Aanpassingen luchtfilter box

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Maar even een apart topic aangemaakt waarin aanpassingen aan de luchtfilter kunnen worden besproken.

Zappa is bezig met 2 losse twin air filters passend te maken. Dat lijkt het meest op de oplossing die peter laurens al heeft toegepast:
Afbeelding

Zelf ben ik het meest gecharmeerd van de oplossing van Stefan:
Afbeelding
Op de foto zie je een sr41/42 luchtfilterhuis waarvan de bovenkant is opengewerkt. De zijkant kan bij natte ritten erop gezet worden zodat het water er niet snel in kan lopen.

Wat Stefan erover gezegd heeft is dat het delen van een DR650 sp44 gebruikt. Maar hij heeft ook gezegd dat het aanpassen van alleen de luchtfilter problemen kan geven met het afstellen van de standaard CV carberateurs. Bij gebruik van een open uitlaat en flakschuif carberateurs met acceleratiepomp is een twin air filter meer aan te raden.

Vervolgens even gekeken wat er in een dr 650 luchtfilter box zit:
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1993- ... IG-12.html

Part nr 2, 3, 4 en 5 lijken het gedeelte te zijn wat je zou kunnen gebruiken in een DR Big.[/img]
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik vind de onderste oplossing het mooiste, maar ik wil graag mn zwemles niveau het zelfde houden, dus zo hoog mogelijk de lucht pakken,
zelf zit ik er aan te denken een rand te maken in het luchtfilter huis, een soort van raster van gaas, daar bovenop komt een aansluitent plat filter materiaal het zelfde als hierboven allebij, van die foam meuk,
en daar weer bovenop komt een deksel van een originele filter, maar dan iets meer opengewerkt, om de luchtdoorlaat iets omhoog te helpen.
nadeel is wel dat dit aanzienlijk meer herrie geeft dan de standaard filter heb ik al gemerkt.. :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ga geen Twin Air fiters aan passen maar 2 Twin Airs monteren,
Deze clamp-on fiters hebben een rubberen buis van 65mm lang en diameter van 63mm en monteer je direkt op de carb's doormiddel van een slang klem. Part NR. 158724

Geen mogelijkheid tot het vuil aanzuigen via naden in het filterhuis,
de filters zijn 126mm breed en 150mm lang en wil ik in het huis leggen.

Zal dus de voorkant van het huis open moeten werken zodat de filters er in kunnen en dan die opening wer zo goed mogelijk afdichten..
Zit te denken aan een stuk emmer met 2 gaten waar de buisen doorheen lopen, deze popnagelen en verder afdichten met loodgieterstape..

Bovenkant van orgineel filter los halen en monteren, hoop op deze manier doorwater hoogte het zelfde te houden, lucht toevoer redelijk het zelfde te houden en het aanzuig geluid binnen de perken te houden..
{anders straks met legal uitlaat ritje meer herrie van de carb's dan van de uitlaat}

Filters zijn besteld, zal ze denk ik niet binnen en gemonteerd en goed lopend hebben voor de Brabo 600 :(

En Shifty, er is een kant en klaar Twin Air voor de DR 750 :wink:
Part NR. 153601
http://www.twinair.com/appl_mxairfilters.htm
Scroll down naar Suzuki en dan oner aan de lijst :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ohja, das waar...binnenkort eens bestellen. Bedankt voor de tip zappa.

Maar ben je zo bang dat het luchtfilterhuis niet goed werkt? Ik dacht dat de papieren filter gewoon niet voldeed... :?:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
STTEVE
Berichten: 1206
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Misschien kijk ik niet goed, maar worden deze filters niet inge-olied??
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

die bovenste aan de troep die er aan hangt te zien wel, en de onderste is nog nieuw, ongebruikt naar mijn idee, en zou wel eens gesprayed mogen worden :P
mijn filter projectje wordt in iedergeval wel ingeolied.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

zappa.suzuki schreef:En Shifty, er is een kant en klaar Twin Air voor de DR 750 Part NR. 153601
THX voor de tip Zappa !

LEO
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Shifty-PK schreef:Ohja, das waar...binnenkort eens bestellen. Bedankt voor de tip zappa.

Maar ben je zo bang dat het luchtfilterhuis niet goed werkt? Ik dacht dat de papieren filter gewoon niet voldeed... :?:
Heb er grof zand in gehad.. wil ik niet meer :wink:
Denk voor de Dr 800 het makkelijkst en best zo als ik van plan ben..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Ik heb een mailtje gestuurd naar Veghel of ze een afbeelding hadden van de Twin air filter voor de DR750 maar helaas hadden ze die niet.

Eigenlijk wil ik toch graag vantevoren zien hoe hun versie eruit ziet voor ik hem bestel / koop want als ik met dat onbereikbare schroefje achter de linker tankhelft blijf zitten ga ik toch liever voor een andere oplossing.

LEO
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Das inderdaad een heikelpunt, dat schroefje achter de tank.

Wat ik verder zat te denken met de oplossing van hessler: het luchtfilter frampje van een dr650. Je kan de papieren filter van de deksel afsnijden en de snorkel laten zitten. Dan verhoog je niet direct je luchttoevoer en hoe je niet de sproeiers aan te passen maar heb je wel beter gefilterde lucht?

