piep-geluiden bij rally(cross)

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

We zitten in het café, vandaar....

Gisteren wezen kijken bij het EK rallycross, en het viel me op dat de 4-wielaangedreven kanonnen van die "piep"geluiden maken, zowel in de bocht maar ook op het rechte stuk.

Op TV hoor je dat ook bij de rally-auto's.

Ik vermoed dat het te maken heeft met cardan / (visco)koppeling / sperdifferentieel ...

Maar, wat is het eigenlijk ?

Jo VdB
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ik denk dat je misschien wel de remmen hoort.
Volgens mij hebben ze daar constant een voet op staan.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Da's de wastegate van de turbo die je hoort fluiten als ze gas terug nemen.

http://www.youtube.com/watch?v=z7bTqIU_ ... re=related
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

wat speedphreax zegt..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

idd, wat CrazyWezel zegt :lol:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Voilà, weeral wat bijgeleerd op noppenforum :D

Intussen al wat gegoogled, en het principe is me intussen duidelijk.

Jo VdB
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Assumption is the mother of all fuck ups
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Bij Rally gaat het een stapje verder dan de wastegate, bij rallycross mogelijk ook (tenzij verboden - ik ken het rallycross reglement niet goed?).

Nadeel van een turbo is dat hij o.a. bij het schakelen een moment 'lucht over houdt'. De turbo is lekker aan het pompen, maar omdat je minder toeren gaat draaien moet hij lucht afblazen om te voorkomen dat de druk te hoog wordt. De wastegate regelt dit door het afblazen van lucht/mengel, direct naar de uitlaat (vlammen!) of terug in de inlaat voor de turbo.

Vervolgens is de turbo afgeremd, zodat je na het schakelen een tekort aan turbodruk hebt. Dus een tekort aan vermogen, gevolgd door een plotseling opkomende turbodruk. Dit gat heet het turbo gat. Oplossing hiervoor is het Anti Lag Systeem. Dit verhoogt de turbodruk, door brandstof te ontsteken in het gebied van de uitlaat voor de turbo. In de rally wereld verschilt het geluid van een wild gepruttel (in het filmpje hierboven, de meeste groep N auto's) tot het geluid van kanonskogels (Ford Escort WRC). De doorontwikkelde systemen zoals op de laatste WRC's zijn weer redelijk stil.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
nielscr500
Berichten: 83
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 14:02
Locatie: Twente

Helaas állemaal fout!! :)

De wastegate van een turbo,regelt alleen de turbodruk doormiddel van een membraan.

De waste-gate laat uitlaatgassen die normaal door de turbo gaan, door het openen van een klep ín de turbo, lángs het turbinewiel van de turbo, in de uitlaat gaan. Daardoor wordt je turbodruk begrenst.
En deze maakt geen geluid.

Een dump-valve, deze zit vóór de gasklep, laat turbodruk naar de buitenlucht ontsnappen, en wordt geopend, ook weer door een membraan, door een slangaansluiting van het vacuum ná de gasklep.

Dat is het 'pfieeuw' geluid wat je hoort...

Dus blijft je turbo beter op toeren, door de gecomprimeerde lucht voor je gasklep te laten ontsnappen, want ná het gas loslaten, zal deze gecomprimeerde lucht, je turbo vertragen..... :)

@mmrizio,

Klopt geen hol van.. :)

Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
Je haalt van alles door elkaar... ;)
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1312
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Tja, wie heeft er al een turbo op zijn noppenfiets ? :roll:
Maar iig weer wat "wijzer".
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

nielscr500 schreef:Klopt geen hol van.. :)
Was inderdaad niet netjes om de Dump valve uit te schelden voor wastegate. :oops:
nielscr500 schreef: Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
In mijn beleving wordt meestal de brandstof niet in de uitlaat gespoten, maar gewoon in de motor/inlaat. Door een heel late ontsteking - soms pas als de uitlaatkleppen al open staan - geeft de verbranding nauwelijks vermogen, maar houdt het wel de turbo op gang.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

gassen schreef:Tja, wie heeft er al een turbo op zijn noppenfiets ? :roll:
Maar iig weer wat "wijzer".
hmm.. idee.. wel nie goedkoop zegmaar.
en eigenlijk alleen fatsoenlijk te beunen met een injectie systeem lijkt mij?

edit: en we hadden het over piep geluiden, niet over na gepruttel in de uitlaat. :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
nielscr500
Berichten: 83
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 14:02
Locatie: Twente

mmrizio schreef:
nielscr500 schreef:Klopt geen hol van.. :)
Was inderdaad niet netjes om de Dump valve uit te schelden voor wastegate. :oops:
nielscr500 schreef: Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
In mijn beleving wordt meestal de brandstof niet in de uitlaat gespoten, maar gewoon in de motor/inlaat. Door een heel late ontsteking - soms pas als de uitlaatkleppen al open staan - geeft de verbranding nauwelijks vermogen, maar houdt het wel de turbo op gang.
Als jij aanneemt dat er brandstof in de inlaat wordt gespoten, terwijl de uitlaatkleppen nog open staan, hoe komt het mengsel dan in de uitlaat... :)
De inlaatkleppen staan immers nog dicht.
En tijdens de klepoverlap, lijkt het me niet handing om te doen, een ontbranding als beide kleppen open staan. Krijg je een backfire van hier tot...... ? ;)
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

nielscr500 schreef:
mmrizio schreef: In mijn beleving wordt meestal de brandstof niet in de uitlaat gespoten, maar gewoon in de motor/inlaat. Door een heel late ontsteking - soms pas als de uitlaatkleppen al open staan - geeft de verbranding nauwelijks vermogen, maar houdt het wel de turbo op gang.
Als jij aanneemt dat er brandstof in de inlaat wordt gespoten, terwijl de uitlaatkleppen nog open staan, hoe komt het mengsel dan in de uitlaat... :)
De inlaatkleppen staan immers nog dicht.
En tijdens de klepoverlap, lijkt het me niet handing om te doen, een ontbranding als beide kleppen open staan. Krijg je een backfire van hier tot...... ? ;)
Goed lezen, Niels. Kleptiming en klepoverlap staan hierbuiten. Het mengsel wordt na inspuiting gewoon gecomprimeerd, maar - we hebben het over benzinemotoren - ontsteekt pas als de vonk er is. En die komt in dit geval pas laat in de verbrandingsslag, rond het openen van de uitlaatklep. De inlaatklep is uiteraard gewoon dicht.

Het resultaat lijkt op backfire, alleen dan in de uitlaat. Forward fire?
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Plaats reactie