motoplat "verlaat".

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

ik heb net een maico opgebouwd en ben de ontsteking aan het afstellen.
nu begint de ontsteking bij het toenemen van rpm te verlaten.
ik weet dat sommige 250 crossers zo'n ontsteking hadden maar een 490 niet.

mijn vraag; zit die vervroeger in de stator of in de bobine gebouwd??

het gaat hier natuurlijk om een motoplat ontsteking.

jeroen.
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Weet je zeker dat de ontsteking verlaat bij hoger toerental?
Meestal vervroegd de ontsteking bij hoger toerental.
Hoe het bij een Maico zit weet ik niet.
Is een motoplat een electronische ontsteking?
Bij de moderne motoren word de vervoeogingscurve door de CDI unit geregeld.
ktm300mxc
jeroen1
Berichten: 23
Lid geworden op: do apr 14, 2005 23:36

Welk bouwjaar?
Bj 81 voorontsteking:
250cc 1,8mm
400-490 2,1mm

Bj 83
250cc 0,5mm
490cc 1,8mm

Volgens mij zat de verstelling in de bobine vanaf bj 83. Maar als ik het goed heb, ging deze naar "laat" tijdens het starten en boven een bepaald toerental weer terug naar z'n normale punt.
Normaal heb je via de CDI een vervroeger (voorontsteking), bij hele hoge toeren loopt ie dan terug. Maar zo hoog kom je met een Maico niet, als het goed is tenminste.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

bij hogere toerentallen vervroegt een ontsteking, aangezien het mengsel dan minder tijd doorbrengt in de verbrandings ruimte, en het dus iets sneller gebeurd moet zijn allemaal. als je ontsteking dan te laat zou staan zou je niet erg veel pk's meer halen, meer vlammetjes uit de pijp :)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

ja, maar als je ontsteking te vroeg gaat staan bij hogere toerentallen kan de motor door de weerstand daarvan niet meer toeren gaan draaien.

dus hij gaat inderdaad vervroegen, maar het kan zijn dat ie na een bepaalt toerental weer verlaat.
ik heb nog een andere ontsteking , ga die er wel even opzetten.
het gaat trouwens om een 82er.

hee jeroen1, is die zuigerveer nog heel aangekomen?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Toerental afhankelijk verlaten van de ontsteking is altijd om hem te begrenzen, niet om hem beter te laten lopen.

Ik ben het in ieder geval op een motor nog nooit tegengekomen. Op een bromfiets juist weer wel. Oude Honda 4 takten hadden dit om te zorgen dat hij niet harder liep dan 40.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

http://www.heeresenginetuning.nl/nederl ... eking.html

en het is ook zo met compressie, als een motor heel veel compressie hebt zal die niet graag heel veel toeren draaien, met minder compressie wel.
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

dit heb ik dus niet zelf geschreven, ik heet geen frits.


Een jaar of tien geleden moesten we in de GP's overstappen op ongelode benzine.
Voordien gebruikten we brandstof met een octaangetal van 130 en de motoren
waren daar dan ook op aangepast. De Apia's hadden bijvoorbeeld een waanzinnige
compressieverhouding van 19,5 (ik heb dat nooit zien zitten, maar ik ben alleen
maar adviseur).
Om de boel met 'gewone' benzine heel te houden moest de compressieverhouding
ineens een enorme stap terug: naar 14,0. Dat had voor- en nadelen. De motoren
bleven veel langer fris (minder gevoelig voor zuigerveerslijtage en voor vervorming
van de zuigerveergroef), ze liepen veel verder door in toeren en ze waren daardoor
veel gemakkelijker te berijden. Onderin, tot pakweg 8500 toeren, was er niemand
meer thuis, maar als je aan het racen bent, heb je daar sowieso niets te zoeken; je
hebt niet voor niets een koppeling en zes versnellingen.


Frits Overmars
Laatst gewijzigd door roen op zo aug 10, 2008 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Roen, dat is een interessant verhaal. Nooit geweten dat het bij een 2takt zo werkt.
ktm300mxc
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

kijk maar eens naar deze pagina's, kun je een hoop over 2takten leren.



http://www.ytcn.nl/archief/index.php?di ... sortMode=m
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Hm... over tweetakten kan ik dus blijkbaar nog wel wat te weten komen. Buiten dat ze irritant veel bougies vreten.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

speedphreax schreef:Buiten dat ze irritant veel bougies vreten.
Ervaringsdeskundige :?: :wink: :lol:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

nog nooit last van gehad... :D
Plaats reactie