Hallo,
Ik sta op punt een nieuwe motor te kopen, nu wil ik al een tijdje een BMW G450X kopen, maar ik lees nog hier en daar negatieve reacties erover (betrouwbaarheids problemen ed.)
Wie heeft er meer ervaring mee?
als je zou mogen opnieuw kiezen, zou je weer de BMW kiezen boven een ander merk?
Groeten, Paul
BMW G450X
Moderator: ghulst
"Brommer" heeft een BMW 450. Stuur hem anders een PB...
Ik heb vorig jaar de BMW mogen testen in Malaga bij de introductie.
Ik vond het in elk geval een makkelijk te berijden moto.
Naast snelle paden ook redelijk veel langzaam/zwaar werk ermee gedaan (samen met Joel Smets en een ex-WP rijder een toerke gedaan), en de moto gaf geen krimp (waren nog pre-productiemodellen)
Mijn enige bedenking is de nogal kleine koppeling die dan ook nog eens erg snel draait (maar hier heb ik dus geen ervaring op langere termijn mee)
Jo VdB
Ik heb vorig jaar de BMW mogen testen in Malaga bij de introductie.
Ik vond het in elk geval een makkelijk te berijden moto.
Naast snelle paden ook redelijk veel langzaam/zwaar werk ermee gedaan (samen met Joel Smets en een ex-WP rijder een toerke gedaan), en de moto gaf geen krimp (waren nog pre-productiemodellen)
Mijn enige bedenking is de nogal kleine koppeling die dan ook nog eens erg snel draait (maar hier heb ik dus geen ervaring op langere termijn mee)
Jo VdB
heeft voor en nadelen, voordeel is dat die meer toeren maakt en daardoor een kleiner koppel te verwerken krijgt en daardoor lichter kan worden uitgevoerd.
nadeel is dat die sneller ronddraait en dat die lichter geconstrueerd wordt.
de tijd zal het leren, in elke auto draait de koppeling op krukas toerental en bmw maakt al een tijdje motoren en helemaal gek zijn ze daar niet dus...
zelf vind ik het achterwege laten van een kickstarter bij een enduro het noodlot tarten
nadeel is dat die sneller ronddraait en dat die lichter geconstrueerd wordt.
de tijd zal het leren, in elke auto draait de koppeling op krukas toerental en bmw maakt al een tijdje motoren en helemaal gek zijn ze daar niet dus...
zelf vind ik het achterwege laten van een kickstarter bij een enduro het noodlot tarten
Tja,GorilaZz schreef:bmw maakt al een tijdje motoren en helemaal gek zijn ze daar niet dus...
maar om echt "zwaar" endurowerk te rijden met de HP2 heb je toch wel een sintermetaal koppeling nodig (en die zit er standaard niet op..)
Ook daar heb ik ervaring mee
Jo VdB
@jo:is de HP2 dan ook niet iets anders doordat ie zwaarder is dan een gemiddelde enduro?GorilaZz schreef:heeft voor en nadelen, voordeel is dat die meer toeren maakt en daardoor een kleiner koppel te verwerken krijgt en daardoor lichter kan worden uitgevoerd.
nadeel is dat die sneller ronddraait en dat die lichter geconstrueerd wordt.
de tijd zal het leren, in elke auto draait de koppeling op krukas toerental en bmw maakt al een tijdje motoren en helemaal gek zijn ze daar niet dus...
zelf vind ik het achterwege laten van een kickstarter bij een enduro het noodlot tarten
is de ktm met pensioen? nee toch zekerJo VdB schreef:Tja,GorilaZz schreef:bmw maakt al een tijdje motoren en helemaal gek zijn ze daar niet dus...
maar om echt "zwaar" endurowerk te rijden met de HP2 heb je toch wel een sintermetaal koppeling nodig (en die zit er standaard niet op..)
Ook daar heb ik ervaring mee
Jo VdB
Ook Martin Fontyn (Martin EAO) rijdt op een BMW en heeft er al de Tuareg mee gereden en als vijfde geeindigd. E blijken wel wat kinderziektes aan te zijn, maar niet onoverkoombaar.
Met Hemelvaart gaan we met hem naar Polen en dan kan ik eens met eigen ogen bekijken wat die motor kan.
Met Hemelvaart gaan we met hem naar Polen en dan kan ik eens met eigen ogen bekijken wat die motor kan.
Dat vindt ik dus ook, dus zullen die "kinderziektes" wel meevallen.
Nee nee, don't worry, dat beestje wordt al 8 jaar goed onderhouden En zo veel beter rijden die nieuwe nu ook weer niet.henk-v schreef: is de ktm met pensioen? nee toch zeker
Die HP2 heb ik 3 jaar geleden eens meegehad naar de TransArdennaise. In het eerste lange moddergat rij ik er dus al meteen de koppeling uit (en nee, ik heb niet de koppeling laten slippen...)
Fee, die er toen ook bij was, dacht al dat de moto in vuur stond En stinken dat dat deed...
Vandaar dus dat bv je bij een HP2 bij "serieus" werk er beter een sterkere koppeling inzet...
En om terug bij de 450X van BMW te komen --> ik vind die dus echt ZALIG rijden.
Je moet hem wel met vol vermogen rijden, anders heb je een te groot gat tussen de 1ste en 2de, waar je net te weinig vermogen hebt indien gerestricteerd.
Ik herhaal : het toerke dat we deden in Malaga was erg zwaar, erg belastend voor de koppeling, en uiteindelijk waren er daar dus geen problemen mee !
Ook heb ik eens de moto enkele meters ver weggegooid op een rotsige berg --> niks krom of verbogen (op stuur en schakelaars op stuur na natuurlijk)
Nog een nadeel (naast het ontbreken van een kick), vind ik de positie van de benzinetank en daaruit voortvloeiend, de moeilijkheid om meer benzine mee te nemen... Al bestaan er misschien al oplossingen hiervoor.
BMW vindt dat de 650 eerder geschikt is voor rally's en woestijnwerk.
P.S. De huidige avatar is trouwens op zo'n BMW 450X
Jo VdB
nog een vraagje, aangezien die tank zo 'gekronkeld' onder het zadel zit, kan je niet echt naar beneden kijken naar het brandstofniveau, hetgeen ik wel bij mijn rmz kan, dus als bijgevolg, kan je niet even snel je brandstof checken... er zit geen meter op dacht ik doorzichtige tank is dan eerder een must ipv onzinnig gadget.
hoeveel zo'n motor verbruikt maakt mij eigenlijk helemaal niets uit, zolang ie maar goed rijdt, maar toch uit voorzorg : hoe ver of hoe lang kan je rijden met een volle tank(8.5l), om te weten wanneer je moet tanken...
ik had gezien dat speedbrain (www.speedbrain.de) een doorzichtige tank aanbiedt voor 199€, wat mij nog meevalt qua prijs
hoeveel zo'n motor verbruikt maakt mij eigenlijk helemaal niets uit, zolang ie maar goed rijdt, maar toch uit voorzorg : hoe ver of hoe lang kan je rijden met een volle tank(8.5l), om te weten wanneer je moet tanken...
ik had gezien dat speedbrain (www.speedbrain.de) een doorzichtige tank aanbiedt voor 199€, wat mij nog meevalt qua prijs
Hoi, dat ik dit onderwerp gemist heb
ik ben helemaal happy met mijn g450x.
betrouwbaarheid.... africa race is gerden op 1 blok door jose pellicer dat zal ongeveer 140 uur zijn schat ik. de laatse 2 dagen begon eht blok wel meer lawaai te maken, niet iedere dag werd olie ververst.
Ook een canadese vrouw is met de g450x door de woestijn gegaan 8 dagen of zo, helemaal geen olie ververst gewoon gereden, geen probleem.
aan de andere kant ken ik iemand die na 70 uur het blok in puin heeft weet niet wat precies staat op ukgser een verhaaltje.
powerplug erin absoluut rijdt lekkerder.
enigste modificatie die ik gedaan heb is een remus uitlaat erop, scheelt 2 kilo en hij loop lekkerder onderin vrijer.
dacht dat het 8 liter was de tank en bij 0.75 liter komt het reserve teken in beeld(niet dat je daar op let). echter al een aantal mensen hebben gemerkt dat op het moment het rserve icoontje aangaat je dasn binnen no time stil staat, kloptiets neit met de afstelling ook schijnt er benzine achter te blijven die niet verbruikt wordt.
zelf heb ik dat niet gemerkt want ik heb max 4,5 liter getsnkt tot nu toe.
van huis naar crossbaan 10 kilomter 4 maal 20 mionuten crossbaan (harde baan) en terug, geen idee hoeveel km. Bij het inrijden (opde weg) zonder power plug dik 80kilometer met net geen 4 liter. maar dat was rustig rijden opde weg .
tank is 8 liter en volgens bmw is bij constant 90 4,5l verbruik en bij 120 continu 6,6l verbruik (op de 100km) maar dat is wel erg niet nuttige info want wanneer rij je constant...... behalve bij een rally natuurlijk...
Kick starter tja opde drz zat ie ook neit en gelukkig nooit nodig gehad. we zien wel hoe het gaat.
let welopde schoreven bij het subframe ff locktite erop want ik ben er 1 verloren. het magura stuur kan krom weet ik uit ervaring.
tja wat kan ik meer zeggen...
Opde Oost europa rally 2500km oost europa ook een g450x mee, geen problemen gehad zover ik begreep. Er is een zijtankje van 7 liter te koop die komt naast je subfraam links(kost 500 euro of zo) ook weety ik dat aqau line met een grote tank komt voor de g450x, waarschijnlijk zal dat een normale tank zijn beetje het idee zoals die ook bijde ktm 690 er is met behoud van je orginele tank.
als er vragen zijn hoor ik wel.
ik ben helemaal happy met mijn g450x.
betrouwbaarheid.... africa race is gerden op 1 blok door jose pellicer dat zal ongeveer 140 uur zijn schat ik. de laatse 2 dagen begon eht blok wel meer lawaai te maken, niet iedere dag werd olie ververst.
Ook een canadese vrouw is met de g450x door de woestijn gegaan 8 dagen of zo, helemaal geen olie ververst gewoon gereden, geen probleem.
aan de andere kant ken ik iemand die na 70 uur het blok in puin heeft weet niet wat precies staat op ukgser een verhaaltje.
powerplug erin absoluut rijdt lekkerder.
enigste modificatie die ik gedaan heb is een remus uitlaat erop, scheelt 2 kilo en hij loop lekkerder onderin vrijer.
dacht dat het 8 liter was de tank en bij 0.75 liter komt het reserve teken in beeld(niet dat je daar op let). echter al een aantal mensen hebben gemerkt dat op het moment het rserve icoontje aangaat je dasn binnen no time stil staat, kloptiets neit met de afstelling ook schijnt er benzine achter te blijven die niet verbruikt wordt.
zelf heb ik dat niet gemerkt want ik heb max 4,5 liter getsnkt tot nu toe.
van huis naar crossbaan 10 kilomter 4 maal 20 mionuten crossbaan (harde baan) en terug, geen idee hoeveel km. Bij het inrijden (opde weg) zonder power plug dik 80kilometer met net geen 4 liter. maar dat was rustig rijden opde weg .
tank is 8 liter en volgens bmw is bij constant 90 4,5l verbruik en bij 120 continu 6,6l verbruik (op de 100km) maar dat is wel erg niet nuttige info want wanneer rij je constant...... behalve bij een rally natuurlijk...
Kick starter tja opde drz zat ie ook neit en gelukkig nooit nodig gehad. we zien wel hoe het gaat.
let welopde schoreven bij het subframe ff locktite erop want ik ben er 1 verloren. het magura stuur kan krom weet ik uit ervaring.
tja wat kan ik meer zeggen...
Opde Oost europa rally 2500km oost europa ook een g450x mee, geen problemen gehad zover ik begreep. Er is een zijtankje van 7 liter te koop die komt naast je subfraam links(kost 500 euro of zo) ook weety ik dat aqau line met een grote tank komt voor de g450x, waarschijnlijk zal dat een normale tank zijn beetje het idee zoals die ook bijde ktm 690 er is met behoud van je orginele tank.
als er vragen zijn hoor ik wel.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do sep 06, 2007 15:55
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
....en lukt het rijden al een beetje, brommer?
Om eerlijk te zeggen zou ik nooit zo'n BMW kopen.
Ik hou het liever bij merken die al langer rondrijden met enduro motoren.
Maar dat is mijn mening hé want iemand die iets speciaals wil neemt dat risico wel
Ik hou het liever bij merken die al langer rondrijden met enduro motoren.
Maar dat is mijn mening hé want iemand die iets speciaals wil neemt dat risico wel
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
- RJB (Roel)
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 10:32
- Locatie: Flevoland
Afgelopen week was ik bij Gebben Motoren in Rogat toen er net een BMW G450X werd ingeruild. Deze motor was als (splinter)nieuw, volgens mij maar een paar 100 km. gedraaid en voor de rest helemaal origineel. Het was een BTW-motor en de richtprijs zat rond de 8.250 euro werd mij verteld.
Misschien is het iets voor iemand van hier.
Misschien is het iets voor iemand van hier.
HP2 Enduro (2005) + G450X (2009)
Volg je gevoel en kopen ...gil schreef:ik sta ook op het punt een g450x te kopen,:
Ik was er erg content van tijdens de presentatie in Spanje.
Intussen ook via Touratech en anderen veel aftermarket materiaal te krijgen.
BMW is een groot merk, en in niets te vergelijken met Scorpa/Vor/Vertemati/... en andere exoten.
Jo VdB
- RJB (Roel)
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 10:32
- Locatie: Flevoland
Ik heb er nog te weinig mee gereden om echt iets zinnigs over de BMW te zeggen. Daarnaast is de motor verre van standaard dus moeilijk te vergelijken met hetgeen jij in de winkel koopt.
HP2 Enduro (2005) + G450X (2009)
Voor mij was de zitpositie op de BMW dusdanig dat ik deze niet heb gekocht. Voetsteunen leken wat verder (te?) naar achter te zitten. Voor de rest idd volg je gevoel. Mijn euros zijn mede daarom toch weer naar Oostenrijk gegaan.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250