Deugen de KTM 2008 modellen?

OTR-ritten, enduro's, crosswedstijden, roadbookritten, reizen, enz.

Moderator: ghulst

KTM_Wimpie
Berichten: 57
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 11:27
Locatie: Utrecht

Hoi!

Na keer op keer met mijn 2004 525 EXC uitval door hele kleine klote dingetjes te hebben gehad ga ik op zoek naar een alternatief. OF ik koop nu een 2008 model 530 EXC of ik wacht even tot het 2009 model.

Van de 450 weet ik al dat dat een bagger ding is. Eerste in de lijn nieuwe KTM model en net als zijn 2000 en 2003 lijn nog niet helemaal optimaal. Nu weet ik wel dat je ook pech kan hebben. Mijn 2004SX, nieuw gekocht, is helemaal super. Mijn 2004EXC, 2de hands gekocht van een Belgisch team die hem als "DEMO" hebben gebruikt, liep 1 jaar prima en dan ook echt veel KM's maar vorig jaar alleen maar gekut.

DUS mannen, ik heb al wat 2008 530 verhalen gekregen die allemaal positief waren (makkelijker in te sturen, meer vermogen midden gebied) maar deugt het ding ook? Ik wil er wat buitenlandse trips mee maken (offroad weekjes, mogelijk een rally nog dit jaar) dus het ding moet gewoon blijven lopen en niet steeds met een klein kut dingetje uitvallen......

Hanging Loose!

Wim
KTM en/of HONDA
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

KTM, is er echt iets beters?
Volgens mij weet je het zelf niet helemaal zeker :lol:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Moet je eens aan Houten Klaas vragen :lol:
Hij is gisteren weer mee ons meegereden en heeft de rit wel uit kunnen rijden maar niet helemaal zonder problemen :?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
ktm_gs300
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 06, 2004 14:00
Locatie: NB

Van de 530 2008 heb ik twee kwalen gezien.
1. Iemand had iets teveel kracht op de schakelpook naar beneden gezet toen hij in zijn 1 reed en er brak een deel van het blok binnen in af.
2. Tandwiel van de 1ste versnelling doormidden en alles kapot in het blok. De oorzaak was niet duidelijk, dus kan ook een rotte tandwiel geweest zijn.

Bijde zijn te verhelpen (ook gezien) maar dan moet het blok open.
Honda crf 250
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Volgens mij hebben de nieuwe EXC-R's minimaal 1 echt euvel. En dan bedoel ik iets wat vaker kapot gaat en niet toevallig bij een bepaald persoon (kan altijd gebeuren). In principe hebben de nieuwe EXC-R's een probleem met de keering tussen het blok en de bak. Dat geldt overigens wel hoofdzakelijk voor de 530 en niet de 450. Op ktmtalk is er zat over te lezen.

Als je teveel olie in de motor gooit dan kan hij zijn druk niet kwijt en druk je de keering kapot waardoor alle olie je bak in gaat. Gevolg: droogloper.

KTM heeft hiervoor ook al de handleidingen aangepast. Er moet nu geen 0.7 liter maar 0.6 liter olie in. Blijkbaar maakt die 100cc een hoop uit en dat wordt ook bevestigd door het geval dat 530's er meer last van hebben dan 450's (530's hebben meer luchtverplaatsing onder de zuiger)

Ik heb zelf net een 450 gekocht. Vandaag net 50km gereden dus of hij betrouwbaar is kan ik nog niet zeggen. Wel dat hij inderdaad een stuk makkelijker de bochten door gaat. En ook dat de korteslag motor erg fijn loopt. Voor mij waren er een paar redenen om toch voor de 450 te gaan.

1 De motor is als 450 ontwikkeld en daarna aangepast naar 530.
2. De 530 draait minder toeren dan de oude 525.
3. De 450 laat zich makkelijker rijden op technisch terrein.

Maar wat heb jij over de 450 gehoord dat ze zo slecht zijn? Ik heb dat weer nergens gelezen.
Laatst gewijzigd door speedphreax op zo feb 10, 2008 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

adje schreef:Hij is gisteren weer mee ons meegereden en heeft de rit wel uit kunnen rijden maar niet helemaal zonder problemen :?
Al weer niet :?: :shock: (en deze keer was ik er niet bij, dus ........... en sabotage via telepathie lukt me nog steeds niet).
Anders zou ik wel opvolger van d'n Uri worden.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Geen noemswaardige problemen, een gaskabel die rot. gas bleef op een recht eind hangen. Kom precies bij een plas tot stilstand, en die v$%$&%de brabanders hebben geen manieren, drie man pal door de plas om mijn te narren. Nu doet hij het weer prima, morgenavond een nieuwe kabel monteren. Die gasschuif kun je die smeren met iets ?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Houten Klaas schreef:Geen noemswaardige problemen, een gaskabel die rot. gas bleef op een recht eind hangen. Kom precies bij een plas tot stilstand, en die v$%$&%de brabanders hebben geen manieren, drie man pal door de plas om mijn te narren. Nu doet hij het weer prima, morgenavond een nieuwe kabel monteren. Die gasschuif kun je die smeren met iets ?
Doorslijtende binnenkabels is een bekend probleempje van de EXC's. Eigenlijk een probleem van Keihin. Goed de kabel afstellen en de beugel waar de kabel in hangt iets buigen doet wonderen. Mijn eerste kabel ging slechts een jaar mee maar de tweede was na twee jaar nog helemaal goed.

Gasschuif kun je niet smeren. Er zitten wel kogellagertjes aan die slecht kunnen zijn. Dat plaatje voor de gasschuif schijnt ook nog wel eens te breken in Keihin FCR carburateurs.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Is niet mooi als zo een plaatje afbreekt van een Keihin carb, kan tussen de inlaatklep(pen) komen zitten dewelke dan op hun beurt in de zuiger inslaan, dewelke dan vastslaat etc. etc...

Toch tijdig is controleren!

grtz
Afbeelding
KTM_Wimpie
Berichten: 57
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 11:27
Locatie: Utrecht

..

Tering, ik had daar niet direct zo snel reactie op verwacht... overigens, ik zit volgens mij dus in de verkeerde topic..

Maar goed, de 450's hoorde ik bij Power Motors in Utrecht. Datis niet wijsheid van mijzelf maar algemeen. 530's had hij nog niet veel gehad en daarom wist hij het niet.

Goed, ik ga denk ik maar even tot juli wachten (zijn dan de nieuwe modellen leverbaar?)...

Thanks mannen voor jullie commentaar!
KTM en/of HONDA
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

KTM_Wimpie schreef:Maar goed, de 450's hoorde ik bij Power Motors in Utrecht. Datis niet wijsheid van mijzelf maar algemeen. 530's had hij nog niet veel gehad en daarom wist hij het niet.
Ok, dan weet ik je opmerking in ieder geval in het juiste licht te plaatsen: Je hebt het ooit iemand horen zeggen. Ik zou zelf niet zo snel op 1 mening af gaan. Neem ook eens een kijkje op bijvoorbeeld ktmtalk.com en lees wat voor problemen men daar zoal tegenkomt. Amerikanen zijn doorgaans enorme zeikerds dus die melden elk probleempje meteen met veel gescheld op het internet. Daarna kun je je eigen oordeel wel vellen.

Naar mijn idee is er weinig struktureel mis met de nieuw EXC-R's buiten het oliekeering probleem waar ik al over schreef. Dat probleem is ook op te lossen door goed op je olienivo te letten en je carterontluchting wat anders te leggen.

Ik zou er dus maar niet vanuit gaan dat het verhaal dat jij hebt gehoord helemaal klopt. En als het wel klopt dan zijn de 530's net zo slecht want dat is een 450 met een iets langere slag. Voor de rest exact hetzelfde.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
KTM_Wimpie
Berichten: 57
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 11:27
Locatie: Utrecht

OK Thanks... overigens, knee-down is voor mietjes?? hahaha Op de EXC en de SX met wegbanden (17"), knee down in ieder klaverblad! hahaha 5 jaar geraced met een VFR1000 (BOTT en Superbikes) en doe er voor de lol nog een beetje Supermotarden bij. Vandoar.

Knee down is dus ook best geinig! ;)

Enig idee wanneer de 2009 modellen leverbaar zijn?
KTM en/of HONDA
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Erwin, heb jij je nieuwe exc al, vertel, moet het een 450 worden of een 530.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

KTM_Wimpie schreef:Hoi!
Eerste in de lijn nieuwe KTM model en net als zijn 2000 en 2003 lijn nog niet helemaal optimaal. Nu weet ik wel dat je ook pech kan hebben. Wim
:?: :?: :?: Met mijn 2000 400 EXC heb 6000 km zonder problemen gereden en op dit moment gaat mijn 2003 450EXC zijn 6e seizoen in zonder dat het blok open is geweest en er zijn alleen OTR km's en cross circuit km's gereden.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik zou geen 2008 exemplaar nemen, niks dan gezeik mee :twisted: En ik zou zeker geen 200exc nemen :D
Ooooo hebben we alleen weer over die 4takten. Ok sorry niet goed begrepen. Suc6 ermee.
Afbeelding
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Houten Klaas schreef:en die v$%$&%de brabanders hebben geen manieren, drie man pal door de plas om mijn te narren.
Namen ? (kan ik ze alle drie een bloemetje sturen :lol: )
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Houten Klaas schreef:Erwin, heb jij je nieuwe exc al, vertel, moet het een 450 worden of een 530.
Ik heb de 450 genomen. De redenen daarvoor staan een stukje omhoog.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Heb je al gereden ?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Als ik jou verhalen zo lees, ga ik ook maar eens denken aan een 450. 8)
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Houten Klaas schreef:Als ik jou verhalen zo lees, ga ik ook maar eens denken aan een 450. 8)
Daar heb je meer dan genoeg aan :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

speedphreax schreef:Volgens mij hebben de nieuwe EXC-R's minimaal 1 echt euvel. En dan bedoel ik iets wat vaker kapot gaat en niet toevallig bij een bepaald persoon (kan altijd gebeuren). In principe hebben de nieuwe EXC-R's een probleem met de keering tussen het blok en de bak. Dat geldt overigens wel hoofdzakelijk voor de 530 en niet de 450. Op ktmtalk is er zat over te lezen.

Als je teveel olie in de motor gooit dan kan hij zijn druk niet kwijt en druk je de keering kapot waardoor alle olie je bak in gaat. Gevolg: droogloper.
Dit heb ik ook gehoord van een EXC450 rijder.

De slechte 450 modellen was de eerste serie SX450's. Dit probleem is verholpen, maar dat is wel de reden dat alle EXC modellen wat verlaat waren.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

huskie schreef:Ik zou geen 2008 exemplaar nemen, niks dan gezeik mee :twisted: En ik zou zeker geen 200exc nemen :D
Ooooo hebben we alleen weer over die 4takten. Ok sorry niet goed begrepen. Suc6 ermee.
Afbeelding
Om eens even lekker offtopic te gaan; mooie brommer huskie! bevalt hij een beetje? 8)
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hee Rudy,
jaaaa nu bevalt hij. In het allereerste begin had ik wat moeite met hem.
Maar nu is die "bijna" perfect. Heerlijk licht en snel dingetje. :D
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
ktm_gs300
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 06, 2004 14:00
Locatie: NB

huskie schreef:Hee Rudy,
jaaaa nu bevalt hij. In het allereerste begin had ik wat moeite met hem.
Maar nu is die "bijna" perfect. Heerlijk licht en snel dingetje. :D
Is de motor mannelijk? :o
Honda crf 250
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

ktm_gs300 schreef:
huskie schreef:Hee Rudy,
jaaaa nu bevalt hij. In het allereerste begin had ik wat moeite met hem.
Maar nu is die "bijna" perfect. Heerlijk licht en snel dingetje. :D
Is de motor mannelijk? :o
Natuurlijk is zij mannelijk :lol:
Domme vraag.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie