Ik merk dat er op dit forum veel enduro/off road rijders zitten.
Ik zelf ben van het crossen op de crossbaan. Nu lijkt mij een enduro/offroad (ik weet niet welke van de 2 niet al wedstrijd geld). ook een keer gaaf om te rijden.
Wat zijn jullie redenen om enduro te rijden en niet de crossbaan op te gaan
Ook lees ik het topic 'trainen is geen straf'
Er komen allerlij suggesties. Maar naar de crossbaan gaan komt niet aan bod...
Ik zelf doe aan fitniss, kracht en conditie... 1 ding weet ik al wel. Dat is als ik 1 middag ga crossen, dit gelijk staat aan 5 fitniss beurten in de week
Enduro/off road rijders cq full cross
Moderator: ghulst
verstand op nul en nadenken
Mijn reden dat ik enduro's rijdt is dat je langer kan rijden op een dag!!
Met crossen is het vaak 3 keer 15 minuten (in mijn geval dan) en daar was je een hele dag voor weg.
Nu stap ik smorgens om 9.00 uur op de motor, rijden met een groepje rond. Onderweg koffie met iets erbij en dan om 13:30-14:00 thuis.
Kun je smiddags toch de vrouw nog plezieren en je hebt 4 uurtje gereden.
Met crossen is het vaak 3 keer 15 minuten (in mijn geval dan) en daar was je een hele dag voor weg.
Nu stap ik smorgens om 9.00 uur op de motor, rijden met een groepje rond. Onderweg koffie met iets erbij en dan om 13:30-14:00 thuis.
Kun je smiddags toch de vrouw nog plezieren en je hebt 4 uurtje gereden.
Niet verder vertellen, maar ik rijd OTR omdat ik op de crossbaan in de weg rijd
Maar ook vanwege de mooie paadjes door de bossen
Enduro is zwaarder en heeft wedstrijdelement, maar kijk eens op www.enduro.nl : daar staat alles op wat je weten moet.
Maar ook vanwege de mooie paadjes door de bossen
Enduro is zwaarder en heeft wedstrijdelement, maar kijk eens op www.enduro.nl : daar staat alles op wat je weten moet.
Idem, 150 kilometer op een zaterdagmiddag boeit me toch meer als een X-aantal keer hetzelfde rondje van hooguit een kilometer of anderhalf/twee. Onderweg lekker ergens slap ouwehoeren onder het genot van hapje en drankje en mijn weekend is weer goed.ktm640 schreef: Maar ook vanwege de mooie paadjes door de bossen
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ik hou het bij OTR, omdat ook ik in de weg rijd op een crossbaan
Bovendien word ik niet echt opgewonden van een parkeerplaats vol campers, sleutelende mensen en die onophoudelijke kloteherrie.
Laat mij maar een beetje rondrijden zonder de drang om te winnen.
Op tijd stoppen voor koffie en je komt ook nog 's lekkere wijven tegen .
Enige nadeel is de controles...
Bovendien word ik niet echt opgewonden van een parkeerplaats vol campers, sleutelende mensen en die onophoudelijke kloteherrie.
Laat mij maar een beetje rondrijden zonder de drang om te winnen.
Op tijd stoppen voor koffie en je komt ook nog 's lekkere wijven tegen .
Enige nadeel is de controles...
Enduro is veel afwisselender. Plus dat een foutje maken in een cross niet de hele eind uitslag bepaalt. En het maakt minder geluid, midden in de natuur en een betere sfeer, leukere mensen. Enduro is meer het rally wereldje en crossers zijn dat toch wat minder. Enduro rijders zijn wat dat betreft iets avontuurlijker, veel enduristen gaan in de zomer naar een ver land om daar een week of een paar weken te rijden.
Crossers gaan veel al de kermissen af om daar hun kunsten te vertonen aan het publiek en veel indruk maken op de vrouwen.
Ik ken een KNMV crosser en ik vind dat een super grote sukkel. Omdat hij harder en sneller op de crossbaan is dan ik denkt hij dat ie mij moet vertellen waar ik mijn motor wel of niet moet zetten. Dan hoef ik geen grote bek te krijgen als mijn motor een meter te dicht bij zijn bus staat. Ze hebben in de crosswereld veel minder respect voor elkaar. Enduro's en OTR's zijn veel gemoedelijker of je nu nederlands kampioen bent of voor het eerst op de motorfiets zit, iedereen praat en doet normaal tegen elkaar.
Crossers gaan veel al de kermissen af om daar hun kunsten te vertonen aan het publiek en veel indruk maken op de vrouwen.
