Niet starten bij doodvallen motor

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Ik dacht dat ik de enige was met mijn crf 450 maar gisteren hebben we een 'meeting' gehad en bleek bijna elke crf 450 er last van te hebben (die daar aanwezig waren).

Oke dan nu het probleem.
CRF 450 start prima, koud, warm maakt niet uit. 1 kickstart en hoppa! aan!.
Wanneer ik val en de motor loopt nog even door en ik zet hem zelf uit dan start hij met 1 keer kickstarten!.

Maar... wanneer ik val en de motor slaat plots uit. Of er gebeurt iets anders waardoor de crf plots uitvalt dan is die moeilijk te starten :( . vaak wel 10x trappen oid voordat hij aangaat. :?

Komt jullie 4takt rijders dit ook bekend voor? Ik denk dat het een soort verzuipen is... :?: Misschien afstelling.... :?: Maar vind het vreemd omdat hij eigenlijk altijd goed start op zo'n moment na...
verstand op nul en nadenken
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

4takt probleem. Heeft iedereen last van.
De oplossing laat ik aan de 4takt rijders :twisted:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Is weinig aan te doen. De carburateur is dan aan het overlopen geweest in je inlaat kanaal en dan is ie gewoon verzopen. Eerst een paar keer doorpompen met de decompressie erbij is het enige wat je kunt doen.

Of wachten op een injectiefiets want die hebben geen last van dit soort verschijnselen. Die blijven op de kop zelfs nog lopen.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
STTEVE
Berichten: 1204
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Mijn TTR heeft dat ook. Even 'droogtrappen' helpt dan; kontakt uit (heeft zo'n CRF vast niet), vol gas, 10 keer trappen, kontakt aan en dan ZONDER gas de gewone startprocedure.
Een CRF heeft een carburateur met een acceleratiepompje, denk ik, (net als mijn WRF, die het na 2 jaar weer doet) dus dan zou ik die motor een keer of 4 doortrappen met de kleplichter ingeknepen en ZONDER gas te geven. Daarna de gewone startprocedure.
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

wat wel eens wilt helpen is het zogenaamde "leegpompen"

je houd je gas volledig open (eventueel je decompressie klep ook, als je die hebt), en dan kick je een keer of 3-4 van volledig boven tot onder. zonder kracht.


en dan gas dicht, en proberen te starten
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Afgelopen zaterdag tijdens de ontmaagding van mijn nieuwe lief hard afgestapt (gebeurtenis was voor mij dus pijnlijker dan voor haar), maar één druk op haar gevoelige knopje en ze gromde weer meteen van genot.
Misschien omdat ze niet al te lang in een moeilijk standje had gelegen 8)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

De crf heeft een automatische decompressie. Enigste manier van droogtrappen is gewoon veel kicken. Hij gaat dan ook wel weer aan na 10x kicken. (soms 5x soms 15x). Maar vervelend blijft het wel als je achter een springschans valt oid. Dan wil je zo snel mogelijk weg en dan ga je niet rustig staan 'droog kicken'.

Enigste oplossing zie ik dan maar om niet te vallen :wink:
verstand op nul en nadenken
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Ik moet zeggen dat ik er nog nooit last van heb gehad.

Bij het stilvallen van de motor kan ik zonder enige moeite starten, ik heb dan wel een elektrische start, maar hij gaat niet vaker rond ofzo.
CRF450X '08
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Gewoon de hotstart indrukken / intrekken en de Honda loopt weer zo.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Was dat maar waar Adje :( .

En ik blijk dus ook niet de enige te zijn.
Zaterdag waren we met meerdere met in totaal 5 crf'en. En die hadden het ook :(
verstand op nul en nadenken
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Inlaatklepspeling wel goed ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Motor heb ik onlangs gereviseerd en klepspeling afgesteld volgens tolleranties in het honda boek.

Ik ben nu 4rij uren verder en heb het nog niet weer gecontroleerd. wou dit bij 10uur doen.
Vind het wel vreemd dat ik niet de enige wa/ben met dit probleem.
verstand op nul en nadenken
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

komt helaas ook te veel voor bij een CRF450 van voor 2007.
Met mijn 2007 nog geen problemen gehad omdat de kleppen veranderd zijn en nu hetzelfde zijn als die in een X zitten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Zal er denk ik mee moeten leren leven : :?
verstand op nul en nadenken
nielscr500
Berichten: 83
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 14:02
Locatie: Twente

barry! schreef:Zal er denk ik mee moeten leren leven : :?
Toch is het kloten Barry.

Heb zelfde probleem.
De CR5K nooit geen problemen mee gehad... altijd 1 of 2x trappen, warm of koud, altijd kicken*lopen.

AF 500 maken dan maar?
Zit er steeds vaker aan te denken......... ;)

Blokje van de 500 is 20 uur oud, en alles nieuw...

En heb rijwielgedeelte van de CRF over....

Hmmzz :?
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

speedphreax schreef:
Of wachten op een injectiefiets want die hebben geen last van dit soort verschijnselen.
Sorry Erwin,

Maar daar kan het startgedrag bij warm nog slechter zijn dan een carburatiefiets:

At standstill after a previous operation, an internal combustion engine heats its surroundings whereby fuel-conducting parts such as injection valves and lines are especially affected. Vapor bubbles can then form and lead to an inadequate supply of the engine with fuel when the engine is restarted; that is, the vapor bubbles can lead to an unwanted leaning of the mixture. A poor startup and idle performance results as a consequence.

Dus als je ooit een injectiesysteem neemt, kijk dan of er een hotstart circuit op zit, in software of hardware.
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Klopt maar vapor lock is al zo oud als de weg naar Rome en zeker niet alleen voorbehouden aan injectiefietsen. Het is dus geen inherent probleem van een injectiesysteem maar de manier waarop het systeem in dat specifieke geval gebouwd is.

Niet dat je daar wat aan hebt overigens...
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Acceleratiepomp is goud waard, dat is net een plantensproeier :D

Mijn Edelbrock carburateur loopt overigens niet door/over als hij zijn kop staat. Ik vind het toch wel een prettig ding :D
:toost:
Plaats reactie