BIG project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Rammelbak schreef:Kijk, daar zit een redenatiefoutje van mij dus in. Ik ging even uit van een rijdende machine waar je wat andere eigenschappen aan wil geven.
Mijn avatar geeft de huidige stand van zaken weer.

Rammelbak schreef: Voor jouw project kan het best geinig zijn om het zaakje op te tekenen en te vergelijken met nieuwe machines. En dan vooral machines die zichzelf bewezen hebben of waar je zelf goede ervaringen mee hebt. Dat kan best nog een leuke fiets opleveren :verliefd:
De wielbasis op het project is nu 1560mm en ik wilde proberen die te laten verkleinen naar de wielbasis van de R1100GS (1500mm) want dat bevalt me goed in het bochtenwerk op het asfalt en dat is niet te extreem kort in mijn beleving ( ter vergelijk KTM690 enduro heeft wielbasis 1495mm )

We gaan contact opnemen met het hoofd TD :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Meten is weten.
Ik heb net mijn huidige "trail" opgemeten en die is 12,5 cm ( zie plaatje vorige pagina )
Aangeraden wordt tussen 5 ( sporti ) en 10 cm ( easy ) dus ik heb een BIGsjopper in de schuur staan op dit moment. :shock:
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Leo schreef:Meten is weten.
Ik heb net mijn huidige "trail" opgemeten en die is 12,5 cm ( zie plaatje vorige pagina )
Aangeraden wordt tussen 7 en 10 cm dus ik heb een BIGsjopper in de schuur staan op dit moment. :shock:

Hmmm, tsja...
Kom net met blokhaak en rolmaat uit de tuin
met de volgende meetwaarden:
wielbasis 1485 mm
balhoofdshoek 60
naloop 110mm :roll: maar is wel wat lastig te meten
dus zou wel eens niet helemaal correct kunnen zijn. 8)
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

De waardes die in de theorie worden vermeld, zijn altijd gemeten met maximale veeruitslag. Het zaakje op een middenbok nameten geeft hierdoor een vertekend beeld.

Leo, bedoel je met 'trail' de naaloop? Dan is 125mm zo gek nog niet. Kijk maar naar het voorbeeld van wat de Big origineel is (135mm) en wat een huidige KTM 990 Adventure heeft (119mm).

Of bedoel je de offset? Dat is maat 'd' in je afbeelding. Hiervoor kan niet zomaar een ideale maat gegeven worden. Dit hangt helemaal af van je balhoofdhoek en de lengte van je voorvork. Hoe groter je offset, hoe kleiner je naloop. Misschien dat onderstaand plaatje iets meer tot de verbeelding spreekt:

Afbeelding

Bij onze Biggen (en bij veel andere offroads) zit de voorwielas aan de voorkant van de voorvork 'geplakt'. De afstand van voorwielas tot de middenlijn van je veerpoot, telt ook nog op bij de offset die je al in je balhoofdplaten hebt.

Een naloop van 50mm tot 70mm zijn een beetje onwaarschijnlijke maten.
:zwaaien:
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Rammelbak schreef: Een naloop van 50mm tot 70mm zijn een beetje onwaarschijnlijke maten.

Dat dacht ik eerlijk gezegd ook al een beetje...
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Rammelbak schreef:De waardes die in de theorie worden vermeld, zijn altijd gemeten met maximale veeruitslag
Ik heb alles gemeten zoals op mijn avatar te zien is.
leeg frame met 2 wielen op de grond.

Rammelbak schreef: bedoel je met 'trail' de naaloop? .
Yep.
Rammelbak schreef: Dan is 125mm zo gek nog niet. Kijk maar naar het voorbeeld van wat de Big origineel is (135mm) en wat een huidige KTM 990 Adventure heeft (119mm)
Check. 135mm van de standaard BIG is nog een cm meer dan wat ik nu gemeten heb alleen de BIG heeft weer een kortere wielbasis enz enz enz :crazyeyes:
om gek van te worden.
Rammelbak schreef:Of bedoel je de offset?
Nee hoor, ik bedoel echt de naloop. Ik heb er inmiddels zoveel over gelezen dat ik ze nu uit elkaar kan houden :wink:

Rammelbak schreef: Bij onze Biggen (en bij veel andere offroads) zit de voorwielas aan de voorkant van de voorvork 'geplakt'. De afstand van voorwielas tot de middenlijn van je veerpoot, telt ook nog op bij de offset die je al in je balhoofdplaten hebt..
De USD die ik erin heb heeft ook de as aan de voorkant "geplakt".
Rammelbak schreef: Een naloop van 50mm tot 70mm zijn een beetje onwaarschijnlijke maten.
Vind ik ook, daarom schreef ik 50mm tot 10mm :wink:
waar ik mijn info vandaan haalde

De punten waar mijn rijgenot allemaal vanaf kunnen hangen lopen op hoe meer ik erover lees en nadenk :|
Ik hou dit onderwerp in mijn achterhoofd en ga eerst alles in mekaar schroeven en rijden en als ik dan het gevoel heb dat er wat moet gebeuren kan ik nog altijd ingrijpen voor de poedercoater zijn werk mag doen.