Ik ken een KNMV crosser en ik vind dat een super grote sukkel. Omdat hij harder en sneller op de crossbaan is dan ik denkt hij dat ie mij moet vertellen waar ik mijn motor wel of niet moet zetten. Dan hoef ik geen grote bek te krijgen als mijn motor een meter te dicht bij zijn bus staat. Ze hebben in de crosswereld veel minder respect voor elkaar. Enduro's en OTR's zijn veel gemoedelijker of je nu nederlands kampioen bent of voor het eerst op de motorfiets zit, iedereen praat en doet normaal tegen elkaar.
Ik rijd eens graag een rondje of 3, maximum 5 op een crossbaan, maar dan heb ik het wel gehad. Dan heb ik zoiets van " Ben ik hier alweer". Cross-country doe ik dan wel weer graag (rondjes van een kwartier of zo) of een 4-uurse van tijd tot tijd, maar niet te veel competitie. Vorig jaar heb ik 1 VBM-cross gereden en heb ik me er de hele dag zitten ergeren aan het lawaai wat de meeste crossers maken en de beperkte rijtijd op die hele dag. Het was mijn allerlaatste cross ooit, zo erg stak het me tegen.
Cross is ook veel explosiever dan enduro : 2 x 15/20 minuten alles geven, en dan heb ik weinig plezier aan het rijden zelf. Bij endurorijden komt het neer op strak tempo rijden wat je een hele dag kan volhouden en wat hindernissen overwinnen die je op een crossbaan niet tegenkomt.
En ik vind het net als Sjokske fijn om van tijd tot tijd wat te praten met clubgenoten of endurovrienden bij een hapje en een drankje.
Het zijn gewoon 2 verschillende disciplines die wel wat raakpunten hebben, maar het is niet zo dat als je goed bent in het ene, je ook automatisch goed bent in het andere. Wel is het meestal zo dat ex-crossers meestal goede enduropiloten zijn of dat na een aanpassingstijd worden. Maar ik ken ook crossers die op endurogebied echt de mist ingaan omdat ze te agressief rijden en dan in het decor landen.
Maar wat je ook doet, het is het plezier wat je eraan hebt dat telt.
Cross is ook veel explosiever dan enduro : 2 x 15/20 minuten alles geven, en dan heb ik weinig plezier aan het rijden zelf. Bij endurorijden komt het neer op strak tempo rijden wat je een hele dag kan volhouden en wat hindernissen overwinnen die je op een crossbaan niet tegenkomt.
En ik vind het net als Sjokske fijn om van tijd tot tijd wat te praten met clubgenoten of endurovrienden bij een hapje en een drankje.
Het zijn gewoon 2 verschillende disciplines die wel wat raakpunten hebben, maar het is niet zo dat als je goed bent in het ene, je ook automatisch goed bent in het andere. Wel is het meestal zo dat ex-crossers meestal goede enduropiloten zijn of dat na een aanpassingstijd worden. Maar ik ken ook crossers die op endurogebied echt de mist ingaan omdat ze te agressief rijden en dan in het decor landen.
Maar wat je ook doet, het is het plezier wat je eraan hebt dat telt.
Ik ben off road / enduro gaan rijden omdat ik het ook beu was om de hele dag op zo'n cross rond te hangen om maar 3 x 15/20 minuten te kunnen rijden.
Na een jaar begon ik het rijden op de crossbanen toch wel weer te missen en daarom rij ik ook nog gewoon heel wat wedstrijden mee her en der.
Dit doe ik vooral in de zomermaanden als het voor off road te rijden te veel stoft en bij crosswedstrijden wordt meestal vooraf gesproeid zodat deze over het algemeen stof vrij zijn.
Ook een reden om minder te gaan crossen was ook omdat crossen meer blessure gevoelig is.
Na een jaar begon ik het rijden op de crossbanen toch wel weer te missen en daarom rij ik ook nog gewoon heel wat wedstrijden mee her en der.
Dit doe ik vooral in de zomermaanden als het voor off road te rijden te veel stoft en bij crosswedstrijden wordt meestal vooraf gesproeid zodat deze over het algemeen stof vrij zijn.
Ook een reden om minder te gaan crossen was ook omdat crossen meer blessure gevoelig is.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
- Locatie: Eindhoven
Hoewel ik een enduro heb, rijdt ik er alleen maar mee op de crossbaan. Redenen:
1) De baan ligt op slechts 10 minuten rijden van mijn huis en kan er dus makkelijk naar toe rijden. Ik heb dan ook geen aanhanger nodig.
2) Ik heb in het weekeinde al meer dan genoeg te doen. Als ik op de baan rijdt ben ik na een uurtje moe genoeg om me voldaan te voelen. Ik rijdt op mijn gemak naar huis en heb tijd genoeg over voor de andere dingen. (O.a. onderhoud aan de 50 cc crosser van mijn zoontje)
3) In je eentje offroad rijden vindt ik te gevaarlijk. Als er iets onderweg gebeurd en je bent niet in staat om in "the middle of nowhere" iemand te bellen heb je een groot probleem. Men een paar man rijden is dan wel veiliger en gezelliger, maar het maakt je wel weer afhankelijk van anderen.
4) De baan waar ik rijdt heeft een aangepast tarief voor offroad rijders. Met een crosser betaal je Euro 10 per keer. Met een offroad is dat slechts Euro 2,50. Als je al van plan bent om niet lang van de baan gebruik te maken is dit een zeer schappelijke prijs.
1) De baan ligt op slechts 10 minuten rijden van mijn huis en kan er dus makkelijk naar toe rijden. Ik heb dan ook geen aanhanger nodig.
2) Ik heb in het weekeinde al meer dan genoeg te doen. Als ik op de baan rijdt ben ik na een uurtje moe genoeg om me voldaan te voelen. Ik rijdt op mijn gemak naar huis en heb tijd genoeg over voor de andere dingen. (O.a. onderhoud aan de 50 cc crosser van mijn zoontje)
3) In je eentje offroad rijden vindt ik te gevaarlijk. Als er iets onderweg gebeurd en je bent niet in staat om in "the middle of nowhere" iemand te bellen heb je een groot probleem. Men een paar man rijden is dan wel veiliger en gezelliger, maar het maakt je wel weer afhankelijk van anderen.
4) De baan waar ik rijdt heeft een aangepast tarief voor offroad rijders. Met een crosser betaal je Euro 10 per keer. Met een offroad is dat slechts Euro 2,50. Als je al van plan bent om niet lang van de baan gebruik te maken is dit een zeer schappelijke prijs.
_______________________________________
Festina lente!
Festina lente!
Dus dan rij je in Veldhoven op LandsaardBushmaster schreef: 4) De baan waar ik rijdt heeft een aangepast tarief voor offroad rijders. Met een crosser betaal je Euro 10 per keer. Met een offroad is dat slechts Euro 2,50. Als je al van plan bent om niet lang van de baan gebruik te maken is dit een zeer schappelijke prijs.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Elk jaar neem ik me voor om meer te gaan rijden op de crossbaan. Vindt namelijk dat je dit moet kunnen als kompleet motorrijder. Hoef geen ster te worden, maar gewoon veilig rondgeraken in een aanvaardbaar tempo.
Nou; vorig jaar was ik drie keer op een crossbaan, twee keer daarvan tijdens een offroadrit....
Als ik de keus heb om met m'n maten te gaan spelen in de bossen hoef je me echt niet op een crossbaan te zoeken. Tussen het knallen over maisplakken in vijf en het trailen over rotsen in't donker krijg ik veel meer adrenaline dan met alleen rondjes rijden waar me teveel gasten voorbijvliegen.
Een belangrijke reden waarom ik niet meer train dan ik doe zijn de financieen; motoren slijten ( in tegenstelling tot vrouwen ) bij gebruik
Nou; vorig jaar was ik drie keer op een crossbaan, twee keer daarvan tijdens een offroadrit....
Als ik de keus heb om met m'n maten te gaan spelen in de bossen hoef je me echt niet op een crossbaan te zoeken. Tussen het knallen over maisplakken in vijf en het trailen over rotsen in't donker krijg ik veel meer adrenaline dan met alleen rondjes rijden waar me teveel gasten voorbijvliegen.
Een belangrijke reden waarom ik niet meer train dan ik doe zijn de financieen; motoren slijten ( in tegenstelling tot vrouwen ) bij gebruik
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Leuk! veel reacties!
Ik ben alleen op de crossbaan te vinden en kan dus weinig zeggen over OTR, wat me opvalt is dat iedereen crossen als wedstrijd element ziet... en niet meer dan dat.
Ik zelf ben dan alleen op de crossbaan te vinden, maar wedstrijden rijden doe ik niet. Ik ga elke zaterdag naar een crossbaan waar ik maar net zin in heb en doe leuke de hele dag mijn rondjes rijden.
Zo heb je ook geen 'prestatie' gericht rijden en dit maakt het leuker en 'vrijer'.