Door even de deksel van luchtfilter te halen verhoog je de luchtvoer en kan je kijken hoe die rijdt, mocht het niet bevallen kan je het zo weer terug zetten.

Door een zesbout in het hoekje te gebruiken van de luchtfilter kan je de luchtfilter ook vervangen zonder dat de tank eraf moet.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

> Last weekend we had a dutch dr big meeting.
ok...

We had a nice offroad trip but
> due the dry weather it was dusty.

hmmm i love it like this :-)

> After the ride everyone found allot of that dust behind his air filter
> which the airfilter didnt filter, this means the paper air filter does not
> filter silk sand. And that's bad because it will bring the oil consumption
> up and compression low.

yes thats right- natural you must check out how big are the particles.
really small ones are not so bad for the engine


What is your experience with the twin air filter like in the picture below.
> Is the twin air filter much better?

the standard meiwa paper filter hold the most big particles back.
natural a twin air filter, fresh and wet should be, can more.
but if the twinair dry or full, you have the same problem.
so you have to change (also on long rally stages) the wet filter.
your dry paper filter can work much longer.
thats the difference.


> Also can you be more clear about what components you used on the picture
> below?
> - Outher air box of the sr42?

yes- cutted natural :-)

> - Standard rubber connection between air filter box and carberators?
yes.

> - Dr 650 twin air filter frame? Is this stock of custom by twin air?
frame from the dr 650 -yes-
filter from twinair. aviable in the dr big shop- dr 650


>
> Please help us a bit in getting cleaner engine with more air :-)
hmmm you have a little bit to work for that, nowehre a ready solution. but
you can try, based on my informations and pics :-)


>
> Maybe you can sell it as a set on your website and we will be willing to
> buy it as well!
:-)
too much work, not enough interest
i sella lot of things, but for he solution like on the pics...a lot of
work..
approx 250 euro as a set...what you think? :-)
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hmmm... 1 ding.. hoe lang kan je rijden met een twin air?
Heb ze nog niet binnen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

n maat van mij heeft ook n natte filter van twinair, en die wast hem na elke wedstrijd/rit uit in benzine, en dompelt hem dan weer in een badje luchtfilter olie van twinair, dan uitknijpen, en terug plaatsen..
zelfs met stoffige crosswedstrijden merk je niet dat hij vol gaat zitten..
en ze gaan vrij lang mee..
en toch ben ik aan een compleet eigen wezel-systeempje bezig :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

heeft dr iemand nog een gebruikte of nieuwe luchtfilter liggen voor een SR43? liefste n beetje in de buurt.. want hij is voor de sloop en alst n nieuwe is voor de reserve en dan sloop ik mn oude.

alvast bedankt.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

Our colleague from Israel (one with 170 kg race DR) yesterday shared filter solution for his SR43 DR. I do not have access to machininh to make adapter like that, but I will make it from 2 mm inox plate (available in DYI shops) and will weld it together as soon as I will finish sump guard I am making...
Best solution I have seen to this date.

Check it out:
http://www.advrider.com/forums/showpost ... tcount=218
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

my friend just pointed something out for me about that setup - and he is right.
Transition from single pipe to rubber sleve has "step" which means there going to be air swirls there, so it might have bad effect on high rpms...
Back to drawing board.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Did see that flaw this morning :wink:
Still think my plan will be the best :P

Butt still waiting om my twin airs clamp on's :roll:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

I want to make it in really full-scale aligned airbox way. E.g. I want separate tubes to each carb, then velocity stack in classical reverse-megaphone shape inside airbox on them. And ideal will be to first for test have them ma be a bit rough made, but telescopical - to be able to tune up engine to perfection, then replace them with final ones. Basicaslly in sll setups I see one thing missing, and it will be nice to have it in same way as it is done usually on sportbikes....but it will need lots of work :(
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

zappa, ik wil er best een wedstrijdje van maken hoor, geen punt.

ik ga morgen langs iwan, knutsel spul ophalen, en ik hoop dat die nog een afgedankt luchtfiltertje heeft liggen die ik uit elkaar kan slopen :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Jongens hoe zit het met de luchtfilter aanpassingen? Ik ben benieuwd...fotos!
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Mijn Twin air's staan nog steeds in bestelling.. maar zouden er aan moeten komen :?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik heb nogsteeds geen oude luchtfiltert voor de sloop..
hoop volgende week.. maar t schiet dus niet echt op, mn filter materiaal is wel al binnen, en t idee is ook al uitgewerkt :)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

update: luchtfilters van de DAF zijn binnen :D da was ik nog vergeten te vertellen.. ik ga de luchtfilter van een DAF CF gebruiken als filter materiaal :lol: voor de voorfiltering van de lucht, zodat de grove meuk dr al uit is, voor hij op mn echte hoofdfilter komt

tis trouwens niet zo dat ik straks met een aanhangertje ga rijden met daarop al mn luchtfilter spulletjes :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ga je nu boven de snorkels foam plaatsen of de complete luchtfilter box inpakken?

Stof komt namelijk via het filter binnen maar het grof vaak langs de randen van de box..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie