KTM 300 EXC of andere lichte enduro?

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
2fast4me
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 10:39
Locatie: Hollandia

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe enduro, ik heb nu een zware 550 en wil naar een lichtere. Ik denk nu aan:
KTM 300 EXC
KTM 250 EXC-F
Yamaha WR250F
Heeft iemand van jullie ervaring(en) met bovenstaande machines? Of weet iets beters?
De KTM 300 2-takt zie ik ook wel heeeeel erg zitten, handelbaar, stil qua geluid en ook elektr. gestart. Wij zitten nogal eens in de bergen en dan is zo'n knoppie ideaal!

Ik hoor graag jullie bevindingen!
Bedankt!
blubberboerke
Berichten: 169
Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
Locatie: N.Brabant

heb een 2007 ktm300exc-e gehad.
leuke fiets.
De E-start vond ik wat raar klinken. In het boekje staat ook dat
de e-start niet gebruikt mag worden als de motor koud is.
Maar zo'n tweetakt trapt heel makkelijk aan.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

blubberboerke schreef:heb een 2007 ktm300exc-e gehad.
leuke fiets.
De E-start vond ik wat raar klinken. In het boekje staat ook dat
de e-start niet gebruikt mag worden als de motor koud is.
Maar zo'n tweetakt trapt heel makkelijk aan.

Idd, het klinkt of hij het elk moment kan begeven.
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

De e-start is inderdaad marginaal. Koude motor of een week stilstand, vergeet het maar. Echter als ie warm is en je staat tijdens een rit of een beklimming stil heeft ie me nog nooit teleurgesteld. En daar heb ik hem voor.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Misschien een Super-B accu monteren en dat de start motor dan krachtiger is? :idea:
:toost:
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Heb je aandelen van Super B, die dingen zijn achterlijk duur.
2fast4me
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 10:39
Locatie: Hollandia

Wat heb je nu Blubberboerke?
Wat vind jij voor en nadeel ten opzichte van een 4-takt?

Bedankt allemaal!
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Wat voor een zware 550 heb je nu?

Ik ben van de 2takt afgekomen (250 om naar een 450 4takt te gaan.Ik twijfelde behoorlijk. En ik moet meteen zeggen dat het veel gemakkelijker rijdt ;had ik nooit maar dan ook nooit verwacht. Ik heb ooit eens de 4takt afgezworen in 1982, en erbij gezegd :"nooit meer een 4 takt" .
Maar zoals de huidige motoren zicht gedragen (stuur, vermogen en balans) hoef je bijna geen motor meer te kunnen berijden om toch vrij snel te kunnen rijden.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Houten Klaas schreef:Heb je aandelen van Super B, die dingen zijn achterlijk duur.
Ze zijn zowat 3 x goedkoper als een carbon einddemper, zitten (bij mij althans) op dezelfde hoogte als de uitlaat, maar je hebt er tenminste wat aan:

1. qua gewichtsbesparing
2. als de motor niet loopt heb je niets aan een uitlaat
3. hij gaat langer mee bij technisch terrein, waarbij vaak gestart moet worden
4. hij heeft (wordt beweerd) een langere levensduur dan een conventionele accu.

En nee, geen aandelen, had geen geld meer na de Super-B. Die had geen last van koersval :lol:
:toost:
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

gassen schreef:
Ik ben van de 2takt afgekomen (250 om naar een 450 4takt te gaan.Ik twijfelde behoorlijk. En ik moet meteen zeggen dat het veel gemakkelijker rijdt ;had ik nooit maar dan ook nooit verwacht. Ik heb ooit eens de 4takt afgezworen , en erbij gezegd :"nooit meer een 4 takt" .
Heb ik ook ooit eens gezegd.
Maar nu zeg ik , nooit meer een 2-takt :oops:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
blubberboerke
Berichten: 169
Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
Locatie: N.Brabant

2fast4me schreef:Wat heb je nu Blubberboerke?
Wat vind jij voor en nadeel ten opzichte van een 4-takt?

Bedankt allemaal!
heb nu een hm crf450r (dus de lichte uitvoering)
Kwa gewicht ongeveer evenzwaar als die 300exc-e
Nadeel 2takt dat je olie moet meenemen.
voordeel: onderhoud is makkelijk en goedkoper.
2fast4me
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 10:39
Locatie: Hollandia

gassen schreef:Wat voor een zware 550 heb je nu?

Ik ben van de 2takt afgekomen (250 om naar een 450 4takt te gaan.Ik twijfelde behoorlijk. En ik moet meteen zeggen dat het veel gemakkelijker rijdt ;had ik nooit maar dan ook nooit verwacht. Ik heb ooit eens de 4takt afgezworen in 1982, en erbij gezegd :"nooit meer een 4 takt" .
Maar zoals de huidige motoren zicht gedragen (stuur, vermogen en balans) hoef je bijna geen motor meer te kunnen berijden om toch vrij snel te kunnen rijden.
Ik heb nu een Husaberg FE550. Hele fijne en voor zijn cc's een lichte motor.
Toch wil ik wat lichters, heb er meer plezier in als ik harder moet werken en niet alleen maar een beetje aan die rechter kraan draaien en hij doet het toch wel...
Ik word er niet scherper van zal ik maar zeggen...
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

2fast4me schreef: Toch wil ik wat lichters, heb er meer plezier in als ik harder moet werken en niet alleen maar een beetje aan die rechter kraan draaien en hij doet het toch wel...
Ik word er niet scherper van zal ik maar zeggen...
Volgens mij kun je ook best hard werken als je veel ceecee's helemaal opentrekt :idea:
Probeer eens een 500cc tweetakt, werkt beter dan fitness.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

2fast4me schreef:
gassen schreef:Wat voor een zware 550 heb je nu?
Ik heb nu een Husaberg FE550. Hele fijne en voor zijn cc's een lichte motor.
Toch wil ik wat lichters, heb er meer plezier in als ik harder moet werken en niet alleen maar een beetje aan die rechter kraan draaien en hij doet het toch wel...
Ik word er niet scherper van zal ik maar zeggen...
(ik dacht in eerste instantie aan een yamaha xt550 :oops: )

Ik snap het "gevoel".
Ik heb voordat ik deze 450 kocht ook getest met de WR250 2008 van Yamaha. Heerlijke motor, deed alles wat ik wilde,licht, handelbaar en vermogen genoeg. Maar omdat ik toch nogal wat langere ritten wil gaan rijden, toch maar de 450. Als je alleen wedstrijden rijd, lijkt mij zo'n 4T 250 ideaal.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Sjokske schreef: Volgens mij kun je ook best hard werken als je veel ceecee's helemaal opentrekt :idea:
Probeer eens een 500cc tweetakt, werkt beter dan fitness.
Inderdaad.. Toch vreemd dat verschillende personen de zaak compleet andersom kunnen beredeneren. Het is toch waarschijnlijk een kwestie van smaak. Ik weet in ieder geval voor mezelf zeker dat ik niet nog lichter ga proberen
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Ik heb nu een keer op de motor van Adje gereden en op een 300 2 takt van mijn maatje, het gewicht is heerlijk, zeker van de 2 takt. Maar wat ik mis. Het bullige.

Mijn bochtensnelheid is te laag,zit in de verkeerde versnelling, dat koppel maakt het weer een beetje goed.

Bergen klimmen,hetzelfde,aanvangsnelheid te laag,de 525 tokkelt omhoog op koppel.


Wat ik op beide motoren miste, de motorrem !
Plaats reactie