Info balhoofdlagers

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Shifty-PK
Contacteer:

Met dank aan Zappa:

Lagers zijn bij de lagerboer te bestellen onder de volgende nummers:

Bovenlager; Nr 32005 ; BEARING (25X47X15)

Onder; Nr 32006 ; BEARING (30X55X17)

Origineel suzuki zijn de lagers 37 euro p/s. Bij hessler 42 euro per set. Bij de lagerboer wellicht nog goedkoper.

Volgens de fiche's zijn de lagers van de sr41 t/m sr43 gelijk. De allereerste sr41's werden met kogellagers gemonteerd. De kogellagers zijn niet ideaal voor dit soort geleiding en daarom zijn ze over gegaan op naaldlagers. Je kan deze kogellagers vervangen door de nieuwe naaldlagers.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Contacteer:

Ter info:

Hier kosten de lagers bij de lagerboer 28 en 32 euro exl btw (75 euro inc)...das dus een stuk prijziger dan bij Hessler :!:
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Laatst een setje gekocht inc schalen op ebay voor iets van e30..
Staan er wel vaker :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Contacteer:

tja voor mensen hier uit de buurt misschien handig..
ik krijg 25%korting op lagers vanuit mn werk.. wil niet zeggen dat ze dan goedkoop zijn, maar iig wel al minder duur.. :lol:
wel alleen NSK en SKF lagers, maar die hebben practisch alle debiele maten die je je maar kunt voorstellen.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Contacteer:

Ik zag ze lagers idd ook op ebay staat voor 20 - 30 euro per setje. Aanradar dus.

Ik heb die van mij net binnen via hessler. Even mijn ervaringen delen met jullie met het verwijderen en eropzetten van de lagers. Met dank aan: http://home.germany.net/avehrenb/Big/gabel.html

Eraf halen van de lagerschalen uit het balhoofd:
1: Balhoofd goed heet stoken met verfbrander (of gasbrander maar dat laat plekken achter)
2: Diagonaal vanaf de andere kant met een flinke schroevendraaier de schalen eruit tikken.
3: Klaar: schalen eruit.

Lagers van stuurpen verwijderen:
1: De bovenste lager schuif je er met de hand zo d'r af.
2: Onderste lager goed heet stoken
3: De onderste lager is een dirty motherfucker. Een beitel tussen kroonplaat en onderkant van de lager en zo rond gaan. Als de afstand te groot wordt een moer plat ertussen leggen.
Afbeelding

Nieuwe lagers plaatsen op stuurpen:
Deze methode heb ik voor het eerst uitgeprobeerd en werkt super!
1: Stuurpen in de vriezer leggen voor een paar uur.
2: Lager in de oven, zo warm mogelijk (bij mij was dat 250C en dat was genoeg.
3: Lager voorzichtig met handschoenen over de stuurpen laten glijden (niet laten vallen, als die niet recht erop komt dan klemt die en voor je het weet is het materiaal uitgezet en zit het muurvast.)
4: Klaar. Dat ging echt super makkelijk met de juiste voorbereiding!

Lager schalen terugplaatsen:
1: Schalen in de vriezer voor een paar uur.
2: Balhoofd heet stoken
3: Lagerschalen erin laten vallen.
4: Mocht dit niet genoeg zijn, pak dan een dik draad eind (m8+); steek deze door het balhoofd, 2 platen aan beide kanten en een moer erachter. Aandraaien en ze worden erin gedrukt. (zie wphb)

Thats it!
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op wo jan 14, 2009 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 750SK Big '89

CrazyWezel
Contacteer:

echt iets voor leo dit, die houd van onderdelen in de diepvries leggen :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

De schalen tikte ik er zo uit ondank of dankzij het frame gemofeld is,
De lagerschaal op de pen heb ik moeten verwijderen met de flex :wink:

De nieuw lagerschaal op de pen gewoon gedaan maar de laatste paar mm ging niet, maar denk dat ie door het rijden wel op z'n plek zit :wink:
Shifty-PK
Contacteer:

zappa.suzuki schreef: De nieuw lagerschaal op de pen gewoon gedaan maar de laatste paar mm ging niet, maar denk dat ie door het rijden wel op z'n plek zit :wink:
Daarom schreef ik dit ook, zodat het in het vervolg niet hoeft te timmeren en het vervolgens nog niet 100% zit.

Vriezer, oven...= de perfect oplossing hiervoor. Van dat erin en eruit stampen van de lagers wordt het ook niet beter.
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Mare ehh.. iets in mij zegt dat een lager verhitten tot 250 graden niet lekker voelt..

Weet dat verhitten en de manier/snelheid van het afkoelen ijzer/staal van hardheid doet veranderen.

Weet iemand hier wat zinnigs over te zeggen?
CrazyWezel
Contacteer:

weet alleen dat als je staal met het vlammetje bewerkt en het blauw wordt, het op zn sterkst is (iig dat hebben ze me op school n keer wijs gemaakt.. dan heb je de perfecte balans tussen elastisch en hard zeiden ze..)

weet niet of 250graden warm genoeg is om iets aan de hardheid te veranderen.. want dan zou je toch iets doen aan de kool deeltjes in het staal.. en ik geloof niet dat staal met 250 graden dan al veel beweegt en doet.. maar ik heb dr eigenlijk geen verstand van :x
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Dus... :P

Het verschilt per soort staal en afkoelingsproces maar heb er niet echt veel verstand van :wink:
BIG88

ik mep ze er gewoon uit, en tik de nieuwe er in met een stukkie pijp
en het onderste lager slijp ik er af met de haakse slijper, en de nieuwe schaal overtuig ik met de pers dat toch echt helemaal naar beneden moet
kikadewado kind kan de was doen
have BIG fun

D.F.M.T.
CrazyWezel
Contacteer:

Hans heb je mn PB nog gehad over die roze middenbok?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
BIG88

ff niet opgelet :oops:
zal het dit weekend regelen
have BIG fun

D.F.M.T.
Ridge

Wie weet of de balhoodpennen van een sr41/42/43 gelijk zijn.
Shifty-PK
Contacteer:

Durf het niet te zeggen. De lagers zijn iig wel hetzelfde.

Iwan weet 't misschien wel.

Vanwaar je vraag?
Suzuki DR 750SK Big '89

Ridge

Zou graag voor mijn nieuwe voorvork een extra Big balhoofdpen erbij hebben, kan ik gewoon blijven rijden tijdens het meten/pasmaken.

Het is alleen een 800 kroonplaat/pen en weet niet zeker of het een sr42 of 43 is. En het moet op een 41 komen........

Wie snap het nog?
Shifty-PK
Contacteer:

Lagers zijn hetzelfde, het enigste wat dan nog interesant is of de hoogte hetzelfde is. Ik vermoed dat het balhoofd bij een sr43 gelijk is aan zijn voorgangers maar meet de hoogte eens op en vergelijk 't maar.
Suzuki DR 750SK Big '89

bluesman

BTW - may be anybody knows, I need some info.
On my DR when I bought it NTN (Japan) headrace bearings were installed and lower bearing had rubber cup under it.
I changed bearings, but kept that rubber cup/seal.
Then few days ago I checked fiches and it looks like in stock DR does not have lower bearing seal?? So - does anybody have seal under lower bearing in stock, and if no - where you can get it from?
Shifty-PK
Contacteer:

Mine didnt have a rubber seal on the lower bearing when i bought it. But i received a rubber seal with the new bearings so i installed it below the lower bearing. It fits perfectly as far as i can tell so it should help getting some dirt out.
Suzuki DR 750SK Big '89

bluesman

Damn :( I have 2 lower bearings and 1 upper in my spare parts "box", all new - and now I can not believe I will have to buy another set just for dust seal :cry:
Oranje42
Contacteer:

Beetje laat, maar behulpzam?

De pakking van een GSX750 (1999) met Suzuki nummer 51644-12C00 maag werken.
cmsnl.com: http://www.cmsnl.com/suzuki-gsx750-1999 ... 164412c00/

Het probleem met 32006 lagers is dat de inwendige ring is 1mm groter dan de orginale lager... :(

Groeten,
Lars
futurist

ik wil graag een paar dingen aan de werkzaamheden toevoegen/anders adviseren ivm het verwijderen en plaatsen van de lagers.
verwijderen;
ik vind al dat warm stoken verhaal niet ideaal, iemand hier noemde het al bij te hoge temperaturen verander je wat aan de structuur van het materiaal, de carbon moleculen rangschikken zich anders en de hardheid/taaiheid/brosheid verandert. ik heb daar ook al ervaring mee opgedaan bij auto's en bv spoorstangen, bij iedere cursus van fabrikant of opleidingscentrum is al dat verwarmen tegenwoordig uit den bozen.
verwijderen van de ringen in het frame, de bovenste is gemakkelijk want daar kan een lange schroevendraaier of een draadeind de job al doen omdat daar plaats genoeg is om de ring goed te "raken" dus voorzichtig tikken en de tikken rondom verdelen en hij komt er uit. de onderste is moeilijker omdat je door de grotere diameter er niet lekker tegen aan komt. sommige motorfietsen hebben daar 2 uitsparingen zodat je er wel iets tegen kan zetten om er uit te tikken.
de methode is, geleerd van een lagerboer die het me heeft geleerd met voorwiellagers uit de naven te krijgen van auto's , en als tip voor alle lagers die moeilijk zitten, even in de binnekant van de lagerschaal (dus waar de rollen hebben gedraaid) met het las apparaat een lasrup er in leggen, als deze afkoelt trek ie het lager kleiner en kan je het lager er zowat uit blazzen, (hij wordt door dat verwarmen van het lassen verbazend genoeg niet groter) ook niet te lang wachtten anders warmt het balhoofd nog te veel op.
bovenste ring op de pen gaat natuurlijk vanzelf, de onderste ring met een goed passende spitse brede beitel echt één enorme goede knal op de naad van de lager ring en de onderste kroon plaat, een beetje van de kroonplaat af gericht naar het lager toe dus. daar komt het lager ver genoeg mee van de kroonplaat af om hem daarna met de beitel tegen de bovenste rand iets verder te tikken en dan met 2 bandijzers als hefboom eraf te drukken. hiermee maak je met de eerste klap een heel klein braampje op het pasvlak van de kroonplaat waar het lager weer tegenaan komt, dat is 30 seconden werk om dat met de vijl weer even netjes glad te werken, geen enkele warmte bewerking voor die o zo gevoelige en belangrijke kroonplaat/pen.

monteren;
de ringen in het frame nadat de plaatsen in het balhoofd even zijn ontbraamd en met een schuur papiertje bewerkt met de oude ringen "verkeerd"om er tegen en gewoon verdeeld over de omtrek erin tikken, fluitje van een cent. zo wel onder als boven. onderste ring op de kroonplaat/pen, eerst stofring en dan het lager mooi recht aanleggen en dan met een goed stuk passende rechte buis (zodat ie alleen raakt op de binnenste dikke rand van het lager) van niet al te hoge staal kwaliteit netjes naar onder tikken, dit gaat steeds moeizamer dus met overtuigingskracht tikken tot je hoort tijdens het tikken dat ie goed aan ligt, als je een pers bij de hand hebt dan gaat het met diezelfde buis nog gemakkelijker. de ringen die in het balhoofd moeten mag je natuurlijk wel negatief verwarmen (vriezer) dan gaan ze iets gemakkelijker en de vriezer is niet zo koud dat de metaal structuur verandert. ik doe dit op deze methode al bijna 30 jaar en ik vervang nogal eene een balhoofdlager met mijn wheelie poging capriolen, is namelijk echt niet goed voor die lagers.
succses Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
de antrapper

8) Dank voor de cursus :D , vooral dat trukje met die las lijkt me een uitvinding,
ik zet in de onderste schaal meestal een streep met de flex, en dat een vreselijke
klap met een koudbeitel, tis redelijk bros materiaal.

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Rammelbak

Mooi topic omdat ik toch ook mijn balhoofdlager moet vervangen. Graag wil ik nog wel een toevoeging plaatsen bij de discussie over het wel/niet voorverwarmen van een lager.

Mijn inziens kan een lager gerust warm gemaakt worden voor een gemakkelijke montage. Mits dit gecontroleerd gedaan wordt en niet bepaalde temperaturen overschrijdt. Lagerstaal heeft wel een warmtebehandeling ondergaan om het hard en slijtvast te maken. Hier meot zeker rekening mee gehouden worden. Heel theoretisch: de ontlaattemperatuur mag niet overschreden worden. Praktisch: als een lager gelijkmatig in een oven wordt verwarm tot 150 graden en je het lager niet per ongeluk vergeet uit de oven te halen (uren lang verwarmen boven de 200 graden heeft weer andere effecten), dan gebeurd er niets met de structuur van het lager.

Wat wel schadelijk kan zijn, is verwarmen met een open vlam. Er is dan geen controle op de temperatuur die het lager krijgt. Als je boven de ontlaattemperatuur uit komt, dan kan het lager zijn hardheid en dus slijtvastheid kwijt raken. Ook wordt met een open vlam het lager nooit mooi gelijkmatig warm. Hierdoor ontstaan er spanningen in het materiaal. Denk bijvoorbeeld aan een vast lager waarvan alleen de binnenring heet wordt gestookt. Deze zet uit, maar de buitenring is nog koud en geeft niet mee. De kogels worden in deze situatie in de buitenring gedrukt en laten kleine afdrukken achter. Het lager is dan eigenlijk al kapot voordat het gemonteerd is.

Lang verhaal kort. Gelijkmatig verwarmen in een oven tot 150 graden kan geen kwaad. Bij gebrek aan een mogelijkheid om de temperatuur in de gaten te houden en gelijkmatig te verwarmen: NIET DOEN :slaan:

Leuk leesvoer voor verdieping: deel 1 en deel 2. Omdat lagerstaal over het algemeen veel koolstof (1%) en chroom (1,5%) bevat, heb ik wel even moeten spieken op de site van een lagerboer.

Nutteloze aanvulling in deze discussie: voor normaal onveredeld staal dat geen warmtebehandeling heeft ondergaan kan je ongestraft verhitten en afkoelen wat je wilt.
:zwaaien:
Plaats reactie