BMW G450X

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

Hallo,

Ik sta op punt een nieuwe motor te kopen, nu wil ik al een tijdje een BMW G450X kopen, maar ik lees nog hier en daar negatieve reacties erover (betrouwbaarheids problemen ed.)

Wie heeft er meer ervaring mee?
als je zou mogen opnieuw kiezen, zou je weer de BMW kiezen boven een ander merk?

Groeten, Paul
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Laat die ervaringen maar horen, jongens......
ben ook benieuwd. ;)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

nu ,niemand :P ?
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

echt niemand :roll: :shock:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

"Brommer" heeft een BMW 450. Stuur hem anders een PB...

Ik heb vorig jaar de BMW mogen testen in Malaga bij de introductie.
Ik vond het in elk geval een makkelijk te berijden moto.
Naast snelle paden ook redelijk veel langzaam/zwaar werk ermee gedaan (samen met Joel Smets en een ex-WP rijder een toerke gedaan), en de moto gaf geen krimp (waren nog pre-productiemodellen)

Mijn enige bedenking is de nogal kleine koppeling die dan ook nog eens erg snel draait (maar hier heb ik dus geen ervaring op langere termijn mee)

Jo VdB
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

van die koppeling had ik ook al mijn vragen bij, zou die nu sneller slijten (of verbranden in sommige gevallen :oops: ) dan een conventioneler type?
GorilaZz
Berichten: 120
Lid geworden op: ma okt 09, 2006 22:06
Locatie: zandvoort

heeft voor en nadelen, voordeel is dat die meer toeren maakt en daardoor een kleiner koppel te verwerken krijgt en daardoor lichter kan worden uitgevoerd.

nadeel is dat die sneller ronddraait en dat die lichter geconstrueerd wordt.

de tijd zal het leren, in elke auto draait de koppeling op krukas toerental en bmw maakt al een tijdje motoren en helemaal gek zijn ze daar niet dus...

zelf vind ik het achterwege laten van een kickstarter bij een enduro het noodlot tarten
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

GorilaZz schreef:bmw maakt al een tijdje motoren en helemaal gek zijn ze daar niet dus...
Tja,

maar om echt "zwaar" endurowerk te rijden met de HP2 heb je toch wel een sintermetaal koppeling nodig (en die zit er standaard niet op..)
Ook daar heb ik ervaring mee :cry:

Jo VdB
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

GorilaZz schreef:heeft voor en nadelen, voordeel is dat die meer toeren maakt en daardoor een kleiner koppel te verwerken krijgt en daardoor lichter kan worden uitgevoerd.

nadeel is dat die sneller ronddraait en dat die lichter geconstrueerd wordt.

de tijd zal het leren, in elke auto draait de koppeling op krukas toerental en bmw maakt al een tijdje motoren en helemaal gek zijn ze daar niet dus...

zelf vind ik het achterwege laten van een kickstarter bij een enduro het noodlot tarten
@jo:is de HP2 dan ook niet iets anders doordat ie zwaarder is dan een gemiddelde enduro?
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Jo VdB schreef:
GorilaZz schreef:bmw maakt al een tijdje motoren en helemaal gek zijn ze daar niet dus...
Tja,

maar om echt "zwaar" endurowerk te rijden met de HP2 heb je toch wel een sintermetaal koppeling nodig (en die zit er standaard niet op..)
Ook daar heb ik ervaring mee :cry:

Jo VdB
is de ktm met pensioen? nee toch zeker :twisted:
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Ook Martin Fontyn (Martin EAO) rijdt op een BMW en heeft er al de Tuareg mee gereden en als vijfde geeindigd. E blijken wel wat kinderziektes aan te zijn, maar niet onoverkoombaar.
Met Hemelvaart gaan we met hem naar Polen en dan kan ik eens met eigen ogen bekijken wat die motor kan. :wink:
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

weet je toevallig welke kinderziektes, volgens de dealers zijn er geen kinderziektes :lol: :lol:
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Afbeelding

Als je dit met een BMW kunt uitrijden dan mag je wel stellen dat hij betrouwbaar is, toch?
:toost:
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Dat vindt ik dus ook, dus zullen die "kinderziektes" wel meevallen.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

henk-v schreef: is de ktm met pensioen? nee toch zeker :twisted:
Nee nee, don't worry, dat beestje wordt al 8 jaar goed onderhouden :wink: En zo veel beter rijden die nieuwe nu ook weer niet.

Die HP2 heb ik 3 jaar geleden eens meegehad naar de TransArdennaise. In het eerste lange moddergat rij ik er dus al meteen de koppeling uit (en nee, ik heb niet de koppeling laten slippen...)

Fee, die er toen ook bij was, dacht al dat de moto in vuur stond :shock: En stinken dat dat deed...

Vandaar dus dat bv je bij een HP2 bij "serieus" werk er beter een sterkere koppeling inzet...

En om terug bij de 450X van BMW te komen --> ik vind die dus echt ZALIG rijden.

Je moet hem wel met vol vermogen rijden, anders heb je een te groot gat tussen de 1ste en 2de, waar je net te weinig vermogen hebt indien gerestricteerd.

Ik herhaal : het toerke dat we deden in Malaga was erg zwaar, erg belastend voor de koppeling, en uiteindelijk waren er daar dus geen problemen mee !

Ook heb ik eens de moto enkele meters ver weggegooid op een rotsige berg --> niks krom of verbogen (op stuur en schakelaars op stuur na natuurlijk)

Nog een nadeel (naast het ontbreken van een kick), vind ik de positie van de benzinetank en daaruit voortvloeiend, de moeilijkheid om meer benzine mee te nemen... Al bestaan er misschien al oplossingen hiervoor.

BMW vindt dat de 650 eerder geschikt is voor rally's en woestijnwerk.

P.S. De huidige avatar is trouwens op zo'n BMW 450X :wink:

Jo VdB
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

nog een vraagje, aangezien die tank zo 'gekronkeld' onder het zadel zit, kan je niet echt naar beneden kijken naar het brandstofniveau, hetgeen ik wel bij mijn rmz kan, dus als bijgevolg, kan je niet even snel je brandstof checken... er zit geen meter op dacht ik :?: doorzichtige tank is dan eerder een must ipv onzinnig gadget.

hoeveel zo'n motor verbruikt maakt mij eigenlijk helemaal niets uit, zolang ie maar goed rijdt, maar toch uit voorzorg : hoe ver of hoe lang kan je rijden met een volle tank(8.5l), om te weten wanneer je moet tanken...

ik had gezien dat speedbrain (www.speedbrain.de) een doorzichtige tank aanbiedt voor 199€, wat mij nog meevalt qua prijs :!:
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

Hoi, dat ik dit onderwerp gemist heb :lol:

ik ben helemaal happy met mijn g450x.
betrouwbaarheid.... africa race is gerden op 1 blok door jose pellicer dat zal ongeveer 140 uur zijn schat ik. de laatse 2 dagen begon eht blok wel meer lawaai te maken, niet iedere dag werd olie ververst.

Ook een canadese vrouw is met de g450x door de woestijn gegaan 8 dagen of zo, helemaal geen olie ververst gewoon gereden, geen probleem.

aan de andere kant ken ik iemand die na 70 uur het blok in puin heeft weet niet wat precies staat op ukgser een verhaaltje.

powerplug erin absoluut rijdt lekkerder.
enigste modificatie die ik gedaan heb is een remus uitlaat erop, scheelt 2 kilo en hij loop lekkerder onderin vrijer.
dacht dat het 8 liter was de tank en bij 0.75 liter komt het reserve teken in beeld(niet dat je daar op let). echter al een aantal mensen hebben gemerkt dat op het moment het rserve icoontje aangaat je dasn binnen no time stil staat, kloptiets neit met de afstelling ook schijnt er benzine achter te blijven die niet verbruikt wordt.

zelf heb ik dat niet gemerkt want ik heb max 4,5 liter getsnkt tot nu toe.
van huis naar crossbaan 10 kilomter 4 maal 20 mionuten crossbaan (harde baan) en terug, geen idee hoeveel km. Bij het inrijden (opde weg) zonder power plug dik 80kilometer met net geen 4 liter. maar dat was rustig rijden opde weg .
tank is 8 liter en volgens bmw is bij constant 90 4,5l verbruik en bij 120 continu 6,6l verbruik (op de 100km) maar dat is wel erg niet nuttige info want wanneer rij je constant...... behalve bij een rally natuurlijk...
Kick starter tja opde drz zat ie ook neit en gelukkig nooit nodig gehad. we zien wel hoe het gaat.

let welopde schoreven bij het subframe ff locktite erop want ik ben er 1 verloren. het magura stuur kan krom weet ik uit ervaring.

tja wat kan ik meer zeggen...
Opde Oost europa rally 2500km oost europa ook een g450x mee, geen problemen gehad zover ik begreep. Er is een zijtankje van 7 liter te koop die komt naast je subfraam links(kost 500 euro of zo) ook weety ik dat aqau line met een grote tank komt voor de g450x, waarschijnlijk zal dat een normale tank zijn beetje het idee zoals die ook bijde ktm 690 er is met behoud van je orginele tank.

als er vragen zijn hoor ik wel.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
TheHamster
Berichten: 13
Lid geworden op: do sep 06, 2007 15:55
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

....en lukt het rijden al een beetje, brommer? :twisted: :mrgreen:
gil
Berichten: 27
Lid geworden op: do mar 17, 2005 12:08

ik sta ook op het punt een g450x te kopen, maar twijfel nog na 3 KTM ( alle gekocht in deurne goede service en komen hun afspraken na ) en 1 WR ( goede moto maar de dealer uit wuustwezel is echt een oplichter ) wat zouden jullie doen. :?:
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Om eerlijk te zeggen zou ik nooit zo'n BMW kopen.
Ik hou het liever bij merken die al langer rondrijden met enduro motoren.
Maar dat is mijn mening hé want iemand die iets speciaals wil neemt dat risico wel :oops:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gebruikersavatar
RJB (Roel)
Berichten: 5
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 10:32
Locatie: Flevoland

Afgelopen week was ik bij Gebben Motoren in Rogat toen er net een BMW G450X werd ingeruild. Deze motor was als (splinter)nieuw, volgens mij maar een paar 100 km. gedraaid en voor de rest helemaal origineel. Het was een BTW-motor en de richtprijs zat rond de 8.250 euro werd mij verteld.

Misschien is het iets voor iemand van hier.
HP2 Enduro (2005) + G450X (2009)
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

gil schreef:ik sta ook op het punt een g450x te kopen,:
Volg je gevoel en kopen ...

Ik was er erg content van tijdens de presentatie in Spanje.
Intussen ook via Touratech en anderen veel aftermarket materiaal te krijgen.

BMW is een groot merk, en in niets te vergelijken met Scorpa/Vor/Vertemati/... en andere exoten.

Jo VdB
gil
Berichten: 27
Lid geworden op: do mar 17, 2005 12:08

hey roel en jo julie hebben er blijkbaar eentje wat is je ervaring tot nu over stukken en vermogen ? want in belgie worden ze nu aangeboden nieuw met speciale uitlaat voor 7500€ promo van BMW belgie. Ik twijfel nog een beetje.
Gebruikersavatar
RJB (Roel)
Berichten: 5
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 10:32
Locatie: Flevoland

Ik heb er nog te weinig mee gereden om echt iets zinnigs over de BMW te zeggen. Daarnaast is de motor verre van standaard dus moeilijk te vergelijken met hetgeen jij in de winkel koopt.
HP2 Enduro (2005) + G450X (2009)
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Voor mij was de zitpositie op de BMW dusdanig dat ik deze niet heb gekocht. Voetsteunen leken wat verder (te?) naar achter te zitten. Voor de rest idd volg je gevoel. Mijn euros zijn mede daarom toch weer naar Oostenrijk gegaan.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie