Sleuteltip koppeling..
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als je de koppelingsplaaten vervangt,
controleer dan het lagertje wat in de koppelingsdrukplaat zit op speling..
En kijk ook of de drukstift die daar in zit niet is ingevreten..
Zo ja nieuwe bestellen..
Is een zwak punt in de BIG..
Zie ook een PS hier onder.
Voordat je de deksel los haalt lees dit draadje en bestel de keerring! http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... hp?t=11205
controleer dan het lagertje wat in de koppelingsdrukplaat zit op speling..
En kijk ook of de drukstift die daar in zit niet is ingevreten..
Zo ja nieuwe bestellen..
Is een zwak punt in de BIG..
Zie ook een PS hier onder.
Voordat je de deksel los haalt lees dit draadje en bestel de keerring! http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... hp?t=11205
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op di jan 11, 2011 00:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Maak me gek met al jullie tips, wilde alleen de rubberstop van de neutraalstand draadje vervangen maar begint langzamerhand op een gehele revisie uit te draaien en dat met een budget van €100,-
Dus GEEN tips meer svp
Dus GEEN tips meer svp
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Beetje lulig als je de boel open hebt en het niet weet en er niet naar kijkt..
Loopt even later het lager kapot, ijzer brokken in je blok en dan
Maar het meeste gaat over zaken bij +60.000km
Dus niet te veel rijden
Loopt even later het lager kapot, ijzer brokken in je blok en dan
Maar het meeste gaat over zaken bij +60.000km
Dus niet te veel rijden
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Goed tipje .
Heb hier een vers setje Vesrah koppelingsplaten wat er zeer binnenkort in moet (vóór de rollerbank) .. 'k zal er op letten.
Heb hier een vers setje Vesrah koppelingsplaten wat er zeer binnenkort in moet (vóór de rollerbank) .. 'k zal er op letten.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
PS, problemen in de koppeling buiten het slipen van de koppeling zijn merkbaar aan bewegend aangrijp punt in de koppelingshendel..
Als je je vingers op de hendel legt en in trekt tot de speling uit
de kabel is voel je de hendel naar binnen of buiten getrokken wordt door de kabel bij gas geven of gas los..
Dan is er een probleem met betrefende lager of druk stift,
en/of met de vulring en bus achter het koppelingshuis..
Bij het verwisselen van de platen met niet orginele platen cotroleer de uitsteeksels van de platen die tussen de geleiders vallen..
Als de randen hier van erg scherp zijn raad ik aan deze licht te schuren tot dat ze niet zo scherp meer zijn.
Anders is er een kans dat ze geulen schuren in de geleiders van huis en/of kooi.
Met resultaat dat je motor wil wandelen met de koppeling in
En huis en kooi zijn DUUR!
PPS Heb nieuw lager en en stift op vooraad liggen, hoop deze verlopig niet nodig te hebben dus zijn te koop.
Als je je vingers op de hendel legt en in trekt tot de speling uit
de kabel is voel je de hendel naar binnen of buiten getrokken wordt door de kabel bij gas geven of gas los..
Dan is er een probleem met betrefende lager of druk stift,
en/of met de vulring en bus achter het koppelingshuis..
Bij het verwisselen van de platen met niet orginele platen cotroleer de uitsteeksels van de platen die tussen de geleiders vallen..
Als de randen hier van erg scherp zijn raad ik aan deze licht te schuren tot dat ze niet zo scherp meer zijn.
Anders is er een kans dat ze geulen schuren in de geleiders van huis en/of kooi.
Met resultaat dat je motor wil wandelen met de koppeling in
En huis en kooi zijn DUUR!
PPS Heb nieuw lager en en stift op vooraad liggen, hoop deze verlopig niet nodig te hebben dus zijn te koop.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
hmm, kreeg net te horen van Barros dat er verschil zit in het lager van de 750 en 800.
750 heeft een naald lager, daar kunnen problemen mee ontstaan..
800 heeft een industrie lager en is oke.
750 heeft een naald lager, daar kunnen problemen mee ontstaan..
800 heeft een industrie lager en is oke.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Heeeej, das nog eens goed nieuws ......... erm, notzappa.suzuki schreef:.....750 heeft een naald lager, daar kunnen problemen mee ontstaan...
hoe gaan we te werk?
>koppelingskabel van pennetje verwijderen
>koppelingsdeksel verwijderen
>5 bouten waarachter de drukveren zitten verwijderen
>koppelingsplaten uit,-inbouwen
>controle lagers, oliekeringen
>monteren van het hele spul?
of sla ik iets over??
>koppelingskabel van pennetje verwijderen
>koppelingsdeksel verwijderen
>5 bouten waarachter de drukveren zitten verwijderen
>koppelingsplaten uit,-inbouwen
>controle lagers, oliekeringen
>monteren van het hele spul?
of sla ik iets over??
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Kabel en oliefilter deksel kan je gewoon laten zitten, alle M8 boutjes verder los [ wel eerst het a-rempedaal verwijderen]
deksel op een emmer leggen, de 4 bouten op het koppelingshuis los en de platen er uit..
Bij orgineel Suzuki heb je een aparte begin- en eindplaat..
Imitatie meestal niet..
Leg de oude platen in de zelfde volgorde als ze er uit komen,
De metalen tussen platen moeten met de zelfde kant naar voren gemonteerd worden ivm ronde en rechte rand.
Nieuwe platen licht met olie in smeren..
Als de boel in elkaar zit, BIG in hoge versnelling met koppeling in vooruit duwen om de platen vast te laten glijden
Doe je dit niet dan happen ze vast bij het moment dat je hem met lopende motor uit de koppeling laat komen, is niet lekker voor je koppelingshuis
En de randjes van de nieuwe platen licht ronden als ze scherp zijn, [die in het huis vallen]
Suc6
deksel op een emmer leggen, de 4 bouten op het koppelingshuis los en de platen er uit..
Bij orgineel Suzuki heb je een aparte begin- en eindplaat..
Imitatie meestal niet..
Leg de oude platen in de zelfde volgorde als ze er uit komen,
De metalen tussen platen moeten met de zelfde kant naar voren gemonteerd worden ivm ronde en rechte rand.
Nieuwe platen licht met olie in smeren..
Als de boel in elkaar zit, BIG in hoge versnelling met koppeling in vooruit duwen om de platen vast te laten glijden
Doe je dit niet dan happen ze vast bij het moment dat je hem met lopende motor uit de koppeling laat komen, is niet lekker voor je koppelingshuis
En de randjes van de nieuwe platen licht ronden als ze scherp zijn, [die in het huis vallen]
Suc6
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
@1>dus met koppeling ingeknepen rondje lopen in hoogste versnelling?zappa.suzuki schreef:
@1 Nieuwe platen licht met olie in smeren..
Als de boel in elkaar zit, BIG in hoge versnelling met koppeling in vooruit duwen om de platen vast te laten glijden
Doe je dit niet dan happen ze vast bij het moment dat je hem met lopende motor uit de koppeling laat komen, is niet lekker voor je koppelingshuis
@2 En de randjes van de nieuwe platen licht ronden als ze scherp zijn, [die in het huis vallen]
Suc6
@2>je bedoelt de uitstekende delen (lipjes) op de platen?
ga mijn uiterste best doen (morgen)
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
@1 yip, rondje hoeft niet maar laat de koppeling vast wat 'werken'
@2 yip, als die lipjes echt scherp zijn kunnen ze gleuven slijpen in de geleiders van het huis, zit je met een koppeling die "wandelt" als ie koud is..
Voor de rest is het makkelijk
ps, in de drukplaat zit een stangetje met vertanding, deze moeten naar vooren vallen bij montage..
@2 yip, als die lipjes echt scherp zijn kunnen ze gleuven slijpen in de geleiders van het huis, zit je met een koppeling die "wandelt" als ie koud is..
Voor de rest is het makkelijk
ps, in de drukplaat zit een stangetje met vertanding, deze moeten naar vooren vallen bij montage..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Vlak voor het vertrek naar de oer verstekte veren met nieuwe Lukas platen gemonteerd. Prima zo zelfs 10 keer op het achter wiel geen probleem, maar ontdekte toen dat het naald druklager verkeerd erin zat of door een geharde ring is gesleten en dat lager liep dus rechtstreeks op het alu van de buiten plaat van de koppeling. deze kan ik dus weg gooien. gelukkig gezien anders was de oer na de eerste of tweede dag gedaan geweest. heb de koppeling van mijn jongste blok erin zitten maar zoek nu dit buitenste stuk van de koppeling met de stalen ringen en het kleine radiale naald druk lagertje.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Bekend probleem met de 750, probeerde het topic terug the vinden op het UK forum maar niet gevonden dus maar even gevraagd of het iets opleverd
Mischien heeft hessler wat?
Mischien heeft hessler wat?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Bij de nieuwe 750 komen wat bijzondere geluiden uit de rechter carter helft. Toen die eenmaal warm was, was het weer weg. Maar voor de zekerheid toch maar even controleren op die lager morgen...
voor de duidelijkheid, je komt erbij als de de koppelingsplaten eraf hebt gehaald?
voor de duidelijkheid, je komt erbij als de de koppelingsplaten eraf hebt gehaald?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Je hoort vreemd genoeg de balansketting het best via de koppelingskant als ie slap hangt..
Maar die heb je net gespannen dus zou het het lager kunnen zijn.
Deze zit in de koppelingsdrukplaat, die zit boven op de platen dus die kan je laten zitten..
Let op dat als je ze er wel uit haalt, je ze precies in de zelfde volgorde en met de zelfde kant naar voren terugplaats..
E
Maar die heb je net gespannen dus zou het het lager kunnen zijn.
Deze zit in de koppelingsdrukplaat, die zit boven op de platen dus die kan je laten zitten..
Let op dat als je ze er wel uit haalt, je ze precies in de zelfde volgorde en met de zelfde kant naar voren terugplaats..
E
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
het lager in de drukplaat (druklager)(what is in a name) van de koppeling kan nooit veel geluid maken. Daar is het te klein voor en je moet dan ook een duidelijke verandering van geluid horen als je de koppeling in trekt. Wel zit er een flink groot lager in de koppelingskorf. Dit is geen gewoon lager maar een glijlager met een losse binnenbus. alleen te controleren als je heel de koppeling eraf trekt.
greetz Futurist
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Bedankt iedereen!
Ik zal zo nog even een testritje maken en beoordelen of het geluid veranderd bij het gebruik van de koppeling.
Ik zal zo nog even een testritje maken en beoordelen of het geluid veranderd bij het gebruik van de koppeling.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
die oude lagertjes en bijbehorende druk plaat zouden gemodificeerd zijn en niet meer te koop. dus als het naaldlager kapot is krijg je automatisch de andere drukplaat met dicht lagertje en andere drukstift.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Nou na een test ritje vond ik toch niet zo klinken als mijn andere blok...dus open gehaald die zooi...
maar eigenlijk niets versleten gevonden, het kleine lagertje was nog in orde. De op koppeling voelde ik een micro milimeter speling, net genoeg om te voelen dat die bv niet zo strak zit als de krukas, maar ook dat leek me niet meer dan normaal aangezien de korf op via een bus op zijn as zit.
Wel was de koppeling behuizing aardig goor aan de binnenkant, in alle kiertjes wat fijn zwart vuil. Ik vermoed van de koppelingsplaten (die overigens als nieuw waren volgens het wphb). Ik heb het in iedergeval schoongemaakt en ik weet nu iig dat de koppeling in goede staat is.
maar eigenlijk niets versleten gevonden, het kleine lagertje was nog in orde. De op koppeling voelde ik een micro milimeter speling, net genoeg om te voelen dat die bv niet zo strak zit als de krukas, maar ook dat leek me niet meer dan normaal aangezien de korf op via een bus op zijn as zit.
Wel was de koppeling behuizing aardig goor aan de binnenkant, in alle kiertjes wat fijn zwart vuil. Ik vermoed van de koppelingsplaten (die overigens als nieuw waren volgens het wphb). Ik heb het in iedergeval schoongemaakt en ik weet nu iig dat de koppeling in goede staat is.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
dat de dikte van je platen volgen het wphb als nieuw is kan wel eens komen door de diesel olie. het voeringmateriaal zwelt daar namelijk door op, net zoals dat gebeurt als je de verkeerde olie gebruikt zoals auto olie
greetz Futurist
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Wie weet...maar ik denk dat dat wel meevalt omdat de koppeling nog altijd net zo goed bediend/voelt als daarvoor en mijn andere blok...
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
..
Laatst gewijzigd door CrazyWezel op wo dec 09, 2009 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
sinds juli 08 heb ik eigenlijk het idee dat ik de metalen lamellen verkeerd heb gemonteerd, en dat hij daarom af en toe slipt (weliswaar minimaal)
morgen met olie wissel er nog maar eens naar kijken.
nu zag ik in wphb dat er verschillende lamellen zijn.
is dat één afwijkende of meerdere?
greetz sander
morgen met olie wissel er nog maar eens naar kijken.
nu zag ik in wphb dat er verschillende lamellen zijn.
is dat één afwijkende of meerdere?
greetz sander
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Tel hier 4 verschillende bestel nrs
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1991- ... IG-17.html
Als je stalen plaat pakt en met je duimnagel over over de buitenrand gaat voel je duidelijk verschil, 1 kant is gerond en de andere zijde scherp..
Maar kan me niet goed herinneren welke kant naar buiten moet, je kan ff zoeken op m'n naam en koppeling en dan in de oudste post..
Maar als iemand de koppeling los haalt:
Neem een draad, en haal die door de platen heen als je ze er uit haalt.
Haal ze op de zelde manier er uit en stapel ze op, draad er door zo dat ze zo op elkaar blijfen.. en dan op de zelfde manier er in..
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1991- ... IG-17.html
Als je stalen plaat pakt en met je duimnagel over over de buitenrand gaat voel je duidelijk verschil, 1 kant is gerond en de andere zijde scherp..
Maar kan me niet goed herinneren welke kant naar buiten moet, je kan ff zoeken op m'n naam en koppeling en dan in de oudste post..
Maar als iemand de koppeling los haalt:
Neem een draad, en haal die door de platen heen als je ze er uit haalt.
Haal ze op de zelde manier er uit en stapel ze op, draad er door zo dat ze zo op elkaar blijfen.. en dan op de zelfde manier er in..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
eindelijk eens een keer goedgegokt......zappa.suzuki schreef:. let op scherpe kant van ijzeren platen aan de buiten zijden. vervangings set keurkplaten zijn allemaal het zelfde in tegen stelling van de orginele.
scherpe kant buiten!