Alvast keibedankt voor jullie reactie !
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik snap al dat geredeneer wel maar wordt het niet allemaal erg theoretisch. als het allemaal zo simpel was dan waren er toch niet nog zoveel motoren waar lang niet iedereen blij is met de rijeigenschappen? Ook stuurdempers en al dat gedoe was dan allemaal niet nodig en die fabrikanten die aftermarket vering verkopen konden dan helemaal wel inpakken. tevens hadden we dan nu allemaal telelever enzo er op zitten. volgens mij spelen er veel meer factoren mee die de rijeigenschappen beïnvloedden. moet je het boek "de chrono liegt niet" maar eens lezen. factoren als waar ligt het zwaartepunt, hoe verschuift het zwaartepunt bij remmen, hoe diep duikt de motor bij remmen.....enz enz enz ......
futurist
PS volgens mij niet te veel van het origineel af gaan proberen te zitten (rijd best goed toch) en daar stap voor stap aan veranderen tot het best haalbare voor jou gevoel en menig hoe het zou moeten zijn. En het blijft een zwaar rot ding als je het over de big en zijn wegligging op het onverhard hebt.
gewoon verstand op nul en gaan, heb ik zuid frankrijk tijdens dr goed to the French alps ook gedaan en me kostelijk vermaakt (met af en toe het hart in de keel als de rand erg dichtbij kwam)
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hoi Cor,

Je hebt helemaal gelijk, het is ook allemaal puur theoretisch maar wel leuk om eens even bij stil te staan en over na te denken vond ik.
Iets meer in de materie duiken kan ook leuk zijn.

Ik ( non technische achtergrond ) heb door er over te lezen op Inet en de meningen van andere biggers veel van bijgeleerd en dat is 1 van de redenen dat ik een project ben gestart.
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ach, het is wel geinig om over na te denken. Allen niet te lang, want dan krijg je hetzelfde als mijn project. Dat staat er al 3 jaar zo bij:

Afbeelding

Maar als het dan eenmaal rijdt... 8) :D

Een Big vind ik trouwens van zichzelf al niet slecht sturen. De grote balhoofdhoek en lange naloop geven stabiliteit en theoretisch zwaarder en langzamer sturen. Dat wordt weer ruimschoot gecompenseert door de hefboomwerking van het lomp grote stuur dat je in handen hebt. In praktijk is zo'n Big voor mijn gevoel net zo gemakkelijk te sturen als de gemiddelde straatfiets. Als er dan ook nog een beetje fatsoenlijke vering op zit, is het echt een "Big Boy Toy" :mrgreen:

Succes met het project. Ik ben benieuwd wat het wordt!
:zwaaien:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Rammelbak schreef:Ach, het is wel geinig om over na te denken. Allen niet te lang, want dan krijg je hetzelfde als mijn project. Dat staat er al 3 jaar zo bij:
Ik zou willen dat mijn project er heel even zo bij stond want dan kon het hoofd TD mijn verzoek uitvoeren ( balhoofd hoek verkleinen ) zonder dat het balhoofd een eigen weg gaat zoeken tijden het vastlassen.

Ik heb er een andere voorkant ingezet wat in principe beter moet veren dan de originele. Voor de achterzijde heb ik even de goedkope maar beproefde oplossing gekozen door een progressieve SH veer op de OEM demper te plaatsen.

Rammelbak schreef:Succes met het project. Ik ben benieuwd wat het wordt!
Het moet uiteindelijk een RMZ-800 ( grotere broer van RMZ-450 ) worden maar dat gaat wel een doorlopend verhaal van modificeren worden. Eerst zsm rijdend maken zodat ik weer het zand ik kan en dan stap voor stap verder modificeren.

Waarom staat jouw project al zo lang stil alsk vragen mag ?
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef: Het moet uiteindelijk een RMZ-800 ( grotere broer van RMZ-450 ) worden maar dat gaat wel een doorlopend verhaal van modificeren worden. Eerst zsm rijdend maken zodat ik weer het zand ik kan en dan stap voor stap verder modificeren.

Waarom staat jouw project al zo lang stil alsk vragen mag ?
Ga je er ook nog injectie op maken? :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Ga je er ook nog injectie op maken?
In de originele project opzet is geen vlakschuif / pumpercarb of injectie opgenomen maar wie weet waar het uiteindelijk mee eindigt want het is een on going project.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ik ben van alle kanten nieuwe spullen aan het bestellen om het blok draaiende de te maken en was nu bij 4 keeringen beland die ik graag vernieuwd wil hebben voor ik hem start:

Keerring voor:
Koppelingshendel
uitgaande as
achter het oliefilter / oliedruk in de kop
decompressiehendel

Dus ik naar CMS :
ridiculous.JPG
Ik zag het eindtotaal en keek nog eens naar wat ik nu wilde gaan bestellen en dacht "F... Y.." ( en das geen chinees gerecht kan ik je vertellen )
Iemand een tip ?
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Tja, ik haal dat spul altijd bij een skf agentschap in Utrecht, zonder bonnetje.
Maar daar heb jij weer niks aan. :wink:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zoek ff op bv olie keerring 16x30 en u zult vinden gok ik :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik heb al zo vaak gezegd dat CMSNL duur is, ga naar je dealer en daar koop je ze iets goedkoper ZONDER €8,50 verzendkosten. mag je overigens met de huidige benz prijs ook weer niet te ver voor rijden.
ook iedere technische handels zaak levert die keerringen, maar dan nog is €25,= normaal voor 4 van die keerringen, .........................
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

futurist schreef:ik heb al zo vaak gezegd dat CMSNL duur is, ga naar je dealer en daar koop je ze iets goedkoper ZONDER €8,50 verzendkosten. mag je overigens met de huidige benz prijs ook weer niet te ver voor rijden.
ook iedere technische handels zaak levert die keerringen, maar dan nog is €25,= normaal voor 4 van die keerringen, .........................
futurist
Mijn dichtstbijzijnde soes dealer (Motoport in Rockanje of Schiedam) is minstens een half uur rijden (en dan moet je ook nog een keer langs om de bestelling op te halen). Een X geprobeerd een kentekenplaat te bestellen nadat ik eerste een half uur heb moeten wachten op een "zeurklant" die voor mij werd geholpen, en werd toen doodleuk verwezen naar een automaterialenzaak :shock:. Dat gebeurd mij niet meer! Tegenwoordig weet ik aardig de weg op Ebay en vindt de verzendkosten opwegen tegen mijn reistijd en reiskosten. Zeker als je een beetje vooruit kijkt door onderdelen in wat grotere hoeveelheden te bestellen. Verzendkosten vallen dan soms echt heel laag uit.
In het voorbeeldje van de oliekering : heb er destijds vier besteld en inclusief verzendkosten kwamen deze neer op 2,98 per stuk :lol: . En ships, heb er nog maar één op voorraad :o .

Maar ik geloof je als je naar een gemiddelde lagerboer gaat met de oude oliekeringen, je weggaat met de juiste nieuwe oliekeringen. Wat duurder, maar wel gelijk meenemen. Voor specifieke Soes-onderdelen moet je helaas (wel) naar een dealer. Maar zijn de prijzen voor onderdelen dan niet overal hetzelfde (of geven ze jou speciale korting, Cor?). Ik weet nog uit de tijd dat Safe Motors nog bestond, ik ook de hoofdprijs betaalde voor onderdelen (ik meen 250 gulden voor een kickstartpedaal voor mijn DR600, nu 75 euro bij CMS)
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Kan iemand het laatste getal leveren van deze olie keerrring : http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1993- ... 928325076/
Het is de keerring van de uitgaande as en ook meteen de enige in de rij met maar 2 maten ipv 3 zoals alle anderen.

25 X 45 X ??
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

TRANSMISSION OIL SEAL 25x45x5
friturist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

futurist schreef:TRANSMISSION OIL SEAL 25x45x5
friturist
THX futurist ! nu gaan we eens kijken of we voor 1/3 van de CMS prijs (incl. verzenden) de spullen via de link van ouwe reus op de deurmat kunnen krijgen.
Als het lukt is alles binnen om het blok te dichten en kan het feest beginnen.
joebar2dakar
Berichten: 234
Lid geworden op: za mar 02, 2013 09:45

Leo schreef:.............. en kan het feest beginnen.
Ben dol op feestjes Afbeelding, hoor 't wel wanneer je de Cola koud hebt staan Afbeelding
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ik heb alle 4 de keerringen dubbel besteld omdat ik ooit nog een reserveblok 100% klaar wil zetten en was incl verzenden kwijt:

Zahlung gesendet an ebay@bohemiaseal.cz
Von Betrag €17,66 EUR
Zu Betrag $22,80 USD
Wechselkurs: 1 Euro = 1,29105 US-Dollar

THX "ouwe" reus !
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

In voorbereiding op de start van de opbouw vandaag bezig geweest met Dasty.

Toen ik de drek weghad op de plek waar de meeste ( ketting)smeerzooi zat zag ik dit:
skaaf 1.JPG
skaaf 2.JPG
Hebben jullie dat ook ?
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Mij nooit opgevallen, maar van jou mag ik mijn BIG ook niet poetsen :evil: .

Waren de beschadigingen al zichtbaar voordat je ging soppen?
Zou zeggen dat het wiel er scheef in heeft gezeten. Heb je nog wel die dikke bus aan de linkerzijde zitten?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie