Zo, het is tijd om weer eens wat te ouwehoeren op dit forum. Een tijdje terug had ik even snel wat advies nodig. Dat begon met het simpel olie verversen, maar ondertussen staat de hele zaak er zo bij:
En een uurtje later...
Nou is dit natuurlijk een beetje overdreven om alleen de olie te verversen. Er zit dus ook wat meer achter. In de olie vond ik namelijk een M8 inbusbout. En dat is nooit goed

De bout bleek uit de spanner van de balansasketting te komen. De bout zat, inclusief het schroefdraad dat ooit in het carter zat, gelukkig redelijk klem in een gat waardoor normaal de olie naar het zeefje stroomt. Geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen.
Ik was op dat moment bij een vriend op zijn werkplaaats. Het schroefdraad was zo vervangen door een draadbus en de balansasketting kon weer redelijk op spanning gezet worden. De nokkenasketting daar in tegen, stond er toch nog wat slapjes bij. Thuis gekomen heb ik met de sleuteltips van Zappa een schroevendraaier op maat gemaakt om de spanner te bedienen. Er veel viel er helaas niet te bedienen. Ik kon de spanner 1x opspannen en daarna was het over. De spanner kwam niet terug tegen de ketting. Juist, het beruchte veertje was geknapt

Ik zie het toch maar weer van de posietieve kant. Liever in mijn garage dan tijdens het rijden, met alle gevolgen van dien.
Het plan was om met de Big naar Letland te rijden voor de bruiloft van mijn broertje. Na de festiviteiten wilde ik via Scandinavie verder reizen. Voor het zover is, moet ik nu wel de nodige reparaties uitvoeren. Bij Hessler heb ik daarom maar een aardige order geplaatst. Als ik toch het blok er uit moet halen, dan vervang ik meteen wat meer dan alleen het veertje. De nokkanasketting en de balansasketting worden meteen vervangen. Als ik toch de kop los heb liggen, dan slijp ik de kleppen even netjes in. Twee nieuwe bougietjes er in want ik weet niet hoe lang die oude exemplaren al mee gaan. De meeste kabels heb ik al weer gangbaar gemaakt. De chokekabel zat zo vast, dat ik eigenlijk al met de choke half open rijd sinds ik de motor heb. Ik hoop dat hiermee het afslaan bij hard remmen meteen is verholpen.
Als klusje tussendoor heb ik een rekje gemaakt voor op de voorkant. De tip hiervoor kreeg ik bij de Dijkenrit van een deelnemer van wie ik de naam alweer kwijt ben. Op dit rekje kan ik mooi mijn navigatie kwijt en een stekkerdoos. Een oud crossstuur uit de onderdelenhoop van mijn reeds verkochte SP370 vervangt het originele "chopperstuur" waar ik nu mee rijd. Voor de gelegenheid heb ik het rekje en het stuur even mooi rood gespoten
Nu is het vooral wachten op de onderdelen. Ik ben er al achter dat ik toch weer een dingetje vergeten ben te bestellen: de trekker voor de rotor. Heeft iemand nog zo'n ding liggen, of kan ik er eentje van iemand lenen. Ik woon zelf in de buurt van Den Haag.
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Gelukkig heb ik nog even de tijd. Mijn geplande vertrekdatum is pas 15 julie.