Heeft iemand dit al gezien?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Dag beste Biggers,

Een paar maanden geleden heb ik me hier voorgesteld met de vraag of het zinnig was om mijn trouwe DR weg te doen of te houden.
Het is dus het tweede geworden! :D

Afgelopen weekend heb ik een lijstje (zeg maar een hele lijst) opgesteld van de nodige onderdelen om de 'dikke' weer in optima forma te krijgen.

Na wat twijfelen heb ik toch gekozen om er geen echte noppenbanden op te leggen, en heb vanmiddag dan ook 2 Continental Conti-Escape's besteld ipv de TKC 80's die ik eerst voor ogen had.

Vanavond na het werk ben ik vol goede moed begonnen met de Big te slopen, en natuurlijk komen nu de vragen. :roll:

Bij het spannen van de balansasketting volgens de beschrijving bij de How-To's hier op het forum viel het me op dat eens de ketting op spanning, en nog maar 1 à 2 mm zit tussen de 'ogen' van de spanner en de inbusbouten.
Is dat een wellicht een aanwijzing dat de ketting al te veel uitgerokken is?

Bij het aflaten van de motorolie en het verwijderen van het zeefje onder het blok, kwam ik metaalschilfers onderaan het zeefje tegen, en dat baart me toch wat zorgen. :shock:
Misschien heeft iemand van jullie aan de hand van de foto's wel een gedacht waar deze vandaan gekomen zijn?

Omdat ik de laatste ritten tweemaal de koppeling moest bijstellen, heb ik ook het koppelingsdeksel gedemonteerd om de koppeling te checken. Toen natuurlijk de deksel bijna los was, merkte ik pas op dat de kopp.kabel bijna door was aan het heveltje, op 1 draadje na is de kabel bijna door. Dat zal waarschijnlijk ook wel het 'verlopen ' van de koppeling tot gevolg hebben gehad, want aan de platen kan ik zo op het oog niets zien.
Is het normaal dat de koppelingskorf een paar mm zijdelingse speling heeft?
En vinden jullie het beter om het drukstiftje met het bijhorend lagertje ook maar te vervangen nu de boel toch open ligt?
En de platen, vervangen of terug zetten?
Veel vragen ik weet het, bedankt voor het meedenken! :D

Oh ja, het gaat hier om een DR 800 Big van 06/1990 met 23.000km, die altijd op straat heeft gereden.

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Sorry, kreeg de foto's blijkbaar niet gepost! :oops:
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

Hey lummelke,

geen idee wat dat is op je foto...
balansasketting(ausgleichkette) tussen 20 glijders (21 bouten) =158mm limit
nokkenaskette =129mm limit

en als je mijn verhaaltje leest van lekker krasssuh.... zou ik zeker lagertje vervangen ;)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

ook geen idee van die schilfers op je foto, maar zou me niet druk maken als je blok geen rare geluiden maakt :wink:

Je platen zijn na 23.000km nog als nieuw, lager en drukstift kan je vervangen maar die van 800S stond op 55.000km voor dat ze kapot gingen..

je balansasketting kan je zo nog 2-3 x spannen dus nog minimaal 20.000km spelen :wink:

over de zijwaartse speling, volgens mij zit er wel wat speling op maar 800S heeft z'n koppeling nu bloot en kan het ff chekken voor je :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Wat een snelle reacties hier, waarvoor dank!

Hè 800S, ik had het horror-verhaal van je Big al gelezen, veel succes bij de herstelling! Ik hoop dat er niet te veel metaalschilfers in je blok terecht zijn gekomen. :(

Om de limiet van de balansasketting te meten, zal waarschijnlijk de korf (of hoe heet dat ding) van de alternator er wel af moeten zeker?
Overigens wel lof voor mijn dealer die de Big altijd onderhouden heeft, de balansasketting had geen waarneembare speling, maar omdat deze kant nu toch los lag heb ik ze toch maar proberen te spannen, maar ik denk niet dat het nodig was.

Hoi Zappa, ik heb zo even de koppelingskorf verwijderd, en op de uitgaande as van de motor kan ik nauwelijks speling waarnemen. De bronzen bussen in de korf en de stalen glijbus zien er ook nog heel zuiver uit, geen doffe plekken, of slijtsporen, dus vermoedelijk is een beetje speling op de korf wel normaal.

Kunnen jullie geloven dat ik op de 14 jaar dat ik met de Big heb gereden nog nooit een andere heb horen draaien van dichtbij, op alle (toer)ritten was ik altijd de enige met een Big, dus of de 'bijgeluiden' uit het blok normaal zijn weet ik niet. Niet dat het blok veel kabaal maakt, maar ik vond altijd dat hoe warmer het blok werd, hoe meer geruis, zacht gerammel hij produceerde.

Overigens heb ik er wel vertrouwen in, het olieverbruik is altijd zero geweest en zaterdag na zowat 5 maanden stilstand; choke uit, en na 2 omwentelingen stond ie al netjes op 1500 toeren te denderen!

Omdat beide zijden van het blok toch open lagen, heb ik heel zorvuldig met een klein flexibel ledlampje van 6mm in het blok gekeken, nergens nog schilfers tegengekomen. Ook niet door met een klein magneetje in de onderkant van het blok te frotten, dus dat zit wel snor denk ik.
Dus maar gewoon verder werken en net doen of ik niets gezien heb! :roll:

Morgen ga ik de kopp.platen eens nader bekijken en opmeten, als ze nog goed zijn gaan ze er weer terug in. Het lagertje op de drukstift en de loopvlakken zien er overigens ook nog als nieuw uit, die worden dan ook weer terug geplaatst.

Morgen ga ik dan maar de bestelling bij Hessler plaatsen, ik had de Big graag rijvaardig gehad om naar het DR/Teneré treffen te komen.
8)
Moeilijke website overigens van Hessler, ik moet me de hele tijd inhouden om niet een hoop tuningsspul te bestellen ipv alleen de noodzakelijke dingen! :wink:
Het is nu al moeilijk om niet over mijn voorop gestelde budget van 1000 euro te gaan!
Maar het belangrijkste is dat ie technisch weer een paar jaar mee kan uitgezonderd het normale onderhoud.
Ik heb de laatste 2 maanden zowat 2500km met de Caponord gereden, -volgens mijn bescheiden mening een zwaar onderschatte fiets-, maar ik mis soms de funfactor van de Big. Lekker rotondes snijden, stoepje op, stoepje af, op binnenwegen wat 'sportbikes' te kakken zetten, love it! :P

Goedenacht, groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Ik ben vandaag na 't werk even naar Suzuki-centrum Everts gereden, de dealer die mijn Dr ruim 14 jaar onderhouden heeft, om wat onderdelen te bestellen.
Het word weer een lang verhaal, maar enkele dingen wil ik jullie zeker niet onthouden. :wink:

Toen ik hem vertelde over de schilfers in het dekseltje van het oliezeefje was hij niet verwonderd, en vertelde me heel laconiek dat ze in de zaak waar mijn DR ooit nieuw was geleverd, hun huiswerk niet goed hadden gedaan.
Bij de eerste Dr 800 modellen, die met de enkele demper, was er nl een nota van de toenmalige importeur dat er restjes van aluminium onder in het blok konden terechtkomen. Deze kwamen in de inrij-periode los uit de schacht voor de distributieketting omdat deze schacht bij sommige type's onvoldoende gereinigd was na het frezen/kotteren.
Volgens hem kon het geen metaal zijn, maar aluminium wat ik in mijn blok had gevonden, en waarempel, eenmaal terug thuis de schilfertjes eens aan de magneet gehangen, en ja hoor, de oude Frans had gelijk, iid aluminium wat er in mijn blok lag! Dat kotteren/fezen verhaal klopt ook helemaal met de vreemde vorm en structuur van de schilfers. (zie foto's)

Voor de rest een dikke pluim voor jullie hoor, al de info die ik hier kreeg werd ongeveer door hem bevestigd. 8)

Om de koppelingsplaten moest ik volgens hem achter een 30.000km maar eens terug komen zei hij, zonder ze zelfs maar gezien te hebben!

Balansasketting idem dito, gaat volgens hem ook minimum 50.000km mee. Wat hij wel altijd deed, om het blok niet te vaak open te moeten maken, de ketting op 50nm voorspannning zetten ipv de voorgeschreven 15nm. Met een synthetische olie in het blok kan dat absoluut geen kwaad, en ben je weer voor minstens 10 à 15.000km gerust volgens hem.
Dat kan wel kloppen, als je weet dat de mijne de laatste keer door hem op 13.000km is gespannen en nu op 23.000 eigelijk nauwelijks speling had.

De nieuwe geleidebus en de 2 tussenringen van de koppelingskorf die ik uit voorzorg wilde vervangen, wilde hij me resoluut niet bestellen, vond ie weggegooid geld, de oorzaak van de speling is gewoon de dikke geborgde moer van de korf die af fabriek veels te los staat.
En daar deed hij me ook weer een belletje rinkelen, bij het demonteren van de moer met een slagmoersleutel had ik al het gevoel dat de moer er veel te makkelijk af schoot!
De raad van Frans, koppelingsplaten en tussenplaten goed ontvetten, platen met korrel 400 lichtjes opruwen, alles monteren, en de dikke moer met de slagmoersleutel goed aanhengsten! :D
Het verhaal wordt eentonig, want ook het drukstiftje en het lagertje wilde hij niet bestellen, als het dunne stalen tussenringetje geen loopsporen vertoond, gewoon laten zitten. Loopsporen op het ringetje zijn namelijk een goede indicator van de toestand van het lager volgens hem.

Hij heeft me wel iets verteld waar ik geen weet van had :roll: , in het koppelingsdeksel zit ter hoogte van de oliepomp een dichtring die de oliedruk direct in de ronddraaiende krukas voert om het big-en en via de drijfstang de zuigerpen te smeren.
Die moet je volgens hem altijd vervangen als het koppelingsdeksel eraf is geweest, want als deze dichtring lek raakt, begint de motor door inwendig drukverlies langzaam aan het big-end en de lagering van de zuigerpen te mollen.
Bij tokkende geluiden uit de onder en-bovenkant van het blok is deze dichtring vaak ook de boosdoener, gewoon een gebrek aan oliedruk op de krukas. Het is volgens hem ook een sluipend gevaar, niet vast te stellen of op te sporen tot je lagers eruit lopen.

Wel een leerrijk uurtje met Frans, mag ook wel, ben er tenslotte al meer dan 20 jaar klant. Dus veel geluld en weinig besteld, zo mag het wel meer zijn! :D
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Thanks!
Hij heeft me wel iets verteld waar ik geen weet van had , in het koppelingsdeksel zit ter hoogte van de oliepomp een dichtring die de oliedruk direct in de ronddraaiende krukas voert om het big-en en via de drijfstang de zuigerpen te smeren.
Die moet je volgens hem altijd vervangen als het koppelingsdeksel eraf is geweest, want als deze dichtring lek raakt, begint de motor door inwendig drukverlies langzaam aan het big-end en de lagering van de zuigerpen te mollen.
Bij tokkende geluiden uit de onder en-bovenkant van het blok is deze dichtring vaak ook de boosdoener, gewoon een gebrek aan oliedruk op de krukas. Het is volgens hem ook een sluipend gevaar, niet vast te stellen of op te sporen tot je lagers eruit lopen.
Dan weet ik nu waarom ik 1 en mischien 2 blokken met problemen heb :(
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Goeie tip man, helaas wat laat voor sommigen wat betreft die laatste. Aldoende leert men steeds bij.
Assumption is the mother of all fuck ups
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Ik wist wel dat de oude baas vroeger de crossmotoren van Harry Everts heeft onderhouden in zijn glorieperiode bij Suzuki, maar dat ie uit zijn hoofd zo veel kennis had over de DR verbaasde me eerlijk gezegd wel.

Na de glorie periode van Harry Everts (vader van de nog succesvollere Sefan), heeft Frans als ex mekanieker van Harry, Harry's achternaam mogen gebruiken bij het openen van een Suzuki dealership omwille van de grote bekendheid die de naam Everts toen nog had bij de mensen.

Brengt wel niets bij op dit forum, maar een leuk verhaal toch. :D

Donderdag zouden de dichtingen en de koppelingskabel binnen zijn, ik zal dan even posten wat de bestelnummer en de prijs van de bewuste dichting is.
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
meca
Berichten: 60
Lid geworden op: do feb 18, 2010 17:30

Leerlijk, thanks... :wink:

Gr, meca.
BMW 1150 GSA
SUZUKI DR 750 BIG
YAMAHA TT 600
YAMAHA DT 200R
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) ik zou bijna verhuizen, na dit verhaal, heerlijk zo'n motorzaak, hier bij de Sus dealer is de oudste monteur wel 23 jaar of zo, en heeft nog nooit een DR in het echt gezien :?

Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Zeer belangerijke informatie dat bij de krukas!
Vraag : Wat zijn de kenmerken ?
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

geen motor zaak in suriname
ik wil er een op zetten
wie heeft interesse?
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Andre schreef:geen motor zaak in suriname
ik wil er een op zetten
wie heeft interesse?
Ik kan je 4 weken per jaar helpen, is dat genoeg? :D

Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zeker intresse!
maar de rest zit niet mee :(
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

OK de Antrapper 4 x per jaar is zeker goed.
Zappa Ook dat is voldoende.
Ik ben nu bezig met een remmen fabrikant te kijken als ik de vertegenwoordiging kan verkrijgen.
Wil eerst met onderdelen beginnen ik heb Hessler zijn interesse ook maar die wil volgend jaar de zaak bekijken.
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Hoi, Andre,

Ik weet niet goed wat je bedoeld met de kenmerken, maar ik veronderstel de afmetingen van de dichting?

Heb de oude hier bij me liggen, en het is een gewone rubberen dichting met een spiraaltje aan de binnenzijde van het merk Koyo, zonder draairichting op. Je weet wel, zo'n model als bvb in de vorkpoten zit.

De maten staan er op gedrukt staan zijn; 16x30x6 mm.
Deze dichting zal waarschijnlijk ook wel bij een andere leverancier zoals Elring te krijgen zijn.

Morgen ga ik de onderdelen halen, ik zal daarna even laten weten hoeveel zo'n dichting bij de dealer kost.

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

lummelke schreef:
De maten staan er op gedrukt staan zijn; 16x30x6 mm.

Groeten, Freddy
had ik ook gespot in de fiches/parts catalog bij de crankshaft (10)
No 09282-16002

greetz sander
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ik heb ergens waar ik erop duid mijn blok te openen ook al eens op die betreffende keering gewezen, hij is op geen enkel plaatje goed te zien en zit in het deksel "geborgd" achter een metalen plaatje. Ik heb het Suzuki nummer bewaard en zal het zsm toe voegen.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Hey Sander, het nummer kwam me niet bekend voor maar het klopt wel. Ik heb er al 3 gehad.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Gisteren de onderdelen opgehaald, waaronder de bewuste dichting.
Het partsnummer is iid 09282-16002, kostprijs 6.23 euro.

Voer voor de gëinteresseerden onder ons; :D

Koppelingskabel 31,50
Oliefilter 7,10
Dichting oliefilter 3,38
Pakking uitlaatbocht 5,55
Pakking kopp carter 28,31
Pakking dynamo carter 22,91
Dichting deksel oliezeefje 7,14
O-ringetje oliekoeler darm 1,84
Dichting asje kopp hevel 2,23
Rubber dempers tandwielhouder 8,55 x 6 = 51,30

Deze onderdelen heb ik bij de Suzuki-dealer besteld, zodat ik mijn blok al terug kan ineen zetten.
De rest, remblokken, kettingset, revisiesetjes carb's, lagers, vorkdichtingen, enz,... heb ik bij Hessler in bestelling.