Waar het mij min of meer ook om ging bij het starten van deze topic, is dat in een ander topic gepraat wordt over conditie training omdat jullie het anders jammer vinden dat jehet niet zo lang volhoud!.
Ik bedenk me dan dat crossen op de crossbaan dan eigenlijk de beste manier is om conditie en techniek te ontwikkelen .
Ik ben alleen op de crossbaan te vinden en kan dus weinig zeggen over OTR, wat me opvalt is dat iedereen crossen als wedstrijd element ziet... en niet meer dan dat.
Ik zelf ben dan alleen op de crossbaan te vinden, maar wedstrijden rijden doe ik niet. Ik ga elke zaterdag naar een crossbaan waar ik maar net zin in heb en doe leuke de hele dag mijn rondjes rijden.
Zo heb je ook geen 'prestatie' gericht rijden en dit maakt het leuker en 'vrijer'.
Waar het mij min of meer ook om ging bij het starten van deze topic, is dat in een ander topic gepraat wordt over conditie training omdat jullie het anders jammer vinden dat jehet niet zo lang volhoud!.
Ik bedenk me dan dat crossen op de crossbaan dan eigenlijk de beste manier is om conditie en techniek te ontwikkelen .
verstand op nul en nadenken
Ik train ook veel op de crossbaan, vooral omdat je dan een bepaalde bocht vaak kan oefenen. Ik hou er niet zo van om steeds terug te rijden in het bos, en voor specifieke training is de crossbaan handig.
Maar bepaalde aspecten in de enduro, zoals de onevenheid in de knippen, vind ik niet terug op de baan. Gewoon het feit dat je smalle paden hebt, met veel knippen en bochten, dan hard zand, zacht zand enz., gaat echt boven een brede crossbaan. Rechtdoor rijden vind ik maar niks.
Ik moet wel toegeven dat ik het springen wel een beetje mis in het bos, maar de hele dag kwijt met de vervelende openingstijden van de crossbaan is niet leuk voor mij, en ik denk ook aan mijn vriendin
Maar bepaalde aspecten in de enduro, zoals de onevenheid in de knippen, vind ik niet terug op de baan. Gewoon het feit dat je smalle paden hebt, met veel knippen en bochten, dan hard zand, zacht zand enz., gaat echt boven een brede crossbaan. Rechtdoor rijden vind ik maar niks.
Ik moet wel toegeven dat ik het springen wel een beetje mis in het bos, maar de hele dag kwijt met de vervelende openingstijden van de crossbaan is niet leuk voor mij, en ik denk ook aan mijn vriendin
Honda crf 250
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo apr 30, 2006 14:02
- Locatie: Twente
Idd Barry,barry! schreef:Leuk! veel reacties!
Ik ben alleen op de crossbaan te vinden en kan dus weinig zeggen over OTR, wat me opvalt is dat iedereen crossen als wedstrijd element ziet... en niet meer dan dat.
Ik zelf ben dan alleen op de crossbaan te vinden, maar wedstrijden rijden doe ik niet. Ik ga elke zaterdag naar een crossbaan waar ik maar net zin in heb en doe leuke de hele dag mijn rondjes rijden.
Zo heb je ook geen 'prestatie' gericht rijden en dit maakt het leuker en 'vrijer'.
Waar het mij min of meer ook om ging bij het starten van deze topic, is dat in een ander topic gepraat wordt over conditie training omdat jullie het anders jammer vinden dat jehet niet zo lang volhoud!.
Ik bedenk me dan dat crossen op de crossbaan dan eigenlijk de beste manier is om conditie en techniek te ontwikkelen .
En het altijd gezellig op de baan.. Dus de vergelijkingen hierboven vindt ik een beetje zwart-wit.
Het is wat je er zelf met je kennissen van maakt..
In de zomer met man of 10 naar de baan, lekker crossen, je kent elkaar, ene is sneller dan de ander, so-be-it, naar huis, biertje elk weekend bij iemand anders in de tuin 's avonds, mooi..
En wedstrijden doe ik niet meer, moet ik Sanne en paar anderen in gelijk geven.
7.00 wekker, spul inpakken-rijden, 9 uur inschrijven, 12.00 eerste manche van 20 minuten, 15.00 2e manche van 20 minuten, 17.00 3e manche, en dan soms nog kennissen in de finale om 18.00...
Maar gewoon met zijn allen naar de baan, en lekker je eigen rondjes rijden, heerlijk..
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
ik heb geen talent, conditie of techniek maar wel hoogtevrees en kan toch met veel plezier de off road ritjes rijden zonder iedereen tot last te zijn