Hallo Mensen,
Ik heb sinds een maandje een Big in mijn bezit, een 800S uit 1996. (29.000 km's) Ik ben een "herintreder" ik had mijn motor verkocht toen ik 20 was omdat ik bang was voor ongelukken, nu een kleine 25 jaar later bewust een motor gekocht die niet meteen uitnodigd om hoge snelheden te rijden (beter voor de gezondheid en het rijbewijs) maar op een andere manier plezier geeft.
Ik ben van plan het onderhoud zoveel mogelijk zelf te doen en heb al even met belangstelling de vele tips op dit forum doorgenomen.
Even een vraagje, ik vond het een en ander over het olieverversen maar zo niets over de merken en types motorolie, zijn er mensen met erg goede of juist erg slechte ervaringen? Ik begreep van Leo (die me op dit prachtige forum gewezen heeft) dat de nokkenas op een bapaalde kilometerstand aan vervanging toe is, en ik weet uit de automotive dat (schone en goede) olie daar een positieve invloed op heeft.
Zijn er ook nog meer Friezen op dit forum?
Jan Bosma
Leeuwarden.
Even voorstellen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
welkom op dit forum.
op mijn dr800s uit `91 staat dat er 10w40 gebruikt dient te worden ( op oliepijlstok) maar merkvoorkeur heb ik nog niet.
ben trouwens wel toe aan verversen
ja die gezondheid, het virus kan je ook naast de weg oplopen> lees off road rijden. oefening baart kunst en met een clubje krijg je het zo onder de knie.
ik sprutch better fries dan ik skrowe, N-H ligt er naast toch??
greetz sander
op mijn dr800s uit `91 staat dat er 10w40 gebruikt dient te worden ( op oliepijlstok) maar merkvoorkeur heb ik nog niet.
ben trouwens wel toe aan verversen

ja die gezondheid, het virus kan je ook naast de weg oplopen> lees off road rijden. oefening baart kunst en met een clubje krijg je het zo onder de knie.

ik sprutch better fries dan ik skrowe, N-H ligt er naast toch??
greetz sander
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
He Jan, welkom bij de groote club
Onderhoud is redelijk simpel gelukig, als je BIG licht rammeld bij stationaire even je balansas ketting controleren.. dit gaat het meeste mis bij de motorboer
Over olie, verversen na 6000km maar heb daar nog niet veel over te zeggen.. olie gebruik steeg de laaste tijd en probeer nu een olie die dat tegen moet gaan maar kan nog niet zeggen of het werkt..
En verbruik ligt bij mij ook aan de rij stijl..
Want zo'n 800cc kan best beesten
Veel plezier met je beest
@ Leo, welke km stand is het voor de nokkenas?

Onderhoud is redelijk simpel gelukig, als je BIG licht rammeld bij stationaire even je balansas ketting controleren.. dit gaat het meeste mis bij de motorboer

Over olie, verversen na 6000km maar heb daar nog niet veel over te zeggen.. olie gebruik steeg de laaste tijd en probeer nu een olie die dat tegen moet gaan maar kan nog niet zeggen of het werkt..
En verbruik ligt bij mij ook aan de rij stijl..
Want zo'n 800cc kan best beesten

Veel plezier met je beest

@ Leo, welke km stand is het voor de nokkenas?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Welkom op het forum Jan.
Je hebt een strakke fiets die zeker met een foto gepost mag worden !
( Bestandsnaam onder een nieuw bericht/antwoord zoeken en dan "bladeren......" in je eigen bestanden op je PC )
LEO
Je hebt een strakke fiets die zeker met een foto gepost mag worden !
( Bestandsnaam onder een nieuw bericht/antwoord zoeken en dan "bladeren......" in je eigen bestanden op je PC )
Als je leest over nokkenassen die het opgeven is het rond de ( ruim pakken aub ) 50.000 is. Oorzaak ? Meningen te over.........zappa.suzuki schreef:...........@ Leo, welke km stand is het voor de nokkenas?......
LEO
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: vr mar 21, 2008 07:28
- Locatie: Leeuwarden
Hierbij een foto van mijn Big.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Strak ding Jan, net de mijne maar dan met stickers
@ leo, hoe merken we dat de nokkenas het begeeft?

@ leo, hoe merken we dat de nokkenas het begeeft?

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Bovennormaal tikkend geluid bovenin de kop van die je met kleppenstellen niet weg krijgt.zappa.suzuki schreef:....
@ leo, hoe merken we dat de nokkenas het begeeft? ......
Je kan er nog even mee doorrijden hoor maar als je net zolang wacht als Big 88 heb je een nog grotere kostenpost voor je kiezen

LEO
wat heb ik nu weer gedaan ?
maar goed bij mijn eerste big 1e nokkenas bij zo'n 50.000 , 2e bij de 110.000 , 3e was aan de beurt bij 175.000 maar toen raakte hij een beetje total loss dus dat hoefde niet meer
de huidige big heb ik nu zo'n 30.000 mee gereden en nog geen probleem mee
de big van mijn vrouw staat bijna op 60.000 en heeft de originele as nog
mijn 3 oudste broers zijn geboren tegenover discotheek Quatrebras in tietjerkstradiel , die ken je vast wel maar ik ben geboren in amsterdam dus gjin oprjochte Frysk
maar goed bij mijn eerste big 1e nokkenas bij zo'n 50.000 , 2e bij de 110.000 , 3e was aan de beurt bij 175.000 maar toen raakte hij een beetje total loss dus dat hoefde niet meer
de huidige big heb ik nu zo'n 30.000 mee gereden en nog geen probleem mee
de big van mijn vrouw staat bijna op 60.000 en heeft de originele as nog
mijn 3 oudste broers zijn geboren tegenover discotheek Quatrebras in tietjerkstradiel , die ken je vast wel maar ik ben geboren in amsterdam dus gjin oprjochte Frysk

have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
He Hans, je hebt dus iig 150.000km op BIG's gereden?
en je balansas kettingen en nokkenas kettingen? hoe lang gingen die mee?
Vind shiny een beetje rauw lopen, balansas ketting staat hellemaal uit gesteld, ga die mar vervangen na 4 mei maar vraag me af..
gelijk ook maar nokkenas+ketting

en je balansas kettingen en nokkenas kettingen? hoe lang gingen die mee?
Vind shiny een beetje rauw lopen, balansas ketting staat hellemaal uit gesteld, ga die mar vervangen na 4 mei maar vraag me af..
gelijk ook maar nokkenas+ketting

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- de antrapper
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn

Hoi Jan ,
Geen Fries maar wel een Groninger op het forum, gezien de leeftijden
op dit forum zul je je hier wel thuis voelen.

En wat olie betreft, ik kiep er Croon Expulsa 10/40 in ,om de 6000 km incl filtertje,maar er zijn tig goede olie soorten.
Gr Hans D
Apeldoorn
Big Bigger Tiger en weer Big 

nee hoor dat was wat andersLeo schreef:Ik meende dat door door te blijven rijden met een versleten nokkenas jouw kleppen de zuiger wat gemodificeerd hadden.BIG88 schreef:wat heb ik nu weer gedaan ?
LEO
de spanner van de nokkenas ketting besloot geen weerstand tegen indrukken te bieden
hierdoor slaat de ketting een paar tandjes over en gaat de zuiger koppies geven aan de kleppen
dit heeft de nokas wel overleeft maar de kleppen niet
ik heb 140.000 op de oranje/witte geredenzappa.suzuki schreef:He Hans, je hebt dus iig 150.000km op BIG's gereden?![]()
en je balansas kettingen en nokkenas kettingen? hoe lang gingen die mee?
zo'n 10.000 op de RR1 (ranzige rode SR43 van mijn vrouw)
en zo'n 30.000 op de RR2 (mijn huidige ranzige rode SR41)
de RR termen komen van Leo die vind dat rood op een XR hoort

ik heb de kettingen bij de oranje/witte vervangen bij 90.000
ik vermoed dat het vaker hoort

zal wel door mijn rustige rijstijl komen dat ik er nog nooit één heb gebroken

have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
180.000km
Kom ik met m'n 50.000km, nog even doorijden dus
Zal wel beginnen met de balans ketting, en kijk wel wat dat doet..
Blok zou nu 50.000 gelopen moeten hebben maar weet dat niet zeker
[donor blok]
Ketting was verkeerd gespannen en stond dus veel te slap, slijt dan harder dan normaal
Maar eerst wat spelen in Almeria

Kom ik met m'n 50.000km, nog even doorijden dus

Zal wel beginnen met de balans ketting, en kijk wel wat dat doet..
Blok zou nu 50.000 gelopen moeten hebben maar weet dat niet zeker

Ketting was verkeerd gespannen en stond dus veel te slap, slijt dan harder dan normaal

Maar eerst wat spelen in Almeria

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: vr mar 21, 2008 07:28
- Locatie: Leeuwarden
Gisteren tijdens een ritje voelde ik het versnellingspookje even wat vreemd fibreren toen ik de 3e versnelling in wou leggen
Toen ik de koppeling losliet gebeurde er helemaal niets! Eerst dacht ik even dat ik hem in de vrij geschakeld had, maar nee de 3e versnelling is pleite
Als ik hem inschakel voelt alles normaal alleen geen aandrijving, ik vrees dat het blok uit elkaar moet, zijn er mensen op dit forum die daar ervaring mee hebben? Is dit een grote klus?
Ik baal echt als een stekker, de BIG bevalt me zeer goed verders, en ook al een kennis ermee besmet die heeft er ook eentje inmiddels


Als ik hem inschakel voelt alles normaal alleen geen aandrijving, ik vrees dat het blok uit elkaar moet, zijn er mensen op dit forum die daar ervaring mee hebben? Is dit een grote klus?
Ik baal echt als een stekker, de BIG bevalt me zeer goed verders, en ook al een kennis ermee besmet die heeft er ook eentje inmiddels

-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: vr mar 21, 2008 07:28
- Locatie: Leeuwarden
Nee jammer genoeg niet Leo, ik heb hem zonder garantie gekocht.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ben nog een leek met versnellingsbaken [ behalve vroeger van m'n kreidler]
Maar onder het v-tandwiel zit een kapje waar ook te schakelas door loopt, hier achter zit de schakel aandrijving, kijk daar eens of er wat mis is ...
Hoop dat Iwan, Futurist of BIG88 je wat betere raad kunnen geven..
Gr Zappa
Maar onder het v-tandwiel zit een kapje waar ook te schakelas door loopt, hier achter zit de schakel aandrijving, kijk daar eens of er wat mis is ...
Hoop dat Iwan, Futurist of BIG88 je wat betere raad kunnen geven..
Gr Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: vr mar 21, 2008 07:28
- Locatie: Leeuwarden
Bedankt voor de info Leo en Zappa, ik ga voor mezelf even een plan van aanpak maken, weet iemand of het blok eruit moet om bij de baktandwielen te komen? Ik ga eerst even achter het klepje kijken, maar denk zelf aan een gaffel of uitgelopen spie, zijn er eventueel nog mensen met een sloopblokje? volgens mij is het schakelgedeelte van de 750 en 800 gelijk, misschien dat ik in dat geval wat onderdeeltjes over kan kopen.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ik heb nog een sloopblok van een Dr 800 liggen, schakelde
nog goed maar denk biggend kapot..
Laat maar weten wat je nodig hebt
om blok te splijten moet de cilinder er af denk ik, en dan moet het blok er uit maar dat gaat best simpel..
Tip, haal eerst het blok los en kantel het iets naar voren in het frame en haal dan pas de carb's er uit, scheelt een hoop gewrik aan die dingen
nog goed maar denk biggend kapot..
Laat maar weten wat je nodig hebt

om blok te splijten moet de cilinder er af denk ik, en dan moet het blok er uit maar dat gaat best simpel..
Tip, haal eerst het blok los en kantel het iets naar voren in het frame en haal dan pas de carb's er uit, scheelt een hoop gewrik aan die dingen

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: vr mar 21, 2008 07:28
- Locatie: Leeuwarden
Bedankt voor de tip Zappa, kan alles op de zijstandaard? En heb ik nog speciaal gereedschap nodig? Zo'n blok lijkt me aan aardig zware jongen, is dat er zo uit te tillen?
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Blok los halen is simpel en lukt gewoon met een doppenset en steek/ring sleutelset enzo..
Blok weegt denk ik 50/70 kg en kan je er in je eentje uit tillen[ althans ik wel en ben niet echt breed
]
Heb m'n blok gister verder gesloopt en de rotor verwijdert, kijk daar voor tips bij het Sticky topic "sleutel tips" en dan balanasketting vervangen
koppelinghuis krijg je los door de boel te blokkeren met poetsdoeken
Wat je verder tegen gaat komen weet ik gelukig nog niet
Maar even voor de duidelijkheid, je hebt wel je 4 en 5e versnelling?
Anders kan je schakelpook tegen het blok komen..
Ga nu maar zelf verder sleutelen, zit hier met zwarte handen van v-rem revisie en voorpoten wisselen
maar had zin in een peuk 
Blok weegt denk ik 50/70 kg en kan je er in je eentje uit tillen[ althans ik wel en ben niet echt breed

Heb m'n blok gister verder gesloopt en de rotor verwijdert, kijk daar voor tips bij het Sticky topic "sleutel tips" en dan balanasketting vervangen

koppelinghuis krijg je los door de boel te blokkeren met poetsdoeken

Wat je verder tegen gaat komen weet ik gelukig nog niet

Maar even voor de duidelijkheid, je hebt wel je 4 en 5e versnelling?
Anders kan je schakelpook tegen het blok komen..
Ga nu maar zelf verder sleutelen, zit hier met zwarte handen van v-rem revisie en voorpoten wisselen


Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
P.s je kan even komen sneufelen op de sleutel dag 18 mei 

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: vr mar 21, 2008 07:28
- Locatie: Leeuwarden
Hallo Zappa, ik heb inderdaad de 4 en 5 nog wel, tussen de 2 en vier lijkt het net of hij gewoon in de vrij staat, het klikje in het pedaal voelt ook normaal aan, ik zal 18 Mei even in mijn achterhoofd houden, en wie weet kan ik dan inmiddels wat bijdragen over de versnellingbak.