Hallo allemaal,ik heb een cr250 uit 1996.En ik hou van springen.Nou is ongeveer 2 maandjes terug mijn pro-link vork gebroken.Dat is de vork met naald lagers erin die aan je frame vastzit en aan je achterbrug.Nou dacht ik zelf en de crossmotorzaak ook,dat dit kwam door alle verroeste lagers en bussen in de scharnierpunten van het complete prolink systeem.Dus andere vork geregelt,nieuwe lagers/bussen en keeringen gekocht.Alles gemonteerd.3 Weken terug weer wezen crossen en alles ging goed,springen ging lekker.Alles werkt naar behoren.
Dus ik vandaag weer crossen schansie gebouwt en springen maar.En na 7 á 8 keer springen,breekt mijn pro-link vork weer
Ik zit misschien 3 sec in de lucht,3 á 4 meter hoog en 10 á 12metr ver.
Hoe zou dit kunnen komen?
Misschien verkeerd afgestelde achtervering?
Met vriendelijke groet, Ricardo
pro-link beugel/vork wéér gebroken
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Go BIG or go home ...
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Ben net ff bezig geweest met het uit elkaar halen van me Crtje.
Heb ook de schokbreker gedemonteerd... en je raad 't al.. hij is niet in te veren als je met je gewicht er op gaat hangen.Neem aan dat dit niet de bedoeling is.
Iemand wel is zo'n achterschokbreker uit elkaar gehaald of weet iemand waar dit probleem in zit?
Heb ook de schokbreker gedemonteerd... en je raad 't al.. hij is niet in te veren als je met je gewicht er op gaat hangen.Neem aan dat dit niet de bedoeling is.
Iemand wel is zo'n achterschokbreker uit elkaar gehaald of weet iemand waar dit probleem in zit?
Go BIG or go home ...
Dat kan je nooit , zo'n schokbreker inveren als die uit de motor is.
Wel als je er de spiraal af haalt dan kan je zien of er nog demping in zit.
Wel als je er de spiraal af haalt dan kan je zien of er nog demping in zit.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik kan me alleen voorstellen dat zo'n pro link breekt als je keihard onderin de vering klapt maar dat moet je dan ook wel gevoeld hebben.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
een achterschokbreker kan je zelf niet uitmekaar halen zonder het materiaal en stikstof...::Rico::.. schreef:Ben net ff bezig geweest met het uit elkaar halen van me Crtje.
Heb ook de schokbreker gedemonteerd... en je raad 't al.. hij is niet in te veren als je met je gewicht er op gaat hangen.Neem aan dat dit niet de bedoeling is.
Iemand wel is zo'n achterschokbreker uit elkaar gehaald of weet iemand waar dit probleem in zit?
ik kan schokbrekers maken.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Zijn jullie er zeker van dat de schokbreker niet in kan veren,als hij er uit is?Want toen alles nog inelkaar zat veerde de motor niet verder in als achterbrug horizontaal aan t frame.En er zat altijd een piepje in als hij in veerde.
Go BIG or go home ...
Dat zeg ikstimpie schreef:een schokbreker kan je niet induwen als hij uit de motor is enkel als de spiraal er ook vanaf is
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
ja , maar ik zei het nogmaals omdat hij het opnieuw de vraag stelde.adje schreef:Dat zeg ikstimpie schreef:een schokbreker kan je niet induwen als hij uit de motor is enkel als de spiraal er ook vanaf is
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Belangrijk bij het vervangen van de link is dat je zorgt dat alles goed past.
Er zit verschil tussen de onderlinge jaren. 92/93 en 94/95/96 zijn verschillend.
Daarnaast kan enige slijtage er voor zorgen dat er bij te hard aandraaien van de bouten door de bussen, er spanning op het linksysteem ontstaat.
Meeste slijtage heeft het onderste schokbrekerlager. Het piepen bij het inveren geeft aan dat er iets niet geheel vrij liep. Dan is 10 meter springen best ver..
Er zit verschil tussen de onderlinge jaren. 92/93 en 94/95/96 zijn verschillend.
Daarnaast kan enige slijtage er voor zorgen dat er bij te hard aandraaien van de bouten door de bussen, er spanning op het linksysteem ontstaat.
Meeste slijtage heeft het onderste schokbrekerlager. Het piepen bij het inveren geeft aan dat er iets niet geheel vrij liep. Dan is 10 meter springen best ver..
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Ja maar dat piepen had hij al met die verrotte lagers erin.Toen heb ik alle lagers vernieuwd van t link systeem + de achterbrug lagers.Dus het enige wat mij lijkt over te blijven is de schokbreker zelf.
Ik zag trouwens een Zelfde Ohlinspomp op marktplaats staan,dus ik die man gemailt.
hier mijn vraag:Hallo, ik heb je Ohlins pomp gezien.Voor Cr250, op een 96-er moet ie passen denk ik zo toch?Al jij de veer op de grond zet en probeerd hem dan met je gewicht in te duwen veert hij dan? met vriendelijke groet Ricardo
hier zijn antwoord:hoi ricardo.
heb geprobeert hem in te veren .
als ik er met mijn vollegewicht op druk veert hij +/- 1 a 2 cm in.
ps. voor een 250 cc heb ik er ook nog een lichterre veer bij. laat me dan even weten hoe zwaar je ben.
groet wout.
Ik zag trouwens een Zelfde Ohlinspomp op marktplaats staan,dus ik die man gemailt.
hier mijn vraag:Hallo, ik heb je Ohlins pomp gezien.Voor Cr250, op een 96-er moet ie passen denk ik zo toch?Al jij de veer op de grond zet en probeerd hem dan met je gewicht in te duwen veert hij dan? met vriendelijke groet Ricardo
hier zijn antwoord:hoi ricardo.
heb geprobeert hem in te veren .
als ik er met mijn vollegewicht op druk veert hij +/- 1 a 2 cm in.
ps. voor een 250 cc heb ik er ook nog een lichterre veer bij. laat me dan even weten hoe zwaar je ben.
groet wout.
Go BIG or go home ...
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Ik ben vandaag even met de schokbreker naar de crossmotorzaak bij mij in de buurt geweest.En heb hem ff laten testen,volgens de specialist mankeerde er helemaal niets aan mijn Ohlins schokbreker.
Ik heb ook alle pro-link lagers/keeringe/bussen vernieuwd,achterbruglagers/keeringen/bussen vernieuwd.Dit loopt allemaal héél soepeltjes.
Maar the BIG question is dan: waarom breek die pro-link vork elke keer?
Deze schokdemper heeft zo'n gaspotje,die stelschroef stond wel op hard,zal dat misschien de oorzaak geweest zijn?Voor de rest,stond alles goed afgesteld.Stelschroef heb ik nu ook weer op soft gezet
Er is er nu een van ijzer in de maak voor mij.
Ik heb ook alle pro-link lagers/keeringe/bussen vernieuwd,achterbruglagers/keeringen/bussen vernieuwd.Dit loopt allemaal héél soepeltjes.
Maar the BIG question is dan: waarom breek die pro-link vork elke keer?
Deze schokdemper heeft zo'n gaspotje,die stelschroef stond wel op hard,zal dat misschien de oorzaak geweest zijn?Voor de rest,stond alles goed afgesteld.Stelschroef heb ik nu ook weer op soft gezet
Er is er nu een van ijzer in de maak voor mij.
Go BIG or go home ...
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Heb je mijn hint al gelezen of kan dat echt niet volgens jou?..::Rico::.. schreef:Maar the BIG question is dan: waarom breek die pro-link vork elke keer?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Een achterveer kun je niet induwen, maar je weet inmiddels dat je veer goed is.
Speling is the key-word.
Zorg dat alles goed is afgevuld zodat nergens speling is en draai alles vast volgens de waardes van het werkplaatshandboek.
De breuk in de link is trouwens een probleem van 1994/1995.. 96 was het verholpen..
Stalen link zou ik niet voor gaan.. Maar het is jouw feestje!
Speling is the key-word.
Zorg dat alles goed is afgevuld zodat nergens speling is en draai alles vast volgens de waardes van het werkplaatshandboek.
De breuk in de link is trouwens een probleem van 1994/1995.. 96 was het verholpen..
Stalen link zou ik niet voor gaan.. Maar het is jouw feestje!
Dan liever eentje gefreesd uit billet aluminium (met hier en daar wat heftigere afmetingen dan het origineel).Mario2t schreef: Stalen link zou ik niet voor gaan.. Maar het is jouw feestje!
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Als je aluminium beugel knapt door te veel krachten, en je plaatst dan een stalen beugel. Dan verleg je alleen het probleem en dan zal zeer warschijnlijk op een andere plek iets afbreken.
verstand op nul en nadenken
Laat eens een foto van die breuk zien? De vork wordt alleen op trek belast.
Scharniert die vork wel naar behoren en komt deze nergens tegenaan?
Ik ben een keer met mijn oude Honda een meter of 6 bijna recht naar onderen gestort (inschattingsfoutje) en op beide wielen geland op een keiharde ondergrond.
Een knal, complete vering hard onderin ik dacht onderweg al aan het ziekenhuis maar ik kon wonderbaarlijk nog verder, alleen stuurde de motor voor geen gulden meer. Wielbasis was op wonderbaarlijke wijze verlengd, maar het link systeem had niets.
Scharniert die vork wel naar behoren en komt deze nergens tegenaan?
Ik ben een keer met mijn oude Honda een meter of 6 bijna recht naar onderen gestort (inschattingsfoutje) en op beide wielen geland op een keiharde ondergrond.
Een knal, complete vering hard onderin ik dacht onderweg al aan het ziekenhuis maar ik kon wonderbaarlijk nog verder, alleen stuurde de motor voor geen gulden meer. Wielbasis was op wonderbaarlijke wijze verlengd, maar het link systeem had niets.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Daarom wees ik hem ook al op het goed vullen van de ruimtes buiten de lagers. Als er slijtage is en door het aandraaien van de bouten alles strak staat, dan kan er spaning staan op de link omdat hij ,,geknepen" wordt.
Als ik zie hoe toppers vroeger met die dingen sprongen...pfff...dat krijgen wij normaal gesproken niet stuk.
Als ik zie hoe toppers vroeger met die dingen sprongen...pfff...dat krijgen wij normaal gesproken niet stuk.