Even voorstellen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki

He Jan, kan trouwens allemaal gewoon op de zijstandaard..

Als je op de sleuteldag komt kan je gelijk de delen die je nodig hebt uit het blok schroefen :lol:

Groeten Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
leeuwarder

Zappa Ik zou natuurlijk het liefst op mijn eigen BIG op de sleuteldag komen, lijkt me echt geweldig zoiets! Nog niet de moed bij elkaar geraapt om hem los te trekken, gelukkig wel genoeg backup verzameld van mensen die beroepshalve in het revisiewerk zitten en of monteur zijn, en ik heb hier een aardige ruimte tot mijn beschikking. Waar bestellen jullie de onderdelen? Ik weet natuurlijk nog niet wat ik tegenkom, maar zal waarschijnlijk aan een uitgebreid pakkingsetje niet ontkomen, en wil meteen ook de carburateurs onder handen nemen omdat hij vooral bij lage constante snelheden niet lekker loopt en stationair nogal bokkig is.
zappa.suzuki

leeuwarder schreef: Waar bestellen jullie de onderdelen? Ik weet natuurlijk nog niet wat ik tegenkom, maar zal waarschijnlijk aan een uitgebreid pakkingsetje niet ontkomen, en wil meteen ook de carburateurs onder handen nemen omdat hij vooral bij lage constante snelheden niet lekker loopt en stationair nogal bokkig is.
Pakkingset kan je bij de motorboer bestellen maar vermoed dat dat wat lang duurt..

Hier http://www.hessler-motorsport.de/site/i ... &Itemid=96 vind je veel spullen Stefan Hessler is niet te beroerd om je vraagen te beantwoorden als je hem mailt..
Maar is nu op Rally tot 13 mei en leverd daarna de bestelden en betaalden spullen uit..

Hier http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1993- ... partslist/
Vind je alle onderdelen met bestel nummers,
heb er zelf nog niet besteld maar van Futurist gehoord dat wat ze vermelden ze ook op vooraad hebben en valt me op dat ze vaak goedkoper zijn dan Hessler :wink:

Raar dat ie niet lekker loopt, carb naalden enzo normaal pas versleten bij 50/70.000km.. Lucht filter nog oke?

Als ie lang niet gelopen heeft kan de stationaire sproeier verstopt zitten, kijk even bij sleutel tips onderwerp carb's :wink:

engels werplaatshandboek vind je hier, heb je nodig :wink:
http://link.marktplaats.nl/149841520
leeuwarder

We komen al verder :shock: Ik ga nu eerst het blok eruit trekken :roll:
Ik kan de spaanders zo niet lokaliseren in het werkboek, maar zal ongetwijfeld van mijn 3e versnelling afkomstig zijn.
leeuwarder

Zelfs zonder kleding vind ik hem mooi :D , als ik het blok optisch bekijk dan is echt alles als nieuw, ik kan geen bout of schroef ontdekken waar ook maar sporen van gereedschap of oxidatie op zitten.
Wat ik me afvraag is: Zover ik dit forum heb doorgespit is de bak geen zwak punt van de BIG, het viel me wel op dat mijn motor wat meer klapte met schakelen (vooral) van vrij naar 1 en van 1 naar 2 dan die van mijn maat :shock: , waar ik me dan ook zorgen over maak is de oorzaak van het probleem, vooral omdat ik niet meer deed dan een klein sprintje trekken, en als ik dit Forum wat doorspit dan hebben de BIG's bij jullie ook veel te lijden zonder dat de bak stuk gaat.
leeuwarder

Hierbij een plaatje van onze motors met die van mij in betere tijden.
zappa.suzuki

Strak stel 8)

Brokjes zijn mij ook onbekend en je bent idd de eerste met een kapotte versnelling zover ik me het kan herineren :?

Mischien gewoon pech met een zwak onderdeel?
Shifty-PK
Contacteer:

Die hebben weinig zand gezien. Die glinsteren erg mooi. Bij die van mij zit er zand in alle hoekjes en stekkers.

