EXC 450 model 2008 v/s model 2009

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Weet iemand wat het verschil is tussen de modeljaren 2008 en 2009 voor de KTM EXC 450?
Ben eigenlijk heel benieuwd.
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

De vork. :)
Verder weinig. :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

huskie schreef:De vork. :)
Verder weinig. :wink:
Zou het alleen de kleur zijn, of ook technisch anders?
2008 was het eerste jaar dat het nieuwe blok gebruikt is dacht ik.
Ik heb eigenlijk geen rare dingen over dit nieuwe blok gehoord.
Zou dit een typisch gevalletje van "first time right" zijn??
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

De vork is helemaal nieuw, ander cartridge design.
De shock heeft een andere 2de zuiger en andere naald.
Het blok heeft iets andere carterhuizen, versnellingsbak tandwielen zijn versterkt, afdichting krukas/versnellingsbak is verbeterd.
Verder niet echt veel spannende dingen.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

mech schreef:De vork is helemaal nieuw, ander cartridge design.
Mech, wat is de achterliggende gedachte van dit design? Sneller druk opbouw?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

mech schreef: Het blok heeft iets andere carterhuizen, versnellingsbak tandwielen zijn versterkt, afdichting krukas/versnellingsbak is verbeterd.
Eeh, klinkt bijna verontrustend!
Eerste jaar dat ze dat nieuwe blok er in hebben zitten, gaan ze zulke zaken al veranderen..... :(
Ik heb niks over problemen ofzo gehoord, wie wel?
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik wel ...

In elk geval ging de keerring er vaak uit door te hoge oliedruk. Tijdens het jaar was er al een fabrieksschrijven om 100 ml minder olie in het blok te doen, en zo de druk te verlagen ...

Een toch wel regelmatig voorkomend probleem bij deze 2008-jaargang. Maar inderdaad, zou moeten opgelost zijn met de 2009-jaargang...

Jo VdB
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Jo VdB schreef:Ik wel ...

In elk geval ging de keerring er vaak uit door te hoge oliedruk. Tijdens het jaar was er al een fabrieksschrijven om 100 ml minder olie in het blok te doen, en zo de druk te verlagen ...

Een toch wel regelmatig voorkomend probleem bij deze 2008-jaargang. Maar inderdaad, zou moeten opgelost zijn met de 2009-jaargang...

Jo VdB
Wat de olie betreft is volgens mij alleen de bedieningshandleiding aangepast.
Daar staat nu dus in dat er maar 0,6 liter olie in mag . Het peil mag maximaal op driekwart van het glaasje staan.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Jo VdB schreef: In elk geval ging de keerring er vaak uit ....
Om welke keerring gaat het dan?

En...... is dat een reden om een 2008 te laten staan en een 2009 te kopen of is het wel te 'fixen'?
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Krukas keerring, blijft je bak in ieder geval prima gesmeerd :D
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Verschillen volgens de steets zijn (KTMtalk):
Nokkenas, lichtere tuimelaars, dikkere koppelingsplaten, drukstift en koppelingshuis is verbetert om een betere olieflow te krijgen, decompressie systeem is verbeterd en carburateur setting is gewijzigd for de koude starts, onstekingscurve is geoptimaliseerd en de bougie is gewijzigd voor een betere verbranding.

Keuzes keuzes
Laatst gewijzigd door gassen op zo aug 08, 2010 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

huskie schreef:
mech schreef:De vork is helemaal nieuw, ander cartridge design.
Mech, wat is de achterliggende gedachte van dit design? Sneller druk opbouw?
Meer olie flow creeren. De rebound zuiger is nu 23mm ipv 28mm. Dus ook een dunnere cartridge tube. wel nog steeds 12mm spindel. Op deze manier krijg je meer druk van je midvalve maar je moet wel opletten voor cavitatie als je te zacht gaat op de hoofd zuiger.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

mech schreef:maar je moet wel opletten voor cavitatie
Is toch goed voor de onderdelenhandel :wink:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

gassen schreef:Verschillen volgens de steets zijn (KTMtalk):
Nokkenas, lichtere tuimelaars, dikkere koppelingsplaten, drukstift en koppelingshuis is verbetert oom een betere olieflow te krijgen, decompressie systeem is verbeterd en carburateur setting is gewijzigd for de koude starts, onstekingscurve is geoptimaliseerd en de bougie is gewijzigd voor een betere verbranding.

Keuzes keuzes
Dit klopt niet helemaal of helemaal niet. Zijn nl de verschillen van een 2009 400 tov de oudere types :oops:
Net nog wat partnummers vergeleken. De verschillen die ik heb kunnen vinden mbv. partnummers, zijn een ring en de ontluchtingsnippel.
Ik weet niet hoe KTM werkt. Of onderdelen met dezelfde fit & function een ander partnummer krijgen of alleen een revisieverhoging (wat voor de consument niet zichtbaar is).
Automatische decompresseur en krukas keerring is idd gewijzigd.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie