen of terug zetten?
Veel vragen ik weet het, bedankt voor het meedenken!

Oh ja, het gaat hier om een DR 800 Big van 06/1990 met 23.000km, die altijd op straat heeft gereden.
Groeten, Freddy