we hebben een nieuwe testrijder op een husaberg!

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Introductie nieuwe Husaberg modellen in Nederland.
Je hebt even niks te doen en er zit een uitnodiging in je mailbox. Voor dat je het weet, sta je dan op de "iets vochtige" crossbaan van de MC Utrecht voor de herintroductie van Husaberg in Nederland.

Een brandnieuw tijdperk. Zo noemt men de relaunch van het merk Husaberg.
Een revolutionair motorblok (70 graden), ongekende rijkwaliteiten en een premium uitstraling. Een merk met een berg historie en een merk met toekomst.
Aan die toekomst gaat gebouwd worden met een zeer select gezelschap van Dealers. Die worden binnenkort bekend gemaakt.

Mooi zijn ze zeker, die FE450 en FE 570. Ontwerp en ontwikkeling vinden gewoon in Zweden plaats, de productie zit in Oostenrijk en op het motorblok staat "Made in Austria". Daarnaast zit er serieus ingekocht spul op: Keihin injectie; Brembo, Metzeler, Magura, WP; TwinAir enz.
De extra dikke dynamo zal ook wel niet van "Lucas" komen. Belangrijk, want de kickstarter ontbreekt. De tankdop zit op de normale plaats en de tank bestaat uit twee gedeelten die rond het verticale inlaattraject zijn geplaatst. Twee oliepompen en een brandstofpomp maken het geheel af. Het luchtfilter zit hoog onder de eenvoudig, zonder gereedschap, te verwijderen buddyseat. Zes versnellingen op beide modellen en een tank van 8,5 liter.

Door het "eigenwijze" motorblok met de krukas boven de versnellingsbak aan de achterzijde van het blok en de lage achterste tank zit er veel massa laag en in het midden van de motor (zeg maar van de wielbasis). Daardoor moet de Husaberg extra makkelijk afdraaien. De term "Rideability" slaat overigens op meer aspecten: door de injectie heeft men de vermogens afgifte mooi over het toerenbereik uitgesmeerd en gaat de krachtige motor niet met je aan de haal.

Het motormanagement systeem heeft een mapselector en biedt keuze uit drie voorgeprogrammeerde standen: standaard, hard en soft. Via de dealer is er nog wat moois te doen met de zes vrije posities. Er komt trouwens ook een tooltje om thuis gegevens uit te lezen.

Tsja, en dan na de lunch ook nog even gereden. Gelukkig ben ik een onbetaalde hobbyist dus u krijgt van mij geen maatgevend oordeel. Opvallend wel dat de 450's als eerste bezet werden na het omkleden. Dat kwam zeker door die vette baan.
Dan maar aarzelend het been over de 570 gezwaaid, die overigens niet groter of zwaarder is. Eén druk op het knopje en hij loopt. Rustig maar, ik heb alle tijd. Eerst maar eens wat achtjes draaien op het parkeerterrein om aan de balans te wennen. Hij "staat" wel makkelijk en je kunt hem ook goed met je knieën vastpakken. Het stuur zit trouwens in asymmetrische klemmen en in de kroonplaat zitten twee extra gaten, wat verder naar voren; goed in te stellen dus.
Dan de modderbak maar in. Het gas is goed te doseren en gelukkig is er weinig grip. Geen wheelies dus voor mij.
Na vier rondjes zonder bodemonderzoek toch maar even naar binnen om te wisselen en met iets meer vertrouwen verder op de 450. Ondanks dat ik altijd lang moet wennen aan een "vreemde" motor en ook nog extra zuinig ben op andermans spullen went dit snel: geef hem een middagje mee en daarna rij ik er zo een enduro mee.
Op tijd opschakelen door de zesbak en hij gaat zeer prettig rechtuit door de sporen en de prut. Lekkere, zachte enduro vering en demping; zwaargewichtige rijders hebben misschien vóór steviger veren nodig. Staand ronde bochten rijden ging even gemakkelijk als kort afdraaien naar de soms drogere binnenbocht (om weg te komen van die zachte modderwallen daar in Utrecht).

