Beginners tips zware motor

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Om even een apart topic aan te maken over (beginners) tips voor Dr bigs en andere zware jongens:

- Met een zware motor sta je in principe zo veel mogelijk, op langzame stukken omdat de motor zo makkelijk manouvreerbaarder is; op de snelle stukken om verder en beter voor je uit te kunnen kijken en ook klappen beter op te kunnen vangen; in de bochten om je gewicht via de stepjes links of rechts te laten leunen.



Vul maar aan:
Ridge schreef:Remmen op onverhard kan je mooi zelf oefenen, ga naar een mooi lang stuk gras/zandweg en daar oefenen.

Remmen doe je met je achterrem en gewoon vol intrappen dat hij blokkeerd, rustig blijven en recht vooruit blijven kijken. Door het blokkeren graaft het wiel zich in en vormt zich een heuveltje voor je band.
Deze oefening was het begin van de allroad cursus van Arjan Brouwer en tevens volgens de instructeur het belangrijkst.

Doe dit eerst zittend met verschillend snelheden en daarna staand. Snelheid rustig opvoeren tot ongeveer 80km/u. De rest leer je / ik vanzelf wel door te rijden.
zappa.suzuki schreef:Zou dat gras in het begin maar overslaan, vooral als het nat is :wink:
maar voor de rest goede tip om te oefenen, kleine aanvulling, net voor dat je stilstaat a-rem even los ivm heuveltje voor het a-wiel..
voor de rest gewoon off road rijden, staan is belangrijk, kan je ook op de weg oefenen.. knieen niet opslot, kin boven balhoofd en tank licht tussen de benen klemmen.. door de druk van de voeten van L naar R te verplaatsen druk je hem de [flauwe] bocht in..
mensen kijken wel een beetje raar als je zo met 140km op de snelweg voorbij komt :lol:
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op zo apr 18, 2010 22:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ridge schreef: Remmen doe je met je achterrem en gewoon vol intrappen dat hij blokkeerd, rustig blijven en recht vooruit blijven kijken.
Ik neem aan, omdat jullie op slicks/wegbanden rijden, dat je daarom de voorrem niet gebruikt bij offroad gebruik :?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

huskie schreef:
Ridge schreef: Remmen doe je met je achterrem en gewoon vol intrappen dat hij blokkeerd, rustig blijven en recht vooruit blijven kijken.
Ik neem aan, omdat jullie op slicks/wegbanden rijden, dat je daarom de voorrem niet gebruikt bij offroad gebruik :?
Ik ben het met die theorie ook absoluut niet eens.


Ik rem juist met de LC8 veeeel met de voorrem, steun zelfs vaak extra voorop tijdens het remmen... anders sta je nooit stil met dat ding.

Achterrem gebruik je om te sturen, de bocht in...

Verder: Een dikke fiets moet je vooral met het gas sturen. en idd staand gaat het beste (maarja, ik sta bijna altijd bij offroad).
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

huskie schreef:
Ridge schreef: Remmen doe je met je achterrem en gewoon vol intrappen dat hij blokkeerd, rustig blijven en recht vooruit blijven kijken.
Ik neem aan, omdat jullie op slicks/wegbanden rijden, dat je daarom de voorrem niet gebruikt bij offroad gebruik :?
Ik en Shifty en BIG88 rijden op noppen bij off road gebruik [ en zie daarbij wel eens de 140 op de teller verschijnen op een harde ondergrond ] en weg banden voor op de weg :wink:

Als je de v-rem gebruikt off road is het risico erg groot dat het v-wiel blokkeert.. en dan ga je onderuit, vooral bij nat gras en modder gebruik je hem NIET :!: ook mul zand is af te raden.. op harde zand paden kan je licht bij remmen met de v-rem.

Staan is het best bij technische stukjes, hobbels, heuvels end, maar korte scherpe bocht neem ik zittend, voet uitgestoken in de binnen kant [ om evt. weg glijdend v-wiel op te vangen] en leunend op m'n stuur om grip te houden op het v-wiel..
Ik zit veel bij harde vlakke stukken..

Maar iedereen heeft zo'n z'n stijl ontwikelt, het beste is om een goede off-road cursus te volgen maar heb ik nog niet gedaan..
Kom toch redelijk mee met de snelle ervaren jongens maar laat wel wat liggen in de bochten :cry: maar rij dan ook redelijk wat km's off road..

Maar als Dr Bean zegt, meeste controle heb je met gas er op.. word je fiets recht door geduwt, je pakt hobbels, modder poelen end. altijd met gas er op..

@ DR Bean, ben bang dat je KTM wat beter is dan de BIG, vooral de vering en remmen.. Maar zou graag eens een cursus willen van je :wink:
Durf nog niet veel te doen met de v-rem.. hou me zelf en BIG graag heel..
Heb laast verwondert staan kijken bij de Arjan Brouwer rit bij de rem proef.. { stond ik maar bij te kijken] de 1 na de ander ging onderuit om dat ze niet van de v-rem konden afblijfen in een rem refleks [ mul zand]
Ben daarna maar met de gevorderde groep mee gereden :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Tja.. een beetje gek vind ik dat ook..

Je kunt namelijk best lang je voorwiel blokkeren voordat het fout gaat (al sje rechtuit rijdt natuurlijkhe.. niet in een bocht).

Ik laat automatisch, in een reflex, mijn v-rem los als ik voel dat ie blokkeert.

en euhm.. die cursus.. Tja, prima ok. maar 't komt er vaak niet van... :-/
Ik zal der nog eens aan 'werken' :))
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

ik rem off road ook heel veel met de v.rem
vooral mul zand gaat goed , nat gras is eng glad
met alleen de a.rem krijg je zo'n ding bijna niet stil
het vereist inderdaad natuurlijk wel een gevoelige r.hand
als je hem vol inknijpt ga je zandhappen , maar dat doe je op het asfalt toch ook niet
ABS is niet echt standaard op de big
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Wil wel eens een zwart streepje trekken op de weg met m'n v-rem.. maar zal het eens gaan proberen in mul.. daar verlies ik wel wat door eerder te remmen met achter.. ga wel eens kijken waar de grens licht..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Belangrijkste in mijn beleving in mul zand:óf flink aan het gas hangen, óf flink in de remmen. Ook de voorrem. Dan kun je echt hard remmen. En de achterrem langer vasthouden dan de voorrem. Pas los laten als je weer op het gas gaat.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Afgelopen rit bij capella stampers van Dr-bean geleerd dat je beter wat constanter gas kan geven, zodat je motor stabieler en meer controle wordt in het gemodder. Subtiel gas geven was de sleutel zonder weel-spin te creeeren.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

wat voor mij het beste werkt is verder vooruit kijken op lastige ondergronden, dan gaat de motor 9 van de 10 keer ook die kant op.
En net als met de lesmotor op straat; acceleren bij bocht uit, heuvel op, modderpoel doorsteken........

voor de rest veel praktijk ervaring opdoen op je eigen motor; kanten, stapvoets, kort draaien etc.

het lastigste vind ik de geulen van trekkers/auto`s en heb daar nog geen passend antwoord op gevonden :?:
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Klinkt bekend in de oren 800S.

Idd, technisch is er altijd wat te oefenen, ook op asfalt...rondjes of 8 tjes draaien met stuur tegen uiterste aan. Inderdaad tegen kanten van heuvels op rijden en daar circel op draaien.

Verder geleerd dat acceleren helpt bij moeilijke passage's. Zoals de meesten weten verlicht je het voorwiel hier mee en zal deze stabieler worden. Echter heb ik laatst van dr bean geleerd dat acceleren niet betekent vol gas maar een beetje extra gas. Hiermee voorkom je dat je wiel gaat spinnen en dus stabieler blijft.

Daarnaast is acceleren ook niet altijd fijn in moeilijke stukken, omdat je te hard gaat voor je gevoel; daarom kan je op dit soort stukken beter zorgen voor een vast snelheid met druk op het achterwiel. Dan hoef je tussentijds niet bij te remmen omdat je te hard gaat.

Betreft die diepe sporen dat blijft lastig en vooral oppassen geblazen, hoe zwaarder de motor hoe gevoeliger hij is voor sporen. Als je op een bepaald moment een spoor MOET kiezen dan is het een kwestie van de motor zijn weg erdoorheen laten gaan en evenwicht houden. Daarbij heeft mr bean mij laatst geleerd dat in wat bredere sporen het verstandig is om zelf een slinger beweging aan te brengen, dus door middel van gewicht op je stepjes de motor van lings naar rechts door het spoor te laten rijden, zo creeeren je een controle ipv dat de motor zijn eigen weg door het spoor volgt.

Tijdens de capella rit heb ik mijzelf te vaak erop betrapt op het kijken naar het moeilijkste stuk; vervolgens ging ik natuurlijk daarin met de motor terwijl je moet kijken naar het best te bereiden stuk. Blijven oefenen dus.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

aardig bmw you-tube filmpje;

http://www.youtube.com/watch?v=dpv3R4Nwy0g
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

Dank u - zeer goed filmpje! Denk ik dit is Simon ("Way to Dakar" Charlie Borman trainer)?
Hey, are you in Bergen, Norway? I am going to be there between 15 and 23 August! :wink: If nothing bad happens....
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

nope bergen nh
and yes i believe so it is that trainer......
keep practice
DaBrombeer
Berichten: 14
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 20:54

Ik ben t wel erg eens met Bean en meneer Kool wat betreft het remmen.

Wat dat betreft it's all in the right foot en dito vwb de vingers..

En ik rij OOk zo'n zwaar prul!

Maar zoals iedere motor heeft ook ieder mens zn eigen kenmerken.

Rij vooral waar je je lekker bij voelt!

8)
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

800S schreef:aardig bmw you-tube filmpje;

http://www.youtube.com/watch?v=dpv3R4Nwy0g
Handig die tips, had er wel een paar kunnen gebruiken toen ik afgelopen jaar in Nieuw Zeeland een keertje ging off roaden. Toen ben ik toch 2 keer flink onderuit geweest :lol:
http://xoobio.com/photolib/?id=2553&type=normal
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ff iets anders he, wheelie's

in zn 1 krijg ik m fatsoenlijk snel op zn achterwiel, maar das maar voor korte duur, en moeilijk controleer baar.
in zn 2 kost het iets meer moeite, maar het lukt wel, ook voor iets langere afstanden, het zwaarte punt ligt aleen debiel ver achter over,
en zo ver durf ik nog niet te gaan..

hoe doen jullie dat, want er zullen vast wel mensen tussen zitten hier die net zo gek zijn :lol:
-> schakelen zonder koppeling begin ik niet aan trouwens, anders was dat ook n optie geweest..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
ikrijbig
Berichten: 181
Lid geworden op: za mei 24, 2008 14:42
Locatie: Wijhe

op het achterwiel rijden heb ik nu aardig onder de knie, het enige gevolg is wel dat mijn veerpoot nu lekt.(en dan bedoel ik niet lichaamlijk)
Dr 750S 1989
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Mijn laatste leermoment:
Ga bij technische of gevaarlijke (=smal pad met beide kanten bomen) ALTIJD staan.
Je lichaam kan ongewenste verschuivingen/bewegingen van de motor beter compenseren; terwijl als je zit je lichaam met de motor mee wordt getrokken.

I learned it the hard way :evil:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
CamoKat
Berichten: 777
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 22:41
Locatie: Botlek/Europoort

... toch niet met schade aan jou of je motor hé :(

Als er bij mij iets anders dan "normaal wegdek" onder de banden is en ik wil gaan zitten hoor ik altijd Zappa schreeuwen "!!!!STAAN!!!!" .... of tie er nou bij is of niet :lol:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:lol:

Hey, met die herrie uitlaat van jou moest ik wel schreeuwen :wink:
Je had toen schrik.. strak dat je er wel weer snel lol in kreeg toen na een bodemonderzoek 8) en blij dat je als 1e na achterste reed op dat moment..

Zei 4 minuten daarvoor nog rustig aan, komt een lastig stuk en zie me daar een rij jonge eenden kort op elkaar dat pad op gaan :roll:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie