Even voorstellen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Wat een bedrag voor een pennetje :shock: Ik volg dan toch maar jouw advies op: niets aan doen, hij remt toch :P

Bedankt voor het schema! Die zijn een stuk duidelijker dan wat ik tot nu toe aan slechte scans gevonden had 8) Ik snap ze alleen nog niet. Op mijn motor kan ik namelijk geen schakelaar in het koppelingshandle vinden. Ook niet op de decompresseur trouwens. Ik kreeg het idee dat er alleen op het handle van de decompresseur een onderbreker voor de ontsteking op zat, maar verder niet een hele regelunit. Nou moet ik wel toegeven dat ik niet zo goed ben in draadjes :oops: Het oplossen van mijn startprobleem was ook meer geluk dan wijsheid en een helder moment van Zappa :wink: Ik gebruik in elk geval nooit meer "aftakconnectors":

Afbeelding
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Het electrische schema, daarvan dacht ook eerst dat deze meer geënt was op de laatste BIG's. Maar bij nader inzien klopt ie wat mijn ervaring betreft.

Zit een piepklein contactje, net als in de koppelingshendel. Kijk maar ff naar de koppelingshendel. Naast een (koppelings-)kabel gaan er ook twee electrische kabels dicht tegen het stuur, in een zwarte kunststof mantel naar ....linksachter, naast de accu. Daar zit bij de 1990'er BIG de electronica (merk:Omron, zes contacten) welke uiteindelijk "bepaalt" of de BIG mag starten (neutrale stand versnellingsbak, koppelingsendel, decompresseurhendel, standaard etc).

Oh ja, als je de pdf "scherp" wilt afdrukken zet dan de lijndikte uit (dmv <Control> + <5>)
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Dat was geen helder moment maar het herkennen van gebeun :wink:

De schakelaar op je decompreseur zit er gewoon op bij jou, die zit een stukje onder de kabel richting stuur op de hendelhouder, die van de koppelingshendel was al verwijderd :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Binnenkort zal ik weer eens een "korte reactie" plaatsen met wat leuke foto's. Goed spul voor horrorverhalen. Voor nu heb ik snel advies nodig over de spanner van de nokkenasketting.

De nokkenas hangt er zo slap bij als een oude waslijn in een decemberstorm :( Op de een of andere manier druk de spanner er niet tegen aan. Via het carter kan ik met mijn vinger wel de spanner er tegen aan drukken. Het lijkt er wel op alsof de veerdruk weg is.
Nu las ik in het werkplaatshandboek dat je "iets" kan doen met de spanner. Aan de voorkant van de cilinder zit een bout. Als deze verwijderd wordt, kan je met een schroevendraaier het een of ander uithalen. Wat ik er van begrijp, is het vooral om de spanning van de nokkenasketting af te halen bij demontage van het blok.

Kan het zijn dat de spanner kapot is, of is de spanner geblokkeerd op de een of andere manier? Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik probeer de motor morgen reisklaar te krijgen voor mijn vakantie naar Letland!


Foto's en verhalen van andere vondsten volgen later...
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ik begint mij het akelige gevoel te bekruipen dat ik de oorzaak weet. In het topic van Huls http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... 1&start=25 lees ik iets over het veertje van de spanner voor de nokkenasketting. Die schijnt bij motoren op leeftijd nog wel eens te breken. Nou heeft mijn Big er al een respectabele 81.000 op zitten...

Zijn er nog andere mogelijkheden, of moet ik uit gaan van dit doomscenario? :shock:

En als het inderdaad dat veertje is: HELP!!!!
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ff kort van af mn mobiel, kijk bij de sleuteltips, topic nokkenasketting.
Lees het, kijk hoe je de ketting ONTSPAND!
Ga naar je blok en ontspan hem, laat de spanner dan los.. Als hij dan vanzelf terug schiet dan is de veer goed!
Hangt de ketting dan nog los dan is die versleten!
Span hem dan bij met je schroevendraaier, dan kan je nog een paar duizend km verder hoop ik..

Schiet ie niet terug dan is de veer kapot, blok moet er dan uit en cilinder er af.

Hoop dat het meevalt!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Bedankt voor de snelle info Zappa! Ik heb eigenlijk al die tijd over het topic met sleuteltips heen gekeken :oops: Morgen ga ik op onderzoek uit. Het resultaat zal hier nog geplaatst worden!
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Zo, het is tijd om weer eens wat te ouwehoeren op dit forum. Een tijdje terug had ik even snel wat advies nodig. Dat begon met het simpel olie verversen, maar ondertussen staat de hele zaak er zo bij:

Afbeelding

En een uurtje later...

Afbeelding

Nou is dit natuurlijk een beetje overdreven om alleen de olie te verversen. Er zit dus ook wat meer achter. In de olie vond ik namelijk een M8 inbusbout. En dat is nooit goed :evil: De bout bleek uit de spanner van de balansasketting te komen. De bout zat, inclusief het schroefdraad dat ooit in het carter zat, gelukkig redelijk klem in een gat waardoor normaal de olie naar het zeefje stroomt. Geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen.
Ik was op dat moment bij een vriend op zijn werkplaaats. Het schroefdraad was zo vervangen door een draadbus en de balansasketting kon weer redelijk op spanning gezet worden. De nokkenasketting daar in tegen, stond er toch nog wat slapjes bij. Thuis gekomen heb ik met de sleuteltips van Zappa een schroevendraaier op maat gemaakt om de spanner te bedienen. Er veel viel er helaas niet te bedienen. Ik kon de spanner 1x opspannen en daarna was het over. De spanner kwam niet terug tegen de ketting. Juist, het beruchte veertje was geknapt :schieten: Ik zie het toch maar weer van de posietieve kant. Liever in mijn garage dan tijdens het rijden, met alle gevolgen van dien.

Het plan was om met de Big naar Letland te rijden voor de bruiloft van mijn broertje. Na de festiviteiten wilde ik via Scandinavie verder reizen. Voor het zover is, moet ik nu wel de nodige reparaties uitvoeren. Bij Hessler heb ik daarom maar een aardige order geplaatst. Als ik toch het blok er uit moet halen, dan vervang ik meteen wat meer dan alleen het veertje. De nokkanasketting en de balansasketting worden meteen vervangen. Als ik toch de kop los heb liggen, dan slijp ik de kleppen even netjes in. Twee nieuwe bougietjes er in want ik weet niet hoe lang die oude exemplaren al mee gaan. De meeste kabels heb ik al weer gangbaar gemaakt. De chokekabel zat zo vast, dat ik eigenlijk al met de choke half open rijd sinds ik de motor heb. Ik hoop dat hiermee het afslaan bij hard remmen meteen is verholpen.

Als klusje tussendoor heb ik een rekje gemaakt voor op de voorkant. De tip hiervoor kreeg ik bij de Dijkenrit van een deelnemer van wie ik de naam alweer kwijt ben. Op dit rekje kan ik mooi mijn navigatie kwijt en een stekkerdoos. Een oud crossstuur uit de onderdelenhoop van mijn reeds verkochte SP370 vervangt het originele "chopperstuur" waar ik nu mee rijd. Voor de gelegenheid heb ik het rekje en het stuur even mooi rood gespoten :verliefd:

Afbeelding

Nu is het vooral wachten op de onderdelen. Ik ben er al achter dat ik toch weer een dingetje vergeten ben te bestellen: de trekker voor de rotor. Heeft iemand nog zo'n ding liggen, of kan ik er eentje van iemand lenen. Ik woon zelf in de buurt van Den Haag.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Gelukkig heb ik nog even de tijd. Mijn geplande vertrekdatum is pas 15 julie.
:zwaaien:
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

rotortrekker kan je van mij lenen, woon in Nieuwerkerk a/d Ijssel. Hoor het wel

Grz Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Daar maak ik graag gebruik van Edwin! Ondertussen bestel ik er ook eentje voor mezelf, maar met die van jou zou ik in het weekend al aan de slag kunen. Mijn onderdelen zijn namelijk zojuist binnen gekomen! 8) :toost: Wil je me een PBtje sturen met contactgegevens? Wie weet zit ik deze week voor mijn werk in de buurt. Anders rijd ik er graag voor om.
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Sinterklaas is vroeg dit jaar :toost:

Afbeelding

Ik hoop dat ik deze week tijd heb om bij Edwin langs te rijden. Dan kan ik de onderdelen ook daadwerkelijk plaatsen. Vanavond heb ik eerst mijn middenbok verbeterd. Hij was op een paar plekken verbogen of gescheurd. Het hele zaakje heb ik weer in elkaar gelast en verstevigd. Even een flinke klodder Hamerite eroverheen en klaar is ehm.. Peter :P
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

goed bezig! 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ja ik kom er wel voor 15 juli denk ik 8) Ik heb de foto's van mijn vondst tijdens mijn oliewissel net binnen gekregen. Aanschouw:

Afbeelding

Ja er steekt een bout uit op een plek waar het niet hoort, en ja het zeefje zit vol met slijpsel :roll: De bout moet er toch met kracht in zijn geslingerd, want op de plek waar hij door steekt heeft het zeefje toch wel een aardige buts.

In het dekseltje zelf lagen de ontbrekende sluitring en veerring. En gek genoeg een rubber ring. Waar die vandaan komt snap ik nog niet. Wie het weet mag het zeggen :toost:

Afbeelding
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Vandaag had ik even tijd over, dus kon ik mooi de trekker bij Edwin ophalen. Hij had er ook nog een luchtratel (is dat de juiste benaming?!) bij. Ik heb de laatst keer immers de bout van de rotor met zo'n ding flink vast gezet. Ik dacht dat ik hem daarmee dus ook wel weer los kreeg. Niet dus, de loctite was sterker dan de ratel :evil:

Bij gebrek aan het originele blokkeergereedschap, ben ik daarom maar creatief te werk gegaan. Dat leverde een stilleven op dat ik jullie niet wilde onthouden:

Afbeelding

En het werkte nog ook! Gewoon twee flinke M12 bouten. Eentje afgeslepen tot ik alleen het blinde stuk over hield. Zo past hij zo strak mogelijk in het gat van het vliegwiel. In het gat van de uitgaande as past toevallig ook zo'n M12 bout, zonder verdere aanpassingen. De ketting had ik nog rond slingeren en kwam stom toevallig heel mooi haaks uit.

zo, genoeg voor vandaag. In het weekend hoop ik een heel stuk te komen. Edwin, nogmaals bedankt voor het lenen!
:zwaaien:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Rammelbak schreef:Ja ik kom er wel voor 15 juli denk ik 8) Ik heb de foto's van mijn vondst tijdens mijn oliewissel net binnen gekregen. Aanschouw:

Afbeelding

Ja er steekt een bout uit op een plek waar het niet hoort, en ja het zeefje zit vol met slijpsel :roll: De bout moet er toch met kracht in zijn geslingerd, want op de plek waar hij door steekt heeft het zeefje toch wel een aardige buts.

In het dekseltje zelf lagen de ontbrekende sluitring en veerring. En gek genoeg een rubber ring. Waar die vandaan komt snap ik nog niet. Wie het weet mag het zeggen :toost:

Afbeelding
Ziet er uit als een rubbertje wat in het kuipwerk gebruikt wordt... Zitten volgens mij bij de aansluiting van de tank. Maar wat hij dan in je olie doet...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Kan ook een stuk van de rubber/plastic ring zijn die rond het tandwiel van het balanasaskettingspannertandwiel :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Dat is het gelukkig niet. Misschien heeft een gemakzuchtige eigenaar gewoon dat ringetje laten vallen en had hij geen zin om het uit het carter te vissen :shock:

Door de weeks heb ik nog steeds weinig tijd, maar ik probeer elke dag kleine stapjes te maken. Zo heb ik vandaag het kleppendeksel gelicht. Geinige constructie met die tuimelaars in het deksel! In vergelijking met de Guzzi's die ik gewend ben, heeft Suzuki het allemaal een stuk handiger, beter en efficiënter uitgedacht.

De nokkenaskettingspanner is nu al in zicht. Die doet inderdaad helemaal niets meer. De nokkenasketting is in vergelijking met de nieuwe ketting ook ongeveer een halve centimeter uitgerekt. Ik moet nog nameten of hij echt over het limiet is.
Wat me wel opviel, is de "nokkenaskettinggeleider". Ik bedoel dat stuk kunststof dat wordt aangedrukt door de spanner. Dat ding zit van boven tot onder vol met barstjes!! :!: Is dat gebruikelijk, of heeft hij teveel op zijn donder gehad door de slappe ketting?
Op de site van Hessler kan ik nergens zo'n ding vinden. Heeft iemand hem nog ergens in een fatsoenlijke staat in een sloopblok zitten? Foto's van dat ding volgen later.
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Heb ik wel liggen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Die kettingeleiders zijn bij CMSNL nog gewoon te bestellen: http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1990- ... ml#results. Daar heb ik ze ook vandaan.

Ik denk dat de lokale motorboer ze ook kan bestellen.


OJ

Edit: zie niet dat Zappa ze nog heeft liggen :-)
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

als cmsnl ze heeft dan heeft de dealer ze ook en vaak goedkoper of je kan daar wat korting krijgen. cmsnl besteld veel van dit soort onderdelen ook gewoon bij de importeur. alleen van de hele oude modellen kopen ze oude voorraden op die dan daar ook op voorraad liggen.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Dan waag ik er wel even een telefoontje aan naar Zappa. Dan hoef ik tenminste niet weer tijden te wachten op 1 onderdeel.

Bedankt voor de snelle informatie!
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Helaas, de kettingeleider uit het plukblok van Zappa is al weg. Zijn er toevallig nog andere mensen met een plukblok op de plank? Op de foto hier onder is te zien dat het toch echt wel nodig is dat de geleider wordt vervangen :wink:

Afbeelding
:zwaaien:
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Dit is een pic van wat ik heb liggen. Beter dan de jouwe lijkt me.
Slijtage is 0,2-0,3 mm
Komen uit een SR41 maar dat maakt geen verschil dacht ik

Ze zijn voor jou als je ze wilt hebben.
20120608_001s.jpg
20120608_001s.jpg (38.76 KiB) 2882 keer bekeken
huls
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ja graag Huls. Een beetje slijtage is niet erg, ze zijn al snel beter dan de geleider die bij mij uit mijn blok kwam :wink: Ik zal je even PB-en voor het ophalen/versturen.
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 798
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Helaas is de geleider aan de andere kant ook een beetje overleden. Daar is het staal al te zien op een plek...

Afbeelding
:zwaaien:
Plaats reactie