mmmm, dacht ik toen ik m'n luchtfilter er weer afhaalde na Bergeijk.
Ik had aardig wat stof vastgeplakt in de vettigheid aan de verkeerde kant van het filter tegen de luchtfilterkast van m'n tweetakt.
Op 2 smalle plekken in het filter was de binnenkant ook vies. Allebei aan de onderkant volgens mij. Misschien dat ie zelfs nat geworden is in die ene blubberbak?
Hoe snel moet ik me zorgen gaan maken??
Gelijk preventief lagers vervangen (big end / small end / krukas of deels)
Of eind van het seizoen (proberen te halen)
Ik heb nog geen andere geluiden uit het blokje horen komen.
Hoeveel stof door luchtfilter is funest?
Moderator: ghulst
#777 - Mijn fotoboekenplank
Je kunt iig de cilinder even liften, en de zaak geopend beoordelen.
Kijk, het is niet fijn, zilt/lucht mengsel door je 2taktje jagen, en je mag ook zeggen dat je eerder dient te vervangen. Maar dat doorrijden nog mogelijk is.
Ziet je bigendlager en smallend lager er nog glimmend uit, hebben ze geen noemenswaardige extra speling, dan is doorrijden geen probleem.
Loopt het soepel. hoor je geen gruis bla bla. Een gezond lager hoor je niet, een versleten lager wel, en oogt dof.
Btw Erwin, je proeftijden zien er goed uit.
Kijk, het is niet fijn, zilt/lucht mengsel door je 2taktje jagen, en je mag ook zeggen dat je eerder dient te vervangen. Maar dat doorrijden nog mogelijk is.
Ziet je bigendlager en smallend lager er nog glimmend uit, hebben ze geen noemenswaardige extra speling, dan is doorrijden geen probleem.
Loopt het soepel. hoor je geen gruis bla bla. Een gezond lager hoor je niet, een versleten lager wel, en oogt dof.
Btw Erwin, je proeftijden zien er goed uit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Met een tweetakt ben je natuurlijk vrij snel het haasje omdat je daar in ieder geval zeker weet dat het langs de krukas en zuiger komt. Bij een viertakt is dat toch anders al kan het daar natuurlijk ook.
Ik ga hem vanavond open halen. Blok staat al op de werkbank. Eerst maar eens de cylinder er af en dan goed kijken of je ergens anders nog sporen ziet (nokkenas, smallend, bigend en oliepomp). Ben benieuwd... De cylinder en zuiger zullen sowieso wel stuk zijn.
Ik ga hem vanavond open halen. Blok staat al op de werkbank. Eerst maar eens de cylinder er af en dan goed kijken of je ergens anders nog sporen ziet (nokkenas, smallend, bigend en oliepomp). Ben benieuwd... De cylinder en zuiger zullen sowieso wel stuk zijn.
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Check de kleppen goed, dus er uit halen en controleren op beschadiging en afdichting... 1 korrel zand op de verkeerde plek en het is fout...speedphreax schreef:Met een tweetakt ben je natuurlijk vrij snel het haasje omdat je daar in ieder geval zeker weet dat het langs de krukas en zuiger komt. Bij een viertakt is dat toch anders al kan het daar natuurlijk ook.
Ik ga hem vanavond open halen. Blok staat al op de werkbank. Eerst maar eens de cylinder er af en dan goed kijken of je ergens anders nog sporen ziet (nokkenas, smallend, bigend en oliepomp). Ben benieuwd... De cylinder en zuiger zullen sowieso wel stuk zijn.
Lagering zou ik me minder zorgen om maken omdat de olie en het filters alles aardig tegenhoud...
Zuiger kan wel aardig auw plekken hebben misschien..
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ja, de kleppen is ook wel iets wara ik me zorgen over maak. De zuiger is zeker stuk en de Nikasil zal ook wel weg zijn. Ik denk dat ik aan het eind zo'n 30% van het vermogen miste en bij het starten moest ik in z'n 1 meeduwen. Niet best
Heb ik iets gemist??? Was toch alleen maar stof.erwindob schreef:..... Misschien dat ie zelfs nat geworden is in die ene blubberbak?
....
Er was 1 stukje bij een boerderij met wat hobbels en een grote prutput. 2e ronde werd ik er langs gestuurd.
M'n zuiger ziet er niet beschadigd uit en op de drijfstang voel ik geen speling. Het lijkt dat ik er nog mooi vanaf kom.
M'n zuiger ziet er niet beschadigd uit en op de drijfstang voel ik geen speling. Het lijkt dat ik er nog mooi vanaf kom.
#777 - Mijn fotoboekenplank
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo okt 22, 2006 17:52
- Locatie: Lopik
Is wellicht het gevolg van het overvolle luchtfilter?speedphreax schreef: Ik denk dat ik aan het eind zo'n 30% van het vermogen miste en bij het starten moest ik in z'n 1 meeduwen. Niet best
Ik merkte bij de offroad-rit in Hapert ook dat in de tweede ronde wat minder paarden stonden te trappelen......het filter bleek 1a2 mm dikke stof/olielaag aan de buitenkant te hebben.
M'n bougie was idd best nat...GorilaZz schreef:2takt is niet erg, die gaat steeds rijker staan/beter smeren met een dicht filter...
#777 - Mijn fotoboekenplank
voor een 4T is dit funest
mijn 2009 blok is momenteel in revisie
blijkbaar wat stof binnengeslurpt, met als gevolg:
-klepzittingen ingelopen
-zuigerveren en zuiger naar de botten
stof kan bij 4takten volgens mij geen kwaad voor de drijfstang
Gery
mijn 2009 blok is momenteel in revisie
blijkbaar wat stof binnengeslurpt, met als gevolg:
-klepzittingen ingelopen
-zuigerveren en zuiger naar de botten
stof kan bij 4takten volgens mij geen kwaad voor de drijfstang
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Ai... Bij mij is het ook mis....
Nog nooit zoiets gezien. Filter zat er trouwens goed op. De rand is gewoon schoon. Het is dwars door het filter heengegaan.
Overigens heb ik voor m'n gevoel niet eens veel stof gehapt. Ik kwam pas rond 12 uur aan en toen was het al behoorlijk leeg aan het lopen. Nog 3 rondjes gedaan, bijna geen man tegengekomen. 3 uur was het gedaan.
Ben benieuwd wat het voor m'n motortje betekent. 525 dus viertakt.
Had al 250-300 uur op de klok maar nog topfit. Is ook goed blijven lopen. Wie weet. Als het stof zo fijn is dat het door het filter kan is het misschien ook wel door de cylinder/kop heengewaaid. Ik hou het olieverbuik komende tijd in de gaten. Nou ja, hij was toch bijna aan nieuwe zuigerveren toe zullen we maar zeggen..
Nog nooit zoiets gezien. Filter zat er trouwens goed op. De rand is gewoon schoon. Het is dwars door het filter heengegaan.
Overigens heb ik voor m'n gevoel niet eens veel stof gehapt. Ik kwam pas rond 12 uur aan en toen was het al behoorlijk leeg aan het lopen. Nog 3 rondjes gedaan, bijna geen man tegengekomen. 3 uur was het gedaan.
Ben benieuwd wat het voor m'n motortje betekent. 525 dus viertakt.
Had al 250-300 uur op de klok maar nog topfit. Is ook goed blijven lopen. Wie weet. Als het stof zo fijn is dat het door het filter kan is het misschien ook wel door de cylinder/kop heengewaaid. Ik hou het olieverbuik komende tijd in de gaten. Nou ja, hij was toch bijna aan nieuwe zuigerveren toe zullen we maar zeggen..
toch wel hoor , door de onderdruk die ontstaat door het sneller slijten van je zuiger en veren beland een deel van de stof bende (en slijpsel) in het carter en dus bij het bigend.Gery400 schreef:
stof kan bij 4takten volgens mij geen kwaad voor de drijfstang
Gery
helaas dat die drijfstangsetjes zo achterlijk duur zijn. want al mocht die nu nog goed aanvoelen en je neemt het risico hem niet te vervangen , dan is de kans groot dat het bigend lager er later alsnog aan gaat door de nieuwe zuiger die er met zn volle compressie op staat te dansen.
4 strokes only !!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Dan moet het eerst van onderuit het carter door de oliepomp en filter naar de krukas. Lijkt me niet echt dat het direct vanaf je cylinderwand op je bigend en smallend komt. Ik ga wel goed kijken naar de oliepomp. Als die netjes is en ik voel of zie verder niks aan de drijfstang dan geloof ik het wel. Of mis ik nu wat?
ok , was maar om je te helpen ..
speling op je drijfstang voel je niet altijd met de hand , en je krukas draait door de olie , je bigend lager wordt inderdaad onder druk gesmeert en de olie gaat dan eerst door de pomp en dan het filter en vervolgens door de krukas naar het bigend .
krukasje draait ondertussen wel door de vuile olie onderin het carter lijkt mij .
verder is het mijn ervaring dat een motor ( voor mij meestal KTM 4t) die stof heeft gehapt meestal aan een nieuw drijfstangsetje moet .
ik hoop dat jij meer geluk hebt.
speling op je drijfstang voel je niet altijd met de hand , en je krukas draait door de olie , je bigend lager wordt inderdaad onder druk gesmeert en de olie gaat dan eerst door de pomp en dan het filter en vervolgens door de krukas naar het bigend .
krukasje draait ondertussen wel door de vuile olie onderin het carter lijkt mij .
verder is het mijn ervaring dat een motor ( voor mij meestal KTM 4t) die stof heeft gehapt meestal aan een nieuw drijfstangsetje moet .
ik hoop dat jij meer geluk hebt.
4 strokes only !!
Nee toch? Dat geeft veel te veel weerstand en klopt de olie op tot schuim.JoeBaR schreef: krukasje draait ondertussen wel door de vuile olie onderin het carter lijkt mij .
Aan de andere kant: Tegen jouw praktijkervaring dat het drijfstangsetje vervangen moet worden kan ik niet op.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
En dat wordt gewaardeerd hoor!JoeBaR schreef:ok , was maar om je te helpen ..
Aan de drijfstang voel of zie ik niets. Pistonpen is in ieder geval absoluut krasvrij en ook het smallend oog. Nokkenas heeft niets geleden en de kleppen zagen er gelukkig ook allemaal goed uit. Valt me nog wel mee. Morgen alleen nog even de oliepomp eruit halen en dan besluit ik of ik de drijfstang laat zitten.
Laatst gewijzigd door speedphreax op do nov 19, 2009 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Die cilinder mag even geplateau hoont worden. Daarna opmeten en nieuwe zuiger/veren erin.
Na de winter absoluut weer openmaken om het nogmaals te beoordelen, en zeker als je op vakantie je motortje meeneemt.
Nu je kleppen en zittingen nog bekijken.....
Na de winter absoluut weer openmaken om het nogmaals te beoordelen, en zeker als je op vakantie je motortje meeneemt.
Nu je kleppen en zittingen nog bekijken.....
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
speedphreax schreef:En dat wordt gewaardeerd hoor!JoeBaR schreef:ok , was maar om je te helpen ..
Zie foto's:
http://picasaweb.google.com/erwino71/Za ... directlink
Aan de drijfstang voel of zie ik niets. Pistonpen is in ieder geval absoluut krasvrij en ook het smallend oog. Nokkenas heeft niets geleden en de kleppen zagen er gelukkig ook allemaal goed uit. Valt me nog wel mee. Morgen alleen nog even de oliepomp eruit halen en dan besluit ik of ik de drijfstang laat zitten.
Valt gelukkig mee zie ik?
Misschien Andre Motors even laten zien, dus met zuiger cylinder en blok even langsrijden? Die vervangt echt niets meer dan nodig is mijn ervaring. (cylinder even op laten meten daar?)
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Cylinder wordt waarschijnlijk een conversie naar 519cc door Thumperstore.com. Voor de rest doe ik zeker alles zelf. Kan ik prima en ik heb net een huis gekocht dus de prioriteiten liggen even ergens anders. Ik heb Andre overigens over die 519cc conversie gebeld maar dat deed bij hem geen belletje rinkelen.
Kleppen zag ik niets aan dus die heb ik alweer gemonteerd.
Kleppen zag ik niets aan dus die heb ik alweer gemonteerd.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
ik had je 2e foto nodig om je luchtfilter op de 1e te herkennen. leuk sleutelklusje alleen jammer van de timing en dat er een emmer geld in moet.
succes
mooi complete setjes zijn dat op thumperstore. kon het helemaal niet.
succes
mooi complete setjes zijn dat op thumperstore. kon het helemaal niet.
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Ik zou de kleppen ALTIJD even inschuren, indien ze van metaal zijn.... je kan namelijk zo ff niet zien of ze goed afdichten....speedphreax schreef:Cylinder wordt waarschijnlijk een conversie naar 519cc door Thumperstore.com. Voor de rest doe ik zeker alles zelf. Kan ik prima en ik heb net een huis gekocht dus de prioriteiten liggen even ergens anders. Ik heb Andre overigens over die 519cc conversie gebeld maar dat deed bij hem geen belletje rinkelen.
Kleppen zag ik niets aan dus die heb ik alweer gemonteerd.
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Ik hoorde Toine van Dijk tijdens zijn interview al roepen dat hij 3 luchtfiltertjes verbruikt had. Ik dach tnog "zo erg zal het toch niet zijn?".
Zojuist een blik geworpen in mijn luchtfilterkastje en die is idd goed vies/stoffig.
Ik had gelukkig de rand ingevet en er is niets doorgekomen, ook niet bij de randjes. Volgende keer toch maar een hoesje overheentrekken...
Zojuist een blik geworpen in mijn luchtfilterkastje en die is idd goed vies/stoffig.
Ik had gelukkig de rand ingevet en er is niets doorgekomen, ook niet bij de randjes. Volgende keer toch maar een hoesje overheentrekken...