Het BIG cafe
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Bedankt voor het welkom,
ik had op het motor forum al gezegd dat ik niet off road ga maar ik heb hier zo is wat verhalen gelezen en misschien ga ik mijn mening wel herzien
Noppen heb ik nog niet ik ga eerst de huidige banden vervangen door iets wat beter communiceerd met asfalt,ik heb het asfalt tijdens de eerste rit al van te dichtbij bekeken
Voorlopig doe ik er alleen woon werk mee en een beetje toeren om een beetje aan de machine te wennen.
Vandaag in ieder geval wel wat dingen aangeschaft voor het nodige onderhoud en wat richtingaanwijzers,bij mij ontbreken er namelijk twee.
Ik kwam er wel achter dat er aardig wat gedemonteerd moet worden om het alu rekje wat achterop zit eraf te krijgen.
Ik mis iig ook de ontgrendeling van het zadel,moest ff goed kijken hoe ik het zadel loskreeg,volgens mij hoort er ergens een kabel naar toe te lopen misschien dat iemand hier een foto van heeft.
Verder mis ik volgens mij ook een plastic plaat boven het achterwiel want als het zadel eraf is kijk ik direct op het achterwiel en er ligt nogal wat zand op en rond de accu.
Dit is dus wat ik zie,het deksel van de zekeringen heb ik er zelf afgehaald.
En zo ziet mijn big eruit als ik hem weer in elkaar schroef
En de schade van de eerste dag
Hij ziet er zo iig wel uit alsof ie gebruikt word
ik had op het motor forum al gezegd dat ik niet off road ga maar ik heb hier zo is wat verhalen gelezen en misschien ga ik mijn mening wel herzien
Noppen heb ik nog niet ik ga eerst de huidige banden vervangen door iets wat beter communiceerd met asfalt,ik heb het asfalt tijdens de eerste rit al van te dichtbij bekeken
Voorlopig doe ik er alleen woon werk mee en een beetje toeren om een beetje aan de machine te wennen.
Vandaag in ieder geval wel wat dingen aangeschaft voor het nodige onderhoud en wat richtingaanwijzers,bij mij ontbreken er namelijk twee.
Ik kwam er wel achter dat er aardig wat gedemonteerd moet worden om het alu rekje wat achterop zit eraf te krijgen.
Ik mis iig ook de ontgrendeling van het zadel,moest ff goed kijken hoe ik het zadel loskreeg,volgens mij hoort er ergens een kabel naar toe te lopen misschien dat iemand hier een foto van heeft.
Verder mis ik volgens mij ook een plastic plaat boven het achterwiel want als het zadel eraf is kijk ik direct op het achterwiel en er ligt nogal wat zand op en rond de accu.
Dit is dus wat ik zie,het deksel van de zekeringen heb ik er zelf afgehaald.
En zo ziet mijn big eruit als ik hem weer in elkaar schroef
En de schade van de eerste dag
Hij ziet er zo iig wel uit alsof ie gebruikt word
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ai, da's zonde op de eerste dag
Het zadel gaat open doormiddel van een slot wat een kabel aanstuurd, deze zit bij de linker passagiersvoetsteun, net er voor de steun in de opening van de montega plaat..
Er hoort idd een stale plaat onder het zadel te zitten die daar de boel afdicht aan de onderkant.. die is waarschijnlijk weg gelaten toen de Laser uitlaat gemonteerd werd.
Laat het alu rekje lekker zitten, knip de bedrading van de oude knippers net voor de oude knipper af en maak hier de bedrading van de nieuwe aan vast..
Gewoon een stukje strippen, aan elkaar winden en krimpkous er over en klaar
Het zadel gaat open doormiddel van een slot wat een kabel aanstuurd, deze zit bij de linker passagiersvoetsteun, net er voor de steun in de opening van de montega plaat..
Er hoort idd een stale plaat onder het zadel te zitten die daar de boel afdicht aan de onderkant.. die is waarschijnlijk weg gelaten toen de Laser uitlaat gemonteerd werd.
Laat het alu rekje lekker zitten, knip de bedrading van de oude knippers net voor de oude knipper af en maak hier de bedrading van de nieuwe aan vast..
Gewoon een stukje strippen, aan elkaar winden en krimpkous er over en klaar
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
De oude knippers achter zijn juist degene die ontbreken dus ik wil ff een paar beugeltjes maken en dan is het wel makkelijk als het rekje eraf is.
Het rekje ligt al op de werkbank helaas kan ik morgen niet verder door een verjaardag.
Het rekje ligt al op de werkbank helaas kan ik morgen niet verder door een verjaardag.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Feestje was wel geslaagd,kom er ook net van thuis en heb twee six-pack's Grolsch kanon mee gekregen en ben niet eens zelf jarig
Had nog een vraag,de bocht van mijn uitlaat zit op de cilinder niet klemvast.
Hoort dat te bewegen of is de pakking die er zit vergaan,echt lekken doet ie niet zie iig geen roetsporen en hoor het ook niet.
Had nog een vraag,de bocht van mijn uitlaat zit op de cilinder niet klemvast.
Hoort dat te bewegen of is de pakking die er zit vergaan,echt lekken doet ie niet zie iig geen roetsporen en hoor het ook niet.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Zo net bandje aan Ridge verkocht. Hij is "ook" al helemaal klaar voor Frankrijk, aanhanger moet nog in elkaar gezet worden Ik hoop Dinsdag mijn nokkenasketting in te laten korten en hopelijk ploft ie woensdagavond zonder Tikkies en anders tikt ie maar door liep ie altijd al mee
@ Edwin, da's een grappige brommer ziet er vet uit
@ Manus, die bocht hoor vast te zitten hoor. Wel raar dat je nix hoort, heb je zoveel andere tikjes of gewoon mazzel dat er een goeie roetkoek tussen zit
@ Edwin, da's een grappige brommer ziet er vet uit
@ Manus, die bocht hoor vast te zitten hoor. Wel raar dat je nix hoort, heb je zoveel andere tikjes of gewoon mazzel dat er een goeie roetkoek tussen zit
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hey Manus, de bocht zit vast met een knel pakking, deze zal door het getril wat verder platgedrukt worden en wat speling krijgen.
Dus dat je hem kan bewegen is niet zo gek.. als ie niet lekt lekker zo laten..
Als je hem echt weer vast wil zetten een dikke week lang in de kruioplie zetten voordat je de bouten er uitdraaid, in vet met keramische /kopper vet en dan weer vast zet..
En die Grosch Kanon is idd een Kanon.. heftig bier
Dus dat je hem kan bewegen is niet zo gek.. als ie niet lekt lekker zo laten..
Als je hem echt weer vast wil zetten een dikke week lang in de kruioplie zetten voordat je de bouten er uitdraaid, in vet met keramische /kopper vet en dan weer vast zet..
En die Grosch Kanon is idd een Kanon.. heftig bier
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Yo 800S, hoelang zit die Battle wing op dat wiel wat ik van je heb?
M'n Battleax was op dus ik denk bandje wisselen.. ax ging er lastig af omdat ie wat te soepel was maar Die wing.. die is hard als of ie massief is
Zelfs met de zijstandaard van een 200kg wegende BIG krijgt er nog geen deuk in
Wiel niet bruikbaar.. band ook al niet..
M'n Battleax was op dus ik denk bandje wisselen.. ax ging er lastig af omdat ie wat te soepel was maar Die wing.. die is hard als of ie massief is
Zelfs met de zijstandaard van een 200kg wegende BIG krijgt er nog geen deuk in
Wiel niet bruikbaar.. band ook al niet..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Nou de big heeft weer knippers achter,
voor
na
Alleen een probleem,de knipperlichten knipperen niet dus zijn eigenlijk alleen lichten
Als ik ze aanzet branden ze constant dus ik denk dat het relais is overleden.
Ook vraag ik me af of als ik een nieuw relais monteer de knippers niet te snel gaan,volgens mij zijn de originele lampen 21 watt en de lampen die er rondom op gaan komen 10 watt.
Iemand hier ervaring mee?
voor
na
Alleen een probleem,de knipperlichten knipperen niet dus zijn eigenlijk alleen lichten
Als ik ze aanzet branden ze constant dus ik denk dat het relais is overleden.
Ook vraag ik me af of als ik een nieuw relais monteer de knippers niet te snel gaan,volgens mij zijn de originele lampen 21 watt en de lampen die er rondom op gaan komen 10 watt.
Iemand hier ervaring mee?
