ik heb net een maico opgebouwd en ben de ontsteking aan het afstellen.
nu begint de ontsteking bij het toenemen van rpm te verlaten.
ik weet dat sommige 250 crossers zo'n ontsteking hadden maar een 490 niet.
mijn vraag; zit die vervroeger in de stator of in de bobine gebouwd??
het gaat hier natuurlijk om een motoplat ontsteking.
jeroen.
motoplat "verlaat".
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45
Weet je zeker dat de ontsteking verlaat bij hoger toerental?
Meestal vervroegd de ontsteking bij hoger toerental.
Hoe het bij een Maico zit weet ik niet.
Is een motoplat een electronische ontsteking?
Bij de moderne motoren word de vervoeogingscurve door de CDI unit geregeld.
Meestal vervroegd de ontsteking bij hoger toerental.
Hoe het bij een Maico zit weet ik niet.
Is een motoplat een electronische ontsteking?
Bij de moderne motoren word de vervoeogingscurve door de CDI unit geregeld.
ktm300mxc
Welk bouwjaar?
Bj 81 voorontsteking:
250cc 1,8mm
400-490 2,1mm
Bj 83
250cc 0,5mm
490cc 1,8mm
Volgens mij zat de verstelling in de bobine vanaf bj 83. Maar als ik het goed heb, ging deze naar "laat" tijdens het starten en boven een bepaald toerental weer terug naar z'n normale punt.
Normaal heb je via de CDI een vervroeger (voorontsteking), bij hele hoge toeren loopt ie dan terug. Maar zo hoog kom je met een Maico niet, als het goed is tenminste.
Bj 81 voorontsteking:
250cc 1,8mm
400-490 2,1mm
Bj 83
250cc 0,5mm
490cc 1,8mm
Volgens mij zat de verstelling in de bobine vanaf bj 83. Maar als ik het goed heb, ging deze naar "laat" tijdens het starten en boven een bepaald toerental weer terug naar z'n normale punt.
Normaal heb je via de CDI een vervroeger (voorontsteking), bij hele hoge toeren loopt ie dan terug. Maar zo hoog kom je met een Maico niet, als het goed is tenminste.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
bij hogere toerentallen vervroegt een ontsteking, aangezien het mengsel dan minder tijd doorbrengt in de verbrandings ruimte, en het dus iets sneller gebeurd moet zijn allemaal. als je ontsteking dan te laat zou staan zou je niet erg veel pk's meer halen, meer vlammetjes uit de pijp
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
ja, maar als je ontsteking te vroeg gaat staan bij hogere toerentallen kan de motor door de weerstand daarvan niet meer toeren gaan draaien.
dus hij gaat inderdaad vervroegen, maar het kan zijn dat ie na een bepaalt toerental weer verlaat.
ik heb nog een andere ontsteking , ga die er wel even opzetten.
het gaat trouwens om een 82er.
hee jeroen1, is die zuigerveer nog heel aangekomen?
dus hij gaat inderdaad vervroegen, maar het kan zijn dat ie na een bepaalt toerental weer verlaat.
ik heb nog een andere ontsteking , ga die er wel even opzetten.
het gaat trouwens om een 82er.
hee jeroen1, is die zuigerveer nog heel aangekomen?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Toerental afhankelijk verlaten van de ontsteking is altijd om hem te begrenzen, niet om hem beter te laten lopen.
Ik ben het in ieder geval op een motor nog nooit tegengekomen. Op een bromfiets juist weer wel. Oude Honda 4 takten hadden dit om te zorgen dat hij niet harder liep dan 40.
Ik ben het in ieder geval op een motor nog nooit tegengekomen. Op een bromfiets juist weer wel. Oude Honda 4 takten hadden dit om te zorgen dat hij niet harder liep dan 40.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
http://www.heeresenginetuning.nl/nederl ... eking.html
en het is ook zo met compressie, als een motor heel veel compressie hebt zal die niet graag heel veel toeren draaien, met minder compressie wel.
en het is ook zo met compressie, als een motor heel veel compressie hebt zal die niet graag heel veel toeren draaien, met minder compressie wel.
dit heb ik dus niet zelf geschreven, ik heet geen frits.
Een jaar of tien geleden moesten we in de GP's overstappen op ongelode benzine.
Voordien gebruikten we brandstof met een octaangetal van 130 en de motoren
waren daar dan ook op aangepast. De Apia's hadden bijvoorbeeld een waanzinnige
compressieverhouding van 19,5 (ik heb dat nooit zien zitten, maar ik ben alleen
maar adviseur).
Om de boel met 'gewone' benzine heel te houden moest de compressieverhouding
ineens een enorme stap terug: naar 14,0. Dat had voor- en nadelen. De motoren
bleven veel langer fris (minder gevoelig voor zuigerveerslijtage en voor vervorming
van de zuigerveergroef), ze liepen veel verder door in toeren en ze waren daardoor
veel gemakkelijker te berijden. Onderin, tot pakweg 8500 toeren, was er niemand
meer thuis, maar als je aan het racen bent, heb je daar sowieso niets te zoeken; je
hebt niet voor niets een koppeling en zes versnellingen.
Frits Overmars
Een jaar of tien geleden moesten we in de GP's overstappen op ongelode benzine.
Voordien gebruikten we brandstof met een octaangetal van 130 en de motoren
waren daar dan ook op aangepast. De Apia's hadden bijvoorbeeld een waanzinnige
compressieverhouding van 19,5 (ik heb dat nooit zien zitten, maar ik ben alleen
maar adviseur).
Om de boel met 'gewone' benzine heel te houden moest de compressieverhouding
ineens een enorme stap terug: naar 14,0. Dat had voor- en nadelen. De motoren
bleven veel langer fris (minder gevoelig voor zuigerveerslijtage en voor vervorming
van de zuigerveergroef), ze liepen veel verder door in toeren en ze waren daardoor
veel gemakkelijker te berijden. Onderin, tot pakweg 8500 toeren, was er niemand
meer thuis, maar als je aan het racen bent, heb je daar sowieso niets te zoeken; je
hebt niet voor niets een koppeling en zes versnellingen.
Frits Overmars
Laatst gewijzigd door roen op zo aug 10, 2008 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45
Roen, dat is een interessant verhaal. Nooit geweten dat het bij een 2takt zo werkt.
ktm300mxc
kijk maar eens naar deze pagina's, kun je een hoop over 2takten leren.
http://www.ytcn.nl/archief/index.php?di ... sortMode=m
http://www.ytcn.nl/archief/index.php?di ... sortMode=m
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Hm... over tweetakten kan ik dus blijkbaar nog wel wat te weten komen. Buiten dat ze irritant veel bougies vreten.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS