BIG heropstapper

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

DR-Big
Contacteer:

Zo, even bijpraten :-)

Mijn Big heeft zo'n beetje sinds 2006 stil gestaan. Door een onverwachte ontmoeting en de plannen van Leo om naar de Tsjechie meeting te gaan, heb ik maar eens onder het zeiltje in de schuur gekeken hoe mijn Big de tijd overleeft heeft.
Ik heb hem in 2006 weggezet nadat ik met vrienden nog een off-road ritje rondom Tilburg heb gemaakt. Tijdens die rit verstookte hij zorgwekkend veel olie. Schoongespoten en onder zeil. Daarna mijn tijd en geld vooral besteed aan racefietsen en gitaren.

En nu, bijna drie jaar later maar eens kijken of er nog leven in zit. De accu was natuurlijk dood en ook niet meer op te laden. Zelfs na meer dan 24 uur lukte niet om die 800 cc door de compressie te krijgen. Op de autoaccu lukte dat beter. En wie schetste mijn verbazing: in één keer lopen! Meteen een stukje gereden (zonder buddy en zonder te remmen, want die waren tot op het staal versleten). Benzine lijkt de tand des tijds aardig te doorstaan.

Vanmorgen kreeg ik al een doos met twee setjes remblokken, dit weekend er maar op uit voor een accu. Daarna eens kijken hoe hoog het olieverbruik is met wat ritjes door de buurt.

Het plan is een nieuwe overmaat zuiger en zuigerveren, cilinder honen, nieuwe kleppen en klepseals, klepzittingen slijpen en dan weer inelkaar. Verder is alles nog goed.

In 2005 is alles uit elkaar geweest om te poedercoaten en dat ziet er nog steeds goed uit.

Wat vragen aan ervaringsdeskundigen:
Op die site van CMS hebben ze wel een overmaat zuiger, maar niet de bijpassende veren. passen de veren van de standaard zuiger ook?
Hoe snel leveren die CMS mannen? Of moeten die ook gewoon bij Suzuki bestellen en kan ik dat dan net zo goed bij Motorcross Aad doen? Dat doe ik namelijk liever.

Voor het honen en slijpen ga ik wel in rijswijk op bezoek waar Shifty het ook heeft laten doen.

Zo, nu eerst een paar remblokken monteren.

OJ
DR-Big
Contacteer:

Goed, remblokken zitten erin. Verbazingwekkend hoe soepel alles nog los gaat. Zuigertjes kon ik als boter weer terugduwen. Was dus allemaal een fluitje van een cent.

Voorste blokken waren volkomen glad, achterste blokken hadden nog een milimeter. De schijven zijn wel erg roestig. Die heb ik met een schuurpapiertje maar even wat gladder gemaakt. Tijdens de eerste ritjes maar flink remmen, worden ze vanzelf weer blank.

Hebben jullie nog een goedkoop adresje voor accuus in de buurt van Zoetermeer? Zag dat ze bij Roukema 38 euro waren, maar ja dat is in West-Knollendam...

OJ
CamoKat

Hya, welkom terug dan :lol:

Tot nu toe is mijn ervaring dat de bestelling bij de mannen van CMS 2 maanden eerder binnen is als een bestelling bij motorcross-aad.
Aad heeft op dat gebied schijnbaar nog helemaal geen last van de recessie :roll:
zappa.suzuki

Hey, zou eerst eens kijken wat het olie verbruik is.. als je voor je laatste rit veel korte ritje had gerden had je veel condens in de olie.. als je hem dan goed warm stookt verdampt dit en zakt je olie nivo drastisch..

Zoiezo verbruikt ie meer offroad :wink:

En hoeveel race fietsen en van welk merk heb je nu dan wel niet staan? :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Contacteer:

Hey Oene,

Welkom terug hé! Ervaring met bestellen via cms heb ik niet, maar ik herinner mij nog wel dat ze goedkoper waren dan hans van wijk motoren.
Ik heb mijn zuiger bij hessler vandaan, die was weer iets goedkoper dan hans van wijk. Ik kwam er helaas te laat achter dat cms goedkoper was dan hessler.

Ervaring met motor cross aad heb ik wel. De service is erg wisselend, soms goed, snel en goedkoop en soms slecht, langzaam en duur...het is inderdaad alsof ze niet zo'n last hebben van de recessie.

Zappa heeft wel veel ervaring met cms, dus die zal ons binnenkort vast wel wat over willen vertellen :wink:

Als het olie verbruik in korte tijd flink is gestegen is dat niet zo'n goed teken. Idd goed in de gaten houden, ook je olie (zeef) controleren op groffe en fijne metaal deeltjes. Mijn gevoel is dat de rand van de luchtfilter goed moet worden ingevet, anders kan er fijne stof langs te randen worden meegezogen wat voor veel bigs olie verbruik zorgt.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki

Nog nooit wat besteld bij cms..

En sinds ik er achter kwam waar dat fijne stof er door slipte en de luchtfilterrand invet is de bak een stuk schooner :wink:
Shifty-PK
Contacteer:

Hmm oeps, dacht je dat je het er wel eens over had gehad. Heb ik het weer mis :? Sorry
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Heb ook wel een van die dagen :lol:

Kom wel vaak op de site, kan je kijken over onderdelen verschilend zijn van de verschillende jaartallen aan de hand van de bestel nr's :wink:
DR-Big
Contacteer:

Toch nog even over die zuiger. Hoe veel groter is die overmaat van 0.5? Daar zullen toch wel de gewone zuigerveren op passen. Tijdens het honen van de cilinderwand gaat er toch hooguit een paar micronen van de wand af?

Ik heb op zich geen beste ervaring met het bestellen van onderdelen. Zowel bij van Wijk als bij Motorcross Aad. Meestal duurt het veel langer dan gepland en soms komt het helemaal nooit aan.

Bij MXAad heb ik mijn Laser Produro en verschillende banden gehaald, dat ging altijd wel goed, maar typische Big onderdelen was een drama. Vraag me dus af of CMS die spullen werkelijk in het magazijn heeft liggen.

OJ
Shifty-PK
Contacteer:

de 1e overmaat zuiger is 0.5 mm groter in diameter. Het kan denk ik niet veel kwaad als je standaard zuigerveren besteld, maar goed zal het niet zijn :-)

Via hessler al geprobeerd? Wellicht heeft die ze nog liggen.

Wellicht eerst even contact opnemen met cms of ze alles op voorraad hebben?
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Volgens mij komt de over size zuiger gewoon met veren..

en de niet standaard dingen van de BIG duren altijd lang.. 2 maaanden wachten op een contactslot bv
CrazyWezel
Contacteer:

ik heb een nieuw speeltje besteld bij hessler, het zou maandag binnen komen.. het is er nu nog niet :(
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Das is minder.. maar je buren vinden het vast niet erg :wink:
CrazyWezel
Contacteer:

kan goed dat het bij hun is af gegeven maar dat ze het niet zeggen..
zo zijn ze.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
CamoKat

DR-Big schreef:.....Of moeten die ook gewoon bij Suzuki bestellen en kan ik dat dan net zo goed bij Motorcross Aad doen? Dat doe ik namelijk liever.....
Btw :idea: ... waarom voor Suzukidealerspul naar Aad als je in Zoetermeer Hans van Wijk hebt zitten? :|
Shifty-PK
Contacteer:

CamoKat schreef:
DR-Big schreef:.....Of moeten die ook gewoon bij Suzuki bestellen en kan ik dat dan net zo goed bij Motorcross Aad doen? Dat doe ik namelijk liever.....
Btw :idea: ... waarom voor Suzukidealerspul naar Aad als je in Zoetermeer Hans van Wijk hebt zitten? :|
Idd, mijn ervaring met het bestellen van origineel suzuki spul is vele malen beter bij hans van wijk. Gaat meestal snel, binnen 2 tot 3 dagen binnen (mits het bij suzuki importeur NL op voorraad is). Daarna krijg je een sms-je als het binnen is.

Ik kan me niet herinneren dat ze bij motorcross aad me wel eens teruggebeld hebben wanneer iets binnen was, ook al laat ik altijd netjes mijn nr achter.
Suzuki DR 750SK Big '89

Edwin
Contacteer:

Service kan in sommige gevallen beter bij Aad. Inderdaad is terugbellen een te grote moeite. Heb wel eens remblokken besteld die na 3 weken en vele telefoontjes gewoon niet binnen kwamen. Achteraf had ik het gevoel dat ze nooit besteld waren. Maar aan de andere kant hebben ze mij wel gelijk geholpen met verwisselen van de buitenband (toen ik nog niet wist hoe dat ging :wink:) en uitboren van een opsluitpen remblokken achter. Dus tja, afhankelijk van wat je nodig hebt of uit wilt laten voeren kan je beter een keuze maken denk ik...maar onderdelen haal ik altijd bij Hans en idd binnen een paar dagen binnen via sms...super.
Assumption is the mother of all fuck ups
DR-Big
Contacteer:

Ik heb bij MXAad mijn Produro besteld, die was er heel vlot, daarna heb ik hem nog geruild voor de street legal versie, dat was geen probleem. Ook nog eens het koppelingsnokje aan mijn alu carterdeksel laten lassen (was afgebroken met sleutelen). Deed hij direct en voor heel weinig. Noppenbanden haalde ik daar ook altijd. Vlot binnen en voor weinig gemonteerd.

Alleen dat druklager in de koppeling heb ik eens besteld, zowel bij Aad als bij van Wijk en geen van tweeen is het gelukt om het te leveren. Gelukkig had Hans(Big88) er nog eentje liggen. Die zit er nog steeds in.

Ik vind Aad nog wel een echte motorzaak. Geen glimmende showroom en verkopers met een stropdas...
DR-Big
Contacteer:

Schrijf ik net dat MXAad geen glimmende showroom heeft, zie ik op hun website dat een een heel nieuw glimmend pand hebben! Die oude schuur was net zo gezellig...
Edwin
Contacteer:

Ja, dat klopt. Ik wist pas van Aad af toen die net in dat nieuwe pand zat. Mooie zaak moet ik zeggen en door de verhuizing misschien ook we de oorzaak dat mijn bestelling maar niet binnen wilde komen.

Zie dat het bijna tijd is om te vertrekken, Hart van Brabant vandaag op het menu met gesponserde bandjes van Zappa :wink:

Ciao Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki

Jezus.. ik vind het al vroeg en dan kom ik net onder de douche uit....
Maar jij bent me zeker voor..

Zie je zo :wink: koffie staat klaar 8)
DR-Big
Contacteer:

De eerste (kilo?)meters zitten erop. Nieuwe accu erin en in één keer starten. Eerst maar naar de benzinepomp om de zo goed als lege tank te vullen. De Esso was te druk, dus door naar de Shell. Voor en achterwiel voelen wel erg wiebelig aan, dus ook maar even druk of op de bandjes zetten. Voorwiel gaat nog wel, maar om bij het ventiel van het achterwiel te komen, das lastig. Dus tanken bij de Shell en terug naar de Esso om de achterband te vullen. Daar lukt het ook niet en dus op weg naar een vriend die zo'n voetpomp heeft. Dat achterwiel begint wel heel erg te wiebelen, oh, hij is lek... Dit is mijn eerste lekke achterband in 9 jaar big rijden! (minus 3 jaar stilstand)

Een roestige spijker had zich waarschijnlijk al jaren geleden in een van mijn noppen gewrongen en vond het nu tijd om de biba te penetreren. Achterwiel gedemonteerd en van de week bij MXAad laten repareren (nieuwe biba) Kan ik meteen die showroom eens zien :-)
DR-Big
Contacteer:

Zo ziet mijn big er nu uit, inclusief lekke band. Let niet op het konijn, maar die zit altijd graag in de buurt van technische dingen...
zappa.suzuki

:lol: ik heb een kat die graag geaaid wil worden als ik tot m'n elebogen in het vet zit..

En vandaag ook zo'n spijker tegen gekomen.. 20 minuten later kon ik weer verder met een nieuwe binnenband.. en dat was gewoon naast een akker :wink:
DR-Big
Contacteer:

In een akker wil ik het misschien ook nog wel proberen, maar ik heb wel eens staan kl*ten met zo'n TKC80, die zitten er retestrak omheen. Krijg je met een paar bandenlichters niet zomaar los. Kunnen ze in de motorzaak een stuk simpeler. Heb ik graag een paar tientjes voor over.
Plaats reactie