Versnellingsbak...tja geen zwak punt bij normaal gebruik. Laatst had futurist zijn bak gemold, maar die was aan bezig met het oefenen van wheelies waarbij hij erg snel naar zijn 2 schakelde. Niet echt waar de big voor is bedoeld en dan kan het wel eens kapot gaan.

Die van mij geeft ook redelijke klap als je hem in zijn 1 zet vanaf zijn vrij. Terugschakelen geeft ook klappen als je geen gassen tussen de versnellingen door geeft.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
leeuwarder

Blokje eruit, Zappa erg bedank voor de tip wat het uitbouwen van de Carbs betreft, ik kan me voorstellen dat het inbouwen de nodige ellende gaat geven, is het verstandig om de rubbers die op het blok en het luchtfilter zitten te vervangen?
leeuwarder

Blokje eruit.
800S

ziet er inderdaad uit wie neu........(vergeleken met demijne)
bij opschakelen enige voorspanning op pookje scheelt ook iets in de klappen.
staand schakelen gaat er harder aan toe, is nog lastiger!
zappa.suzuki

graag gedaan :wink: bij inbouwen, blok niet vast en naar voren, carb's er tussen en blok vast :wink:

Als de rubbers aan het blok van binnen geen los latend rubber hebben kan je ze gewoon laten zitten [van binnen metaal] net zo als die van het lucht filter..

Voor de zand happers, bio ontvetter halen bij de fietsen boer.. naar spuit kabine.. inspuiten..even wachten..afspuiten = mooi schoon 8)
leeuwarder schreef:Blokje eruit, Zappa erg bedank voor de tip wat het uitbouwen van de Carbs betreft, ik kan me voorstellen dat het inbouwen de nodige ellende gaat geven, is het verstandig om de rubbers die op het blok en het luchtfilter zitten te vervangen?
leeuwarder

Ik heb mijn 2e blok eronder gezet, alles volgens mij goed aangesloten, het vreemde is dat hij echt prachtig loopt maar niet meer als 2000 toeren wil maken, ik heb de luchtstelschroef 1,5 slag uitgedraaid, verder de vlotternaalden bekeken (zag er nog heel goed uit) en met de luchtspuit bij de sproeiers langs geweest. Omdat er aan de BIG verder weinig af te stellen is vermoed ik dat het wel in de carbs moet zitten. Als hij over de 2000 toeren komt begint hij uit het luchtfilter te klappen etc, heeft er iemand een idee?

Groeten
Jan,
zappa.suzuki

He Jan, je had dit bericht niet hoefen PB-en, lees het hier ook wel :wink:

Maar als in m'n PB, klinkt alsof ie op de choke staat of zo..
Heb je je oude carb's gebruikt of een set die bij het 2e blok zat?
Oude carb's die het goed deden zouden dat nog steeds moeten doen, dan lek bij inlaatrubber luchtfilter of bij blok..
of binnenkant van de inlaat rubbers aan het blok zijn los gescheurd, spuit eens wat remreiniger langs de inlaatrubbers met lopende motor..
als het toeren tal stijgt lekt ie daar ergens lucht..
Kan ook zijn dat je vlotters blijfen hangen en dat ie teveel bezine mee hapt..
Of de choke blijft hangen..
Of sproeiers van nieuwe carb's verstopt..
leeuwarder

Hallo Zappa, ik heb de carbs van mijn eigen fiets er weer opgezet, omdat die van een nieuwer type zijn en omdat ik het zijdeksel met ontsteking en dynamo (kabelboom) daarvan gebruikt heb (carbs hebben ook een eigen stekkertje). ik zit er zelf aan te denken dat ik misschien iets in de carbs heb losgeblaast met de luchtspuit membraam bovenin? . ik ga morgen voor ik ze weer loswrik in ieder geval even op valse lucht testen. Choke lijkt normaal te werken, maar in of uit maakt verder niet uit boven de 2000 RPM krijg ik hem niet. Ik heb om de vlotternaalden te controleren natuurlijk wel de vlotters los gehad.
leeuwarder

Ik zit er nu ook aan te denken dat de magneet (vliegwiel) van het oudere type blok misschien een pulsgever mist die wel op het nieuwe type zit en hij daardoor geen voorontsteking krijgt ofzo, zal morgen eerst weer eens de boel openschroeven en de vliegwielen controleren,. is er al eens iemand tegenaan gelopen dat daar verschillen in zitten?
zappa.suzuki

Welk jaartal/ type [ sr41/42/43] is het oude blok en nieuw blok?
Ik zelf heb zonder problemen een '96 blok in een '93 gehangen..
Onsteking timing is wel veranderd tussen sr 41 en 42 [ mischien pas sr 43] [ veranderende ontstekings tijdstippen op verschillende toeren]

Wat bedoel je met dat de carb's een eigen stekkertje hebben?

Lijt me stug dat je iets uit de carb's hebt geblazen, heel mischien een gasnaald, maar neem aan dat je er gewoon 2 zag bij het inbouwen :wink:

Probeer even of ie beter loopt met het luchtfilter er uit en dus meer
lucht krijgt..

Zelf een vraagje, de nokkenasketting spanner, heb jij die los gehaald bij het oude blok? vroeg me af hoe die gemonteerd zit en of ik deze via de stelschroeh op de cilinder kan uithalen..
leeuwarder

Hallo Zappa, jaartal van mijn eigen fiets is 1996, SR43B de donor is eentje uit de eerste series 800cc, ik denk van 90 of 91, verders een fris blokje met 38.000 km, met de carbs bedoelde ik dat het oude blok carbs had zonder stekkertje, maar heb alles omgebouwd van mijn oude blok, dus eigenlijks is de electronica gewoon alles bij het oude op het vliegwiel na, Zappa ik heb het uitelkaar halen van mijn blok uitbesteed, ik wist dat ik niet alle gereedschappen en trekkers ervoor had, ik heb het blok inmiddels wel weer bij me in het hok liggen ,als je ik kan helpen om van bepaalde dingen een foto te maken dan doe ik dat met plezier, anders kan ik ook even de vraag doorspelen aan degene die de demontage voor me heeft gedaan.
zappa.suzuki

He Jan,

Heb je de CDI van het nieuwe blok? begin te vermoeden dat de ontstekings timing anders is..
Zal morgen eens gaan sneufelen of dat zo is, en hoe het zit met de nokkenasketting spanner.. als ik er niet uit kom maak ik graag gebruik van je aanbod :wink:
zappa.suzuki

Yip, probleem is denk ik de onsteking... Timing momenten zijn denk ik anders, tijdstip varieert bij verschillende toerentallen, iets eerder of later..
Of puur de electronic of hardware/software :roll:

Vergelijk hier maar de bestelnummers van 1990 en 1993..

1990 http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1990-sl_model13274/
1993 http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1993- ... partslist/

Kijk bij electrical en magneto..

hier een compleet overzicht van jaartalen.. http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800_model13273/

Als je een jaartal aanklikt en er geen overzicht verschijnt komt er rechtsboven een type/jaartal wat je kan aanklikken en komt het goede schema..

Weet niet of je het engelse manuel hebt, daarbij zit een apendix met verschillen van de jaartallen, kan je die doorspitten evt voor de preciese verschillen..
zappa.suzuki

Ps, mijn carb's hebben ook geen stekkertje...?
leeuwarder

Ik ga vandaag proberen een trekker te lenen om het vliegwiel om te zetten, dan kan ik dat uitsluiten, en blijven de carbs over. Ik heb de engelse manuel, als je daar bij type 96 kijkt op blz 15-9 (throttle position sensor) dan zie je het stekkertje.
zappa.suzuki

Denk dat je dan je probleem hebt opgelost, alle electronica komt dan overeen..
Heb nog niet gekeken naar het stekkertje, maar denk dus dat ik geen '96 blok in m'n '93 heb liggen, van daar de versleten balanasketting :x
leeuwarder

Hij loopt werkelijk weer als een zonnetje :D Het was dus toch het vliegwiel, aan de buitenkant zit er een stripje op gelast waar de pulsgever op reageerd, dat is bij het vliegwiel van het nieuwere type ongeveer 5 cm lang en bij die andere 2. Even de kwalificatie van de F1 kijken en dan eindelijks weer rijden :D :D
zappa.suzuki

Mooi man, was het relatief simpel..
En lekker gereden?
Plaats reactie