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
@zappa: die wing heb ik vorig jaar tegelijk met wiel gekocht.( voor de afwisseling-NOT)
band is er bij mij nog nooit afgeweest........
originele KAT-IN-ZAK
kijk maar of je er iets aan heb en anders maak ik het goed met je en neem ik sapje voor je mee next time
@manus: knipper-relais zit rechts naast koplamp
greetz sander
band is er bij mij nog nooit afgeweest........
originele KAT-IN-ZAK
kijk maar of je er iets aan heb en anders maak ik het goed met je en neem ik sapje voor je mee next time
@manus: knipper-relais zit rechts naast koplamp
greetz sander
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
@manus, zolang je de lampjes voor en achter gelijk houd zou het fatsoenlijk moeten werken, als een van de 2 kapot is zal t wel leuke flits effecten op gaan leveren.
oja, dat relais uit elkaar trekken is niet moeilijk, je kan het weer best mooi gangbaar maken, verder is het ook geen overbodige luxe om de contacten allemaal even opnieuw over te solderen, aangezien die gewoon afbrokkelen omdat de tin te oud is en het niet zo van die trillingen houd,
het waterdichtmaken daarna is wel weer kunst, maar dat valt te doen met een heeeele grote krimpkous of kit.
oja, dat relais uit elkaar trekken is niet moeilijk, je kan het weer best mooi gangbaar maken, verder is het ook geen overbodige luxe om de contacten allemaal even opnieuw over te solderen, aangezien die gewoon afbrokkelen omdat de tin te oud is en het niet zo van die trillingen houd,
het waterdichtmaken daarna is wel weer kunst, maar dat valt te doen met een heeeele grote krimpkous of kit.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
@ manus
wat de knippersnelheid betreft heb je gelijk dan zit er idd verschil in de mechanische relais voor 2 x 10 W of 2 x 21 W soms gaat het soms niet en ik denk niet dat jouw relais kapot is maar het relais wordt niet zwaar genoeg belast om te gaan knipperen. Bij de automaterialen zijn electronischr relais te koop voor weinig die daar geen last van hebben. wel op letten of het een relais is met maar 2 aansluitingen. anders moet je meestal een apart voedingsdraadje trekken.
greetz Futurist
wat de knippersnelheid betreft heb je gelijk dan zit er idd verschil in de mechanische relais voor 2 x 10 W of 2 x 21 W soms gaat het soms niet en ik denk niet dat jouw relais kapot is maar het relais wordt niet zwaar genoeg belast om te gaan knipperen. Bij de automaterialen zijn electronischr relais te koop voor weinig die daar geen last van hebben. wel op letten of het een relais is met maar 2 aansluitingen. anders moet je meestal een apart voedingsdraadje trekken.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Net weer even aan het tooltimen geweest en het knipperrelais werkt dus idd alleen maar met twee lampen van 21 watt gemonteerd.
Met 10 Watt lampen branden ze continu en met 21 watt voor en 2x 10 watt aan elkaar geknoopt achter knippert ie sneller als normaal dus 1 watt verschil word al niet gewaardeerd.
Iemand nog een relais wat wel werkt met 10 watt liggen wat vanavond nog met de postduif gebracht kan worden?
Morgen maar weer met de auto en even kijken of motoport wat heeft liggen.
Met 10 Watt lampen branden ze continu en met 21 watt voor en 2x 10 watt aan elkaar geknoopt achter knippert ie sneller als normaal dus 1 watt verschil word al niet gewaardeerd.
Iemand nog een relais wat wel werkt met 10 watt liggen wat vanavond nog met de postduif gebracht kan worden?
Morgen maar weer met de auto en even kijken of motoport wat heeft liggen.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Was het maar een kat in de zak.. hou wel van katten800S schreef:@zappa: die wing heb ik vorig jaar tegelijk met wiel gekocht.( voor de afwisseling-NOT)
band is er bij mij nog nooit afgeweest........
originele KAT-IN-ZAK
kijk maar of je er iets aan heb en anders maak ik het goed met je en neem ik sapje voor je mee next time
@manus: knipper-relais zit rechts naast koplamp
greetz sander
Enige bruikbare is mischien ooit eens de velg..
En Manus, wat denk je van gewoon 21W lampjes in de knippers te stoppen?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik denk dat ik van de mijne n keer led ga maken.. en dan haal je de 10w nog niet bijna.. hoe doen ze dat dan dat het gewoon werkt? weerstandjes?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Heb ik gedaan maar die krengen zijn zo klein dat dan het oranje kapje er niet meer op past.zappa.suzuki schreef:
En Manus, wat denk je van gewoon 21W lampjes in de knippers te stoppen?
Een weerstandje parrallel over de lamp zou ook een oplossing zijn maar ik ben al weer zoveel vergeten van school dat ik niet meer weet hoe ik de waarde van die weerstand zou moeten uitrekenen
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
led's krijg jr helemaal niet aan de gang en ook nog niet met elke weerstand, het moeten dan de juiste weerstanden zijn voor het relais en de lampjes, tevens worden die weerstanden zeer warm zodat je ze tegen iets moet monteren waart het koelt, gewone weerstanden uit een oude radio of zo zijn direct gesmolten. Het uitrekenen is niet zo moeilijk. U=IxR en je moet beginnen bij het vermogen en dat is P=UxI, zoals ik al eerder zei de gemakkelijkste oplossing is een electronisch relais, kan je ook bestellen bij motozoom
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Ik moet morgen mijn bestelde luchtfilter ophalen bij motoport dan ga ik meteen even naar zo'n relais informeren.
Boven de 2000 toeren knipperen ze wel maar dat is een beetje hoog voor stationair toerental.
Boven de 2000 toeren knipperen ze wel maar dat is een beetje hoog voor stationair toerental.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
@futurist, waarom zou je led knipperlichten niet aan de gangkrijgen?
als je een puls krijgt, ookal is die wisselspanning (weet niet?) en je maakt daar een realistische weerstand tussen zodat je relais hem lust.. dan kan je die spanning toch gelijkrichten, en dan zie ik geen probleem voor mn ledjes?
als je een puls krijgt, ookal is die wisselspanning (weet niet?) en je maakt daar een realistische weerstand tussen zodat je relais hem lust.. dan kan je die spanning toch gelijkrichten, en dan zie ik geen probleem voor mn ledjes?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
het heeft helemaal niks met wissel of gelijkspanning te maken maar met het feit dat led pinkers maar 1 watt afnemen. het gelijk/wisselspannig verhaal is met led zowieso van geen belang, led's werken alleen op gelijkstroom (+ en - aansluiting is dus ook belangrijk) ook het 12 volt verhaal is al in de pinkers opgelost door serie/parallel schakelen van de led's)
Wettelijk is het verplicht dat de bestuurder het moet merken als er richtingaanwijzer lampjes kapot gaan (al een heel oude "rdw" toelatingsregel). Relais (conventioneel met spoel) zijn dus belastingsafhankelijk gemaakt dat hij sneller gaat pinken als er een lampje stuk is. Je moet dus ongeveer 40W door een weerstand laten opvreten wat een enorme warmte ontwikkeling resulteerd. Vandaar dat er dus toch wel speciale weerstanden moeten toegepast worden die ook nog eens goed gekoeld moeten worden zeker bij iemand die ook nog wel eens in de stad met richtingaanwijzers voor stoplichten staat. Ergo nogmaals de conclusie voor een electronisch relais te kiezen
http://www.motozoom.nl/?gclid=CJm6xdie4 ... 3godhnSYRw
greetz Futurist
Wettelijk is het verplicht dat de bestuurder het moet merken als er richtingaanwijzer lampjes kapot gaan (al een heel oude "rdw" toelatingsregel). Relais (conventioneel met spoel) zijn dus belastingsafhankelijk gemaakt dat hij sneller gaat pinken als er een lampje stuk is. Je moet dus ongeveer 40W door een weerstand laten opvreten wat een enorme warmte ontwikkeling resulteerd. Vandaar dat er dus toch wel speciale weerstanden moeten toegepast worden die ook nog eens goed gekoeld moeten worden zeker bij iemand die ook nog wel eens in de stad met richtingaanwijzers voor stoplichten staat. Ergo nogmaals de conclusie voor een electronisch relais te kiezen
http://www.motozoom.nl/?gclid=CJm6xdie4 ... 3godhnSYRw
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Net bij motoport geweest,luchtfilter opgehaald en meteen een knipperrelais o-ringen voor het oliefilter en een pakking voor het linker carterdeksel besteld.
Als het allemaal binnen is de BIG beurt maar is doen.
Was vandaag even buiten de werplaats aan het automonteuren toen er een dr langskwam met standaard dempers,wat klinkt dat braaf in vergelijking tot mijn pro duro,had niet verwacht dat ze standaard zo stil kunnen zijn.
Als het allemaal binnen is de BIG beurt maar is doen.
Was vandaag even buiten de werplaats aan het automonteuren toen er een dr langskwam met standaard dempers,wat klinkt dat braaf in vergelijking tot mijn pro duro,had niet verwacht dat ze standaard zo stil kunnen zijn.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Vergeten te melden dat ik ook een afspraak heb gemaakt voor het vervangen van voor en achterband,het gaan bridgestone's worden bt 45 geloof ik.
Dat is voor het woon/werk wel een hele verbetering en mocht ik me met de tijd een keer door jullie over laten halen off road te gaan dan ga ik op zoek naar een set wielen voor de noppen.
Dat is voor het woon/werk wel een hele verbetering en mocht ik me met de tijd een keer door jullie over laten halen off road te gaan dan ga ik op zoek naar een set wielen voor de noppen.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS