Motor draait stationair niet 100%

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Shifty-PK
Contacteer:

Nu ik mijn cylinder weer 100% in orde heb wil ik dat de rest ook vlekkeloos draait.

Wat ik nu heb gemerkt is dat de motor stationair niet helemaal o.k. draait.

Wanneer hij op temperatuur is en ik sta stil, ik geef geen gas oid hoor ik soms de motor heel even overslaan oid, dus geen onsteking/verbranding. Dit is slechts 1 of enkele slagen en vaak blijft de motor dan nog aan, maar soms ook niet en dan valt hij dus uit.

De motor rijdt verder goed door zijn versnellingen heen, geen gestotter en hij houdt niet in bij bepaalde gas standen. Het is enkel bij stationair toerental. Waarbij de motor dus goed draait en af en toe ineens een paar slagen niet goed onsteekt.

Het vervelende is wanneer de motor uit slaat als je net een scherpe bocht maakt met langzame snelheid, dit is me eens gebeurd en de de motor kwakte op het asfalt om. Gevolg: spiegel kapot en dashboard lampje kapot.

Ik heb een aantal ideen hoe dit komt:
- Versleten gasnaald en/of gasnaald huis
- Verkeerde sproeier? Er zit een laser produro street legal uitlaat onder met volgens mij de standaard sproeiers. Hoewel het wellicht eerder de stationair sproeier moet zijn.

Verder heb ik de volgende opmerkingen:
- Zit nieuwe luchtfilter in
- km stand is 57000
- Voordat de cylinder werd gehoned had hij er ook al wat last van, maar toen was ook ook warmer buiten.
- Ik heb het idee dat hij er het minst last van heeft als ik de luchtschroef extra uitdraai. Ik zit nu op 3,5 slag gemeten vanuit helemaal dicht. 2,5 slag is standaard voor de dr750.

Iemand die dit probleem herkend of kan onderbouwen waar het aan zou kunnen liggen? Thanks

:idea:
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op wo jan 16, 2008 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
STTEVE
Contacteer:

Volgens mij werkt de luchtschroef vooral vanaf stationair tot 1/4 gas, dus als de motor het vooral doet bij stationair of weinig/geen gas, zou ik eerst naar je luchtschroef kijken. Je geeft zelf al aan dat de luchtschroef extra uitdraaien (= mengsel rijker) een positief effect heeft.
Misschien zou je je Produro tijdelijk kunnen vervangen voor de originele uitlaat, om te kijken of he probleem dan weg is ...
Je kan je stationair ook hoger zetten ... dan valt hij in ieder geval niet uit
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
800S

ja ik ken dit probleem ook......
niets loos mee volgens mijn theorie;
-omdat het een èèn cilinder is heeft hij niet de ondersteuning van andere cilinders, die de motor na de onstekings slag van momentum voorzien > meer op de koppeling rijden in bochten
-hetzelfde geld eigenlijk voor het gasgeven bij stationair, dat hij weer in zijn eentje op toeren moet komen > gas in begin langzamer opbouwen
zappa.suzuki

Dirty had dit probleem ook, km op 70.000.. Met niet versleten gasnaald en huis en membraam was het over.. [ zat ook een stationaire sproeier verstopt]
Maar had het eigenlijk alleen stilstaand.. maar hou toeren in de bocht toch boven +- 2.5/3.000 toeren..
Rijdend stotter problemen/stil vallen gehad met zadel wat op stekkertje drukte waardoor er even geen contact was, en dan juist vaak in de bocht om dat ik vaak naar voren schuif om gewicht op het voorwiel te krijgen..

Zou eerst de carbs onderhanden nemen en dan ook een goede stationaire sproeier mee bestellen..
Is er toch bijna tijd voor..
Mocht het dan blijfen moet je het toch bij de elektriek zoeken..
En heb wel een cdi en bobinens liggen die je kan lenen om te kijken of het daar aan licht maar geloof dat de cdi anders is maar kan je nakijken met de motor fiches..
[ hmm begint te lijken of ik 2/3 uit elkaar getrokken BIG's in de schuur heb liggen maar dat is dus niet zo :wink: ]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
spgoesdakar

Hoi Shifty,

dit soortgelijke probleem heb ik ook gehad.

Bij mij was namelijk de linker bougie los gelopen.
De Dr draait gewoon op 1 bougie alleen stationair erg beroerd en minder koppel.

gr Iwan
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki

Ook linker los gehad+ dop die niet goed bleef zitten
Shifty-PK
Contacteer:

Nog even een toevoeging, hij draait dus gewoon goed maar af en toe 'hikt' hij even en drijgt hij heel even uit te vallen voor enkele slagen. Als hij uit is geslagen en ik hem weer start doet hij dit direct zonder problemen.

Dus het is een soort 'hikje' tussen het goed stationair draaien door.

Ik zal de bougie's eens controleren.
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Puur een hikje bij stationaire komt door versleten carb delen..
Balen, kan je nu weer je net gemonteerde carb's demonteren..
Shifty-PK
Contacteer:

Gisteren de bougie's vervangen door nieuwe, de oude zaten wel goed vast overigens dus daar zat het probleem niet. Per ongeluk één bougie kapje vergeten erop te zetten, hij starte nog wel vanochtend maar rijden deed die inderdaad een stuk minder. Maar het probleem zat hem daar dus niet in.

Ik heb nog even contact gezocht met Stefan, hij zei dat ik ook nog de kleppen moet controleren of ze goed staan. Ik heb wel de sr43 maten gebruikt dus 0,10 - 0,15mm voor inlaat en 0,15 - 0,2 voor uitlaat kleppen gebruikt. Heel mischien ligt daar het probleem.
Suzuki DR 750SK Big '89

Dr_Bean
Contacteer:

Voor een dergelijk probleem is vaak niet 1 oorzaak aan te wijzen, maar gebeurd als 1 of meerdere settings niet helemaal goed zijn:

- goeie bougies, juiste gap
- goed afgestelde carb
- klepspeling (caak wel veel invloed idd)
- accuspanning (ivm accu ontsteking als je die hebt)
- kan ook nog een auto-kleplichter ofzo zijn, die blijft hangen (gebeurt bij de XR wel)

Bij oudere motor: vaak versleten gasnaald en naaldsproeierbuis, die maken dat de carb eigenlijk niet meer goed af te stellen is.

Dat laatste zou goed de hoofdoorzaak kunnen zijn bij jou.
de antrapper

8)
Als nokkenas ketting goed op spanning is , zou ik op de kleppen tippen

Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki

Je BIG heeft met valse lucht gereden, kan me goed voorstellen dat daar door de gasnaalden zijn gezandstraalt.

De klepspeling van de 750 in en uit tussen 0.05-0.10 klinkt me zo nauw :?
Chek maar even bij onze Duitse vrienden..

" Achtung!
Suzuki gibt für die Modelle SR41 und SR42 offensichtlich zu geringe Werte für das Ventilspiel an! Schäden am Ventiltrieb sind die Folge. Die Gleitflächen von Nocken und Kipphebeln werden nicht ausreichend geschmiert. Es ist dringend zu empfehlen, die erhöhten Einstellwerte der SR43-Modelle auch bei den älteren Modellen SR42 und SR41 anzuwenden. Der Ventiltrieb ist bei allen DR-Big Modellen baugleich!

Also für alle DR-Big Modelle zu empfehlen: Auslaß 0,20mm und Einlaß 0,15mm bei kaltem Motor.

Beachte: zu großes Ventilspiel kostet Leistung und macht Lärm, zu kleines Ventilspiel hört und spürt man nicht, kann aber den Motor ruinieren!"

" Bevor man versucht, über die Vergaserabstimmung das Problem zu lösen, sollte man zunächst obige Punkte in Schuß bringen. Bei Vergasern, die mehr als 40000km auf dem Buckel haben und Probleme mit der Abstimmung haben, empfehle ich pauschal, Düsennadeln und Nadeldüsen zu erneuern. Kosten bei Topham incl. Versand keine 50 Euro. Luftfilter und Auspuffanlagen von Zubehöranbietern sind nicht so penibel auf die DR-Big abgestimmt wie die Originalteile. Zudem erkauft man sich eventuelle Leistungssteigerungen in der Regel durch unkomfortablen Motorlauf im Teillastbereich. Bei meiner Big ist beides nicht original und ich habe ausgiebig an den damit verbundenen Symptomen herumgedoktort."
Shifty-PK
Contacteer:

Oorzaak wellicht gevonden, op tip van hans (xtz), remreiniger gespoten rond de caberateurs. Blijkt dat me inlaat tussen caberateur en luchtfilter niet 100% afsluit.

Maandag ff proberen te fixen en dan horen jullie het!
Suzuki DR 750SK Big '89

Shifty-PK
Contacteer:

Tot 2x keer toe de tanks moeten verwijderen, maar hij loopt nu weer goed, jippie! :lol:

Wat ik de eerste keer verkeerd had gedaan was dat ik de rubbers tussen de carbs en cylinder wat speling had gegeven zodat de rubbers tussen de carbs en luchtfilter beter paste, maar doordat de cylinder nogal wat loopt te zuigen aan de caberateurs werd de speling die ik had gemaakt weer eruitgezogen. Waardoor ik weer terug bij af was.

Toen de luchtfilterbak wat losgemaakt en de accubak en het zooitje naar voren lopen timmeren, nu sluiten alle rubbers weer mooi aan :P

Wat ik nog wel merkte, is dat de toeren nog 100 of 200 toeren per minuut stegen met remreiniger op de rubbers tussen de carb en luchtfilter terwijl de rubbers nu heel mooi eromheen zitten :?:
Ze zagen er nog redelijk goed uit zonder scheuren, iemand een hoe dit kan gebeuren?
Suzuki DR 750SK Big '89

Dr_Bean
Contacteer:

how about: de damp van de remmenreiniger wordt via de 'gewone'weg aangezogen door de motor??
maar een heel klein kruiplekje kan natuurlijk ook nog.

je hebt maar weinig nodig voor 100rpm meer

Aan de cilinderzijde zijn de rubbers bijna altijd voorzien van een rand, waar de carb in valt: ze kunnen dus maar op 1 manier zitten... en niet een beetje naar achteren idd :/

evt beetje siliconenspray erop doen voor het monteren, dan glibbert het lekker op zijn plek!
zappa.suzuki

silliconenspray werk idd goed :wink:
Max_Kool

Shifty-PK schreef:T[..]

Wat ik nog wel merkte, is dat de toeren nog 100 of 200 toeren per minuut stegen met remreiniger op de rubbers tussen de carb en luchtfilter terwijl de rubbers nu heel mooi eromheen zitten :?:
Ze zagen er nog redelijk goed uit zonder scheuren, iemand een hoe dit kan gebeuren?
Dan zit er toch ergens nog een lekje. :cry:
de antrapper

8)
Als hij staionair mooi rond loopt, en goed op pakt, lekker laten zitten.
Ik kan me voorstellen dat er altijd wel ergens wat lucht aangezogen wordt, door asbusjes of andere kleine kiertjes, remmenreiniger is
erg vluchtig, en zeker, gewoon via de luchtfilter is een optie.
Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Shifty-PK
Contacteer:

Zó weer de volgende maatregelen genomen om hem beter te laten lopen; vooral stationair was het de laatste tijd 3x niks.

Gasnaalden, gasnaald geleiders, vlotterbak revisie setje, totaal 128Euro :shock:

Hij nu loopt iig weer een stuk beter, maar hij hikt nog steeds een beetje bij stationair. Het lijkt alsof hij bij een hikje terugslaat. Bij het luchtschroef stellen hoor en voel je dat hij druk opbouwt richting de carbs als zo'n hikje heeft. Het probleem is dat hij door dit hikje nog wel eens de neiging heeft af te slaan. Irritant bij het stoplicht of langzaam rijden.

Wat zou dit kunnen zijn?
Ik dacht zelf mischien tijdens een onsteking bij de 1e omwenteling (bij de 2e omwenteling wordt de arbeidslag gemaakt) dat hij nog wat overtollig brandstof verbrandt. TDit zou kunnen komen door een verkeerde afstelling van de hoofd- /stationair sproeier?

Bij het afremmen op de motor ploft de uitlaat er ook flink op los.
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Mooi :D is zwaar vervelend als je langsaam een bocht pakt en hij slaat af :wink:

Waarschijnlijk zijn je stationaire sproeiers niet aangepast aan je Laser uitlaat..

Dirty klapt ook in z'n Laser maar Shiny die de carb's heeft gesteld door een pro op open uitlaten bijna niet..
Laatst bij de ARM rit sloeg Shiny ook regelmatig af met de street legal Laser er op..

Veel klapjes is te arm, af en toe een dikke klap is te rijk.
CrazyWezel
Contacteer:

u heeft PM want na zwemles zit ik dus ook met gekloot.. :(
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Liever geen U, ben wel grijs maar nog geen 40 :wink:

Kan zijn dat je bobine stekker los hangt zoals bij mij net, van morgen reed ie weer lekker, vlakbij werk hard over drempel en weer los :roll:
Of Bougiedop los [ je hebt er 2]

Of vuil in je vlotterbakjes, kraan dicht en de grote moeren [ sleutel 17] onder aan je beide carb's los draaien..
Kijk even of er vuil in de dop ligt..

Stekker links voor [net voor tank] onder je zadel kan onder druk staan van je zadel..

benzine bijna op :wink:

Beveiliging van zijstandaard word niet goed ingedrukt...
Druk met je hiel je standaard even goed omhoog

er is gespeelt met je dodemansknop, beetje kruipolie/contackspray er op en een paar keer indrukken..

Nieuwe BIG kopen..

En ja heb 17" binnenband liggen :wink:
Shifty-PK
Contacteer:

De hik is inmiddels weg! :toost:

Vandaag heb ik sr42 carbs in mijn big gebouwd. Uiteraard nog even de nieuwe gasnaalden etc uit de oude carbs gehaald.

Verder viel me op de in deze carbs een 117.5 sproeier zat, terwijl in een dr800 toch 130 sproeiers zitten?

Ook luchtkleppen in de nieuwe carbs had het nr 115 tegenover het nr 110 in uit de oude carbs. Is dit de diameter?

Anyway; het gehik kwam dus door de carburatie; wellicht door de stationair sproeier :?: Ook de slide-diagrammen uit mijn oude carbs waren wat versleten, zaten wat groefjes in her en der...maar volgens mij worden die niet gebruikt bij stationair toerental?

De choke kabel heb ik er nog niet ingezet; ipv daarvan heb ik de oude choke erin gedraaid. Dit is gewoon uitwisselbaar dus mocht je een choke knop op het stuur willen zou je gewoon een nieuwe kunnen bestellen van een sr42 bv. Of als je juist van wat draden op je stuur af wilt kan je een choke knop van een sr41 bestellen.
Suzuki DR 750SK Big '89

Plaats reactie