We zitten in het café, vandaar....
Gisteren wezen kijken bij het EK rallycross, en het viel me op dat de 4-wielaangedreven kanonnen van die "piep"geluiden maken, zowel in de bocht maar ook op het rechte stuk.
Op TV hoor je dat ook bij de rally-auto's.
Ik vermoed dat het te maken heeft met cardan / (visco)koppeling / sperdifferentieel ...
Maar, wat is het eigenlijk ?
Jo VdB
piep-geluiden bij rally(cross)
Moderator: ghulst
Ik denk dat je misschien wel de remmen hoort.
Volgens mij hebben ze daar constant een voet op staan.
Volgens mij hebben ze daar constant een voet op staan.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Da's de wastegate van de turbo die je hoort fluiten als ze gas terug nemen.
http://www.youtube.com/watch?v=z7bTqIU_ ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=z7bTqIU_ ... re=related
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
wat speedphreax zegt..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Voilà, weeral wat bijgeleerd op noppenforum
Intussen al wat gegoogled, en het principe is me intussen duidelijk.
Jo VdB
Intussen al wat gegoogled, en het principe is me intussen duidelijk.
Jo VdB
Bij Rally gaat het een stapje verder dan de wastegate, bij rallycross mogelijk ook (tenzij verboden - ik ken het rallycross reglement niet goed?).
Nadeel van een turbo is dat hij o.a. bij het schakelen een moment 'lucht over houdt'. De turbo is lekker aan het pompen, maar omdat je minder toeren gaat draaien moet hij lucht afblazen om te voorkomen dat de druk te hoog wordt. De wastegate regelt dit door het afblazen van lucht/mengel, direct naar de uitlaat (vlammen!) of terug in de inlaat voor de turbo.
Vervolgens is de turbo afgeremd, zodat je na het schakelen een tekort aan turbodruk hebt. Dus een tekort aan vermogen, gevolgd door een plotseling opkomende turbodruk. Dit gat heet het turbo gat. Oplossing hiervoor is het Anti Lag Systeem. Dit verhoogt de turbodruk, door brandstof te ontsteken in het gebied van de uitlaat voor de turbo. In de rally wereld verschilt het geluid van een wild gepruttel (in het filmpje hierboven, de meeste groep N auto's) tot het geluid van kanonskogels (Ford Escort WRC). De doorontwikkelde systemen zoals op de laatste WRC's zijn weer redelijk stil.
Nadeel van een turbo is dat hij o.a. bij het schakelen een moment 'lucht over houdt'. De turbo is lekker aan het pompen, maar omdat je minder toeren gaat draaien moet hij lucht afblazen om te voorkomen dat de druk te hoog wordt. De wastegate regelt dit door het afblazen van lucht/mengel, direct naar de uitlaat (vlammen!) of terug in de inlaat voor de turbo.
Vervolgens is de turbo afgeremd, zodat je na het schakelen een tekort aan turbodruk hebt. Dus een tekort aan vermogen, gevolgd door een plotseling opkomende turbodruk. Dit gat heet het turbo gat. Oplossing hiervoor is het Anti Lag Systeem. Dit verhoogt de turbodruk, door brandstof te ontsteken in het gebied van de uitlaat voor de turbo. In de rally wereld verschilt het geluid van een wild gepruttel (in het filmpje hierboven, de meeste groep N auto's) tot het geluid van kanonskogels (Ford Escort WRC). De doorontwikkelde systemen zoals op de laatste WRC's zijn weer redelijk stil.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo apr 30, 2006 14:02
- Locatie: Twente
Helaas állemaal fout!!
De wastegate van een turbo,regelt alleen de turbodruk doormiddel van een membraan.
De waste-gate laat uitlaatgassen die normaal door de turbo gaan, door het openen van een klep ín de turbo, lángs het turbinewiel van de turbo, in de uitlaat gaan. Daardoor wordt je turbodruk begrenst.
En deze maakt geen geluid.
Een dump-valve, deze zit vóór de gasklep, laat turbodruk naar de buitenlucht ontsnappen, en wordt geopend, ook weer door een membraan, door een slangaansluiting van het vacuum ná de gasklep.
Dat is het 'pfieeuw' geluid wat je hoort...
Dus blijft je turbo beter op toeren, door de gecomprimeerde lucht voor je gasklep te laten ontsnappen, want ná het gas loslaten, zal deze gecomprimeerde lucht, je turbo vertragen.....
@mmrizio,
Klopt geen hol van..
Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
Je haalt van alles door elkaar...
De wastegate van een turbo,regelt alleen de turbodruk doormiddel van een membraan.
De waste-gate laat uitlaatgassen die normaal door de turbo gaan, door het openen van een klep ín de turbo, lángs het turbinewiel van de turbo, in de uitlaat gaan. Daardoor wordt je turbodruk begrenst.
En deze maakt geen geluid.
Een dump-valve, deze zit vóór de gasklep, laat turbodruk naar de buitenlucht ontsnappen, en wordt geopend, ook weer door een membraan, door een slangaansluiting van het vacuum ná de gasklep.
Dat is het 'pfieeuw' geluid wat je hoort...
Dus blijft je turbo beter op toeren, door de gecomprimeerde lucht voor je gasklep te laten ontsnappen, want ná het gas loslaten, zal deze gecomprimeerde lucht, je turbo vertragen.....
@mmrizio,
Klopt geen hol van..
Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
Je haalt van alles door elkaar...
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
Was inderdaad niet netjes om de Dump valve uit te schelden voor wastegate.nielscr500 schreef:Klopt geen hol van..
In mijn beleving wordt meestal de brandstof niet in de uitlaat gespoten, maar gewoon in de motor/inlaat. Door een heel late ontsteking - soms pas als de uitlaatkleppen al open staan - geeft de verbranding nauwelijks vermogen, maar houdt het wel de turbo op gang.nielscr500 schreef: Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
hmm.. idee.. wel nie goedkoop zegmaar.gassen schreef:Tja, wie heeft er al een turbo op zijn noppenfiets ?
Maar iig weer wat "wijzer".
en eigenlijk alleen fatsoenlijk te beunen met een injectie systeem lijkt mij?
edit: en we hadden het over piep geluiden, niet over na gepruttel in de uitlaat.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo apr 30, 2006 14:02
- Locatie: Twente
Als jij aanneemt dat er brandstof in de inlaat wordt gespoten, terwijl de uitlaatkleppen nog open staan, hoe komt het mengsel dan in de uitlaat...mmrizio schreef:Was inderdaad niet netjes om de Dump valve uit te schelden voor wastegate.nielscr500 schreef:Klopt geen hol van..
In mijn beleving wordt meestal de brandstof niet in de uitlaat gespoten, maar gewoon in de motor/inlaat. Door een heel late ontsteking - soms pas als de uitlaatkleppen al open staan - geeft de verbranding nauwelijks vermogen, maar houdt het wel de turbo op gang.nielscr500 schreef: Bij rallyauto's, wordt ná gas loslaten, brandstof tijdens de uitlaatslag in de uitlaat gespoten, om de turbo op toeren te houden.
De inlaatkleppen staan immers nog dicht.
En tijdens de klepoverlap, lijkt het me niet handing om te doen, een ontbranding als beide kleppen open staan. Krijg je een backfire van hier tot...... ?
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
Goed lezen, Niels. Kleptiming en klepoverlap staan hierbuiten. Het mengsel wordt na inspuiting gewoon gecomprimeerd, maar - we hebben het over benzinemotoren - ontsteekt pas als de vonk er is. En die komt in dit geval pas laat in de verbrandingsslag, rond het openen van de uitlaatklep. De inlaatklep is uiteraard gewoon dicht.nielscr500 schreef:Als jij aanneemt dat er brandstof in de inlaat wordt gespoten, terwijl de uitlaatkleppen nog open staan, hoe komt het mengsel dan in de uitlaat...mmrizio schreef: In mijn beleving wordt meestal de brandstof niet in de uitlaat gespoten, maar gewoon in de motor/inlaat. Door een heel late ontsteking - soms pas als de uitlaatkleppen al open staan - geeft de verbranding nauwelijks vermogen, maar houdt het wel de turbo op gang.
De inlaatkleppen staan immers nog dicht.
En tijdens de klepoverlap, lijkt het me niet handing om te doen, een ontbranding als beide kleppen open staan. Krijg je een backfire van hier tot...... ?
Het resultaat lijkt op backfire, alleen dan in de uitlaat. Forward fire?
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!