Je hebt even niks te doen en er zit een uitnodiging in je mailbox. Voor dat je het weet, sta je dan op de "iets vochtige" crossbaan van de MC Utrecht voor de herintroductie van Husaberg in Nederland.
Een brandnieuw tijdperk. Zo noemt men de relaunch van het merk Husaberg.
Een revolutionair motorblok (70 graden), ongekende rijkwaliteiten en een premium uitstraling. Een merk met een berg historie en een merk met toekomst.
Aan die toekomst gaat gebouwd worden met een zeer select gezelschap van Dealers. Die worden binnenkort bekend gemaakt.
Mooi zijn ze zeker, die FE450 en FE 570. Ontwerp en ontwikkeling vinden gewoon in Zweden plaats, de productie zit in Oostenrijk en op het motorblok staat "Made in Austria". Daarnaast zit er serieus ingekocht spul op: Keihin injectie; Brembo, Metzeler, Magura, WP; TwinAir enz.
De extra dikke dynamo zal ook wel niet van "Lucas" komen. Belangrijk, want de kickstarter ontbreekt. De tankdop zit op de normale plaats en de tank bestaat uit twee gedeelten die rond het verticale inlaattraject zijn geplaatst. Twee oliepompen en een brandstofpomp maken het geheel af. Het luchtfilter zit hoog onder de eenvoudig, zonder gereedschap, te verwijderen buddyseat. Zes versnellingen op beide modellen en een tank van 8,5 liter.
Door het "eigenwijze" motorblok met de krukas boven de versnellingsbak aan de achterzijde van het blok en de lage achterste tank zit er veel massa laag en in het midden van de motor (zeg maar van de wielbasis). Daardoor moet de Husaberg extra makkelijk afdraaien. De term "Rideability" slaat overigens op meer aspecten: door de injectie heeft men de vermogens afgifte mooi over het toerenbereik uitgesmeerd en gaat de krachtige motor niet met je aan de haal.
Het motormanagement systeem heeft een mapselector en biedt keuze uit drie voorgeprogrammeerde standen: standaard, hard en soft. Via de dealer is er nog wat moois te doen met de zes vrije posities. Er komt trouwens ook een tooltje om thuis gegevens uit te lezen.
Tsja, en dan na de lunch ook nog even gereden. Gelukkig ben ik een onbetaalde hobbyist dus u krijgt van mij geen maatgevend oordeel. Opvallend wel dat de 450's als eerste bezet werden na het omkleden. Dat kwam zeker door die vette baan.
Dan maar aarzelend het been over de 570 gezwaaid, die overigens niet groter of zwaarder is. Eén druk op het knopje en hij loopt. Rustig maar, ik heb alle tijd. Eerst maar eens wat achtjes draaien op het parkeerterrein om aan de balans te wennen. Hij "staat" wel makkelijk en je kunt hem ook goed met je knieën vastpakken. Het stuur zit trouwens in asymmetrische klemmen en in de kroonplaat zitten twee extra gaten, wat verder naar voren; goed in te stellen dus.
Dan de modderbak maar in. Het gas is goed te doseren en gelukkig is er weinig grip. Geen wheelies dus voor mij.
Na vier rondjes zonder bodemonderzoek toch maar even naar binnen om te wisselen en met iets meer vertrouwen verder op de 450. Ondanks dat ik altijd lang moet wennen aan een "vreemde" motor en ook nog extra zuinig ben op andermans spullen went dit snel: geef hem een middagje mee en daarna rij ik er zo een enduro mee.
Op tijd opschakelen door de zesbak en hij gaat zeer prettig rechtuit door de sporen en de prut. Lekkere, zachte enduro vering en demping; zwaargewichtige rijders hebben misschien vóór steviger veren nodig. Staand ronde bochten rijden ging even gemakkelijk als kort afdraaien naar de soms drogere binnenbocht (om weg te komen van die zachte modderwallen daar in Utrecht).
Kortom: als je de kans krijgt moet je hem zeker zelf proberen; binnenkort bij de dealers.
Henk van der Spek, november 2008 Meer op: www.husaberg.se/
![Afbeelding](http://www.enduro.nl/temp/husaintro.jpg)
bron http://www.enduro.nl/