Mijn Big heeft zo'n beetje sinds 2006 stil gestaan. Door een onverwachte ontmoeting en de plannen van Leo om naar de Tsjechie meeting te gaan, heb ik maar eens onder het zeiltje in de schuur gekeken hoe mijn Big de tijd overleeft heeft.
Ik heb hem in 2006 weggezet nadat ik met vrienden nog een off-road ritje rondom Tilburg heb gemaakt. Tijdens die rit verstookte hij zorgwekkend veel olie. Schoongespoten en onder zeil. Daarna mijn tijd en geld vooral besteed aan racefietsen en gitaren.
En nu, bijna drie jaar later maar eens kijken of er nog leven in zit. De accu was natuurlijk dood en ook niet meer op te laden. Zelfs na meer dan 24 uur lukte niet om die 800 cc door de compressie te krijgen. Op de autoaccu lukte dat beter. En wie schetste mijn verbazing: in één keer lopen! Meteen een stukje gereden (zonder buddy en zonder te remmen, want die waren tot op het staal versleten). Benzine lijkt de tand des tijds aardig te doorstaan.
Vanmorgen kreeg ik al een doos met twee setjes remblokken, dit weekend er maar op uit voor een accu. Daarna eens kijken hoe hoog het olieverbruik is met wat ritjes door de buurt.
Het plan is een nieuwe overmaat zuiger en zuigerveren, cilinder honen, nieuwe kleppen en klepseals, klepzittingen slijpen en dan weer inelkaar. Verder is alles nog goed.
In 2005 is alles uit elkaar geweest om te poedercoaten en dat ziet er nog steeds goed uit.
Wat vragen aan ervaringsdeskundigen:
Op die site van CMS hebben ze wel een overmaat zuiger, maar niet de bijpassende veren. passen de veren van de standaard zuiger ook?
Hoe snel leveren die CMS mannen? Of moeten die ook gewoon bij Suzuki bestellen en kan ik dat dan net zo goed bij Motorcross Aad doen? Dat doe ik namelijk liever.
Voor het honen en slijpen ga ik wel in rijswijk op bezoek waar Shifty het ook heeft laten doen.
Zo, nu eerst een paar remblokken monteren.
OJ