Hallo medecrossers,
Mijn honda cr 250 bj 1990 start sinds afgelopen zaterdag niet meer.
Het probleem weet ik tot heden nog niet maar ik zal een analyse geven van wat ik heb ontdekt zodat jullie mij kunnen helpen.
Zaterdag ochtend wilde ik samen met mijn broer gaan crossen, dus besloten wij de motor even helemaal naar te lopen.
We hebben het volgende gedaan:
- Ketting gespannen en gesmeerd
- Luchtfilter eruit gehaald en de nieuwe eerst (heel goed) ingevet met
luchtfilter olie er in gezet.
Eenmaal aangekomen bij ons crossbaantje reed mijn broer een rondje tot dat de motor een heel vreemd geluid maakte en er vervolgens mee stopte.
In eerste instantie dachten wij allebei aan een vastloper, want de kickstarter zat bijna geen beweging in, maar naar een tijdje merkte we dat de zuiger gewoon een slag maakte dus dat kon het al niet zijn. Naar een tijdje proberen wilde de kickstarter weer, alleen wilde de motor niet starten. Dus proberen aan te duwen maar weer geen succes, we roken wel benzine dus de ontsteking werkt ook gewoon de vonk was wel erg zwak.
Eenmaal thuis even luchtfilter gecontroleerd alleen deze zat perfect en was goed ingevet volgens mijn vader.
De motor kickt nu dus heel zwaar onderin en wil maar niet aanslaan terwijl dit eerst met 1 kick ging.
Ik weet dus dat het:
1. Geen Vastloper is
2. Ontsteking gewoon werkt (ruikt benzine en bougie vonkt)
3. Zuiger was niet versleten, deze heeft ongeveer een uur of 18 gelopen.
Als eerste wil ik dus een nieuwe bougie gaan kopen want de oude vonkte niet echt super.
Mijn vraag is aan jullie heeft iemand enig idee wat dit kan zijn want ik wil graag zo snel mogelijk weer gassen met dat ding
Honda cr 250 kapot, Hulp gevraagd medecrossers
Moderator: ghulst
Kan zijn dat hij toch is vastgelopen. Na afkoelen weer is losgekomen. Is mogelijk.
Zuiger gekanteld?
Zuiger gekanteld?
Je hebt inderdaad waarschijnlijk een aanloper ( klemmer ) gehad.
Zoals anderen al zeiden , na het afkoelen komt die weer los maar dan is er meestal al wel schade aan zuiger en/of cilinder.
Het kan ook zijn dat het tussenschotje bij de uitlaatpoort naar binnen is gekomen en daardoor die aanloper heeft veroorzaakt.
Zoals anderen al zeiden , na het afkoelen komt die weer los maar dan is er meestal al wel schade aan zuiger en/of cilinder.
Het kan ook zijn dat het tussenschotje bij de uitlaatpoort naar binnen is gekomen en daardoor die aanloper heeft veroorzaakt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di jul 08, 2008 19:46
zou kunnen natuurlijk maar het vreemde is dat mijn broer slechts 1 enkel rondje had gereden op een circuit van ongeveer 100 meter lang (industrie terrein). Nou moet ik hier wel bij vermelden dat hij de motor niet goed warm liet draaien en meteen een flinke spuit gas gaf :/. Ik was hier zelf ook al niet echt blij over... maar ik denk dat dit niks te maken heeft met de problemen van de motor.
Verder ben ik van plan om eerst de bougie te vervangen en indien dit geen verschil maakt de uitlaat eraf te halen om de zuiger te bekijken. Wat raden jullie verder nog aan om meer duidelijkheid te krijgen over de situatie?
Verder ben ik van plan om eerst de bougie te vervangen en indien dit geen verschil maakt de uitlaat eraf te halen om de zuiger te bekijken. Wat raden jullie verder nog aan om meer duidelijkheid te krijgen over de situatie?
Laatst gewijzigd door Martijncr250 op di jul 08, 2008 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik zou inderdaad ook even de zuiger er uit halen, en de boel eens goed bekijken..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di jul 08, 2008 19:46
Hardstikke bedankt voor jullie reacties zover, maar ik heb nog een vraagje. Wat is het verstandigst (en goedkoopst) om een hele nieuwe cilinder aan te schaffen of een 2e hands of om deze eventueel opnieuw te laten nicasillen aangezien ik denk dat de cilinder goed naar *&*^&^^ is.
Waar gaat dit over???
Haal eerst de cylinder er eens af.
Je zuigerveer kan misschien ook alleen maar gebroken zijn.
Waarom zoveel vragen als je noiet wee twat het echt is.
Nicasil kost incl. zuiger + pakkingen 300 euro
Misschien is het alleen even een hoonsteen er door + zuiger en klaar is Kees.
Dus...openmaken en foto plaatsen
Haal eerst de cylinder er eens af.
Je zuigerveer kan misschien ook alleen maar gebroken zijn.
Waarom zoveel vragen als je noiet wee twat het echt is.
Nicasil kost incl. zuiger + pakkingen 300 euro
Misschien is het alleen even een hoonsteen er door + zuiger en klaar is Kees.
Dus...openmaken en foto plaatsen
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di jul 08, 2008 19:46
Nou ik heb vandaag samen met mijn vader de motor opengemaakt.
En toen zagen we de zuiger:
Helemaal kapot, ik denk dat de verkoper tegen ons heeft gelogen over de draaiuren van de zuiger. Verder viel het me op dat de krukas veel zijwaartse speling heeft dit mag niet toch, dus moet er een nieuwe bigend lager in geloof ik. Enig idee hoeveel mij dit geintje gaat kosten en heeft iemand nog een goed adresje voor een PROX zuiger + bigend lager. Alvast bedankt
Filmpje volgt...
Nog een foto
EDIT:
Cilinder heeft overigens geen schade, ik heb mijn vader deze nog eens goed laten bekijken en deze zag er nog goed uit volgens hem
Dus ik denk dat het volgende moet worden vervangen:
Koppakking (was versleten door cilinder eraf te halen want ging moeilijk omdat de zuiger vast zat)
Bigend lager (veel zijwaartse speling)
Ik hoorde dat je dit niet zelf kan doen omdat hier het blok voor moet worden verhit ofzo? kan iemand mij hier meer uitleg over geven
Zuiger ( geen uitleg nodig
Iemand verder nog suggesties van dingen die ik meteen kan controlleren?
Alvast bedankt voor jullie reacties
En toen zagen we de zuiger:
Helemaal kapot, ik denk dat de verkoper tegen ons heeft gelogen over de draaiuren van de zuiger. Verder viel het me op dat de krukas veel zijwaartse speling heeft dit mag niet toch, dus moet er een nieuwe bigend lager in geloof ik. Enig idee hoeveel mij dit geintje gaat kosten en heeft iemand nog een goed adresje voor een PROX zuiger + bigend lager. Alvast bedankt
Filmpje volgt...
Nog een foto
EDIT:
Cilinder heeft overigens geen schade, ik heb mijn vader deze nog eens goed laten bekijken en deze zag er nog goed uit volgens hem
Dus ik denk dat het volgende moet worden vervangen:
Koppakking (was versleten door cilinder eraf te halen want ging moeilijk omdat de zuiger vast zat)
Bigend lager (veel zijwaartse speling)
Ik hoorde dat je dit niet zelf kan doen omdat hier het blok voor moet worden verhit ofzo? kan iemand mij hier meer uitleg over geven
Zuiger ( geen uitleg nodig
Iemand verder nog suggesties van dingen die ik meteen kan controlleren?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Cylinder even laten ,,honen" met een hoonsteen en dan nieuwe zuiger er in. Dat is dus niet overmaats, maar net even de inloopresten van de oude zuiger er uit zeg maar.
Zijwaartse speling op een drijfstang is normaal.
Controleer gewoon even op krukasspeling. Dat doe je door te kijken of er speling op het vliegwiel zit.
Zo ja, dan blok open trekken en vervangen en kun je ook op goede wijze je big-end testen op speling.
Verhitten doe je alleen met lagers uit halen en lagers persen..
Persen van de drijfstang op de krukas, met je big-end lager, kun je zelf niet en zal de motorzaak moeten doen. Kost ongeveer 50 euro.
Echt...een Honda big-end moet je niet zelf persen!!
Zijwaartse speling op een drijfstang is normaal.
Controleer gewoon even op krukasspeling. Dat doe je door te kijken of er speling op het vliegwiel zit.
Zo ja, dan blok open trekken en vervangen en kun je ook op goede wijze je big-end testen op speling.
Verhitten doe je alleen met lagers uit halen en lagers persen..
Persen van de drijfstang op de krukas, met je big-end lager, kun je zelf niet en zal de motorzaak moeten doen. Kost ongeveer 50 euro.
Echt...een Honda big-end moet je niet zelf persen!!
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di jul 08, 2008 19:46
Mario hardstikke bedankt voor je reactie maar ik denk serieus dat de krukas lager kapot is. Ik heb even een filmpje gemaakt (super lage kwaliteit helaas ) te verduidelijking. Ik hoop dat iemand kan zeggen of dit normaal is dat die krukas zo veel speling heeft:
Het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=gL58H_TBYVo
Het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=gL58H_TBYVo
Nope.. Dat is inderdaad wel erg veel..
Dus...reken maar even mee:
Krukaslagers + baklagers + waterpomplager: +/- 100 euro
Pakkingset : +/- 55 euro
Big-end incl. persen : +/- 130 euro
Zuiger : 100 euro
Cylinder honen / poetsen : 10 euro
Kan hier en daar goedkoper of juist iets duurder zijn, maar je bent dus ongeveer met 400 euro op stap.
Is hij wel weer helemaal vers en rijdt als nieuw!
Dus...reken maar even mee:
Krukaslagers + baklagers + waterpomplager: +/- 100 euro
Pakkingset : +/- 55 euro
Big-end incl. persen : +/- 130 euro
Zuiger : 100 euro
Cylinder honen / poetsen : 10 euro
Kan hier en daar goedkoper of juist iets duurder zijn, maar je bent dus ongeveer met 400 euro op stap.
Is hij wel weer helemaal vers en rijdt als nieuw!
Mario2t schreef:Nope.. Dat is inderdaad wel erg veel..
Dus...reken maar even mee:
Krukaslagers + baklagers + waterpomplager: +/- 100 euro
Pakkingset : +/- 55 euro
Big-end incl. persen : +/- 130 euro
Zuiger : 100 euro
Cylinder honen / poetsen : 10 euro
Kan hier en daar goedkoper of juist iets duurder zijn, maar je bent dus ongeveer met 400 euro op stap.
Is hij wel weer helemaal vers en rijdt als nieuw!
Olie keerringen niet vergeten en die lagers zijn al 32,50 per stuk voor de krukas (NSK), let op dat je C3 lagers neemt voor je krukas. Maar ik denk dat je deze revisie beter aan iemand kan over laten die het al eens vaker gedaan heeft. Cilindertje kan nog wel, maar een blok splitsen en weer klaarmaken moet je wel ietsje meer ervaring voor hebben.
Ik denk daarom dat 400 euro een beetje aan de lage kant is.
Mocht je big-end ook vernieuwd worden dan ben je nog eens 130 euro kwijt...
Succes in elk geval
Gas?Gas!
Die 400 is inclusief big-end en ex. keerringen, maar ....ik krijg een hele hoge korting van de dealer. Dus incl. keerringen zou het mij rond de 425 kosten.
Tja...zou het inderdaad normaal mooi richting 500 euro gaan en dan doe ik het zelf, dus de berekening is excl. arbeidsloon.
Tja...zou het inderdaad normaal mooi richting 500 euro gaan en dan doe ik het zelf, dus de berekening is excl. arbeidsloon.
Mario2t schreef:Die 400 is inclusief big-end en ex. keerringen, maar ....ik krijg een hele hoge korting van de dealer. Dus incl. keerringen zou het mij rond de 425 kosten.
Tja...zou het inderdaad normaal mooi richting 500 euro gaan en dan doe ik het zelf, dus de berekening is excl. arbeidsloon.
Sorry had niet gezien dat je het big-end er al bij had gerekend
Verder is het natuurlijk mooi dat je korting krijgt, ik krijg dat ook wel wat. Maar de topicstarter misschien niet en om hem dan niet het idee te geven dat hij het voor weinig gemaakt krijgt zou ik wat ruimer rekenen snappie
Gas?Gas!
Yep, dat was ik even vergeten. Zou jammer zijn als de TS zich te snel rijk ging rekenen.
Maar in alle gevallen voor een oudere motor wel veel geld..
Maar in alle gevallen voor een oudere motor wel veel geld..