wiellagers

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Nu weet ik wel hoe op artisanale wijze wiellagers te demonteren, maar de mijne (cbr929 voor) krijg ik echt niet los. Er is geen randje waar ik grip op heb met een doorslag. dit komt doordat de binnenste wielas (tussen de lagers) niet axiaal te bewegen is. Iemand uit de buurt die trekkers heeft (of weet dewelke ik moet bestellen), of die een alternatieve manier heeft? Ik heb geen laspost...

Als ik er al één uitkrijg, dan kan ik de andere er uitkloppen....
0X
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Kan je de bus tussen de lagers niet kantelen of zo? Hierdoor krijg je een groot oppervlak om een doorslag op te zetten.
Afbeelding
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Neen, dat gaat echt niet! In het achterwiel gaat dat wel, maar die lagers zijn nog goed, weeral typisch....
0X
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Een ideetje zou zijn met een kolomboor de lager boren en hopen dat ie grippeert en eruit getrokken wordt... Is wel niet helemaal veilig denk ik...
Afbeelding
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Boerenmethode:

Met een doorslag de kooi van een lager voorzichtig stukslaan (dat is dat blikken dingetje wat de kogels bij elkaar houdt) en die helemaal er uit peuteren. Dan de kogels naar 1 kant, binnenring er uit. Ik heb weleens een grote moer aan de buitenring van het lager gelast en aan de andere kant daar met een ijzeren staaf aan die moer gelast en daar dan weer tegen getikt. Door de warmte zette de naaf mooi uit, was binen 5 minuten gepiept.


Maargoed, de beste methode is een binnentrekker/lagertrekker die zich nét achter de rand van het lager vastzet. Is een soort klauwtje die je met een spie in het midden vasttrekt.
http://www.kukko.de/index.cfm?page=page ... &m=2&id=61

Daar dan weer met een slagtrekker of poulietrekker een trekken.
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

zo zou het maar niet doen, want dan blijft de buitenring zitten en krijg je die er heel moeilijk uit

als je er een kijlbout in steekt en hem flink vast draait, kan je vanaf de andere kant met een ijzeren staaf, het lager er zo uit tikken
never drive faster then your angel can fly
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

mx jake schreef:zo zou het maar niet doen, want dan blijft de buitenring zitten en krijg je die er heel moeilijk uit

als je er een kijlbout in steekt en hem flink vast draait, kan je vanaf de andere kant met een ijzeren staaf, het lager er zo uit tikken
Goeie tip!
Afbeelding
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

wat is een kijlbout??
0X
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

mx jake schreef:zo zou het maar niet doen, want dan blijft de buitenring zitten en krijg je die er heel moeilijk uit

als je er een kijlbout in steekt en hem flink vast draait, kan je vanaf de andere kant met een ijzeren staaf, het lager er zo uit tikken
Ga ik ook onthouden! :wink:

Een kijl bout is bout die zich zelf vast zet doormiddel van 2 hefboompjes die naar buiten gedrukt worden, te koop bij de boummark/ijzerzaak..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Ook wel paraplubout genoemd.
CRF450X '08
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Het is trouwens een keilbout.



Afbeelding
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

Da's wel een heel slimme, met die keilbout. Ik zou hem zelfs in de afstandsbus vastzetten, waarbij het me verbaast dat deze niet te bewegen is: "....dit komt doordat de binnenste wielas (tussen de lagers) niet axiaal te bewegen is. ..".
Je moet wel eens een "dwarse klap"geven tegen de slagpen terwijl je die net niet te diep in het gat laat zakken; dus net boven de binnenring van het onderste lager blijven.
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

in 25 jaar sleutelen, verzin je wel eens wat :)
never drive faster then your angel can fly
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

mx jake schreef:zo zou het maar niet doen, want dan blijft de buitenring zitten en krijg je die er heel moeilijk uit

als je er een kijlbout in steekt en hem flink vast draait, kan je vanaf de andere kant met een ijzeren staaf, het lager er zo uit tikken
Nope, Grote moer (M20 ofzo) aan de buitenring gelast. Het werkte, en daar ging het om (haast, geen materiaal, wel een maar stukken ijzer en een lasapparaat..)

Keilbout is een goeie, werkt voor wat het vast zetten hetzelfde als een binnentrekker (waarom denk ik daar nooit aan)
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

je zou bijna me buurman kunnen zijn zeeuwseklei
ik woon een dorp verder
never drive faster then your angel can fly
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Vertel?
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

Hzand
never drive faster then your angel can fly
Plaats reactie