Shifty, kijk ook even naar de totale offset. Dus is de offset van de vork zelf anders dan de oude. Die kroonplaat is bekend, maar totale offset is wat telt.
Meer offset is minder naloop, minder gewicht op voorwiel, langere wielbasis, bla bla bla.
Zoals je van mij hebt gelezen, is de theorie en praktijk nogal onderhevig aan ondergrond en persoonlijke voorkeur. Dus til nergens zwaar aan en ga de nieuwe setup gewoon rijden en je merkt het wel of je het wel of niet lekker vindt sturen.
Meer offset: minder naloop, lichter stuurgedrag, minder rechtuit stabiliteit.
14mm offset ipv 20mm offset
Moderator: ghulst
Wat bedoel je met 'oude kroonplaten', zijn dat de kroonplaten van de oorspronkelijke vork ?Shifty-PK schreef:Ik ben een nieuwe vork met nieuwe kroonplaten aan het inbouwen.
De oude kroonplaten hadden een offset van 5mm, de nieuwe hebben een offset van 15mm. Wat zal er nu veranderen, meer rechtuit stabiliteit en minder goed bochten werk?
Als dat zo is wil dat nog niet zoveel zeggen. De offset wordt namelijk niet alleen door de kroonplaten bepaald, maar ook door de afstand van de asopname onderaan de vork.
Als je de nieuwe vork inbouwt met de kroonplaten die erbij horen, dan zou het best moeten kunnen, mits je balhoofdhoek niet extreem veel anders is dan die van de motor waar de vork uitkomt.
Je gaat dus waarschijnlijk niet veel verschil merken.
Wel als je de nieuwe vork monteert met de oude 5mm kroonplaten (langere naloop)
Ik zou niet de oude vork met de nieuwe 15mm kroonplaten monteren. Je naloop wordt dan kleiner. Te klein en je motor 'spoort' niet meer. Nog kleiner en hij wordt zelfs instabiel. (je zwenkwiel staat dan ahw achterstevoren)
Ok, even verduidelijken:
De vorkpoten met de bijbehorende kroonplaten worden in de motor gebouwd. Alleen de stuurpen blijft origineel.
Ik zal ook eens de offset van de as opmeten, en vergelijken met de originele.
En uiteindelijk is er maar manier om er écht achter te komen wat het verschil is, gewoon proberen...
De vorkpoten met de bijbehorende kroonplaten worden in de motor gebouwd. Alleen de stuurpen blijft origineel.
En uiteindelijk is er maar manier om er écht achter te komen wat het verschil is, gewoon proberen...
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
moet kunnen.Shifty-PK schreef:Ok, even verduidelijken:
met belangstelling en verbazing volg ik dit topic. Wat je allemaal niet kunt tweaken.
Kwam toevallig deze rekluse as tegen http://www.rekluse.com/e-Axle_mailer4.pdf Is dat niet wat voor de gevorderde tweaker?
Kwam toevallig deze rekluse as tegen http://www.rekluse.com/e-Axle_mailer4.pdf Is dat niet wat voor de gevorderde tweaker?
Flip, die ken ik. En ik denk dat het leuk speelgoed is...voor de tweakers
Trouwens kom zojuist van mijn trialmotor af. Even een uurtje trainen.
Maar om te trainen moet ik dus een stukje asfalt pakken, en kun je dus voelen wat een kleine naloop doet, stuurt.
Op het asfalt rechtdoor, prima.... maar zodra je een tikje aan het stuur geeft valt hij meteen de bocht in, zonder terug te komen. Levensgevaarlijk dus voor grotere snelheden.... Gelukkig wordt een non-stop stapvoets gereden
Trouwens kom zojuist van mijn trialmotor af. Even een uurtje trainen.
Maar om te trainen moet ik dus een stukje asfalt pakken, en kun je dus voelen wat een kleine naloop doet, stuurt.
Op het asfalt rechtdoor, prima.... maar zodra je een tikje aan het stuur geeft valt hij meteen de bocht in, zonder terug te komen. Levensgevaarlijk dus voor grotere snelheden.... Gelukkig wordt een non-stop stapvoets gereden
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Dit moeten jullie even lezen, heel informatief geschreven en verklaard het allemaal zeer goed.
http://www.velonews.com/media/Block40.pdf
http://www.velonews.com/media/Block40.pdf
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?