Kortom: als je de kans krijgt moet je hem zeker zelf proberen; binnenkort bij de dealers.
Henk van der Spek, november 2008 Meer op: www.husaberg.se/

Afbeelding

bron http://www.enduro.nl/
Laatst gewijzigd door henk-v op zo nov 16, 2008 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1314
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Henk,
je wil geen maatgevend oordeel geven, maar ehhh hoe is deze in vergelijking tot de KTM qua sturen? Grote verschillen?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

ho ho ho ho henk van der spek http://www.enduro.nl/ is degene met veel vrije tijd niet ik jammer genoeg :x
ben wel nog steeds een husaberg fan (de kleur gaat een beetje de verkeerde kant op maar dat is niet anders :twisted: )
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Die ziet er in ieder geval prachtig uit.
klomp

hmmm... een Husaberg zonder kickstarter is als een zware hartpatiënt zonder pacemaker.
Het blijft een Husaberg he. vroeg of laat loop je te duwen :x
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

klomp schreef:hmmm... een Husaberg zonder kickstarter is als een zware hartpatiënt zonder pacemaker.
Het blijft een Husaberg he. vroeg of laat loop je te duwen :x
Op mijn gasgas 300 ben ik 3x de kickstarter verloren. :(

Mijn 450FE is eindelijk onderweg uit Oostenrijk.
Met een beetje mazzel rij ik er zaterdag op :)
smurf.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

TTT schreef: Op mijn gasgas 300 ben ik 3x de kickstarter verloren.
Toine,

daarvoor heb je dus blauwe Loctite nodig :wink:
(en een juist draaimoment... )

Jo VdB
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

henk-v schreef:(de kleur gaat een beetje de verkeerde kant op maar dat is niet anders :twisted: )
Denk je nou echt dat ik ga reageren Henk (bij deze dus) :lol:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

gassen schreef:Henk,
je wil geen maatgevend oordeel geven, maar ehhh hoe is deze in vergelijking tot de KTM qua sturen? Grote verschillen?
Tsja, dat weet ik niet want ik heb nog nooit van mijn leven op een KTM gereden (dat is niet gelogen). :lol: :lol:
JW
Berichten: 66
Lid geworden op: vr feb 16, 2007 22:29

Ik ben als Husa-rijder bevooroordeeld, maar ik vind het een prachtding. zonder Kickstarter snap ik ook niet, maar BMW doet t ook dus ze zullen wel veel vertrouwen hebben in die nieuwe accus. Ik moet zeggen: heb op mijn 2004 Husa de kickstarter maar 1x nodig gehad ( toen ik de accu per ongeluk had laten leeglaopen in de schuur :) ) en soms trap ik ff mee uit solidatiteit met mede-rij-genoten...

Ik ga eind volgende maand 3 dagen proefrijden op die nieuwe 450 en 570. Dat kan iedereen hoor, bij www.algarve-offroad.com hebben ze toevallig 2 van die dingen gekocht, en die staan te popelen om mij 3 plezierige dagen te bezorgen :) dus als je wuilt proefrijden kan het daar!
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Hij is wel heel fraai, als de KTM van 2010 er ook zo uit gaat zien is het smullen geblazen.

Voorlopig rij ik nog op de classic.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Sjokske schreef:
henk-v schreef:(de kleur gaat een beetje de verkeerde kant op maar dat is niet anders :twisted: )
Denk je nou echt dat ik ga reageren Henk (bij deze dus) :lol:


:multi:
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

ik ben net terug van een weekje enduro in Italië
zelf rij ik met een KTM 250 EXC-F 2009
er waren 2 nieuwe Husa's in ons groepje,
natuurlijk heb ik een dagje gereden met zo'n blauwe beauty

Je wil een vergelijking met een KTM?
Wel, dat kan.
Maar enkel indien je de motor en rijwielgedeelte opsplitst.

Rijwielgedeelte: komt dicht in de buurt van mijn 250F
Er is absoluut geen motorrem wanneer je de gas lost.
Sturen doet hij scherp (kan niet vergelijken met een andere 450F, enkel met mijn "brommerke").
De WP 2009 vering heeft mij tot nu toe enkel positief verrast, zowel op de KTM als op de Husaberg.
We reden ginds in de Maritieme Alpen en gingen tot 2700m hoogte (jawel, in de sneeuw).
Ondergrond was puur rots, met veel zeer technische single tracks (opstapjes van een dikke meter in gladde marmer en dergelijke...)
De vork voelde echt lekker progressief aan, niet zoals bij mijn vorige WP's waarbij de boel vooraan constant afketste op stenen.
De vorkveren op de 250F had ik wel vervangen door de lichtere variant (.40 ipv .42 standaard).
De schokdemper achter is ook zeer efficiënt. Het achterwiel volgt mooi op keien en geeft veel vertrouwen.
De Husa reageerde gelijkaardig aan de KTM (zelfde vering).
Enig minpuntje vond ik de tank. Die zit onder het zadel, en net ter hoogte van de kuiten is er een verdikking. Dat vond ik soms een beetje genant bij het rechtop staan.

De motor dan.
Niks voor de omstandigheden waarin wij reden.
Je moet zoooo voorzichtig met het gashendel omgaan of je plakt ergens tegenaan. Ongelofelijk hoe het blok zich in elk toerental herpakt en je vooruitstuwt!
De stenen waren glad en vaak was het vermogen veel te groot om mooi te kunnen doseren.
Op vlakkere pistes en zeker in zand moet de motor zich zonder twijfel veel beter voelen.
1 van beide fietsen had blijkbaar wel een probleem met de hoogteverschillen.
Af en toe begon hij te sputteren en ging het waarschuwingslampje van de injectie aan. Nadat de motor terug af en aangezet was, reed hij weer zoals het hoorde. De dealer (DAM Racing) ging een nieuw cartografie uploaden om zo het euvel proberen te verhelpen.
De 2e Husa had dit probleem niet, maar had amper 10 uur op de teller en was uitgerust met een nieuwe cartografie.
De motor maakt geen enkel mechanisch geluid, echt een zeer soepele loop.

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Gery400 schreef:ik ben net terug van een weekje enduro in Italië
zelf rij ik met een KTM 250 EXC-F 2009
er waren 2 nieuwe Husa's in ons groepje,
natuurlijk heb ik een dagje gereden met zo'n blauwe beauty

Je wil een vergelijking met een KTM?
Wel, dat kan.
Maar enkel indien je de motor en rijwielgedeelte opsplitst.

Rijwielgedeelte: komt dicht in de buurt van mijn 250F
Er is absoluut geen motorrem wanneer je de gas lost.
Sturen doet hij scherp (kan niet vergelijken met een andere 450F, enkel met mijn "brommerke").
De WP 2009 vering heeft mij tot nu toe enkel positief verrast, zowel op de KTM als op de Husaberg.
We reden ginds in de Maritieme Alpen en gingen tot 2700m hoogte (jawel, in de sneeuw).
Ondergrond was puur rots, met veel zeer technische single tracks (opstapjes van een dikke meter in gladde marmer en dergelijke...)
De vork voelde echt lekker progressief aan, niet zoals bij mijn vorige WP's waarbij de boel vooraan constant afketste op stenen.
De vorkveren op de 250F had ik wel vervangen door de lichtere variant (.40 ipv .42 standaard).
De schokdemper achter is ook zeer efficiënt. Het achterwiel volgt mooi op keien en geeft veel vertrouwen.
De Husa reageerde gelijkaardig aan de KTM (zelfde vering).
Enig minpuntje vond ik de tank. Die zit onder het zadel, en net ter hoogte van de kuiten is er een verdikking. Dat vond ik soms een beetje genant bij het rechtop staan.

De motor dan.
Niks voor de omstandigheden waarin wij reden.
Je moet zoooo voorzichtig met het gashendel omgaan of je plakt ergens tegenaan. Ongelofelijk hoe het blok zich in elk toerental herpakt en je vooruitstuwt!
De stenen waren glad en vaak was het vermogen veel te groot om mooi te kunnen doseren.
Op vlakkere pistes en zeker in zand moet de motor zich zonder twijfel veel beter voelen.
1 van beide fietsen had blijkbaar wel een probleem met de hoogteverschillen.
Af en toe begon hij te sputteren en ging het waarschuwingslampje van de injectie aan. Nadat de motor terug af en aangezet was, reed hij weer zoals het hoorde. De dealer (DAM Racing) ging een nieuw cartografie uploaden om zo het euvel proberen te verhelpen.
De 2e Husa had dit probleem niet, maar had amper 10 uur op de teller en was uitgerust met een nieuwe cartografie.
De motor maakt geen enkel mechanisch geluid, echt een zeer soepele loop.

Gery
waarschuwingslichtjes ? software resets & version excursions ?
OMG... Ik ga juist rijden om dat soort dingen uit mijn hoofd te zetten.
Denk dat ik voor de rest van mijn leven mijn fiets blijf rijden waar nog een carb op zit. Misschien ga ik er ook maar weer een grondplaat in jongen met een dikke condensator en een paar contactpuntjes en een mechanische vervroeger...
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

folie schreef:Misschien ga ik er ook maar weer een grondplaat in jongen met een dikke condensator en een paar contactpuntjes en een mechanische vervroeger...
Ik heb nog wel een oude ontsteking van een XT500 liggen die ik juist vervangen heb door een digitaal programeerbaar exemplaar. Kom je meteen gegarandeerd ook nooit meer boven de 7000rpm
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
JW
Berichten: 66
Lid geworden op: vr feb 16, 2007 22:29

Gery400 schreef:ik ben net terug van een weekje enduro in Italië
zelf rij ik met een KTM 250 EXC-F 2009

De motor dan.
Niks voor de omstandigheden waarin wij reden.
Je moet zoooo voorzichtig met het gashendel omgaan of je plakt ergens tegenaan. Ongelofelijk hoe het blok zich in elk toerental herpakt en je vooruitstuwt!

Gery
Ik dacht begrepen te hebben dat je de software mapping kan aanpassen aan het terrein, en dus bv op rotsen het gas een stuk minder vel kan maken,
ook tijdens het rijden, iets van gezien?
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Jo VdB schreef:
TTT schreef: Op mijn gasgas 300 ben ik 3x de kickstarter verloren.
Toine,

daarvoor heb je dus blauwe Loctite nodig :wink:
(en een juist draaimoment... )

Jo VdB
Allemaal gedaan, mocht niet baten.

Wat mij betreft kan de kickstarter naast de autostartslinger in het museum bijgeplaatst worden
smurf.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1314
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

henk-v schreef:ho ho ho ho henk van der spek http://www.enduro.nl/ is degene met veel vrije tijd niet ik jammer genoeg :x
ben wel nog steeds een husaberg fan (de kleur gaat een beetje de verkeerde kant op maar dat is niet anders :twisted: )
:oops: Sorry Henk,

Bedankt Gerry 400 :wink:
Lekker strak sturend ,aggressief/fel "machientje" dus.
Prima voor de nederlandse bodem 8)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

folie schreef:waarschuwingslichtjes ? software resets & version excursions ?
OMG... Ik ga juist rijden om dat soort dingen uit mijn hoofd te zetten.
normaal had ik mijn 2007 250 EXC-F nog een jaartje gehouden Folie,
en dan ingeruild voor een 2010 met injectie.
Maar ik heb eieren voor mijn geld gekozen en een 2009 gekocht.
Ik zeg niet dat injectie een slechte zaak is, maar ik speel het eerste jaar liever geen proefkonijn (alhoewel konijnen proeven één van mijn favoriete hobbies is :roll: )

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

okle schreef: Ik dacht begrepen te hebben dat je de software mapping kan aanpassen aan het terrein, en dus bv op rotsen het gas een stuk minder vel kan maken,
ook tijdens het rijden, iets van gezien?
klopt
ik denk dat op de CDI plaats is voor 6 of 7 programma's.
je kan die via een soort 'fiche' aanspreken,
of met een switch op het stuur.
De motor stond op 'soft', maar zelfs dat was voor mij 'hard'
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

folie schreef:....
waarschuwingslichtjes ? software resets & version excursions ?
OMG... Ik ga juist rijden om dat soort dingen uit mijn hoofd te zetten.
Denk dat ik voor de rest van mijn leven mijn fiets blijf rijden waar nog een carb op zit. Misschien ga ik er ook maar weer een grondplaat in jongen met een dikke condensator en een paar contactpuntjes en een mechanische vervroeger...
Op 2700 m hoogte zal je wellicht iets aan die carb moeten doen, anders kom je daar niet eens boven.
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

henkzelf schreef:
folie schreef:....
waarschuwingslichtjes ? software resets & version excursions ?
OMG... Ik ga juist rijden om dat soort dingen uit mijn hoofd te zetten.
Denk dat ik voor de rest van mijn leven mijn fiets blijf rijden waar nog een carb op zit. Misschien ga ik er ook maar weer een grondplaat in jongen met een dikke condensator en een paar contactpuntjes en een mechanische vervroeger...
Op 2700 m hoogte zal je wellicht iets aan die carb moeten doen, anders kom je daar niet eens boven.
met mijn 250F met carbu, daarmee had ik het moeilijk op die hoogte,
maar van een fiets met injectie verwacht ik wel dat de lambda sonde dit naadloos aanpast
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

henkzelf schreef:[Op 2700 m hoogte zal je wellicht iets aan die carb moeten doen, anders kom je daar niet eens boven.
Henk, ik heb in 2003 toen ik nog een KTM 400 EXC had bij Johan van de Wal in de Pyreneeën een top beklommen van 3300 meter en de KTM liep nog perfect zonder carburateur aanpassing :!: Op deze hoogte was het vermogen natuurlijk wel duidelijk minder. We reden regelmatig boven de 2500 m. maar hij gaf geen klap verkeerd :D
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Joop schreef:
henkzelf schreef:[Op 2700 m hoogte zal je wellicht iets aan die carb moeten doen, anders kom je daar niet eens boven.
Henk, ik heb in 2003 toen ik nog een KTM 400 EXC had bij Johan van de Wal in de Pyreneeën een top beklommen van 3300 meter en de KTM liep nog perfect zonder carburateur aanpassing :!: Op deze hoogte was het vermogen natuurlijk wel duidelijk minder. We reden regelmatig boven de 2500 m. maar hij gaf geen klap verkeerd :D
Stond die lekker krap op zeeniveau dus, Joop :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

Ik heb de husa ook eventjes kunnen testen een tweetal weken geleden bij DAM op het industriegebied. Het was meer een korte kennismaking dan een test. Hoewel je denkt dat het een omgebouwde KTM is, is dit een totaal andere motor. Vering stond naar mijn smaak wat soepel, maar ik denk dat de meesten ermee tevreden zullen zijn. De motor klimt werkelijk fantastisch van de laagste naar de hoogste toeren. Zelfs in 4de versnelling ging het voorwiel zomaar de lucht in. Motorrem heb ik wel degelijk gevoeld, want hij begon zelfs te stuiteren, maar ik kan daar niet objectief over oordelen omdat de motorrem op mijn eigen motor flink verzacht wordt door de rekluse-koppeling. Als de kwaliteit en duurzaamheid nu ook nog in orde zijn, heeft KTM concurrentie uit de eigen stal.
Plaats reactie