14mm offset ipv 20mm offset

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Sinterklaas bracht me vandaag een 14mm offset. Paste bijna in mijn crosslaars.
We kunnen weer gaan testrijden.
Jammie........
Eens zien hoe dat op topsnelheid door het lustige zand gaat 8)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rico
Berichten: 133
Lid geworden op: di mar 07, 2006 00:08
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

:shock: wat is een offset?
KTM 300 EXC a world of joy :P
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Het verschil tussen de hartlijnen van de stuurpen en vorkpoten.
Verzorgt oa de naloop(trail) van het voorwiel.
Minder offset tov meer offset, meer (naloop)rechtuit stabiliteit tov minder. :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Ik heb al verschillende keren gehoord dat KTM's standaard een nerveuze voorkant hebben, is natuurlijk leuk op een crossparcour met veel scherpe bochtjes. Maar bij veel rechtdoor kan het wel eens tegenvallen.
Had hetzelfde probleem met mijn RM. Vorkpoten lager gezet en achterste vering zachter zetten heeft toen geholpen.
Er zijn toch ook KTM's waar de off-set regelbaar is?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Jazeker, al de sixdays modellen hebben een verstelbare offset van 2mm :shock:
Zooooo dat is veel!!!!!
Dan ik, 6mm verschil. Kijk dan voel je echt wat :lol:
Die offset is niet alleen kwa stabiliteit interessant, maar ook wat vertrouwen betreft. Een nerveuze motor is op zich wel grappig, op een omloop waarbij je steeds de zelfde lijnen kunt rijden, maar offroad met 6 uur rijtijd hoef ik niet elke oneffenheid te voelen in mijn stuur, dus.... we gaan het zien en meemaken.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Ik denk dat je gaat :x bij je eerste bocht.
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Als de poten 6 mm naar je toe komen, wordt je stuuruitslag dan niet een stuk minder :?:
(de poten raken dan eerder het frame/radiateur lijkt mij) :!:
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Huskie, de theorie en de praktijk is niet altijd gelijk. Op straat geldt dat minder offset meer stabiliteit geeft, moet je ook de wielbasis aanpassen om die gelijk te houden. Offroad geldt tegenover gesteld. Hoe groter de offset hoe stabiler. Dit komt omdat je naloop nooit perfect is. Dus offset van 14mm zal de motor veel scherper doen sturen maar ook veel nerveuzer maken in het zand. Bij een 125cc rijden ze op het harde nooit met minder dan 16mm normaal altijd met 18mm. Op een 250 altijd eigenlijk met 20mm.

2mm offset maakt wel heel veel verschil je moet het alleen onder gelijke omstandigheden proberen. Je kan ook met rijhoogte spelen. Dus als je met 14mm offset gaat rijden moet je eigenlijk op de veren harder omdat je meer gewicht op de voorkant zet (wiel korter aan het blok). Voorspanning zal ik je niet aanraden want daar hou jij volgens mij niet van :D
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ktm adviseert 18mm voor meer stabiliteit ivm grotere naloop en 20mm voor sneller sturen. Dit zou kloppen volgens de bekende gegevens.
Ik zal mijn ervaring met jullie delen, natuurlijk.
-enne Mech, had bijna een overjarige sxs vork gekocht, maar wacht nog even op een betere 2009 deal.
Mijn vork is tegenwoordig zoooo lekker. oa dankzij jou. :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Die mannen die de manuals schrijven lezen alleen boeken en zijn waarschijnlijk nog nooit op een circuit geweest!!
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

mech schreef:Huskie, de theorie en de praktijk is niet altijd gelijk. Op straat geldt dat minder offset meer stabiliteit geeft, moet je ook de wielbasis aanpassen om die gelijk te houden. Offroad geldt tegenover gesteld. Hoe groter de offset hoe stabiler. Dit komt omdat je naloop nooit perfect is. Dus offset van 14mm zal de motor veel scherper doen sturen maar ook veel nerveuzer maken in het zand. Bij een 125cc rijden ze op het harde nooit met minder dan 16mm normaal altijd met 18mm. Op een 250 altijd eigenlijk met 20mm.
:D
Vreemd :?:
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

huskie schreef:Ktm adviseert 18mm voor meer stabiliteit ivm grotere naloop en 20mm voor sneller sturen. Dit zou kloppen volgens de bekende gegevens.
Ik zal mijn ervaring met jullie delen, natuurlijk.
-enne Mech, had bijna een overjarige sxs vork gekocht, maar wacht nog even op een betere 2009 deal.
Mijn vork is tegenwoordig zoooo lekker. oa dankzij jou. :wink:
Ik heb de verstelbare (18/20mm) clamps op een 525. (2004 SX frame)
Ik rij in de 18mm stand. Het verschil is erg goed voelbaar. De 18mm geven naar mijn gevoel wat meer controle in het losse zand, en ik heb nooit meer last gehad van headshake bij hoge snelheden.
Het best voel je het als je de motor met de achterrem en het gas 180 graden omzet, bv keren op een pad.
Race sag achter is 110/115. Met de 20's heb ik 130+ mm race sag achter nodig om de boel een beetje stabiel te houden.
Het enige nadeel is wanneer je een verborgen boomstronkje raakt of in erge diepe knippen. (kuilen) De motor reageert wat heftiger op evenwichtsfoutjes. Soms is dat misschien juist wel goed, maar het voelt wat angstig. Komt denk ik door toegenomen 'mass drop', een ander neveneffect van de naloop constructie: Als je het stuur van links naar rechts draait, til je de motor wat op. Dit effect maakt het mogelijk om met je gewicht te sturen.
Van 20 naar 14 lijkt me nogal extreem. Maar in het kader van experimenteren...
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Dat hele motorgevoel is zo subjectief als maar kan. Ze kunnen links of rechts zeggen, uiteindelijk moet je het helemaal zelf doen.
Iedereen praat maar over rijdersafstelling, en dan vergeten ze voor het gemak de hele voorkant te noemen. Dat bedoel ik nou met subjectief.
De japanners rijden met 24mm offsets, of in die trant, en ktm is al jaren de meest slecht sturende motor volgens alle testen.
Dus....
we zullen het zien.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ok Vandaag kwam het er toch nog van. Vanmiddag eerst nog even een paar kilometer asfalt met de standaard 20mm kroonplaat gereden, om nog even dat gevoel te hebben, om hem daarna direct om te zetten op 14mm.
Nu kwam het er op aan, om meteen een gevoel te krijgen wat er anders zou kunnen zijn aan deze afstelling. Om het goed te verwoorden, ik had het gevoel dat de motor met een zachtere voorband reed. Of anders omschreven dat hij meer weerstand creeerde op de weg. Dit gevoel was nog op asfalt. Het sturen vond ik niet echt zwaarder gaan, maar je kon iets "anders" voelen dan daarvoor. Volgas geven gaf ook het gevoel dat er meer band op de weg aanwezig was. Gaf wel een "veilig" gevoel.
Bij vol remmen was het gevoel helemaal duidelijk. Zeer goed rem gevoel.
Toen besloot ik om me toch nog maar even om te kleden en met full gear mijn test rondje langs het talud en tussen de boompjes door te maken.
Over een oneffen grasstuk, acceleren naar top, gaf ook een prettig gevoel. Dus al met al, rechtdoor was helemaal ok. Geen reden om terug te gaan naar 20mm. De motor voelde gewoon steviger en veiliger aan.
Maar nu tussen de boompjes door, en hier kreeg ik toch wel een erg grote glimlach op mijn gezicht. Het was nat en glad maar niet eerder voelde ik zoveel stuurvastheid aan de voorkant. Ook kon ik de motor zeer prettig van links naar rechts leggen. Deze boompjes staan erg dicht op elkaar en het is constant gas geven en afremmen. Bij bocht uitkomen kun je gasgeven, als je durft, want uitbreken is boompjes kussen. Niet eerder durfde ik zoveel gas te geven.
Wonderbaarlijk....
Wat ik wel opmerkte, mijn stuurradius is minder geworden. Krappe bocht is nu een meter breder, maar dit is te wijten dat de poten eerder de aanslagschroefjes op het frame raken. omdat ze dus 6mm dichter op het frame staan.
Morgen ga ik door mul whooped zand rijden. Met wat lange singletracks vol met gaten.
Kijk ernaar uit. 8)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

huskie schreef: Wat ik wel opmerkte, mijn stuurradius is minder geworden. Krappe bocht is nu een meter breder, maar dit is te wijten dat de poten eerder de aanslagschroefjes op het frame raken. omdat ze dus 6mm dichter op het frame staan.
Daar was ik al bang voor,
Maarja, zoals meestal heeft ieder voordeel ook weer een nadeel,
en die moet je tegen elkaar afwegen :wink:
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

huskie schreef: Morgen ga ik door mul whooped zand rijden. Met wat lange singletracks vol met gaten.
Kijk ernaar uit. 8)
Toch niet zo subjectief totnutoe lijkt wel...
Klapzand wordt pas echt lachen, maar daar moeten we weer even op wachten.
Ik voorspel dat in de gaten dus een nadeel naar voren komt.
Als je over een knip een klein beetje uit balans raakt dan reageert je motor daar nogal heftig op... :shock:
Went wel. En oppassen voor boomstronkjes dus.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

In het kader van het experiment, gisteren een knippenpad tot goed einde gebracht. :lol:
Maar dat hadden jullie en ik natuurlijk ook wel verwacht.
Ik moet zeggen dat ik de 14mm nog niet aan de wilgen ga hangen. Gisteren goed gas gegeven door een zand whoop sectie, en ik kreeg steeds meer vertrouwen. Ik vind vooral de rechtuit stabiliteit daadwerklijk toegenomen, wat vooral de bocht in, met volremmen, een betrouwbare motor geeft, waardoor je dus gewoon met meer overtuiging de motor erin legt. De voorkant voelt gewoon beter aan. punt!
Ik geef de verandering van meer massa op het voorwiel hier de schuld van. Maar het is een positieve schuld, :)
Ik vind verder niks extreems aan deze 14mm offset. Ik heb nog niet volgas op harde ondergrond gereden, maar in het zachte geen probleem.
Tot nog toe ben ik positief over het "nieuwe"gevoel van de motor.

-1 ik ga harder over de singletracks
-2 door mul zand met sporen, vertrouwen
-3 vol remmen, no sweat.

Ik rij hier nog even meedoor, ga er een enduro mee rijden, en zal dan weer eens terug schakelen naar die 20mm.
Al met al, weinig spectaculairs dus :( helaas.
Als je dit soort kroonplaten nieuw zou moeten kopen, of je dat dan zou moeten doen, kan ik nog niet echt wat over zeggen, maar voor de prijs waar ik ze voor heb gekocht. 8)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik heb altijd geleerd dat de offset veranderen een compromis is tussen stabiliteit bij hard rijden en wendbaarheid op singletracks. Hoe kan het zijn dat het bij jou nu op beide gebieden beter is?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja Speed, zo staat het in de boekjes, en dat is ook wat ik dacht zou gebeuren. Maar zoals Mech al aangaf, de wec-ers rijden in iedergeval al met andere dan fabriekssettings rond, dus er is wat te halen.
Maar het blijkt dus dat dat hele verhaal van meer naloop minder zwaar weegt dan de extra druk op je voorwiel wat dus meer weerstand betekent en waardoor je dus beter kunt insturen.
Op ijs kunnen wij heel slecht sturen, omdat we weerstand missen om een bocht in te zetten. Ik denk dat dit het geval is bij het verschil tussen 20 en 14mm. Door de hogere massa op het voorwiel creeer je meer weerstand, wat dus voor meer gevoelt zorgt met insturen. Ik denk dat we dat naloop verhaal wel mogen vergeten, voor het gemak.
Ps...ik denk dat het bij mijn 2takt ook meer effect heeft, ivm het gewicht, dan bij een zware 4takt.
O ja, en dan nog iets. Folie beweert dat ik moest oppassen met de stronkjes. Dat zal dan te maken hebben met ook die extra druk op het voorwiel. Alles wordt ook wat beter doorgegeven ivm dat betere gevoel.
Maar ik heb dat dus nog niet als negatief ervaren.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

En ik maar denken dat je druk op je voorwiel moet maken door met je ballen op de tankdop te gaan zitten.

ALs je offsets van verschillende merken gaat vergelijken moet je ook even de balhoofdhoek meenemen. Deze heeft nog meer effect.
Das ook de reden waarom je met de voorpoten door de kroonplaten heen en/of meer sag een stabielere fiets krijgt.
smurf.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

TTT schreef:En ik maar denken dat je druk op je voorwiel moet maken door met je ballen op de tankdop te gaan zitten.
Jaaaa, in de bocht, maar ik zou het niet voor de bocht doen, met al die remknippen, anders heb je na de bocht "geen" ballen meer.
:wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Tis toch niet alleen gewicht. Huskie, ik moet jouw definitie van naloop een beetje aanscherpen: het gaat om de afstand, ter hoogte van het wegdek, tussen de hartlijn van je balhoofd en het raakpunt van je band.
De constructie is zo dat het raakpunt van je band achter het draaipunt van de vork wordt meegetrokken, net als bij een zwenkwiel, vandaar de term naloop. Grotere naloop betekent een 'langer' zwenkwiel, vandaar denk ik dat je het gevoel beschrijft als een 'slappe band'.

Stel je nu een band voor die door los zand rijdt. Het raakpunt van de band ligt niet meer in het midden onder het wiel, zoals op asfalt, maar verschuift een stukje verder naar voren, enerzijds doordat de band in het zand 'snijdt', en anderzijds doordat de band zand voor zich uitdrukt.
Door deze verschuiving komt het raakpunt van de band dus dichter bij het draaipunt van de vork en wordt dus de effectieve naloop kleiner, dat is waardoor je stuur zo wil gaan zwiepen. Daarom is een langere naloop voor veel mensen prettig in het losse zand.
Je kunt je ook voorstellen dat een langer zwenkwiel harder aan het stuur rukt bij het raken van een obstakel (boomstronkje)

Nou die diepe knippen nog...
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

folie schreef:
Je kunt je ook voorstellen dat een langer zwenkwiel harder aan het stuur rukt bij het raken van een obstakel (boomstronkje)

Nou die diepe knippen nog...
Ja, kan ik me voorstellen, maar..... alleen als hij in een hoek geraakt wordt, en ..... als positief effect komt dan weer de zelfcorrigerende werking van een langere naloop om de hoek kijken. Maar die kan met een te grote naloop weer omslaan in "over" corrigeren. :roll: :?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

huskie schreef:
folie schreef:
Je kunt je ook voorstellen dat een langer zwenkwiel harder aan het stuur rukt bij het raken van een obstakel (boomstronkje)

Nou die diepe knippen nog...
Ja, kan ik me voorstellen, maar..... alleen als hij in een hoek geraakt wordt, en ..... als positief effect komt dan weer de zelfcorrigerende werking van een langere naloop om de hoek kijken. Maar die kan met een te grote naloop weer omslaan in "over" corrigeren. :roll: :?
yep. is ff schrikken, maar bij mij totnutoe goed afgelopen.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik ben een nieuwe vork met nieuwe kroonplaten aan het inbouwen.

De oude kroonplaten hadden een offset van 5mm, de nieuwe hebben een offset van 15mm. Wat zal er nu veranderen, meer rechtuit stabiliteit en minder goed bochten werk?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Plaats reactie