Info balhoofdlagers

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Mooi topic,
Ik kom er net achter met het eruit halen van het voorwiel dat mijn balhoofd ellende ook erg versleten is .
Hoef ik tenminste niet meer te zeuren over hoe dit dan moet :lol:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Een vraagje over de lagers, :mrgreen:

Ik las dat de schalen in het balhoofd eruit getikt moeten worden, moet ik de zelfde nieuwe schalen weer in het balhoofd
plaatsen of de onderste lager compleet weer op de stuurpen schuiven na het vriezer oven verhaal en na het plaatsen van de stuurpen in het balhoofd de bovenste er op ?
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3444
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

in het kort;
alles demonteren, T stuk naar beneden eruit pakken,
bovenste binnering lager kan zo losgepakt, buitenring boven moet er uitgetikt worden met een lange schroevendraaier oid, rustig tikken verdeeld over de omtrek.
onderste buitenring moet ook er uit getikt worden maar dat randje is erg dun en je moet de tikken goed verdelen over de omtrek zodat ie niet te veel klemt, oude schroevendraaier oid aanpassen, er is speciaal gereedschap om te trekken aan lagers of
https://www.dropbox.com/s/mobzu1iicuxpa ... ijver.docx
ik pak het las apparaat erbij en las een rups rondom in de lagerbuitenring, die rups koelt af en krimpt het lager zodat ie er bijna vanzelf uit valt.
de binnering gaat als volgt van het T stuk af, Leo methode dun slijpen en er af, je kan het T stuk ook in de schroef klemmen en met een niet te dikke scherpe beitel met een serieuze klap een stukje los krijgen en dan met 2 flinke schroevendraaiers er af wringen en/of verder tikken met de beitel.

Monteren,
T stuk, buitenring onder en boven in de vriezer, onder binnenring kan dan met een pijpje van de goede diameter zo op het T stuk getikt worden (VERGEET DE STOFRING), de onder buitenring tik je voorzichtig recht in het balhoofd en daarna verder met de oude ring tot dat hij "vast klinkt" bovenste buitenring zelfde wijze. bovenste binnering spreekt voor zich.
BELANGRIJK
t stuk monteren en zorgen dat het vrij kan draaien, vast draaien tot je voelt dat het net niet meer vrijelijk van links naar rechts gaat als je het een "zwieper"geeft........

Futurist

PS voor monteren GEEN oven verhaal
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ok ,

Hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg !
Zandprutser 1e klas.
Rammelbak
Berichten: 806
Lid geworden op: do jan 12, 2012 16:25
Locatie: Naast de buren.

Is het een tikfoutje, of is er juist een reden om de onderste stofring niet te plaatsen?
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3444
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

Rammelbak schreef:Is het een tikfoutje, of is er juist een reden om de onderste stofring niet te plaatsen?
goed opgemerkt, er moet natuurlijk "(VERGEET DE STOFRING NIET)" staan.

TANX

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
petertje
Berichten: 241
Lid geworden op: di mei 20, 2008 18:36

stofring..heeft iemand die toevallig nog liggen?
Ik heb de balhoofdlagers omgezet naar een andere pen maar helaas is de onderste stofring gesneuveld.
tja om nu een compleet setje te bestellen,anders moet ik maar zelf wat kutselen.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Zo klaar! :D

Es kijken morgen of ik het ook juist gedaan heb met een stuur ritje :mrgreen:

Bedankt nogmaals voor de info, de laptop stond ook in de schuur.
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3444
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

Moostour vanuit Enschede sturen door Duitsland en weer terug
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

De Big stuurt als een scheermes ! :toost:

1 dingetje , bij snelheden hoger dan 90 vind ik het stuur wat zenuwachtig , beetje zwabberen .
Kan ik dat verhelpen dmv de balhoofd moer iets aan te draaien voor iets meer demping ?
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

rij maar eens wat stoepjes en kuilen door en voel dan voor speling, als die er niet is dan ligt t niet aan je balhoofd :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3444
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

Een balhoofd lager kan niet voor zwabberen zorgen, kan ook niet vaster of losser, is maar één goede vastheid. Losser is te los en geeft speling (zoals Zappa meld) en vaster is te vast en geeft een soort van vertraging en zwaar sturen zodat je het in je evenwicht gevoel merkt. Zwabberen van een motor komt vaker door: banden, vering (vooral achter) achtervork en/of achterwiel speling (wiellager bv).
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ok !

Tja het stuur zwabbert niet uit zichzelf maar is heel gevoelig als ik hem lichtjes beweeg, hij stuurt wel mooi rechtdoor als ik het stuur loslaat.Wiellagers en tandwiel lager zijn bijna nieuw en check ik straks voor de zekerheid.
Ach ik heb al zo lang met kapotte balhoofdlagers gereden dat ik allang het gevoel kwijt ben van hoe het hoort :lol:

Ik ga wel offroad binnenkort en daarna check ik op speling , nu voel ik niks . :)
Zo te lezen heb ik het allemaal wel goed gedaan.
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3444
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

ik vind het voelen van speling vaak lastig te voelen, ik rijd een proefrit waarbij ik "stevig" rem, niet te snel rijden en dan progressief harder remmen als je bijna stil staat, je voelt dan een "knak"je als er speling is.Misschien was je idd aan de kapotte lagers gewend en rijd ie nu goed wat je als te ligt ervaart.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Thanx voor de tip, ik zal er morgen op letten vandaag niet zoiets gemerkt dus ik denk dat het wel snor zit :)
Zandprutser 1e klas.
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Duurde bij mij een paar keer rijden voor t goed was, had de lagers goed vast gezet en toen op juiste moment gezet.
Na eerste ritjes over wat drempels de zaak nagesteld.
Paar dagen later lomp het veld in en na deze rit wederom wat speling, nu alles ok.
Duurt dus toch wel even voor de lagers zich definitief zetten, op wegmotoren ging het altijd in 1 keer goed.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
futurist
Berichten: 3444
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

ik zou niet weten hoe ik die op het juiste koppel kan aantrekken, ga dus op het gevoel. Natrekken nog nooit hoeven doen want dat betekend gewoon dat de buitenringen niet echt aan hebben gelegen bij het monteren, daar zorg ik dus voor.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

khad goedkope poolse lagers, gingen er niet echt lekker op vandaar misschien het nastellen....
Heb een hekel aan klappen uitdelen op de lagerschalen en de pers was ff out of service
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
futurist
Berichten: 3444
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

nou met een pers de buitenschalen persen, wil ik jou spierballen wel eens zien om heel die big op te tillen zodat het balhoofd mooi recht tussen de pers past.................... :D
en met de pers kan ik ook het moment niet afstellen..................
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Valt mee hoor, je kunt in plaats van de BIG ook de pers in de goede hoek zetten.....
Op t moment zetten doe je niet met een pers maar dat weet je zelf ook wel.
Naast de buitenlagerschalen kan ook het onderste lager niet goed op zijn plek zitten, deze is wel makkelijk te tillen :evil:
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Plaats reactie