KTM 250 exc 2T vraagjes

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

PH450

Hallo,

Ik heb maandag een ktm 250 exc gekocht , 2T,tweedehands met 47 uur.
Vandaag heb ik een langere rit gedaan ermee, en het viel me op toen ie koud was dat ie soms een 'klop' maakte :?: ook bij stilstand
Het is moeilijk te omschrijven, maar kan het zijn dat zoiets eigen is aan een koude 2T?
Het is mijn 1ste 2T motor, hiervoor 2 4Takten gehad.

Verder rijdt ie perfect :!:
Wat moet er verder voor onderhoud gebeuren?

-500km bakolie
-1:40 smeren
-100uur per zuiger(?)
-...

Ik heb ook supermoto wielen erbij, dealer raadde mij aan om de hoofdsproeier met 5 à 10 maten te vergroten bij supermoto gebruik, klopt dit ongeveer. moet er rijker gemengd worden bij supermoto?

Groeten, paul
huskie

Zijn al heel wat bladzijden over geschreven, over die "klop". Tenminste als het het slaan in de uitlaat is, alsof hij terugdeinst. Kang kang, dat geluid :)
Gebeurt bij stationair, of bij dicht doen van het gas uit rijdend naar een bocht toe.
Het heeft diverse oorzaken, maar heeft geen schadelijke invloed op de motor, buiten de irritatie van het gebeuren zelf.
Afgelopen Transardennaise veel 250cc langs horen komen met dit geluid.
In Frankrijk rijden ze daar veel mee rond.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
PH450

het irriteert me totaal niet, ik dacht even dat het kapotte krukaslagers waren ofzo :P

alvast bedankt :wink:

als er nog iemand tips heeft mbt onderhoud, laat maar weten
Ger

500 km nieuwe olie, lijkt mij wat vlug.

Ik rij zelf met een 300cc GG en vervang de olie tussen de 1250 en 1500 km. Olie draait alleen in de versnellingsbak, er komt dus geen rotzooi bij.

100 uur met een zuiger schijnt makkelijk haalbaar te zijn, maar is natuurlijk erg afhankelijk van het gebruik (crossbaan, rijstijl, enz.)

Ik heb zelf nu een 3000 km gereden en alleen 1 set tandwielen, 1 x banden en 1 x remblokjes vervangen (en natuurlijk versnellingsbak olie en schone luchtfilters gestoken).

Het 'ding' loopt nog als nieuw. ik rij wel recreatief (niet als een ouwe lollie, maar ook niet met het gas tegen de stuit). Zoals als AK zou zeggen, loopt en rijdt als een 3-takt :wink:.

En natuurlijk poetsen na het rijden (en ketting smeren/stellen, lagers en spaken controleren, draaipuntjes inspuiten met WD40 en wat silliconen spray) :lol:

Vindt het na de 4-takten toch wel de leukste fiets voor off-road tot nu toe 8)
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Bosje

welk bouwjaar :?:

Als hij van rond 2001 is staat er in te koop nog een mooie pijp voor je :roll:
Allways replace the cheapest parts first :P
PH450

Het is een 2007 model,voor de pijp ga ik bij fedorcopal aankloppen :P

ik vond 500km ook al redelijk snel voor een 2T... ik denk dat ik rond de 1000km de olie ververs.

nog even over de mengolie, ik heb nog niets gekocht (dealer had volle tank meegegeven, nieuwe brandstof) maar wat is er aan te raden.

-denicol syn 100: smeren 1:40?

daarnet nog even offroad gedaan, is wel leuk, het is mijn eerste enduro :lol: alleen op de baan rijdt het niet echt fantastisch, maar das logisch :P
adje

denicol S2 is ook gewoon goede tweetakt olie ( €10.50 p/l )
1:50 smeren voor enduro rijden.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
patricksku

Ik gebruik volle synthetische 4-stroke olie van het merk`Gomma` voor mijn honda 2-tackt,[ 12,25 Euro,per ltr]
en dat gaat prima :wink: , de olie vervang ik om de 5 a 6 uur rijden.
Greetz Patrick#70
PH450

en is het aangeraden om iets rijker te smeren bij supermoto?
gassen

patricksku schreef:Ik gebruik volle synthetische 4-stroke olie van het merk`Gomma` voor mijn honda 2-tackt,[ 12,25 Euro,per ltr]
Jaso MA specificatie ivm natteplaat koppeling?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
PH450

Dus ik heb nu denicol syn 100, ik ga 1:40 smeren ermee in supermotard toestand. zal wel gaan (hoop ik)?
gassen

SM heeft vaak de gaskraan helemaal dicht voor de bocht om het ding in een slip te krijgen, tenminste de 4takt.
Is dat bij de 2takt ook? Probleem wat dan ontstaat is geen mengsel en veul toeren met een heel klein bietje (te weinig??) olie.
Dus misschien moet je wel wat vetter gaan zodat er wat "reserve olie " achterblijft.
(wegrace kende dat probleem ook: eind van het lange rechte stuk, gas dicht: motor kapoet)
EXC450-R / KLX250
patricksku

gassen schreef:
patricksku schreef:Ik gebruik volle synthetische 4-stroke olie van het merk`Gomma` voor mijn honda 2-tackt,[ 12,25 Euro,per ltr]
Jaso MA specificatie ivm natteplaat koppeling?
@ gassen wat bedoel je met bovenstaand? :roll:
Greetz Patrick#70
gassen

Je hebt olie voor versnellingsbakken die een natte plaatkoppeling hebben , zoals de meeste off roadmotoren en bakken met een drogeplaatkoppeling zoals in ducatie, Bmw's en auto's.
De olie zonder JASO MA specificatie kan ervoor gaan zorgen dat je koppeling gaat slippen ivm de "frictionmodifiers" die erin zitten.
Er is dus verschil tussen "auto"motorolie en motorolie.
EXC450-R / KLX250
patricksku

gassen schreef:Je hebt olie voor versnellingsbakken die een natte plaatkoppeling hebben , zoals de meeste off roadmotoren en bakken met een drogeplaatkoppeling zoals in ducatie, Bmw's en auto's.
De olie zonder JASO MA specificatie kan ervoor gaan zorgen dat je koppeling gaat slippen ivm de "frictionmodifiers" die erin zitten.
Er is dus verschil tussen "auto"motorolie en motorolie.
Ik moet zeggen het koppelen gaat goed, maar er is ook semi-senthetische olie, half om half zou die beter zijn denk je :?:
Wat gebruik je zelf? en om hoeveel uur ververs je de olie?
Greetz Patrick#70
gassen

Als de koppeling niet slipt, gewoon lekker laten zitten. Misschien dat die olie wel geschikt is voor de koppeling.
Gebruikte zelf Bellray gearsaver , Putoline Gear light.
En nu Denicol 10/15 voor in de versnellingsbak van de 4 takt KTM, deze olie kan ook in de bak van de 2 takt.
Maar je kunt er ook een 10W40 in kiepen als deze maar JASO MA specificatie heeft.
Btw net even op de Comma site gekeken, daar staat een motorfiets olie tussen, heb je die? Dan is er niets aant handje.
http://www.commaoil.com/Product%20%20Sh ... kefull.gif
EXC450-R / KLX250
patricksku

gassen schreef:Als de koppeling niet slipt, gewoon lekker laten zitten. Misschien dat die olie wel geschikt is voor de koppeling.
Gebruikte zelf Bellray gearsaver , Putoline Gear light.
En nu Denicol 10/15 voor in de versnellingsbak van de 4 takt KTM, deze olie kan ook in de bak van de 2 takt.
Maar je kunt er ook een 10W40 in kiepen als deze maar JASO MA specificatie heeft.
Btw net even op de Comma site gekeken, daar staat een motorfiets olie tussen, heb je die? Dan is er niets aant handje.
http://www.commaoil.com/Product%20%20Sh ... kefull.gif
@ gassen ,ja die is het :!:
Bedankt voor je reactie. :wink:
Greetz Patrick#70
PH450

je kan toch ook ATF gebruiken?
huskie

prima spul, atf.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
PH450

dit kwam uit de bak... KVS niveau daalt niet.olie was gewisseld aan km stand 1300 en nu heeft ie 2100km ong.

ik heb er 'motul full synth 10w40 2stroke gearbox oil' ingegooid.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door PH450 op vr jul 10, 2009 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
maikelwillemsen

NOg een ktm exc 250 2t vraagje. Met welke tandwiel verhouding rijden jullie? Ik heb 13 48 erop zitten maar voor op de crossbaan is dat niet echt wat.

Gr
huskie

De dealer die jou dit vertelde, heeft jou die motor verkocht :twisted:
Als je de olie er lang genoeg in laat zitten, krijg je met alu koppelingsplaten dit soort smurrie. Het is eigenlijk een soort van klei substantie die je kogellagers langzaam aan verklooit. Gooi er nog een lekkende waterkeerring tegenaan, en voila.
Ik denk dat het tijd wordt voor een splitsen van de carters, als je van plan bent er nog wat jaren tegenaan te gaan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
RvD

De olie die uit mijn Honda CR125 2 takt komt ziet er na 15 hr gewoon uit als olie maar dan ietsje zwarter. Zag je foto gisteren staan en vroeg het me al af of dit normaal was.
Ik heb zoiets alleen ooit gezien bij een auto met een lekkende koppakking en dus water bij de olie zat.
En..... ook eens bij mijn motor lang geleden toen die kort onder water had gelegen (Yam. WR 4 takt).
KTM 250 EXC, 250 SX
CrazyWezel
Contacteer:

@RvD => koelvloeistof in de versnellingsbak.. hoe kan die daar dan komen? :?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Frank!
Contacteer:

CrazyWezel schreef: @RvD => koelvloeistof in de versnellingsbak.. hoe kan die daar dan komen? :?
huskie schreef: Gooi er nog een lekkende waterpompkeerring tegenaan, en voila.
Plaats reactie