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Dat is dus de keerring op de krukas richting de koppelingskant?

Hoe moet ik deze vervangen (heb het blok nu ook open liggen)?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

die rubberen dempers van de tandwielhouder, ik weet niet hoe ze er uit zagen,
maar op begeven moment als er speling op komt, kun je de levensduur nog wat oprekken door er een stuk (fiets) binnenband overheen te trekken.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

De keerring zit aan de binnenkant van het koppelingsdeksel, achter een metalen plaatje.
Gewoon de 2 kruiskopschroeven losdraaien, dichting eruit wippen met een grote schroevendraaier oid, de nieuwe erin tikken met een hamer, plaatje vastschroeven, en klaar.
Wel voor het monteren een beetje olie aan krukas en de keerring doen. Let er wel even op dat je de nieuwe keerring op de juiste wijze in het deksel bevestigd, nl met de dichte kant naar boven.

De rubber dempers heb ik besteld omdat mijn DR altijd op de weg heeft gereden en er aanzienlijke speling op de tandwielhouder zit.
Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar wellicht krijgen die rubbers op de weg meer op hun donder omdat er nauwelijks sprake is van wielspin, maw alle krachten komen meer op de ketting en de bewuste rubbers terecht. En moesten ze onverhoopt toch nog in goede staat zijn, dan heb ik toch mooi een setje reserve rubbers! Voor achter 20 jaar of zo,.... :D

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Afgelopen week heb ik de koppelingsplaten (dikte 2.9mmm) en tussenplaten moeizaam gereinigd, evenals de vettige kopp.korf. Alles netjes in geolied en terug gemonteerd, en ipv op 60nm de korf aangetrokken op 120nm. Resultaat, praktisch geen speling meer!
Balansasketting gespannen, en beide motorcarters terug gemonteerd.
De koppelingskabel vervangen, en de klepspeling gecontroleerd, daar was trouwens niets aan te regelen, alle kleppen stonden mooi binnen de toleranties. Oliefilter en bougies vervangen en voorlopig 2.6l 10w50 olie in het blok gedaan.
De onderdelen besteld bij Hessler zijn afgelopen dinsdag al geleverd, 1 week na de betaling, snelle service! Wel een mailtje gekregen dat het Acerbis achterlicht om de 'dikke' zijn kont wat te veranderen, na geleverd zou worden.
Ook de online bestelde ContiAttacks liggen klaar om gemonteerd te worden, ik ben wel geen bandenexpert :lol:, maar de bandjes zien er een goede mix uit tussen straatgebruik en een beetje offroad.
Ik ben nu nog aan 't wachten op de wiellagers, die heb ik gewoon bij een autoparts besteld, en op de kettinggeleider rond de swingarm, dan staat ie weer op zijn wielen. Wel eerst nog de vork demonteren en van nieuwe olie en dichtingen voorzien.
De zuigertjes van de remklauwen waren allemaal nog goed gangbaar, dus heb ik de klauwen goed gereinigd, en alleen voorzien van nieuwe afdichtingen.
De volgende stap wordt het reinigen en monteren van de carb. revisie setjes, het luchtfilter en benzinefilter.

Nu heb ik natuurlijk weer een paar vraagjes;

Waar zou ik een paar sleutels kunnen bestellen om de grote ronde moeren van de achterveer te verstellen? Zijn daar verschillende maten in, en zo ja, welke maat heb ik dan nodig?
De achterste remschijf is erg ingelopen, in het midden is ze nog 4mm dik. Is deze schijf nog bruikbaar, of zeggen jullie vervangen die hap? :D
Zijn er nog dingen waar ik nu beter even naar kan kijken, aangezien de motor nu toch al half gesloopt is, swingarm lagers, balhoofdlagers, bepaalde elektrische aansluitingen, ik roep maar wat. :roll:

Bedankt voor het meedenken, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Plaats reactie