Hoi!
Na keer op keer met mijn 2004 525 EXC uitval door hele kleine klote dingetjes te hebben gehad ga ik op zoek naar een alternatief. OF ik koop nu een 2008 model 530 EXC of ik wacht even tot het 2009 model.
Van de 450 weet ik al dat dat een bagger ding is. Eerste in de lijn nieuwe KTM model en net als zijn 2000 en 2003 lijn nog niet helemaal optimaal. Nu weet ik wel dat je ook pech kan hebben. Mijn 2004SX, nieuw gekocht, is helemaal super. Mijn 2004EXC, 2de hands gekocht van een Belgisch team die hem als "DEMO" hebben gebruikt, liep 1 jaar prima en dan ook echt veel KM's maar vorig jaar alleen maar gekut.
DUS mannen, ik heb al wat 2008 530 verhalen gekregen die allemaal positief waren (makkelijker in te sturen, meer vermogen midden gebied) maar deugt het ding ook? Ik wil er wat buitenlandse trips mee maken (offroad weekjes, mogelijk een rally nog dit jaar) dus het ding moet gewoon blijven lopen en niet steeds met een klein kut dingetje uitvallen......
Hanging Loose!
Wim
Deugen de KTM 2008 modellen?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: ma feb 04, 2008 11:27
- Locatie: Utrecht
KTM en/of HONDA
Moet je eens aan Houten Klaas vragen
Hij is gisteren weer mee ons meegereden en heeft de rit wel uit kunnen rijden maar niet helemaal zonder problemen
Hij is gisteren weer mee ons meegereden en heeft de rit wel uit kunnen rijden maar niet helemaal zonder problemen
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Van de 530 2008 heb ik twee kwalen gezien.
1. Iemand had iets teveel kracht op de schakelpook naar beneden gezet toen hij in zijn 1 reed en er brak een deel van het blok binnen in af.
2. Tandwiel van de 1ste versnelling doormidden en alles kapot in het blok. De oorzaak was niet duidelijk, dus kan ook een rotte tandwiel geweest zijn.
Bijde zijn te verhelpen (ook gezien) maar dan moet het blok open.
1. Iemand had iets teveel kracht op de schakelpook naar beneden gezet toen hij in zijn 1 reed en er brak een deel van het blok binnen in af.
2. Tandwiel van de 1ste versnelling doormidden en alles kapot in het blok. De oorzaak was niet duidelijk, dus kan ook een rotte tandwiel geweest zijn.
Bijde zijn te verhelpen (ook gezien) maar dan moet het blok open.
Honda crf 250
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Volgens mij hebben de nieuwe EXC-R's minimaal 1 echt euvel. En dan bedoel ik iets wat vaker kapot gaat en niet toevallig bij een bepaald persoon (kan altijd gebeuren). In principe hebben de nieuwe EXC-R's een probleem met de keering tussen het blok en de bak. Dat geldt overigens wel hoofdzakelijk voor de 530 en niet de 450. Op ktmtalk is er zat over te lezen.
Als je teveel olie in de motor gooit dan kan hij zijn druk niet kwijt en druk je de keering kapot waardoor alle olie je bak in gaat. Gevolg: droogloper.
KTM heeft hiervoor ook al de handleidingen aangepast. Er moet nu geen 0.7 liter maar 0.6 liter olie in. Blijkbaar maakt die 100cc een hoop uit en dat wordt ook bevestigd door het geval dat 530's er meer last van hebben dan 450's (530's hebben meer luchtverplaatsing onder de zuiger)
Ik heb zelf net een 450 gekocht. Vandaag net 50km gereden dus of hij betrouwbaar is kan ik nog niet zeggen. Wel dat hij inderdaad een stuk makkelijker de bochten door gaat. En ook dat de korteslag motor erg fijn loopt. Voor mij waren er een paar redenen om toch voor de 450 te gaan.
1 De motor is als 450 ontwikkeld en daarna aangepast naar 530.
2. De 530 draait minder toeren dan de oude 525.
3. De 450 laat zich makkelijker rijden op technisch terrein.
Maar wat heb jij over de 450 gehoord dat ze zo slecht zijn? Ik heb dat weer nergens gelezen.
Als je teveel olie in de motor gooit dan kan hij zijn druk niet kwijt en druk je de keering kapot waardoor alle olie je bak in gaat. Gevolg: droogloper.
KTM heeft hiervoor ook al de handleidingen aangepast. Er moet nu geen 0.7 liter maar 0.6 liter olie in. Blijkbaar maakt die 100cc een hoop uit en dat wordt ook bevestigd door het geval dat 530's er meer last van hebben dan 450's (530's hebben meer luchtverplaatsing onder de zuiger)
Ik heb zelf net een 450 gekocht. Vandaag net 50km gereden dus of hij betrouwbaar is kan ik nog niet zeggen. Wel dat hij inderdaad een stuk makkelijker de bochten door gaat. En ook dat de korteslag motor erg fijn loopt. Voor mij waren er een paar redenen om toch voor de 450 te gaan.
1 De motor is als 450 ontwikkeld en daarna aangepast naar 530.
2. De 530 draait minder toeren dan de oude 525.
3. De 450 laat zich makkelijker rijden op technisch terrein.
Maar wat heb jij over de 450 gehoord dat ze zo slecht zijn? Ik heb dat weer nergens gelezen.
Laatst gewijzigd door speedphreax op zo feb 10, 2008 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Al weer niet (en deze keer was ik er niet bij, dus ........... en sabotage via telepathie lukt me nog steeds niet).adje schreef:Hij is gisteren weer mee ons meegereden en heeft de rit wel uit kunnen rijden maar niet helemaal zonder problemen
Anders zou ik wel opvolger van d'n Uri worden.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Geen noemswaardige problemen, een gaskabel die rot. gas bleef op een recht eind hangen. Kom precies bij een plas tot stilstand, en die v$%$&%de brabanders hebben geen manieren, drie man pal door de plas om mijn te narren. Nu doet hij het weer prima, morgenavond een nieuwe kabel monteren. Die gasschuif kun je die smeren met iets ?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Doorslijtende binnenkabels is een bekend probleempje van de EXC's. Eigenlijk een probleem van Keihin. Goed de kabel afstellen en de beugel waar de kabel in hangt iets buigen doet wonderen. Mijn eerste kabel ging slechts een jaar mee maar de tweede was na twee jaar nog helemaal goed.Houten Klaas schreef:Geen noemswaardige problemen, een gaskabel die rot. gas bleef op een recht eind hangen. Kom precies bij een plas tot stilstand, en die v$%$&%de brabanders hebben geen manieren, drie man pal door de plas om mijn te narren. Nu doet hij het weer prima, morgenavond een nieuwe kabel monteren. Die gasschuif kun je die smeren met iets ?
Gasschuif kun je niet smeren. Er zitten wel kogellagertjes aan die slecht kunnen zijn. Dat plaatje voor de gasschuif schijnt ook nog wel eens te breken in Keihin FCR carburateurs.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Is niet mooi als zo een plaatje afbreekt van een Keihin carb, kan tussen de inlaatklep(pen) komen zitten dewelke dan op hun beurt in de zuiger inslaan, dewelke dan vastslaat etc. etc...
Toch tijdig is controleren!
grtz
Toch tijdig is controleren!
grtz
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: ma feb 04, 2008 11:27
- Locatie: Utrecht
..
Tering, ik had daar niet direct zo snel reactie op verwacht... overigens, ik zit volgens mij dus in de verkeerde topic..
Maar goed, de 450's hoorde ik bij Power Motors in Utrecht. Datis niet wijsheid van mijzelf maar algemeen. 530's had hij nog niet veel gehad en daarom wist hij het niet.
Goed, ik ga denk ik maar even tot juli wachten (zijn dan de nieuwe modellen leverbaar?)...
Thanks mannen voor jullie commentaar!
Tering, ik had daar niet direct zo snel reactie op verwacht... overigens, ik zit volgens mij dus in de verkeerde topic..
Maar goed, de 450's hoorde ik bij Power Motors in Utrecht. Datis niet wijsheid van mijzelf maar algemeen. 530's had hij nog niet veel gehad en daarom wist hij het niet.
Goed, ik ga denk ik maar even tot juli wachten (zijn dan de nieuwe modellen leverbaar?)...
Thanks mannen voor jullie commentaar!
KTM en/of HONDA
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ok, dan weet ik je opmerking in ieder geval in het juiste licht te plaatsen: Je hebt het ooit iemand horen zeggen. Ik zou zelf niet zo snel op 1 mening af gaan. Neem ook eens een kijkje op bijvoorbeeld ktmtalk.com en lees wat voor problemen men daar zoal tegenkomt. Amerikanen zijn doorgaans enorme zeikerds dus die melden elk probleempje meteen met veel gescheld op het internet. Daarna kun je je eigen oordeel wel vellen.KTM_Wimpie schreef:Maar goed, de 450's hoorde ik bij Power Motors in Utrecht. Datis niet wijsheid van mijzelf maar algemeen. 530's had hij nog niet veel gehad en daarom wist hij het niet.
Naar mijn idee is er weinig struktureel mis met de nieuw EXC-R's buiten het oliekeering probleem waar ik al over schreef. Dat probleem is ook op te lossen door goed op je olienivo te letten en je carterontluchting wat anders te leggen.
Ik zou er dus maar niet vanuit gaan dat het verhaal dat jij hebt gehoord helemaal klopt. En als het wel klopt dan zijn de 530's net zo slecht want dat is een 450 met een iets langere slag. Voor de rest exact hetzelfde.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: ma feb 04, 2008 11:27
- Locatie: Utrecht
OK Thanks... overigens, knee-down is voor mietjes?? hahaha Op de EXC en de SX met wegbanden (17"), knee down in ieder klaverblad! hahaha 5 jaar geraced met een VFR1000 (BOTT en Superbikes) en doe er voor de lol nog een beetje Supermotarden bij. Vandoar.
Knee down is dus ook best geinig!
Enig idee wanneer de 2009 modellen leverbaar zijn?
Knee down is dus ook best geinig!
Enig idee wanneer de 2009 modellen leverbaar zijn?
KTM en/of HONDA
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Erwin, heb jij je nieuwe exc al, vertel, moet het een 450 worden of een 530.
Met mijn 2000 400 EXC heb 6000 km zonder problemen gereden en op dit moment gaat mijn 2003 450EXC zijn 6e seizoen in zonder dat het blok open is geweest en er zijn alleen OTR km's en cross circuit km's gereden.KTM_Wimpie schreef:Hoi!
Eerste in de lijn nieuwe KTM model en net als zijn 2000 en 2003 lijn nog niet helemaal optimaal. Nu weet ik wel dat je ook pech kan hebben. Wim
Namen ? (kan ik ze alle drie een bloemetje sturen )Houten Klaas schreef:en die v$%$&%de brabanders hebben geen manieren, drie man pal door de plas om mijn te narren.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik heb de 450 genomen. De redenen daarvoor staan een stukje omhoog.Houten Klaas schreef:Erwin, heb jij je nieuwe exc al, vertel, moet het een 450 worden of een 530.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Heb je al gereden ?
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Als ik jou verhalen zo lees, ga ik ook maar eens denken aan een 450.
Daar heb je meer dan genoeg aanHouten Klaas schreef:Als ik jou verhalen zo lees, ga ik ook maar eens denken aan een 450.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Dit heb ik ook gehoord van een EXC450 rijder.speedphreax schreef:Volgens mij hebben de nieuwe EXC-R's minimaal 1 echt euvel. En dan bedoel ik iets wat vaker kapot gaat en niet toevallig bij een bepaald persoon (kan altijd gebeuren). In principe hebben de nieuwe EXC-R's een probleem met de keering tussen het blok en de bak. Dat geldt overigens wel hoofdzakelijk voor de 530 en niet de 450. Op ktmtalk is er zat over te lezen.
Als je teveel olie in de motor gooit dan kan hij zijn druk niet kwijt en druk je de keering kapot waardoor alle olie je bak in gaat. Gevolg: droogloper.
De slechte 450 modellen was de eerste serie SX450's. Dit probleem is verholpen, maar dat is wel de reden dat alle EXC modellen wat verlaat waren.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Om eens even lekker offtopic te gaan; mooie brommer huskie! bevalt hij een beetje?huskie schreef:Ik zou geen 2008 exemplaar nemen, niks dan gezeik mee En ik zou zeker geen 200exc nemen
Ooooo hebben we alleen weer over die 4takten. Ok sorry niet goed begrepen. Suc6 ermee.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Natuurlijk is zij mannelijkktm_gs300 schreef:Is de motor mannelijk?huskie schreef:Hee Rudy,
jaaaa nu bevalt hij. In het allereerste begin had ik wat moeite met hem.
Maar nu is die "bijna" perfect. Heerlijk licht en snel dingetje.
Domme vraag.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?