Hallo,
Ik heb maandag een ktm 250 exc gekocht , 2T,tweedehands met 47 uur.
Vandaag heb ik een langere rit gedaan ermee, en het viel me op toen ie koud was dat ie soms een 'klop' maakte ook bij stilstand
Het is moeilijk te omschrijven, maar kan het zijn dat zoiets eigen is aan een koude 2T?
Het is mijn 1ste 2T motor, hiervoor 2 4Takten gehad.
Verder rijdt ie perfect
Wat moet er verder voor onderhoud gebeuren?
-500km bakolie
-1:40 smeren
-100uur per zuiger(?)
-...
Ik heb ook supermoto wielen erbij, dealer raadde mij aan om de hoofdsproeier met 5 à 10 maten te vergroten bij supermoto gebruik, klopt dit ongeveer. moet er rijker gemengd worden bij supermoto?
Groeten, paul
KTM 250 exc 2T vraagjes
Moderator: ghulst
Zijn al heel wat bladzijden over geschreven, over die "klop". Tenminste als het het slaan in de uitlaat is, alsof hij terugdeinst. Kang kang, dat geluid
Gebeurt bij stationair, of bij dicht doen van het gas uit rijdend naar een bocht toe.
Het heeft diverse oorzaken, maar heeft geen schadelijke invloed op de motor, buiten de irritatie van het gebeuren zelf.
Afgelopen Transardennaise veel 250cc langs horen komen met dit geluid.
In Frankrijk rijden ze daar veel mee rond.
Gebeurt bij stationair, of bij dicht doen van het gas uit rijdend naar een bocht toe.
Het heeft diverse oorzaken, maar heeft geen schadelijke invloed op de motor, buiten de irritatie van het gebeuren zelf.
Afgelopen Transardennaise veel 250cc langs horen komen met dit geluid.
In Frankrijk rijden ze daar veel mee rond.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
500 km nieuwe olie, lijkt mij wat vlug.
Ik rij zelf met een 300cc GG en vervang de olie tussen de 1250 en 1500 km. Olie draait alleen in de versnellingsbak, er komt dus geen rotzooi bij.
100 uur met een zuiger schijnt makkelijk haalbaar te zijn, maar is natuurlijk erg afhankelijk van het gebruik (crossbaan, rijstijl, enz.)
Ik heb zelf nu een 3000 km gereden en alleen 1 set tandwielen, 1 x banden en 1 x remblokjes vervangen (en natuurlijk versnellingsbak olie en schone luchtfilters gestoken).
Het 'ding' loopt nog als nieuw. ik rij wel recreatief (niet als een ouwe lollie, maar ook niet met het gas tegen de stuit). Zoals als AK zou zeggen, loopt en rijdt als een 3-takt .
En natuurlijk poetsen na het rijden (en ketting smeren/stellen, lagers en spaken controleren, draaipuntjes inspuiten met WD40 en wat silliconen spray)
Vindt het na de 4-takten toch wel de leukste fiets voor off-road tot nu toe
Ik rij zelf met een 300cc GG en vervang de olie tussen de 1250 en 1500 km. Olie draait alleen in de versnellingsbak, er komt dus geen rotzooi bij.
100 uur met een zuiger schijnt makkelijk haalbaar te zijn, maar is natuurlijk erg afhankelijk van het gebruik (crossbaan, rijstijl, enz.)
Ik heb zelf nu een 3000 km gereden en alleen 1 set tandwielen, 1 x banden en 1 x remblokjes vervangen (en natuurlijk versnellingsbak olie en schone luchtfilters gestoken).
Het 'ding' loopt nog als nieuw. ik rij wel recreatief (niet als een ouwe lollie, maar ook niet met het gas tegen de stuit). Zoals als AK zou zeggen, loopt en rijdt als een 3-takt .
En natuurlijk poetsen na het rijden (en ketting smeren/stellen, lagers en spaken controleren, draaipuntjes inspuiten met WD40 en wat silliconen spray)
Vindt het na de 4-takten toch wel de leukste fiets voor off-road tot nu toe
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Het is een 2007 model,voor de pijp ga ik bij fedorcopal aankloppen
ik vond 500km ook al redelijk snel voor een 2T... ik denk dat ik rond de 1000km de olie ververs.
nog even over de mengolie, ik heb nog niets gekocht (dealer had volle tank meegegeven, nieuwe brandstof) maar wat is er aan te raden.
-denicol syn 100: smeren 1:40?
daarnet nog even offroad gedaan, is wel leuk, het is mijn eerste enduro alleen op de baan rijdt het niet echt fantastisch, maar das logisch
ik vond 500km ook al redelijk snel voor een 2T... ik denk dat ik rond de 1000km de olie ververs.
nog even over de mengolie, ik heb nog niets gekocht (dealer had volle tank meegegeven, nieuwe brandstof) maar wat is er aan te raden.
-denicol syn 100: smeren 1:40?
daarnet nog even offroad gedaan, is wel leuk, het is mijn eerste enduro alleen op de baan rijdt het niet echt fantastisch, maar das logisch
denicol S2 is ook gewoon goede tweetakt olie ( €10.50 p/l )
1:50 smeren voor enduro rijden.
1:50 smeren voor enduro rijden.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
Ik gebruik volle synthetische 4-stroke olie van het merk`Gomma` voor mijn honda 2-tackt,[ 12,25 Euro,per ltr]
en dat gaat prima , de olie vervang ik om de 5 a 6 uur rijden.
en dat gaat prima , de olie vervang ik om de 5 a 6 uur rijden.
Greetz Patrick#70
Jaso MA specificatie ivm natteplaat koppeling?patricksku schreef:Ik gebruik volle synthetische 4-stroke olie van het merk`Gomma` voor mijn honda 2-tackt,[ 12,25 Euro,per ltr]
en dat gaat prima , de olie vervang ik om de 5 a 6 uur rijden.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
SM heeft vaak de gaskraan helemaal dicht voor de bocht om het ding in een slip te krijgen, tenminste de 4takt.
Is dat bij de 2takt ook? Probleem wat dan ontstaat is geen mengsel en veul toeren met een heel klein bietje (te weinig??) olie.
Dus misschien moet je wel wat vetter gaan zodat er wat "reserve olie " achterblijft.
(wegrace kende dat probleem ook: eind van het lange rechte stuk, gas dicht: motor kapoet)
Is dat bij de 2takt ook? Probleem wat dan ontstaat is geen mengsel en veul toeren met een heel klein bietje (te weinig??) olie.
Dus misschien moet je wel wat vetter gaan zodat er wat "reserve olie " achterblijft.
(wegrace kende dat probleem ook: eind van het lange rechte stuk, gas dicht: motor kapoet)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
@ gassen wat bedoel je met bovenstaand?gassen schreef:Jaso MA specificatie ivm natteplaat koppeling?patricksku schreef:Ik gebruik volle synthetische 4-stroke olie van het merk`Gomma` voor mijn honda 2-tackt,[ 12,25 Euro,per ltr]
en dat gaat prima , de olie vervang ik om de 5 a 6 uur rijden.
Greetz Patrick#70
Je hebt olie voor versnellingsbakken die een natte plaatkoppeling hebben , zoals de meeste off roadmotoren en bakken met een drogeplaatkoppeling zoals in ducatie, Bmw's en auto's.
De olie zonder JASO MA specificatie kan ervoor gaan zorgen dat je koppeling gaat slippen ivm de "frictionmodifiers" die erin zitten.
Er is dus verschil tussen "auto"motorolie en motorolie.
De olie zonder JASO MA specificatie kan ervoor gaan zorgen dat je koppeling gaat slippen ivm de "frictionmodifiers" die erin zitten.
Er is dus verschil tussen "auto"motorolie en motorolie.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
Ik moet zeggen het koppelen gaat goed, maar er is ook semi-senthetische olie, half om half zou die beter zijn denk jegassen schreef:Je hebt olie voor versnellingsbakken die een natte plaatkoppeling hebben , zoals de meeste off roadmotoren en bakken met een drogeplaatkoppeling zoals in ducatie, Bmw's en auto's.
De olie zonder JASO MA specificatie kan ervoor gaan zorgen dat je koppeling gaat slippen ivm de "frictionmodifiers" die erin zitten.
Er is dus verschil tussen "auto"motorolie en motorolie.
Wat gebruik je zelf? en om hoeveel uur ververs je de olie?
Greetz Patrick#70
Als de koppeling niet slipt, gewoon lekker laten zitten. Misschien dat die olie wel geschikt is voor de koppeling.
Gebruikte zelf Bellray gearsaver , Putoline Gear light.
En nu Denicol 10/15 voor in de versnellingsbak van de 4 takt KTM, deze olie kan ook in de bak van de 2 takt.
Maar je kunt er ook een 10W40 in kiepen als deze maar JASO MA specificatie heeft.
Btw net even op de Comma site gekeken, daar staat een motorfiets olie tussen, heb je die? Dan is er niets aant handje.
http://www.commaoil.com/Product%20%20Sh ... kefull.gif
Gebruikte zelf Bellray gearsaver , Putoline Gear light.
En nu Denicol 10/15 voor in de versnellingsbak van de 4 takt KTM, deze olie kan ook in de bak van de 2 takt.
Maar je kunt er ook een 10W40 in kiepen als deze maar JASO MA specificatie heeft.
Btw net even op de Comma site gekeken, daar staat een motorfiets olie tussen, heb je die? Dan is er niets aant handje.
http://www.commaoil.com/Product%20%20Sh ... kefull.gif
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
@ gassen ,ja die is hetgassen schreef:Als de koppeling niet slipt, gewoon lekker laten zitten. Misschien dat die olie wel geschikt is voor de koppeling.
Gebruikte zelf Bellray gearsaver , Putoline Gear light.
En nu Denicol 10/15 voor in de versnellingsbak van de 4 takt KTM, deze olie kan ook in de bak van de 2 takt.
Maar je kunt er ook een 10W40 in kiepen als deze maar JASO MA specificatie heeft.
Btw net even op de Comma site gekeken, daar staat een motorfiets olie tussen, heb je die? Dan is er niets aant handje.
http://www.commaoil.com/Product%20%20Sh ... kefull.gif
Bedankt voor je reactie.
Greetz Patrick#70
dit kwam uit de bak... KVS niveau daalt niet.olie was gewisseld aan km stand 1300 en nu heeft ie 2100km ong.
ik heb er 'motul full synth 10w40 2stroke gearbox oil' ingegooid.
ik heb er 'motul full synth 10w40 2stroke gearbox oil' ingegooid.
Laatst gewijzigd door PH450 op vr jul 10, 2009 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma nov 24, 2008 22:59
NOg een ktm exc 250 2t vraagje. Met welke tandwiel verhouding rijden jullie? Ik heb 13 48 erop zitten maar voor op de crossbaan is dat niet echt wat.
Gr
Gr
De dealer die jou dit vertelde, heeft jou die motor verkocht
Als je de olie er lang genoeg in laat zitten, krijg je met alu koppelingsplaten dit soort smurrie. Het is eigenlijk een soort van klei substantie die je kogellagers langzaam aan verklooit. Gooi er nog een lekkende waterkeerring tegenaan, en voila.
Ik denk dat het tijd wordt voor een splitsen van de carters, als je van plan bent er nog wat jaren tegenaan te gaan.
Als je de olie er lang genoeg in laat zitten, krijg je met alu koppelingsplaten dit soort smurrie. Het is eigenlijk een soort van klei substantie die je kogellagers langzaam aan verklooit. Gooi er nog een lekkende waterkeerring tegenaan, en voila.
Ik denk dat het tijd wordt voor een splitsen van de carters, als je van plan bent er nog wat jaren tegenaan te gaan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
De olie die uit mijn Honda CR125 2 takt komt ziet er na 15 hr gewoon uit als olie maar dan ietsje zwarter. Zag je foto gisteren staan en vroeg het me al af of dit normaal was.
Ik heb zoiets alleen ooit gezien bij een auto met een lekkende koppakking en dus water bij de olie zat.
En..... ook eens bij mijn motor lang geleden toen die kort onder water had gelegen (Yam. WR 4 takt).
Ik heb zoiets alleen ooit gezien bij een auto met een lekkende koppakking en dus water bij de olie zat.
En..... ook eens bij mijn motor lang geleden toen die kort onder water had gelegen (Yam. WR 4 takt).
KTM 250 EXC, 250 SX
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
@RvD => koelvloeistof in de versnellingsbak.. hoe kan die daar dan komen?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
CrazyWezel schreef: @RvD => koelvloeistof in de versnellingsbak.. hoe kan die daar dan komen?
huskie schreef: Gooi er nog een lekkende waterpompkeerring tegenaan, en voila.