Hoeveel stof door luchtfilter is funest?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

mmmm, dacht ik toen ik m'n luchtfilter er weer afhaalde na Bergeijk.

Ik had aardig wat stof vastgeplakt in de vettigheid aan de verkeerde kant van het filter tegen de luchtfilterkast van m'n tweetakt.
Op 2 smalle plekken in het filter was de binnenkant ook vies. Allebei aan de onderkant volgens mij. Misschien dat ie zelfs nat geworden is in die ene blubberbak?

Hoe snel moet ik me zorgen gaan maken??

Gelijk preventief lagers vervangen (big end / small end / krukas of deels)
Of eind van het seizoen (proberen te halen)

Ik heb nog geen andere geluiden uit het blokje horen komen.
#777 - Mijn fotoboekenplank
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ik zou zeker de zuiger even bekijken, dat zegt meer dan 1000 woorden.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Je kunt iig de cilinder even liften, en de zaak geopend beoordelen.
Kijk, het is niet fijn, zilt/lucht mengsel door je 2taktje jagen, en je mag ook zeggen dat je eerder dient te vervangen. Maar dat doorrijden nog mogelijk is.
Ziet je bigendlager en smallend lager er nog glimmend uit, hebben ze geen noemenswaardige extra speling, dan is doorrijden geen probleem.
Loopt het soepel. hoor je geen gruis bla bla. Een gezond lager hoor je niet, een versleten lager wel, en oogt dof.
Btw Erwin, je proeftijden zien er goed uit. :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Met een tweetakt ben je natuurlijk vrij snel het haasje omdat je daar in ieder geval zeker weet dat het langs de krukas en zuiger komt. Bij een viertakt is dat toch anders al kan het daar natuurlijk ook.

Ik ga hem vanavond open halen. Blok staat al op de werkbank. Eerst maar eens de cylinder er af en dan goed kijken of je ergens anders nog sporen ziet (nokkenas, smallend, bigend en oliepomp). Ben benieuwd... De cylinder en zuiger zullen sowieso wel stuk zijn.
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

speedphreax schreef:Met een tweetakt ben je natuurlijk vrij snel het haasje omdat je daar in ieder geval zeker weet dat het langs de krukas en zuiger komt. Bij een viertakt is dat toch anders al kan het daar natuurlijk ook.

Ik ga hem vanavond open halen. Blok staat al op de werkbank. Eerst maar eens de cylinder er af en dan goed kijken of je ergens anders nog sporen ziet (nokkenas, smallend, bigend en oliepomp). Ben benieuwd... De cylinder en zuiger zullen sowieso wel stuk zijn.
Check de kleppen goed, dus er uit halen en controleren op beschadiging en afdichting... 1 korrel zand op de verkeerde plek en het is fout...

Lagering zou ik me minder zorgen om maken omdat de olie en het filters alles aardig tegenhoud...

Zuiger kan wel aardig auw plekken hebben misschien..
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ja, de kleppen is ook wel iets wara ik me zorgen over maak. De zuiger is zeker stuk en de Nikasil zal ook wel weg zijn. Ik denk dat ik aan het eind zo'n 30% van het vermogen miste en bij het starten moest ik in z'n 1 meeduwen. Niet best
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

erwindob schreef:..... Misschien dat ie zelfs nat geworden is in die ene blubberbak?
....
Heb ik iets gemist??? Was toch alleen maar stof.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Er was 1 stukje bij een boerderij met wat hobbels en een grote prutput. 2e ronde werd ik er langs gestuurd.

M'n zuiger ziet er niet beschadigd uit en op de drijfstang voel ik geen speling. Het lijkt dat ik er nog mooi vanaf kom.
#777 - Mijn fotoboekenplank
singlerider1
Berichten: 87
Lid geworden op: zo okt 22, 2006 17:52
Locatie: Lopik

speedphreax schreef: Ik denk dat ik aan het eind zo'n 30% van het vermogen miste en bij het starten moest ik in z'n 1 meeduwen. Niet best
Is wellicht het gevolg van het overvolle luchtfilter?
Ik merkte bij de offroad-rit in Hapert ook dat in de tweede ronde wat minder paarden stonden te trappelen......het filter bleek 1a2 mm dikke stof/olielaag aan de buitenkant te hebben.
GorilaZz
Berichten: 120
Lid geworden op: ma okt 09, 2006 22:06
Locatie: zandvoort

2takt is niet erg, die gaat steeds rijker staan/beter smeren met een dicht filter...
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

GorilaZz schreef:2takt is niet erg, die gaat steeds rijker staan/beter smeren met een dicht filter...
M'n bougie was idd best nat...
#777 - Mijn fotoboekenplank
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

voor een 4T is dit funest :cry:

mijn 2009 blok is momenteel in revisie
blijkbaar wat stof binnengeslurpt, met als gevolg:
-klepzittingen ingelopen
-zuigerveren en zuiger naar de botten

stof kan bij 4takten volgens mij geen kwaad voor de drijfstang

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Ai... Bij mij is het ook mis.... :cry:
Nog nooit zoiets gezien. Filter zat er trouwens goed op. De rand is gewoon schoon. Het is dwars door het filter heengegaan. :shock:

Overigens heb ik voor m'n gevoel niet eens veel stof gehapt. Ik kwam pas rond 12 uur aan en toen was het al behoorlijk leeg aan het lopen. Nog 3 rondjes gedaan, bijna geen man tegengekomen. 3 uur was het gedaan.

Ben benieuwd wat het voor m'n motortje betekent. 525 dus viertakt.
Had al 250-300 uur op de klok maar nog topfit. Is ook goed blijven lopen. Wie weet. Als het stof zo fijn is dat het door het filter kan is het misschien ook wel door de cylinder/kop heengewaaid. Ik hou het olieverbuik komende tijd in de gaten. Nou ja, hij was toch bijna aan nieuwe zuigerveren toe zullen we maar zeggen.. :roll:
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Gery400 schreef:
stof kan bij 4takten volgens mij geen kwaad voor de drijfstang

Gery
toch wel hoor , door de onderdruk die ontstaat door het sneller slijten van je zuiger en veren beland een deel van de stof bende (en slijpsel) in het carter en dus bij het bigend.

helaas dat die drijfstangsetjes zo achterlijk duur zijn. want al mocht die nu nog goed aanvoelen en je neemt het risico hem niet te vervangen , dan is de kans groot dat het bigend lager er later alsnog aan gaat door de nieuwe zuiger die er met zn volle compressie op staat te dansen.
4 strokes only !!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Dan moet het eerst van onderuit het carter door de oliepomp en filter naar de krukas. Lijkt me niet echt dat het direct vanaf je cylinderwand op je bigend en smallend komt. Ik ga wel goed kijken naar de oliepomp. Als die netjes is en ik voel of zie verder niks aan de drijfstang dan geloof ik het wel. Of mis ik nu wat?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

ok , was maar om je te helpen ..


speling op je drijfstang voel je niet altijd met de hand , en je krukas draait door de olie , je bigend lager wordt inderdaad onder druk gesmeert en de olie gaat dan eerst door de pomp en dan het filter en vervolgens door de krukas naar het bigend .

krukasje draait ondertussen wel door de vuile olie onderin het carter lijkt mij .

verder is het mijn ervaring dat een motor ( voor mij meestal KTM 4t) die stof heeft gehapt meestal aan een nieuw drijfstangsetje moet .

ik hoop dat jij meer geluk hebt.
4 strokes only !!
mmrizio
Berichten: 349
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

JoeBaR schreef: krukasje draait ondertussen wel door de vuile olie onderin het carter lijkt mij .
Nee toch? Dat geeft veel te veel weerstand en klopt de olie op tot schuim.

Aan de andere kant: Tegen jouw praktijkervaring dat het drijfstangsetje vervangen moet worden kan ik niet op.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

JoeBaR schreef:ok , was maar om je te helpen ..
En dat wordt gewaardeerd hoor!


Aan de drijfstang voel of zie ik niets. Pistonpen is in ieder geval absoluut krasvrij en ook het smallend oog. Nokkenas heeft niets geleden en de kleppen zagen er gelukkig ook allemaal goed uit. Valt me nog wel mee. Morgen alleen nog even de oliepomp eruit halen en dan besluit ik of ik de drijfstang laat zitten.
Laatst gewijzigd door speedphreax op do nov 19, 2009 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ziet er niet best uit
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Die cilinder mag even geplateau hoont worden. Daarna opmeten en nieuwe zuiger/veren erin.
Na de winter absoluut weer openmaken om het nogmaals te beoordelen, en zeker als je op vakantie je motortje meeneemt.
Nu je kleppen en zittingen nog bekijken.....
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

speedphreax schreef:
JoeBaR schreef:ok , was maar om je te helpen ..
En dat wordt gewaardeerd hoor!

Zie foto's:
http://picasaweb.google.com/erwino71/Za ... directlink

Aan de drijfstang voel of zie ik niets. Pistonpen is in ieder geval absoluut krasvrij en ook het smallend oog. Nokkenas heeft niets geleden en de kleppen zagen er gelukkig ook allemaal goed uit. Valt me nog wel mee. Morgen alleen nog even de oliepomp eruit halen en dan besluit ik of ik de drijfstang laat zitten.

Valt gelukkig mee zie ik?
Misschien Andre Motors even laten zien, dus met zuiger cylinder en blok even langsrijden? Die vervangt echt niets meer dan nodig is mijn ervaring. (cylinder even op laten meten daar?)
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Cylinder wordt waarschijnlijk een conversie naar 519cc door Thumperstore.com. Voor de rest doe ik zeker alles zelf. Kan ik prima en ik heb net een huis gekocht dus de prioriteiten liggen even ergens anders. Ik heb Andre overigens over die 519cc conversie gebeld maar dat deed bij hem geen belletje rinkelen.

Kleppen zag ik niets aan dus die heb ik alweer gemonteerd.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
gabe
Berichten: 141
Lid geworden op: do okt 02, 2008 21:41
Locatie: grou

ik had je 2e foto nodig om je luchtfilter op de 1e te herkennen. leuk sleutelklusje alleen jammer van de timing en dat er een emmer geld in moet.
succes

mooi complete setjes zijn dat op thumperstore. kon het helemaal niet.
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

speedphreax schreef:Cylinder wordt waarschijnlijk een conversie naar 519cc door Thumperstore.com. Voor de rest doe ik zeker alles zelf. Kan ik prima en ik heb net een huis gekocht dus de prioriteiten liggen even ergens anders. Ik heb Andre overigens over die 519cc conversie gebeld maar dat deed bij hem geen belletje rinkelen.

Kleppen zag ik niets aan dus die heb ik alweer gemonteerd.
Ik zou de kleppen ALTIJD even inschuren, indien ze van metaal zijn.... je kan namelijk zo ff niet zien of ze goed afdichten....
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Noppy
Berichten: 2983
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik hoorde Toine van Dijk tijdens zijn interview al roepen dat hij 3 luchtfiltertjes verbruikt had. Ik dach tnog "zo erg zal het toch niet zijn?".

Zojuist een blik geworpen in mijn luchtfilterkastje en die is idd goed vies/stoffig.

Ik had gelukkig de rand ingevet en er is niets doorgekomen, ook niet bij de randjes. Volgende keer toch maar een hoesje overheentrekken...
:toost:
Plaats reactie